Vaatwasser

makila

Well-known member
Crowdfunder FE
Dit hoort ook bij een keuken en ik vond geen beter topic (en ik wil hier niet speciaal een nieuwe voor aanmaken)

Iemand die een goeie nieuwe vaatwasser kan aanraden?
(Inbouw, volledig integreerbaar, standaard formaten)

Max prijs rond 1000€
Liefst vrij stil qua Decibel

Voor het overige maakt het mij niet zoveel uit, en dacht ik aan een Siemens. Maar er zijn zoveel verschillende soorten dat ik niet goed weet welke goed is en welke niet.
 
Ga gewoon op de website van Siemens (of Bosch) en gebruik de filters om een selectie te maken, maar sluit zeker geen modellen uit op basis van prijs.

Zodra je een shortlist hebt kan je het typenummer online opzoeken om het tegen 20-30% korting op de kop te tikken.
 
Mijn vaatwasser doet ook raar.
Soms springt de zekering af (diff)
Ga ik die terug opzetten, sprint alles af.
Wacht ik een dag, dan gaat die weer 'normaal'
Kan de vaatwasser ergens een lek hebben? Zie voor de rest niets speciaals
 
Iemand die een goeie nieuwe vaatwasser kan aanraden?
(Inbouw, volledig integreerbaar, standaard formaten)

Max prijs rond 1000€
Liefst vrij stil qua Decibel

Voor het overige maakt het mij niet zoveel uit, en dacht ik aan een Siemens. Maar er zijn zoveel verschillende soorten dat ik niet goed weet welke goed is en welke niet.
Wij hebben deze:

Stond op onze keukenfactuur als 996 euro (excl BTW) ingebouwd, prijs is blijkbaar wat opgeslagen sindsdien.
Heeft allerlei snufjes, en geprojecteerde voortgangsindicator.
Energielabel vermeldt 39 dB, ik vind hem in onze open benedenverdieping heel aangenaam stil.
Heeft ook goeie Siemens app integratie, moest je dat interesseren.
 
Laatst bewerkt:
Bovenstaande is met verhoogd werkblad merk ik.
Hieronder is volgens mij hetzelfde type met een gewoon werkblad ?


Deze ziet er inderdaad wel goed uit. Thanks.
 
Mijn vaatwasser doet ook raar.
Soms springt de zekering af (diff)
Ga ik die terug opzetten, sprint alles af.
Wacht ik een dag, dan gaat die weer 'normaal'
Kan de vaatwasser ergens een lek hebben? Zie voor de rest niets speciaals
Komt er water op de bodemplaat? Afhankelijk van model ga je wel de (inbouw)vaatwas wat uit elkaar moeten halen om dat te kunnen checken. Vaatwassers hebben ook een antioverstromingssensor. Dit is gewoon een polystyreen blokje dat gaat drijven als er water komt te staan, en activeert die een sensor.
 
Bovenstaande is met verhoogd werkblad merk ik.
Hieronder is volgens mij hetzelfde type met een gewoon werkblad ?
De hoogte van een vaatwasser heeft niets met de hoogte van een werkblad te maken (tenzij uw keuken uit de jaren stillekes stamt natuurlijk).

Het zijn eerder de plinten (15cm vs 8cm) die bepalend zijn of een XL-model zal passen, omdat het frontpaneel dan de verkeerde maat heeft.
 
Komt er water op de bodemplaat? Afhankelijk van model ga je wel de (inbouw)vaatwas wat uit elkaar moeten halen om dat te kunnen checken. Vaatwassers hebben ook een antioverstromingssensor. Dit is gewoon een polystyreen blokje dat gaat drijven als er water komt te staan, en activeert die een sensor.
Als die uitvalt ligt er water op de bodem, heeft gisteren een cyclus gedaan zonder uitval. Ben benieuwd hoe lang.
Anders vliegt die er gewoon uit. Is ook al 10jaar vermoed ik
 
Nog steeds miserie met de vaatwasser.
Spoelen doet die wel gewoon zijn ding.
Als ik ander programma kies, valt de zekering uit.
Waar zou het aan liggen?
voor dat hij uit valt, hoor je water erin gaan. Dan valt die uit, water op de bodem.
Zekering terug aan, dan kan ik laten leegpompen en begint de miserie opnieuw

:help:
 
Nog steeds miserie met de vaatwasser.
Spoelen doet die wel gewoon zijn ding.
Als ik ander programma kies, valt de zekering uit.
Waar zou het aan liggen?
voor dat hij uit valt, hoor je water erin gaan. Dan valt die uit, water op de bodem.
Zekering terug aan, dan kan ik laten leegpompen en begint de miserie opnieuw

:help:
Dat kan misschien de motor zijn die begint te verslijten? Bij mijn 14 jaar oude vaatwasser was dat het issue.

Hij begint aan zijn programma, en op een bepaald moment stopt ie ermee. Meestal nadat het water op de bodem staat of nadat de vaatwasser het vaatwastablet wil droppen in het water.
 
Dat kan misschien de motor zijn die begint te verslijten? Bij mijn 14 jaar oude vaatwasser was dat het issue.

Hij begint aan zijn programma, en op een bepaald moment stopt ie ermee. Meestal nadat het water op de bodem staat of nadat de vaatwasser het vaatwastablet wil droppen in het water.
Gewoon stoppen of viel de stroom ook uit bij u?
Eens naar de winkel dan.
Wist niet dat die dingen +/-1000€ kosten :oink:
 
Het is solden dus ..

Ik heb mijn vaatwasser zonet opgemeten

De hoogte van de vloer tot aan de onderkant van het keukenblad = de nishoogte ? = Ongeveer 89.5cm
De hoogte van de deur van de volledig geintegreerde vaatwasser (dat is toch het frontpaneel he als ik het youtube filmke goed gevolgd heb?) = Ongeveer 69,5cm

Nu heb ik op coolblue die maten ingegeven en coolblue zegt dat geen enkele vaatwasser past van het merk 'Siemens' :frown:

Hier is het frontpaneel van mijn vaatwasser te klein

Hier is het frontpaneel dan wel goed, maar is de nishoogte van mijn vaatwasser 2cm te hoog

Als ik een whirlpool ingeef (het merk dat ik nu heb) dan zegt Coolblue dat deze wel past (De afmetingen zijn anders dan een Siemens)
 
Laatst bewerkt:
Hier al een tijdje een probleem met de vaatwasser. Hij (of zij) 'klikt' niet meer goed toe. Soms wel, soms niet. Dus dan is er een slecht of geen contact en werkt het dus niet. We lossen dat op door een stok tegen de kast erover en de vaatwasser te klemmen maar handig is dat niet. Iemand die weet hoe ik dit eventueel kan oplossen?
 
De hoogte van een vaatwasser heeft niets met de hoogte van een werkblad te maken (tenzij uw keuken uit de jaren stillekes stamt natuurlijk).

Het zijn eerder de plinten (15cm vs 8cm) die bepalend zijn of een XL-model zal passen, omdat het frontpaneel dan de verkeerde maat heeft.
Hij meet ik dit? Ik heb er geen verstand van. De splint onderaan is 17cm.
 
Laatst bewerkt:
Hij meet ik dit? Ik heb er geen verstand van. De splint onderaan is 17cm.

Misschien te voor-de-hand-liggend, maar heb je al eens gekeken op Coolblue hoe ze aanraden van te meten?
https://www.coolblue.be/nl/advies/opmeten-inbouwmaten-vaatwasser.html

Dit plaatje vind ik ook wel duidelijk om te weten wat je moet meten en het verschil tussen nishoogte en hoogte van het frontpaneel. In dit voorbeeld heb je bv. 60 mm speling qua nishoogte (ik vermoed door verstelbare pootjes/bouten onderaan)
1541650
 
Misschien te voor-de-hand-liggend, maar heb je al eens gekeken op Coolblue hoe ze aanraden van te meten?
https://www.coolblue.be/nl/advies/opmeten-inbouwmaten-vaatwasser.html

Dit plaatje vind ik ook wel duidelijk om te weten wat je moet meten en het verschil tussen nishoogte en hoogte van het frontpaneel. In dit voorbeeld heb je bv. 60 mm speling qua nishoogte (ik vermoed door verstelbare pootjes/bouten onderaan)
1541650
Ja bedankt.

Breedte = 600 mm
Diepte is > 560 mm
Hoogte paneel / deur = 690 mm
Hoogte nis = 890 mm

Er zijn geen verstelbare pootjes of bouten. Er is een splint maar ik krijg die er niet uit.
Dan zegt Coolblue dat ik er mag vanuit gaan dat de vaatwasser op de vloer staat en dan zou bovenstaande nishoogte dus kloppen.
(Ik kan optioneel ook de vaatwasser er zelf uithalen, maar ik blijf er het liefste gewoon af)

Geef ik mijn afmetingenin bij een Siemens vaatwasser? --> Geen enkele past op het eerste zicht, volgens het Coolblue tooltje - noch de standaard vaatwassers van Siemens, noch de XXL versie(s).

Geef ik de mijn afmetingen in bij een Whirlpool vaatwasser (dat is ook het merk dat ik heb) --> Dan passen deze wel volgens het Coolblue tooltje

---

Het verrast mij wel dat de afmetingen van een whirlpool vaatwasser helemaal anders zijn dan deze van een Siemens.
Maar ik ga er dus vanuit dat een Siemens (die iedereen die ik ken mij aanraad) dus niet zal passen (zonder breekwerken).
Dat is jammer, maar een goeie whirlpool zal ook wel zijn job doen zeker? Kost iets minder, en is iets krapper, maar onze oude vaatwasser heeft zijn job gedaan, dus dat zal de nieuwe dan ook wel doen :)
 
Laatst bewerkt:
Ja bedankt.

Breedte = 600 mm
Diepte is > 560 mm
Hoogte paneel / deur = 690 mm
Hoogte nis = 890 mm

Er zijn geen verstelbare pootjes of bouten. Er is een splint maar ik krijg die er niet uit.
Dan zegt Coolblue dat ik er mag vanuit gaan dat de vaatwasser op de vloer staat en dan zou bovenstaande nishoogte dus kloppen.
(Ik kan optioneel ook de vaatwasser er zelf uithalen, maar ik blijf er het liefste gewoon af)

Geef ik mijn afmetingenin bij een Siemens vaatwasser? --> Geen enkele past op het eerste zicht, volgens het Coolblue tooltje - noch de standaard vaatwassers van Siemens, noch de XXL versie(s).

Geef ik de mijn afmetingen in bij een Whirlpool vaatwasser (dat is ook het merk dat ik heb) --> Dan passen deze wel volgens het Coolblue tooltje

---

Het verrast mij wel dat de afmetingen van een whirlpool vaatwasser helemaal anders zijn dan deze van een Siemens.
Maar ik ga er dus vanuit dat een Siemens (die iedereen die ik ken mij aanraad) dus niet zal passen (zonder breekwerken).
Dat is jammer, maar een goeie whirlpool zal ook wel zijn job doen zeker? Kost iets minder, en is iets krapper, maar onze oude vaatwasser heeft zijn job gedaan, dus dat zal de nieuwe dan ook wel doen :)

Is het een volledig ingebouwd model, waarbij het paneel dat je ziet dus eigenlijk een paneel van je keuken is en niet de voorkant van de vaatwasser zelf?
Want in dat geval denk ik dat de hoogte van het frontpaneel van de vaatwasser toch kleiner mag zijn dan het frontpaneel van je kast zelf? Al lijkt het er sowieso op dat je een groter verschil tussen paneelhoogte en nishoogte hebt dan bij Siemens mogelijk is - ik ben ook geen expert maar ik probeer te denken hoe dat bij mij in elkaar zit (volledig ingebouwd model)
 
Terug
Bovenaan