Vaatwasser

Een vraagje.

Sinds kort als ik de vaatwasser aanzet, dan horen we na een tijdje een borrelend geluid. Dat gaat dan ook gepaard met stank.
Ik heb dan alle buizen losgemaakt aan de wasbak en deze volledig uitgekuisd, dus daar zit geen millimeter vuil meer in de zichtbare buizen.
Maar dit heeft het probleem helemaal niet opgelost. Er is nog steeds een borrelend geluid te horen + de bijhorende stank.

Ik vermoed dat er verderop in de leidingen (die onder de vloer lopen) dan een gedeeltelijke verstopping zit? (waar ik dus zelf niet aan kan geraken?). En dat om dit echt op te lossen ik een vakman moet laten komen? En welk soort vakman is dit dan? Of hoe los ik zoiets op?

Van waar komt de stank in feite? Is dat de riolering die (zo vermoed ik toch?), aangesloten is op de leidingen van de wasbak / vaatwasser en dat er door een gedeeltelijke verstopping en door de kracht van de vaatwasser het water uit de riolering naar boven komt of zo?

Maar de vaat is wel altijd proper na het programma. Ik zou dan vuile vaat verwachten? Maar dat is dus niet het geval.
Opmerking: Bij het openzetten van de kraan van de wasbak heb ik dit probleem dus niet, zowel bij koud als warm water, loopt het water erg vlotjes weg en hoor ik geen borrelende geluiden. Het is alleen bij gebruik van de vaatwasser.
 
Laatst bewerkt:
Het klinkt precies alsof de sifon leeggezogen wordt. Het water dat anders in die sifon blijft staan voorkomt dat het naar “riool” ruikt.
 
Het klinkt precies alsof de sifon leeggezogen wordt. Het water dat anders in die sifon blijft staan voorkomt dat het naar “riool” ruikt.
Id dat is misschien wel het probleem. Hoe los je dit op? Best om dan een loodgieter bellen die dat vrij vlotjes kan oplossen?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gisteren opnieuw de vaatwasser aangezet, ik heb er een uur rechtgestaan om te kunnen checken waar juist het geluid vandaan zou komen. Je kan 1x raden wat er gebeurd is :unsure: . Géén borrelende geluiden en geen stank

Dus misschien wat het een tijdelijk probleem en heeft de leidingen proper maken toch geholpen enkele dagen later.

Dat is wel de moeilijkheid: Komt het issue echt van de wasbak? Of komt het van de CV ketel iets verderop?

Als ik nog wat verderop op ne stoel zit is het lastig te weten waar juist het probleem zit, en als ik borrelende geluiden hoor en ik spurt naar de probleemlocatie dan is het borrelen elke keer opnieuw alweer weg :S
 
Het zou me verwonderen dat het hetzelfde is, maar in mijn vorige woning betekende borrelen dat de overloop put onder het terras niet meer overliep richting rioleringput wegens te vol met slijk. Het kon als dat begon dan ook even weg zijn, als het water nog net genoeg kon doorsijpelen door het slijk.
 
Dat is wel de moeilijkheid: Komt het issue echt van de wasbak? Of komt het van de CV ketel iets verderop?

Als ik nog wat verderop op ne stoel zit is het lastig te weten waar juist het probleem zit, en als ik borrelende geluiden hoor en ik spurt naar de probleemlocatie dan is het borrelen elke keer opnieuw alweer weg :S

Het zou mij verbazen dat de vaatwasser die sifon leegmaakt, zoveel druk zit daar niet achter. Ik zou dan eerder kijken naar andere sifons op die lijn, zoals die van de CV installatie. Die laatste komt niet veel water bij en kan wel eens wat droger komen te staan, ik zou deze eventueel eens wat bijvullen.

Wat je ook nog kan proberen is om de spoelbak, waarop de vaatwas verbonden is, volledig te vullen en in één keer leeg laten lopen. Op deze manier kan je eventueel de boosdoener vinden en moet je niet wachten tot dat de vaatwas zijn water wegdoet :unsure:
 
Het geluid kwam of komt dus niet van de vaatwasser maar weldegelijk van de CV ketel.

Daar was een klein lek dat ze gisteren zijn komen dichten. Maar ik begrijp niet goed waarom dat dan dan vorige week enorm stonk na het borrelen? (Echt zo'n stank van rotte eieren) Daar zit toch alleen maar water in ??? :unsure:

Deze ochtend ondanks dat het lek gedicht is, hoorde ik trouwens weer een borrelend geluid, aan de CV ketel.
Maar het was wel minder hevig en ik rook wel geen stank meer.
 
'dood' water in de je cv systeem stinkt enorm. Dat borrelen is waarschijnlijk lucht in het systeem. Als je de radiatoren ontlucht krijg je die lucht er wat uit en zou het dus minder moeten borrelen.
 
'dood' water in de je cv systeem stinkt enorm. Dat borrelen is waarschijnlijk lucht in het systeem. Als je de radiatoren ontlucht krijg je die lucht er wat uit en zou het dus minder moeten borrelen.
Okay, dus nog even ontluchten en dan zou alles opgelost moeten zijn. Thanks.
Dan moet ik wel zo'n ontluchtingssleutel kopen.
 
Laatst bewerkt:
Of met een tang (niet uw schoonmoeder), moet ook lukken. Ofwel passeer je even in de gamma/hubo. kun je er 2 kopen voor 2 euro.
 
Het issue was dus in feite twee issues. ;)

De leidingen onder aan de wasbak waren verstopt. Ik heb deze uitgekuisd.
EN
Bovendien was er dus ook effectief een lek in de CV ketel. Dit is hersteld. Maar na de herstelling duurde het nog even voor ook die stank weg was. Het water dat daar zit moest eerst verdampen. (dat halen ze er blijkbaar dus niet uit).

Ontluchten hielp dus ook niet volledig (wel een beetje), maar ondertussen is de stank dus volledig weg en is het terug in orde. :)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag heb ik wel kortstondig een lekkage onderaan de vaatwasser aan de deur (vandaar dat ik even dit topic update ivm het oorspronkelijk issue). Ik heb het water opgekuisd en nu lekt het ineens niet meer (terwijl het programma nog bezig is).

Wat ik wel merkte was dat het vooral schuim was dat op de keukenvloer lekte. Ik gebruik nochtans een correct vaatwasprodukt.

Het is toch een beetje vreemd dat de vaatwasser 'plots' even kortstondig lekte? En het was vrij veel, een hele handdoek vol vocht / water ..
 
Wat ik wel merkte was dat het vooral schuim was dat op de keukenvloer lekte. Ik gebruik nochtans een correct vaatwasprodukt.

Het is toch een beetje vreemd dat de vaatwasser 'plots' even kortstondig lekte? En het was vrij veel, een hele handdoek vol vocht / water ..

Waarschijnlijk heeft het gelekt door de schuimvorming... gemorst glansspoelmiddel zou ook schuim kunnen geven tijdens de spoelcyclus, dus misschien was het dat ?
 
Terug
Bovenaan