Verkrachting en seksueel grensoverschrijdend gedrag

Dit is niet echt grijze zone. Dat is redelijk zonneklaar.

Enige grijze zone is imo waar beide dronken zijn.

Iemand die over een bepaalde limiet van dronken is kan geen toestemming geven, maar iemand die dronken is moet wel kunnen beseffen dat iemand anders over die limiet is? Dat is moeilijk imo.
Grijze zone is het niet, maar er is wel een verschil in ernst. Allez, als uw lief u eerst heel de tijd opgeilt en pas op het allerlaatste moment 'nee' zegt, dan kan ik begrijpen dat het misgaat. Niet dat ik het goedkeur, maar ik kan het begrijpen. Als iemand een onbekende vrouw onder een staketsel aanrandt is dat echter van een andere grootorde.
Alles, die ruimte wordt ook voorzien in moord. Niet alles is moord met voorbedachte rade. Sommige moorden zijn in the heat of the moment. Het ene zal zwaarder wegen dan het andere.
Zo ook met verkrachting. Feit blijft natuurlijk dat het slachtoffer in alle zaken het slachtoffer blijft.
 
Ik weet het niet. Als uw vriendin nee zegt op het allerlaatste 'moment' dan stopt ge gewoon? Zo moeilijk is dat niet. Eigenlijk zou daar niet meer aan te pas moeten komen. Dan stopt ge gewoon.

Voel wat teleurstelling, praat erover, etc maar ga ze niet gewoon verkrachten he. :crazy:
 
Ik weet het niet. Als uw vriendin nee zegt op het allerlaatste 'moment' dan stopt ge gewoon? Zo moeilijk is dat niet. Eigenlijk zou daar niet meer aan te pas moeten komen. Dan stopt ge gewoon.

Voel wat teleurstelling, praat erover, etc maar ga ze niet gewoon verkrachten he. :crazy:
Ik denk dat het probleem in vaste relaties en huwelijken (zoals in voorbeeld hierboven) anders in mekaar zit dan dat en dat het vaak zelfs niet tot die 'nee' komt.
Als je partner heeft zin, en jij na het voorspel plots niet meer, dan is het in de praktijk vaak zo dat je dat uiteindelijk toch nog toelaat, na aandringen van die partner. Want dat wordt dan gezien als een compromis in een relatie om de goede vrede in huis te bewaren, terwijl een vrouw, moest dit om exact dezelfde situatie bij een one-night stand of 2de date gaan, de partner wel sneller een bloedneus zou slaan en de politie opbellen.

Dat toelaten in een huwelijk gaat eerder gebaseerd zijn op redeneringen als:
- het is mijn taak als goede vrouw om mijn man sex te geven wanneer die daar zin in heeft
- als ik hem dit nu niet gun, gaat hij misschien vreemd gaan met een andere vrouw die hem wel sex geeft
- als ik nu nee, zeg, zitten we morgen de hele dag in ruzie, omdat hij hierover nog gefrustreerd zal zijn
- als ik nee zeg, gaat hij denken dat ik hem niet meer graag zie of dat ik vreemdga, dus ik heb hier iets om te bewijzen ...
- als ik vandaag dit voor hem doe, doet hij morgen een toegeving aan mij over iets totaal anders

In basis voldoet het misschien aan de definitie van wat een verkrachting, maar in een huwelijkssituatie komt dat al dan niet verderzetten van de sex dan soms, ook voor het slachtoffer, eerder over als een alledaagse, banale discussie of toegeving op hetzelfde niveau als 'eten we vandaag kotelletten of spaghetti' of 'we gaan dit jaar op vakantie naar Spanje of Turkije'.

Maar dat iemand zoiets op facebook smijt is natuurlijk wel .... owkay 🤦‍♂️
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, uiteraard, dan liggen de zaken wel complexer. Maar denk dat er echt wel meer en open communicatie moet zijn in een relatie om die issues uit de wereld te helpen en dan zie ik wel heil in sensibilisering bij zowel vrouw (het is oké om nee te zeggen en praat erover) als bij man (aanvaardt de nee en praat erover).
 
Soit, tijd terug zag ik op mijn tijdlijn een bericht gedeeld over verkrachting binnen het huwelijk, waar zij dan iets op reageerde dat enkel kon geïnterpreteerd worden als dat zij het ook had meegemaakt. En dat staat daar dan tussen alle posts over hoe perfect haar man en hun relatie is.

Ja, dan weet je het toch niet hoor.
Binnen het huwelijk is de grens soms dun hé. Als je als man, seks hebt met je vrouw midden in de nacht. Vrouwlief heeft echter géén zin maar zegt 'niets' en de man doet nietsvermoedend verder. Is dat wettelijk dan verkrachting? Het antwoord is een dikke vette JA.

Dat de man het niet door heeft en als je het een week later daar zou tegen zeggen en dat ie dan uit de lucht valt, maakt wettelijk dan géén reet uit. De vrouw heeft GEEN toestemming gegeven = verkrachting volgens de wet.

Dat noem ik aldus een voorbeeld van de titel : 'grijze zone en seksuele grenzen'

Ik weet het niet. Als uw vriendin nee zegt op het allerlaatste 'moment' dan stopt ge gewoon? Zo moeilijk is dat niet. Eigenlijk zou daar niet meer aan te pas moeten komen. Dan stopt ge gewoon.

Voel wat teleurstelling, praat erover, etc maar ga ze niet gewoon verkrachten he. :crazy:
Probleem is dat als de vriendin NIETS zegt en ze zegt nadien dat ze het niet wilde dan is dat wettelijk ook verkrachting.
Maar zoiets vind ik dan WEL een grijze zone.

Ja, uiteraard, dan liggen de zaken wel complexer. Maar denk dat er echt wel meer en open communicatie moet zijn in een relatie om die issues uit de wereld te helpen en dan zie ik wel heil in sensibilisering bij zowel vrouw (het is oké om nee te zeggen en praat erover) als bij man (aanvaardt de nee en praat erover).
Ik heb mijn toenmalige vriendin (nu vrouw) wettelijk gezien ook een keertje verkracht. Ik was haar op een avond, aan het vingeren en ze zei niets. Achteraf zei ze dat ze het niet wilde en dat ik haar zonder toestemming had gepenetreerd. :unsure:

En ja we hebben dat uitgepraat en uitgeklaard (sindsdien zegt ze neen als ze niet wil hé), maar ja ik voelde me toen toch even niet zo goed :frown:
 
Laatst bewerkt:
Ik weet nog dat ik als naïef eerstejaarsstudentje (daarom dat ik het mij nog herinner) een klasgenote had die "al" 27 was, en ook gewoon zeer vrijuit over alles haar mening gaf. Die was ook eens bezig over wanneer zij geen zin had en haar vriend wel: "Ja, als ik dan moet kiezen tussen een paar uur boekig zijn of daar gewoon even liggen en hem wat laten pompen kies ik dat laatste".

Met mijn vrouw heb ik het er al over gehad i.v.m. de situatie in Latijns-Amerika en daar zie je wel de effecten van de macho-cultuur, verkrachting binnen het huwelijk is daar praktisch genormaliseerd (bij een deel van de bevolking) en het idee dat een man, zo'n wezen dat enkel denkt aan seks, ook kan verkracht worden vinden ze daar belachelijk.
 
Merk je dat nu zelf niet aan de lichaamstaal van iemand als ze daar geen zin in hebben?
Dat zou ik toch ook denken. En bij twijfel kan je er nog altijd over communiceren.

Nu ja, een beetje hetzelfde verhaal van mannen die blijven proberen en maar niet doorhebben dat een vrouw echt geen interesse heeft. Ik vraag me dan altijd af of die personen het écht niet doorhebben, of het gewoon ego/macho-cultuur is en gewoon geen afwijzing accepteren.

Omgekeerd kan dat ook perfect natuurlijk.

Er is ook niets mis mee om de ander iets te gunnen, ook al heb je er zelf niet veel nood/zin in op dat moment, maar misschien is het dan ook niet slecht om er op dat moment duidelijk over te zijn.
 
Dat zou ik toch ook denken. En bij twijfel kan je er nog altijd over communiceren.

Nu ja, een beetje hetzelfde verhaal van mannen die blijven proberen en maar niet doorhebben dat een vrouw echt geen interesse heeft. Ik vraag me dan altijd af of die personen het écht niet doorhebben, of het gewoon ego/macho-cultuur is en gewoon geen afwijzing accepteren.

Omgekeerd kan dat ook perfect natuurlijk.

Er is ook niets mis mee om de ander iets te gunnen, ook al heb je er zelf niet veel nood/zin in op dat moment, maar misschien is het dan ook niet slecht om er op dat moment duidelijk over te zijn.
Kan me tbh niet inbeelden dat seks met iemand die er geen zin in heeft fijn is. Ga dan masturberen he.
 
Kan me tbh niet inbeelden dat seks met iemand die er geen zin in heeft fijn is. Ga dan masturberen he.
Dat klopt, maar hoe dikwijls heb ik vroeger moeten aanhoren van xxx dat ze vragen aan de vriendin om seks en ze stemt toe. En achteraf zegt ze dat ze het eigenlijk niet wilde, toneel speelde om de vriend te behagen (schrik van hem anders kwijt te zijn of zo), maar dan plots spijt ervan heeft.

Vrouwen zijn soms vreemde wezens. En ja dan sta je daar voor piet de lul hé.
 
Dat klopt, maar hoe dikwijls heb ik vroeger moeten aanhoren van xxx dat ze vragen aan de vriendin om seks en ze stemt toe. En achteraf zegt ze dat ze het eigenlijk niet wilde, toneel speelde om de vriend te behagen (schrik van hem anders kwijt te zijn of zo), maar dan plots spijt ervan heeft.

Vrouwen zijn soms vreemde wezens. En ja dan sta je daar voor piet de lul hé.
Maar je komt nu toch wel af met totaal andere situaties eh

Dingen doen zonder een instemming gekregen te hebben? --> Niet ok
Dingen doen na een 'nee' te horen? --> Niet ok

Dingen doen nadat je instemming gekregen hebt en men heeft zich daarna bedacht maar dat niet gezegd? --> Ok

Er is niemand die zegt dat men een gedachtenlezer moet zijn
 
Kan me tbh niet inbeelden dat seks met iemand die er geen zin in heeft fijn is. Ga dan masturberen he.
welkom in de wondere wereld van feromonen. Ik denk dat het nog altijd leuker is dat ge eens in de tetten en poep kunt knijpen terwijl ge bezig zijt dan ge een ruwe sok over uwe penis moet trekken. De meeste partners gaan daar ook niet gewoon liggen, maar toch nog proberen van iet of wat interesse en activiteit te tonen (hoop ik).
Nu ja, als je echt weet dat ze/hij totaal geen zin heeft en maar naar het plafond gaat liggen staren terwijl ge uw ding doet, is even masturberen eigenlijk wel een leukere oplossing. Maar ik denk dat in de meeste gevallen de partner toch wel nog een minimale inspanning wil doen om haar/zijn partner tevreden te stellen.
 
Ik heb weet van een me-too incident waarbij een slachtoffer zich na de feiten weer in de miserie stortte met een exotische partner die haar liet zitten met een kind; verwrongen relatie met het vaderfiguur, op zoek naar bevestiging van de seksualiteit en drang om dominante partner te controleren waar dan ruzie van komt. Jongens die niet voldeden aan haar macho quota werden betutteld of opgegeild, naar de stem van de rede had ze geen oren.
 
Merk je dat nu zelf niet aan de lichaamstaal van iemand als ze daar geen zin in hebben?
Dan moet je elkaar ook wel een beetje kennen he. Iedere bedpartner is anders en je leert die lichaamstaal vaak pas gaandeweg kennen naarmate je naar een vaste relatie toegaat. Maar je zal er altijd hebben die zo emotioneel afstandelijk zijn dat ze slecht kunnen lezen.
Met mijn vrouw heb ik het er al over gehad i.v.m. de situatie in Latijns-Amerika en daar zie je wel de effecten van de macho-cultuur, verkrachting binnen het huwelijk is daar praktisch genormaliseerd (bij een deel van de bevolking) en het idee dat een man, zo'n wezen dat enkel denkt aan seks, ook kan verkracht worden vinden ze daar belachelijk.
Ik ben ooit eens op stap gegaan met een aantal vrienden waaronder een Japanse. We waren tot dan gewoon wel goed bevriend, maar ook niet meer dan friendzone. Na x aantal alcoholconsumptie begon ze me in dat danscafe door mijn hemd aan de tepel te zuigen, nadien hebben we wat gekust, soit ...
Allebei vrij goed aangeschoten heb ik haar dan naar haar woonst gedragen en gesleurd (onderweg nog wat agenten tegengekomen maar in een studentenstad is voor die zoiets de norm), ervoor gezorgd dat ze in haar bed lag, emmer en drinkwater in handbereik en vervolgens vertrokken.
Toen ze de volgende dag wakker werd was ze in de positieve zin verbaasd dat ik niet meer dan dat had gedaan, want binnen haar cultuur was sex dan de standaard uitkomst.
Je kan dat dan zowel interpreteren als witte (volgens haar cultuur), grijze (zij maakte avances op mij) als zwarte zone (wilsonbekwaam door dronkenschap). Toch was dat zelfs in mijn aangeschoten toestand op dat moment duidelijk zwart en moet je al van opportunistisch wil zijn om dat als iets anders te zien, ook al had je daarvoor argumenten.
 
maar waarom is kussen en aan uw tepels zuigen dan wel ok, maar sex is dan ineens een brug te ver?
 
Zelfs ik zie het verschil, en ik heb geen manieren. :unsure:
ja duh, ik zie ook wel een verschil, maar vind aan de tepel van iemand begin zuigen ook al wel redelijk verder gaan dan vriendschap. Allez, ik weet niet hoe gij met uw vrienden en vriendinnen omgaat, maar bij mij hoort dat toch al meer bij voorspel dan bij een slowke dansen. Als ge dan toch niet wil profiteren van uw zatte vriendin, zou ik daar al op de rem gaan staan en ook dat weigeren.
 
welkom in de wondere wereld van feromonen. Ik denk dat het nog altijd leuker is dat ge eens in de tetten en poep kunt knijpen terwijl ge bezig zijt dan ge een ruwe sok over uwe penis moet trekken. De meeste partners gaan daar ook niet gewoon liggen, maar toch nog proberen van iet of wat interesse en activiteit te tonen (hoop ik).
Nu ja, als je echt weet dat ze/hij totaal geen zin heeft en maar naar het plafond gaat liggen staren terwijl ge uw ding doet, is even masturberen eigenlijk wel een leukere oplossing. Maar ik denk dat in de meeste gevallen de partner toch wel nog een minimale inspanning wil doen om haar/zijn partner tevreden te stellen.
Als ze daar gewoon levensloos ligt te wachten tot ge gedaan heb steek ik hem nog liever tussen de deur die ik keihard toeknal. Imo zijn dit zaken die ge in een relatie toch niet meer kan benoemen als de partner tevreden stellen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan