Verkrachting en seksueel grensoverschrijdend gedrag

Neen, dat is aanduiden dat slachtoffers geen enkele schuld hebben aan de daden van daders. Iets wat jij nadrukkelijk blijft doen.
Het is niet zo zwart/wit als jij het voorstelt, een strafmaat die alle toekomstige daders permanent afschrikt bestaat niet, daarom zul je op sommige plaatsen altijd problemen hebben waar je het publiek bewust van moet maken.
 
Een éénmalig incident anderhalf decennium geleden vergoeilijkte ik niet met een maatschappelijke trend.
Volg niet-woke methodes en er zullen minder incidenten zijn.
 
Nu goed, los van het feit dat slachtoffers niets mis doen vind ik zelfverdedigingslessen stimuleren bij vrouwen ook geen slecht idee eerlijk gezegd.

Mocht ik een dochter hebben zou ik haar dat toch ook aanraden. Denk zelfs dat ik ze zou aanraden pepperspray od in haar handtas te steken. Idem mocht ik een fysiek minder sterkere zoon hebben, hoor.
Je mag ook je ogen niet dicht doen voor de realiteit denk ik dan.
 
Nu goed, los van het feit dat slachtoffers niets mis doen vind ik zelfverdedigingslessen stimuleren bij vrouwen ook geen slecht idee eerlijk gezegd.

Mocht ik een dochter hebben zou ik haar dat toch ook aanraden. Denk zelfs dat ik ze zou aanraden pepperspray od in haar handtas te steken. Idem mocht ik een fysiek minder sterkere zoon hebben, hoor.
Je mag ook je ogen niet dicht doen voor de realiteit denk ik dan.
Weerbaarheid is inderdaad belangrijk, zowel fysiek als mentaal. Want ik denk niet dat je moet onderschatten wat een vrouw ondergaat als die wordt overweldigd door een fysiek veel sterkere man. Het is allemaal gemakkelijk om te zeggen dat ze dan maar in zijn kloten moet stampen, er zijn genoeg vrouwen die uit angst bevriezen en zich haast willoos overleveren aan een verkrachter. Helemaal moeilijk wordt het wanneer een verkrachting gebeurt binnen een machtsrelatie waar er al een zeker vertrouwen is tussen het slachtoffer en de dader (bijvoorbeeld leerkracht-leerling). Soms komt het besef jaren later dat het dan niet ging om een wederzijdse toestemming, maar om machtsmisbruik.
 
Sowieso is er eigenlijk geen echt grijze zone. Je seksuele grens is waar jij zegt dat die is en dat moet gerespecteerd worden. Ook al dook je de vorige vijf avonden met telkens twee andere in bed, als je de zesde avond neen zegt dan moet dat neen zijn voor de tegenpartij ook.
Het is niet enkel de agressieve dwang die moet stoppen (maar niet zal) maar ook eenvoudiger dingen zoals dat op je in praten als je nee gezegd hebt ‘ach, het is toch leuk eens je bezig bent’ ‘mijn vorige partner deed dat wel’ ‘ben je boos of zo’… Veel mensen die zich in dat geval gewoon ‘gewonnen’ geven, hetgeen in feite ook niet ok is.
 
Neen, dat is aanduiden dat slachtoffers geen enkele schuld hebben aan de daden van daders. Iets wat jij nadrukkelijk blijft doen.
Dat is wel degelijk fout, als jij fietst op een stuk waar je niet mag fietsen en ik rijd je hierdoor aan met mijn auto dan ben jij ook deels in de fout. Dat "victim blaming" is idd een modewoord met weinig relevantie.
 
Dat is wel degelijk fout, als jij fietst op een stuk waar je niet mag fietsen en ik rijd je hierdoor aan met mijn auto dan ben jij ook deels in de fout. Dat "victim blaming" is idd een modewoord met weinig relevantie.
En als je fietst op een fietspad langs een drukke baan en je wordt aangereden door een auto? Ga je dan ook zeggen dat je daar dan maar niet moet fietsen, want "je weet dat dat een drukke gevaarlijke baan is"?

Pas op, ik vind ook dat eender wie, jongen of meisje, man of vrouw, zich maar beter kan wapenen tegen wat er in de wereld, eender waar, gaande is. Door bv jezelf te kunnen verdedigen. Maar dat is een gevolg van hoe het er aan toe gaat, geen oplossing.
 
Laatst bewerkt:
Nu goed, los van het feit dat slachtoffers niets mis doen vind ik zelfverdedigingslessen stimuleren bij vrouwen ook geen slecht idee eerlijk gezegd.

Mocht ik een dochter hebben zou ik haar dat toch ook aanraden. Denk zelfs dat ik ze zou aanraden pepperspray od in haar handtas te steken. Idem mocht ik een fysiek minder sterkere zoon hebben, hoor.
Je mag ook je ogen niet dicht doen voor de realiteit denk ik dan.

Helaas illegaal in België. Onterecht wat mij betreft. Vrouwen zijn immers fysiek in zo'n situaties in het nadeel, zelfs met de nodige kennis van zelfverdediging.

En ik zeg dat niet naar aanleiding van Tom Van Grieken z'n stuntje op VTM. Als het in landen als Oostenrijk kan, moet het ook hier kunnen.
 
Dat is wel degelijk fout, als jij fietst op een stuk waar je niet mag fietsen en ik rijd je hierdoor aan met mijn auto dan ben jij ook deels in de fout. Dat "victim blaming" is idd een modewoord met weinig relevantie.
Het ging over jonge meisjes ("chiromeisjes") die in bepaalde bruine/bikercafé's zich misschien aangerand voelen, maar eigenlijk moeten ze gewoon leren uitgaan. En dat was dan eigenlijk een bliksemafleider voor:

Madammeke X was 22 en een tang van een wijf, keek neer op iedereen die niet voldeed aan haar succesquota, maar niemand durfde haar te confronteren omdat ze onder bescherming stond van een paar horecapipo's tot ik er genoeg van had en éénmalig in haar gat kneep, daarna nooit meer last van gehad, technisch gezien een aanranding.


Lijkt me eerder alsof je dus volledig wettelijk in orde fietst op het fietspad en iemand je plots van je fiets gooit want hier in de Benedenstraat heeft het wijkcomité onder leiding van Vettige Swa beslist dat fietsen een provocatie is.

Pas op, ik vind ook dat eender wie, jongens of meisje, man of vrouw, zich maar beter kan wapenen tegen wat er in de wereld, eender waar, gaande is. Door bv jezelf te kunnen verdedigen. Maar dat is een gevolg van hoe het er aan toe gaat, geen oplossing.
Ik denk dat iedereen daarin vrij pragmatisch is, maar de fout dan leggen bij het slachtoffer, omdat ze beter moest weten, gohja daar bestaat toch een Engelse term voor precies.
 
Laatst bewerkt:
En als je fietst op een fietspad langs een drukke baan en je wordt aangereden door een auto? Ga je dan ook zeggen dat je daar dan maar niet moet fietsen, want "je weet dat dat een drukke gevaarlijke baan is"?
Dat hangt van situatie tot situatie af, je hebt wel degelijk situaties waarin het slachtoffer mede-verantwoordelijk kan zijn. De term "victim blaming" is gewoon onhandig, het is in veel gevallen niet 100% duidelijk wie het victim is en wie het aandeel in de verantwoordelijkheid heeft.
 
Dat is wel degelijk fout, als jij fietst op een stuk waar je niet mag fietsen en ik rijd je hierdoor aan met mijn auto dan ben jij ook deels in de fout. Dat "victim blaming" is idd een modewoord met weinig relevantie.

Haha. Dat argument gaat enkel op als je ook effectief iets verkeerd doet natuurlijk. Laatste keer dat ik het heb nagekeken, leven we hier niet onder shariawetgeving en mogen vrouwen hier gewoon uitgaan. Mogen zij drinken, mogen zij dragen wat ze willen, mogen ze gaan en staan waar ze willen, mogen ze praten, dansen en muilen met wie ze willen.

Misschien dat jij een ander soort maatschappij wil, waar vrouwen gebruiksvoorwerpen zijn voor mannen, maar gelukkig leven we daar niet in. En zolang dat zo is, is wat jij en willy doen victim blaming van het zuiverste soort, en daar tegen ageren maakt enkel duidelijk hoe jullie over vrouwen denken.
 
Dat hangt van situatie tot situatie af, je hebt wel degelijk situaties waarin het slachtoffer mede-verantwoordelijk kan zijn. De term "victim blaming" is gewoon onhandig, het is in veel gevallen niet 100% duidelijk wie het victim is en wie het aandeel in de verantwoordelijkheid heeft.

Het is "onhandig" voor zij die goed genoeg weten dat hun eigen gedrag eigenlijk niet door de beugels kan, maar weigeren om enig schuldinzicht te tonen of hun gedrag aan te passen.
 
Dat hangt van situatie tot situatie af, je hebt wel degelijk situaties waarin het slachtoffer mede-verantwoordelijk kan zijn. De term "victim blaming" is gewoon onhandig, het is in veel gevallen niet 100% duidelijk wie het victim is en wie het aandeel in de verantwoordelijkheid heeft.
Victim blaming lijkt me toch vrij eenvoudig: een vrouw draagt een sexy kleedje en is daardoor mede verantwoordelijk dat ze aangerand wordt. Of hoe zie jij dat concreet?
 
Sowieso is er eigenlijk geen echt grijze zone. Je seksuele grens is waar jij zegt dat die is en dat moet gerespecteerd worden. Ook al dook je de vorige vijf avonden met telkens twee andere in bed, als je de zesde avond neen zegt dan moet dat neen zijn voor de tegenpartij ook.
Het is niet enkel de agressieve dwang die moet stoppen (maar niet zal) maar ook eenvoudiger dingen zoals dat op je in praten als je nee gezegd hebt ‘ach, het is toch leuk eens je bezig bent’ ‘mijn vorige partner deed dat wel’ ‘ben je boos of zo’… Veel mensen die zich in dat geval gewoon ‘gewonnen’ geven, hetgeen in feite ook niet ok is.
De vage / grijze zone (of tenminste verzachtende omstandigheden) vind ik ... wanneer een vrouw NIET neen zegt terwijl je al meermaals samen gepoept hebt en de man niet kan weten dat er iets mis is. (En ja dat kan zeker)

Stel je hebt een vriendin, je hebt al 100x gevreëen en je bent al een jaar samen. Maar op een dag heeft ze géén zin. Maar ze durft geen neen zeggen en ze zwijgt en laat je maar doen en ze glimlacht en doet alsof (ze doet gewoon mee zoals altijd), terwijl ze eigenlijk géén seks wilde.

Wettelijk heb je haar dan gewoon verkracht want NIET ja zeggen is 'effectief verkrachting'. Ik vind dat je dan toch gewoon neen moet durven zeggen, het is dan toch je vriend potverdekke, en die zou je toch mogen vertrouwen tegen dan. Anders is er iets mis met je relatie hé.

In alle andere gevallen, kan ik géén grijze zone bedenken in feite ..

Dat hangt van situatie tot situatie af, je hebt wel degelijk situaties waarin het slachtoffer mede-verantwoordelijk kan zijn.
Dat kan, maar dit is zeldzaam. Zie mijn voorbeeld. Maar in 99.9% van de gevallen is het slachtoffer NOOIT mede-verantwoordelijk. Een doorzichtig kleedje dragen bijvoorbeeld of zich sexy gedragen, is NOOIT een excuus om die vrouw dan maar aan te randen of te verkrachten. NEVER.

Het dringt echt niet door blijkbaar. Jij moet je poten thuis houden, tenzij iemand je een duidelijk signaal ziet dat ze jou ziet zitten. Is dat nu zo moeilijk om te vatten?
Neen + 100% mee akkoord ... echter ..

Wie niet waagt niet wint. Welke tiener (14 tem 20 jaar of zo) heeft nooit eens over een meisje haar billen gewreven. Het zullen er weinig zijn.
Ik ken niemand uit mijn vriendenkring of familie, die zich daar in zijn jonge tijd niet schuldig aan gemaakt heeft.
Op 16 jaar bijvoorbeeld, heb je letterlijk uw verstand nog in uw ... zitten natuurlijk ;)

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het OK is hé. En per definitie blijft dit aanranding.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan