ULB-studente verkracht, verdachte pas vrij

Ik zou mensen die in ieder topic wat komen trollen levenslang willen laten opsluiten. Vooral als ze iedere keer maar weer afkomen dat het discussiepunt hun eigenlijk geen hol interesseert maar toch eens een losse stelling komen poneren.
Waarom? Het komt altijd op hetzelfde neer toch? Hoe minder overheidsinmenging, hoe beter, en ik ben tegen van die overdreven zware straffen.

Moet je er nog een hebben?
 
Dat kan allemaal wel kloppen, maar een land van oorsprong zou gewoon zijn onderdanen moeten terugnemen, en anders moeten we daar maar diplomatieke sancties aan koppelen, zeker voor landen die hier het meest oververtegenwoordigd zijn. De wil van die persoon is wat mij betreft niet meer van tel, iemand mag hier willen illegaal verblijven, daarom moeten wij daar niet mee instemmen.

Het is door een gefaald migratiebeleid niet mogelijk alle illegalen die in België ronddwalen op te blijven sluiten in afwachting van een uitzetting, maar van al degene die doden en verkrachtingen op hun geweten ehebben verwacht ik wél dat die nooit of te nimmer nog vrijkomen, dan krijgen ze maar de facto levenslange opsluiting.



Wat een valse karikatuur is dat laatste stukje toch wel niet... klinkt zelfs alsof je Dutroux nog zou willen vrijlaten ook...
By all means, enlighten ons wat de verzachtende omstandigheden kunnen zijn om iemand te verkrachten?

En die verkrachter? Zelfs al geloof je nog in tweede kansen, je leest gewoonweg te vaak dat verkrachtersvrijkomen en hervallen, het moest verdomme maar eens je zus, moeder, vrouw, dochter, vriendin zijn... ik vind een standpunt waarbij je een recidiverend verkrachter levenslang opsluit nog héél erg mild eigenlijk, want bij een bewijslast die tegenwoordig gewoonweg wél 100% kan zijn: DNA bewijs gekoppeld met technologisch bewijs (videobeelden, gsm-signaal) ... dan zou ik mits bepaalde garanties nog wél richting doodstraf durven kijken, ook al ben ik daar om andere redenen géén fan van.
Omdat je aandringt (en ik spreek me NIET uit over deze zaak)

- Iemand die vanavond door een donker steegje loopt, en een toevallige vrouw die passeert een half uur lang verkracht op de meest gruwelijke manieren, het filmt en daarna op internet zet

- iemand die vanavond te veel zuipt, en het meisje met wie hij al 7 keer een date gehad heeft (en op de vorige date met seksuele betrekkingen) dwingt tot seks terwijl dat meisje zegt dat ze het niet wil omdat ze niet zeker is over de relatie.

1 =/= 2

Als je dat niet wil inzien, heb je én contactlenzen, én een bril én een vergrootglas nodig.
 
Dit maakt discussies op dit forum zo vermoeiend. Sorry, JPV maar nu even de SM-rechter ter sprake brengen is gewoon muggenziften op het wereldvreemde af, dan kan er voor zo'n zaken voor mijn part een uitzondering voorzien worden, maar dat is niet waar de meeste mensen die een hardere aanpak bepleiten voor staan als het gaat om verkrachting.
Het punt is net dat je bij een harde aanpak ontelbare uitzonderingen zal moeten voorzien die je harde aanpak terug "zacht" (zoals nu) zouden maken in de praktijk.
 
Omdat je aandringt (en ik spreek me NIET uit over deze zaak)

- Iemand die vanavond door een donker steegje loopt, en een toevallige vrouw die passeert een half uur lang verkracht op de meest gruwelijke manieren, het filmt en daarna op internet zet

- iemand die vanavond te veel zuipt, en het meisje met wie hij al 7 keer een date gehad heeft (en op de vorige date met seksuele betrekkingen) dwingt tot seks terwijl dat meisje zegt dat ze het niet wil omdat ze niet zeker is over de relatie.

1 =/= 2

Als je dat niet wil inzien, heb je én contactlenzen, én een bril én een vergrootglas nodig.

Ik zie best een verschil, ik zeg alleen dat het op dat punt niet meer uitmaakt.
Iemand die 3 mensen vermoordt heeft ook minder schade aangericht dan iemand die er 30 vermoordt. Je kan die laatste 10 keer vaker levenslang geven, maar in de praktijk maakt dat geen verschil.

Dronken zijn noch het feit dat er tijdens een vorige date seks was zijn verzachtende omstandigheden. Het enige "vervelende" is dat je in dat in jouw eerste voorbeeld inderdaad hard geweld zal hebben en dat er in dat tweede voorbeeld "zachte dwang" kan zijn, waarbij er géén geweld gebruikt wordt, en het woord tegen woord wordt... zoals ik al zei: dan gaat de dader noodgedwongen vrijuit, hoe graag je het slachtoffer misschien ook wilt geloven.

Het punt is net dat je bij een harde aanpak ontelbare uitzonderingen zal moeten voorzien die je harde aanpak terug "zacht" (zoals nu) zouden maken in de praktijk.

Ik zie in de praktijk toch genoeg voorbeelden waar de aanpak te soft was, de zaak Van Espen is hier al als voorbeeld gegeven.
 
Persoonlijk vind ik al dat bij de minste twijfel de dader vrijuit moet gaan.

Liever een echte dader niet gestraft dan een niet-dader wel gestraft.
 
Persoonlijk vind ik al dat bij de minste twijfel de dader vrijuit moet gaan.

Liever een echte dader niet gestraft dan een niet-dader wel gestraft.

Dat doet hier helemaal niet ter zake, niemand maar dan ook niemand die hier pleit voor de harde aanpak, die het omgekeerde daarvan heeft beweerd.

Maar de dader bij deze feiten, waarbij er géén twijfel meer is? Enkeltje richting een zeer lange gevangenisstraf en mocht hij het wél gehad hebben: dan sowieso nu géén verblijfsvergunning meer en het land uitzetten zonder nog maar een seconde in vrijheid door dit land te wandelen.

Overigens mocht hij een Belg zijn: hij kreeg levenslang onder voorwaarden. Die link naar de Finse open gevangenissen die hier werd gepost, vermelde dit immers als een optie daar voor zware criminelen: levenslang maar zonder einddatum, en dan na 14 jaar terug vrij maar bij de minste misstap terug de (gesloten) cel in.
 
Dronken zijn noch het feit dat er tijdens een vorige date seks was zijn verzachtende omstandigheden.
Bwa, het geeft op zijn minst een indicatie dat er de volgende keer gemakkelijker een perceptie van toestemming zou kunnen zijn...?

Trouwens terzijde, maar onder verkrachting wordt juridisch bv. ook een vinger in het oor of een teen in de neus begrepen.
Een vrouw een tik op de poep geven, is aanranding.
Ik zie in de praktijk toch genoeg voorbeelden waar de aanpak te soft was, de zaak Van Espen is hier al als voorbeeld gegeven.
Maar dat weten we toch uiteindelijk niet.

Stel dat bij de huidige aanpak er 200 zijn die niet hervallen, en die ene wel.

Dan staat iedereen te roepen als die ene een verkrachting pleegt: DAT MOEST DE EERSTE KEER AL LEVENSLANG DE BAK IN ZIJN EN ZIJN BALLEN AFGESNEDEN.
Maar dan wordt gemakshalve uiteraard vergeten dat dit ook voor die 200 andere geldt, die eigenlijk niet zouden hervallen.

De vraag wordt dan eerder: heb je een voorkeur voor 200 man zonder reden 10 jaar extra in de gevangenis, waarmee je dan 1 verkrachting voorkomt, of het alternatief?
En daarover kan stevig gediscussieerd worden, me dunkt (en met de cijfers geschoven) :)
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik al dat bij de minste twijfel de dader vrijuit moet gaan.
schaf de gevangenissen dan maar af. er is altijd wel érgens "een minste twijfel". zelfs als er DNA-sporen etc zijn. elk stukje bewijs, elke verklaring, elk verslag is maar 1 stukje in een grote puzzel die gelegd moet worden tijdens het onderzoek. het aantal puzzels waar geen enkel stukje op het einde ontbreekt, en waar ze allemaal op de juiste plaats liggen is miniem.

natuurlijk heb je vaak genoeg informatie om iemand te verdelen, maar 100% zeker, zonder enige twijfel over eender wat? ben je eigenlijk nooit.
 
Kijk naar die andere zaak in Brussel: voor zijn achttiende een pianist vermoord en na een kort stukje gevang zijn babydochter en haar grootmoeder vermoord. Kan dit jaar vrijkomen.
 
Bwa, het geeft op zijn minst een indicatie dat er de volgende keer gemakkelijker een perceptie van toestemming zou kunnen zijn...?

Trouwens terzijde, maar onder verkrachting wordt juridisch bv. ook een vinger in het oor of een teen in de neus begrepen.
Een vrouw een tik op de poep geven, is aanranding.

Maar dat weten we toch uiteindelijk niet.

Stel dat bij de huidige aanpak er 200 zijn die niet hervallen, en die ene wel.

Dan staat iedereen te roepen als die ene een verkrachting pleegt: DAT MOEST DE EERSTE KEER AL LEVENSLANG DE BAK IN ZIJN EN ZIJN BALLEN AFGESNEDEN.
Maar dan wordt gemakshalve uiteraard vergeten dat dit ook voor die 200 andere geldt, die eigenlijk niet zouden hervallen.

De vraag wordt dan eerder: heb je een voorkeur voor 200 man zonder reden 10 jaar extra in de gevangenis, waarmee je dan 1 verkrachting voorkomt, of het alternatief?
En daarover kan stevig gediscussieerd worden, me dunkt (en met de cijfers geschoven) :)
Oké, wil je muggenziften over uitzonderingen: iemand die ongewenst zijn vinger in de neus van of de teen in het oor van een man of vrouw steekt, die mag ervan af komen met een tik in de vingers (al zou ik gewoon hopen dat diens slachtoffer hem een goede pets in het gezicht geeft), maar dat is andermaal naast de kwestie.

Bij 0,5% recidive à la 1 op 200 wil ik nog wel eens babbelen over te harde straffen en te weinig tweede kansen, en zelfs dan zal ik nog denken aan dat potentiële nieuwe onschuldige slachtoffer.

Als ik echter cijfers lees van 5 à 15% recidive binnen de 5 jaar (één google zoektocht: bron), maak er dan gerust een karikatuur van: maar smijt er dan maar meer levenslang de cel in, dat is een prijs die ik eigenlijk niet aanvaardbaar vind als er nog genoeg alternatieve straffen kunnen worden uitgedacht. Verplichte chemische castratie bijvoorbeeld.
 
Verplichte chemische castratie bijvoorbeeld.
Dat werkt ook maar in specifieke gevallen en dus niet altijd. Sommige mannen die chemisch gecastreerd zijn, hervallen gewoon en worden weer opgepakt wegens verkrachting (meestal dan met de vingers of met voorwerpen).

Elk geval is anders en het is niet zo eenvoudig om een correcte strafmaat te bepalen.

Maar goed, zoals je zelf zegt: Dit is maar 'een voorbeeld'.
 
Kijk naar die andere zaak in Brussel: voor zijn achttiende een pianist vermoord en na een kort stukje gevang zijn babydochter en haar grootmoeder vermoord. Kan dit jaar vrijkomen.
Of die andere zaak waarbij een man vermoord in zijn auto werd teruggevonden, bleek de huurder te zijn die zijn afspraken niet was afgekomen en hem al jaren lag te bedreigen.. uiteindelijk lees je dat die moordenaar dan 1 jaar werd vrijgelaten... god mag weten waarom.. degoutant.. ook natuurlijk in Brussel
 
Spreken we puur voor een oplossing voor de maatschappij: doodstraf? Goedkoper dan al de rest, we zijn zeker dat deze persoon de feiten niet meer zal plegen. Maar menselijk zeker niet, en het zal de verkrachtingen niet uit de wereld helpen.
Voor iemand die een vrouw verkracht en iemand de kop inslaat en overgiet met een bijtende vloeistof lijkt het me nog wel menselijk als je hem met 1 pijnloze kogel afmaakt
 
De gepleegde feiten zijn verwerpelijk en had niet mogen gebeuren.

Echter de feiten gepleegd door de dader is een reactie/veroorzaakt door eerdere trauma's in zijn leven. Dit spreekt voor mij zijn daden niet goed, echter gaat een gevangenisstraf dit niet oplossen, zelfs therapie niet.

Een levenslange gevangenisstraf is dan een optie, maar kost veel geld. Meer dan hem levenslang op hotel te zetten.

Terugzenden naar eigen land (voor iedereen bij wie mogelijk die feiten heeft gepleegd bv) is gemakkelijk: wij zijn er vanaf. Maar dat stopt de verkrachtingen/ andere feiten niet. Kans is groot dat hij dan in zijn land van herkomst dezelfde dingen opnieuw doet.

Een oplossing is er niet, of toch geen waarbij iedereen mee geholpen is.

Spreken we puur voor een oplossing voor de maatschappij: doodstraf? Goedkoper dan al de rest, we zijn zeker dat deze persoon de feiten niet meer zal plegen. Maar menselijk zeker niet, en het zal de verkrachtingen niet uit de wereld helpen.

Dat is een mythe. Doodstraf blijkt in Westerse landen waar die bestaat, duurder te zijn dan levenslang.
Even terzijde.
 
Kijk naar die andere zaak in Brussel: voor zijn achttiende een pianist vermoord en na een kort stukje gevang zijn babydochter en haar grootmoeder vermoord. Kan dit jaar vrijkomen.

Het ergste is dat je dit soort zaken leest, en het eerst niet kan geloven... dan nadenkt: ah, ja, Belgische "justitie" dus dat kan wél, je gaat het opzoeken en het is ook effectief zo:


Ik kende deze feiten niet maar eigenlijk is er maar één woord voor zo'n man: een monster. Niet alleen zomaar 3 moorden dan nog, maar eerst een roofmoord op die pianist, waarvoor hij dan als minderjarige naar een instelling mocht (16 jaar op 't moment van de feiten en bijna 1 jaar later gearresteerd, dat is oud genoeg nochtans voor de echte gevangenis voor zo'n feiten denk ik dan), waarna hij op een "vrij weekend" ook nog eerst z'n schoonmoeder verkracht, z'n ex-vrouw/partner ook geprobeerd te vermogen, en inderdaad nog het walgelijkst van alles z'n babydochter ook.

Als zo iemand vrij kan komen, dan is er géén justitie meer nodig in België eigenlijk. Levenslang zou in deze nog geen 14 jaar zijn dus. Ook weer typisch Belgisch dat alleen de zwaarste straf telt bij zo'n feiten, eigenlijk zouden we hier à la de V.S. de verschillende straffen moeten optellen vanwege de aard van de feiten.
 
Persoonlijk vind ik al dat bij de minste twijfel de dader vrijuit moet gaan.

Liever een echte dader niet gestraft dan een niet-dader wel gestraft.
Ik vind van niet, zeker niet als de "dader" zelf onsamenhangende verhalen en leugens heeft verteld enz. Dat is zijn eigen risico dat hij nam dan. Had ie maar vanaf het begin een waterdicht en waarheidsgetrouw verhaal moeten vertellen. Als je gokt kan je winnen maar ook verliezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
De dader gaat in België en de meeste landen vrijuit bij redelijke twijfel. De minste twijfel zou nogal moeilijk maken om veroordelingen te doen zolang iemand ontkent.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Ik vind van niet, zeker niet als de "dader" zelf onsamenhangende verhalen en leugens heeft verteld enz. Dat is zijn eigen risico dat hij nam dan. Had ie maar vanaf het begin een waterdicht en waarheidsgetrouw verhaal moeten vertellen. Als je gokt kan je winnen maar ook verliezen.
Wat is dat voor zever.
Beste @Five-seveN , kan je mij eens vertellen wat jij aan het doen was op 17 april 2018 om kwart na 6 's avonds?

Een voorbeeld van zo'n rechtzaak is de parachutemoord. Die is opgesloten, niet omdat ze zeker wisten dat zij het gedaan had, maar omdat ze niemand anders konden vinden die het gedaan zou kunnen hebben. Dat is echt de omgekeerde wereld en had nooit zo uitgesproken mogen worden.
 
Wat is dat voor zever.
Beste @Five-seveN , kan je mij eens vertellen wat jij aan het doen was op 17 april 2018 om kwart na 6 's avonds?
Nee want dat weet ik niet meer en dat kan je ook niet verwachten van een mens. Dat is geen onsamenhangend verhaal van mij en dat is ook geen leugen van mij. Ik denk ook niet dat Clottemans in haar politieverslag moest getuigen over random gebeurtenissen 5 jaar geleden?

Als een verdachte betrapt wordt op het moedwillig fabriceren van leugens om zijn zaak er beter te doen uit komen, wel dan heeft die verdachte dus een gokje genomen om het voor hem in de goede richting te laten uitdraaien, als hij dat gokje dan verliest dan moet hij niet verschieten dat het nog slechter voor hem uitdraait dan wanneer hij niet zou gelogen gehad hebben.

De parachutemoord daar is ook veel over gediscussieerd dat het echt te weinig bewijs zou zijn ja dan nee. Dat had beide kanten kunnen uit gaan. Als de veroordeelde daar meer moedwillige leugens had begaan dan ze nu had gedaan, dan was er waarschijnlijk minder discussie over geweest.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan