ULB-studente verkracht, verdachte pas vrij

Er zijn mss wel wat uitzonderingen mogelijk op het principe dat alle verkrachters levenslang zouden moeten krijgen. Voor sommige gevallen kan chemische castratie wellicht ook een oplossing zijn. Alleszins is de huidige strafuitvoering een dikke middelvinger naar de slachtoffers.

Het zal zeker wat kosten om langere gevangenisstraffen uit te voeren, maar wat is de kostprijs van al het menselijk leed dat op die manier vermeden kan worden. (En dat voor de maatschappij overigens ook een financiële kostprijs heeft - als dan toch alles moet 'berekend' worden.)

Zie ook het tragische verhaal van Nathalie Huygens, het slachtoffer dat onlangs euthanasie heeft aangevraagd omdat ze er niet in slaagt een verkrachting te verwerken
https://www.demorgen.be/nieuws/er-i...ilijke-weg-terug-na-seksueel-geweld~b858dc0f/
Of een rechterhand afkappen als iemand iets gestolen heeft...
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/bui...n-38-jaar-celstraf-moord-verkrachting-maurice
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/1...ht-in-cel-na-beschuldigingen-van-verkrachtin/
https://www.ad.nl/buitenland/man-za...an~a9b3be68/?referrer=https://www.google.com/
https://www.bndestem.nl/overig/man-...6/101448784/?referrer=https://www.google.com/

Laten we vooral niet teruggrijpen naar lichamelijke straffen misschien...
 
Als je leest dat 25 à 30% van onze gevangenispopulatie illegaal in het land is, zijn dat denk ik geen mensen waar we anders begeleiding, een leefloon en sociale woning voor zouden voorzien. Sorry, dat kan en mag niet de bedoeling zijn, tenzij je een opengrenzenbeleid voorstaat natuurlijk...
ik ken weinig van die cijfers, maar oppassen daarmee: iemand die een verblijfsvergunning heeft, heeft dat vaak voor korte termijn. Als die vervalt tijdens zijn gevangenschap, dan is het redelijk logisch dat hij niet naar het stadhuis kan om een nieuwe te vragen (en voor alle duidelijkheid meestal ook dat hij geen nieuwe krijgt)
KoC zei:
Ik lees dit als 2/3 falen, en maar 1/3 succes, en dat is een zéér pover cijfer. Geen verblijfsrecht zou moeten betekenen verwijderd worden van het Belgisch grondgebied, in alle omstandigheden. Met als enige vergoelijking die ik mogelijks zie is dat het zinloos is om Nederlanders of Fransen gedwongen uit te zetten als ze hier morgen opnieuw kunnen staan, dankzij onze open grenzen binnen Europa (waar ik niet tegen ben voor de duidelijkheid).
Een illegaal is niet iets dat je kan beslissen te verwijderen en dan plots weg is, hé. Je moet nog een land vinden waar die naartoe kan/mag/wil (waarbij de wil dan een oplossing voor zijn als hij er niet naartoe kan/mag).
 
Het lijkt me duidelijk dat in de zaak Van Espen fout, schade en oorzakelijk verband bewezen waren.

Niet enkel 1382 BW kan trouwens een grondslag zijn, ook grondrechten kunnen een basis vormen voor dergelijke vordering. Dit gebeurde bv. ook in de klimaatzaak, waar werd geoordeeld dat de overheid te weinig inspanningen levert.

Het is een kwestie van tijd voor een slachtoffer de Belgische staat aanklaagt wegens schuldig verzuim.

De Belgische staat is idd al vaak veroordeeld, maar steeds op vordering van daders die aanklagen dat hun rechten worden geschonden.

(Het betreft trouwens het Europees Hof in Straatsburg. Heeft weinig tot niets te maken met de EU.)
Sorry, maar dit is quasi allemaal eerstejaars rechten prietpraat.

Veel plezier met de fout bij Julie Van Espen te bewijzen. Ik vrees dat je er niet in gaat slagen. Een klimaatzaak is in de verste verte niet te vergelijken. Echt compleet anders tot in de kern.

Geen kans dat je een dergelijke vordering er door krijgt. Hoe ga je daar aan beginnen? Als alles in principe volgens de procedures is verlopen? Wat ga je met art. 1382 BW voor het EHRM doen?

Met alle respect, maar zo simpel is het heus niet hoor. En zeker niet met veel frappantere zaken in het achterhoofd die zonder dergelijke zaken al lang zijn gepasseerd.

Ook die oplegging van chemische castratie... Dan ga je snel voor het EHRM staan ja. Zoiets kan hooguit vrijwillig worden aangegaan door de dader in kwestie en daar ka nje misschien gunstregimes aan vastkoppelen. Maar je kan het niet opleggen.
 
Niemand hier zal tegen het trachten te voorkomen van verkrachtingen zijn, zet in op seksuele opvoeding met een focus op toestemming, sensibiliseer tegen bepaalde onveilige zaken zoals drugs in het uitgaansleven.

Het cijfer van het aantal effectieve verkrachtingen... er worden er een heleboel aangegeven waar je inderdaad niet zal kunnen bewijzen of dat nu met instemming was maar de andere partner achteraf spijt had of wraak wou nemen (bestaat ook), nog andere zal het slachtoffer wel degelijk verkracht zijn maar het niet tijdig kunnen aangeven wegens een emotioneel trauma waardoor het achteraf moeilijk te bewijzen valt... maar van zodra je duidelijke sporen van geweld hebt en dus waarschijnlijk ook sluitend DNA-bewijs? Ja, dan moet een zéér lange gevangenisstraf en zeker bij recidivisten levenslang een optie zijn. Dan spreken we niet noodzakelijk van 3000 verkrachters, maar realistischer eerder 400 veroordelingen (2016, bron). Dat kost al heel wat minder.

Het is echter zeer moeilijk om hier deze discussie te voeren... omdat je moet opletten voor enerzijds de valselijke "racisme"-kaart:
sensibiliseer zoveel als je wilt om verkrachtingen te voorkomen, als een potentiële verkrachter potentieel illegaal naar hier migreert, die gaat hier niet geholpen zijn door je lokale sensibilisering. Zal het nog maar eens herhalen: afkomst is hier in se niet het wezenlijke probleem, maar in dit concrete voorbeeld had een directe uitzetting wél de feiten kunnen voorkomen, maar men zal wellicht andermaal die les niet trekken.

Ook ga je sowieso binnen eigen land blijven zitten met een intrinsiek gewelddadige minderheid, een minderheid van mensen met gebrekige mentale capaciteiten, of gewoonweg mensen met onvoldoende ethisch besef, die niet vatbaar gaan zijn voor je sensibilisering. Niet alles en iedereen is oneindig (her)maakbaar.

Dan heb je ook nog degenen die focussen op de "mensenrechten" van daders, maar vergeten dat er ook nog zoiets als slachtoffers en potentiële nieuwe, onschuldige slachtoffers bestaat. Degenen die het luidst over mensenrechten roepen, zijn dan ook nog eens degenen die vinden dat ze de enigen zijn die die correct kunnen interpreteren. Levenslange opsluiting is "onmenselijke"... tja, ik ben het daar niet mee eens.
Lichamelijke integriteit van de dader? Tja, ik vind dat minstens chemische castratie een verplichte voorwaarde moet kunnen zijn voor recidiverende daders. Idem met langdurig een enkelband, waarbij je 's avonds en 's nachts dus gedurende jaren huisarrest krijgt.


Dat is gewoon niet meer intellectueel eerlijk discussiëren. Het zijn andere tijden tegenwoordig, als je sporen van geweld terugvindt op het slachtoffer en wél overeenstemmend DNA-bewijs, dan is dat een compleet andere situatie dan een verkrachting die decennia geleden fout werd beoordeeld en nu rechtgezet omdat de technologie van DNA-bewijs er nu wél is, en voor midden de jaren '80 van de vorige eeuw praktisch niet.
Je kan misschien ook nog een voorbeeld uit de 19e eeuw erbij halen, dat is niet meer relevant.
 
Wat als die Ivoriaan zijn zus toen verkracht geweest is door die andere gevangene, en zijn actie met koevoet en zuur toen voor 'de gerechtigheid' was.
Is het dan nu ok dat hij maar 15 maanden kreeg?
Natuurlijk is dat dan nog steeds te weinig iemand die iemand anders verkracht moet wat mij betreft op zijn allerminst vijf jaar vastzitten, iemand die iemand anders bewerkt met een koevoet en zuur met de dood tot gevolg daar mag minimum tien jaar aan vasthangen. Let wel effectief he, geen 9 jaar en 364 dagen, tien is tien, voor iemand die geen verzachtende omstandigheden heeft mag dat nog meer zijn.

Kan het zijn dat een maatschappij daar niet veiliger van wordt? Het kan maar het gaat imo toch niet slechter zijn dan 15 maanden bak voor een verkrachting want dat is voor mannen gelijk deze dader beter dan dakloos in de kou lopen ronddolen, 15 maandjes warm, droog en iedere dag voldoende eten en drinken, als dakloze denk ik dat ik het zou overwegen. En ja ik weet hoe sommige cellen bij ons eruit zien ik zie er wekelijks en heb er gezien vanuit elke provincie (Luxemburg mogelijks uitgezonderd).

En dan ben ik het uiteraard nog absoluut eens dat er veel meer moet gebeuren wat betreft begeleiding en dergelijke zodat de kans op herval minimaal is.

En dan ben ik het nog eens ook uiteraard met het feit dat er geen capaciteit is om alle straffen zo lang te maken, maar ik geloof niet in het idee dat die capaciteit niet relatief makkelijk en snel te maken valt.

Maar 15 maanden voor een verkrachting is veel te weinig en is voor sommige aan de zelfkant van de maatschappij nauwelijks een straf te noemen zelfs.
 
Zonder me inhoudelijk over deze zaak uit te spreken, en zonder dingen over rechtspraak en dergelijke te willen zeggen want daar ben ik totaal niet in geschoold, wil ik wel even meegeven dat ik er telkens weer van versteld sta hoeveel mensen een harde ‘law en order’ willen, hoe streng mensen misdrijven willen bestraffen en hoe (en vooral dit alarmeert me) mensen andere mensen willen veroordelen en laten wegrotten zonder nog maar rekening te houden met omstandigheden/een proces/…

Doet me een beetje schrik aan. Den ene wil Dutroux levenslang opsluiten. De volgende wil een verkrachter levenslang opsluiten. Die daarna wil nog verder gaan en iedereen die een werkje in de tuin int zwart laat uitvoeren en geen BTW betaalt levenslang opsluiten.
 
ik ken weinig van die cijfers, maar oppassen daarmee: iemand die een verblijfsvergunning heeft, heeft dat vaak voor korte termijn. Als die vervalt tijdens zijn gevangenschap, dan is het redelijk logisch dat hij niet naar het stadhuis kan om een nieuwe te vragen (en voor alle duidelijkheid meestal ook dat hij geen nieuwe krijgt)Een illegaal is niet iets dat je kan beslissen te verwijderen en dan plots weg is, hé. Je moet nog een land vinden waar die naartoe kan/mag/wil (waarbij de wil dan een oplossing voor zijn als hij er niet naartoe kan/mag).

Dat kan allemaal wel kloppen, maar een land van oorsprong zou gewoon zijn onderdanen moeten terugnemen, en anders moeten we daar maar diplomatieke sancties aan koppelen, zeker voor landen die hier het meest oververtegenwoordigd zijn. De wil van die persoon is wat mij betreft niet meer van tel, iemand mag hier willen illegaal verblijven, daarom moeten wij daar niet mee instemmen.

Het is door een gefaald migratiebeleid niet mogelijk alle illegalen die in België ronddwalen op te blijven sluiten in afwachting van een uitzetting, maar van al degene die doden en verkrachtingen op hun geweten ehebben verwacht ik wél dat die nooit of te nimmer nog vrijkomen, dan krijgen ze maar de facto levenslange opsluiting.

Zonder me inhoudelijk over deze zaak uit te spreken, en zonder dingen over rechtspraak en dergelijke te willen zeggen want daar ben ik totaal niet in geschoold, wil ik wel even meegeven dat ik er telkens weer van versteld sta hoeveel mensen een harde ‘law en order’ willen, hoe streng mensen misdrijven willen bestraffen en hoe (en vooral dit alarmeert me) mensen andere mensen willen veroordelen en laten wegrotten zonder nog maar rekening te houden met omstandigheden/een proces/…

Doet me een beetje schrik aan. Den ene wil Dutroux levenslang opsluiten. De volgende wil een verkrachter levenslang opsluiten. Die daarna wil nog verder gaan en iedereen die een werkje in de tuin int zwart laat uitvoeren en geen BTW betaalt levenslang opsluiten.

Wat een valse karikatuur is dat laatste stukje toch wel niet... klinkt zelfs alsof je Dutroux nog zou willen vrijlaten ook...
By all means, enlighten ons wat de verzachtende omstandigheden kunnen zijn om iemand te verkrachten?

En die verkrachter? Zelfs al geloof je nog in tweede kansen, je leest gewoonweg te vaak dat verkrachtersvrijkomen en hervallen, het moest verdomme maar eens je zus, moeder, vrouw, dochter, vriendin zijn... ik vind een standpunt waarbij je een recidiverend verkrachter levenslang opsluit nog héél erg mild eigenlijk, want bij een bewijslast die tegenwoordig gewoonweg wél 100% kan zijn: DNA bewijs gekoppeld met technologisch bewijs (videobeelden, gsm-signaal) ... dan zou ik mits bepaalde garanties nog wél richting doodstraf durven kijken, ook al ben ik daar om andere redenen géén fan van.
 
Moeten die mannen van Sanda Dias dan ook levenslang het gevang in? Want die waren ook die leeftijd en hebben ook iemand vermoord.
Na die eerste misdrijf, heeft die rechter geoordeeld dat het doodslag was en geen moord, dus daar zal wel een reden voor geweest zijn. En iedereen die veroordeeld is voor doodslag levenslang opsluiten is ook geen oplossing ...
Als die na die moord nu ook nog is beginnen verkrachten zie ik niet in waarom die mannen niet bijzonder lang in de gevangenis zouden mogen slijten nee.

Voor "enkel" doodslag levenslang is vermoedelijk te veel (maar meer dan momenteel gegeven wordt is wat mij betreft essentieel), pleeg je twee dergelijke feiten dan zie ik weinig problemen met te stellen dat de kansen op zijn.
 
Zonder me inhoudelijk over deze zaak uit te spreken, en zonder dingen over rechtspraak en dergelijke te willen zeggen want daar ben ik totaal niet in geschoold, wil ik wel even meegeven dat ik er telkens weer van versteld sta hoeveel mensen een harde ‘law en order’ willen, hoe streng mensen misdrijven willen bestraffen en hoe (en vooral dit alarmeert me) mensen andere mensen willen veroordelen en laten wegrotten zonder nog maar rekening te houden met omstandigheden/een proces/…

Doet me een beetje schrik aan. Den ene wil Dutroux levenslang opsluiten. De volgende wil een verkrachter levenslang opsluiten. Die daarna wil nog verder gaan en iedereen die een werkje in de tuin int zwart laat uitvoeren en geen BTW betaalt levenslang opsluiten.
Ik zou mensen die in ieder topic wat komen trollen levenslang willen laten opsluiten. Vooral als ze iedere keer maar weer afkomen dat het discussiepunt hun eigenlijk geen hol interesseert maar toch eens een losse stelling komen poneren.
 
Wat een valse karikatuur is dat laatste stukje toch wel niet... klinkt zelfs alsof je Dutroux nog zou willen vrijlaten ook...
By all means, enlighten ons wat de verzachtende omstandigheden kunnen zijn om iemand te verkrachten?

En die verkrachter? Zelfs al geloof je nog in tweede kansen, je leest gewoonweg te vaak dat verkrachtersvrijkomen en hervallen, het moest verdomme maar eens je zus, moeder, vrouw, dochter, vriendin zijn... ik vind een standpunt waarbij je een recidiverend verkrachter levenslang opsluit nog héél erg mild eigenlijk, want bij een bewijslast die tegenwoordig gewoonweg wél 100% kan zijn: DNA bewijs gekoppeld met technologisch bewijs (videobeelden, gsm-signaal) ... dan zou ik mits bepaalde garanties nog wél richting doodstraf durven kijken, ook al ben ik daar om andere redenen géén fan van.
Een psychische stoornis bvb.

Je kan in heel uw verhaal "verkrachter" ook door "dronken rijden" vervangen, of drugs dealen. En DNA met gsm-signaal. En ... is NOG geen bewijs. Want dan blijf je nog steeds 100% geloven op de verklaring van het slachtoffer. En zie de artikels hierboven, die durven ook al eens liegen.
Voorbeeldje: Als Monica Lewinski destijds had gezegd dat ze gedwongen was geweest, hoe had je dan ooit kunnen bewijzen dat dat niet zo was?

En ik ken meer dan genoeg mensen die met verkrachting te maken hebben. Ook heel nabij. Dat maakt het echt niet plots een optie om elke verkrachter (zelfs niet elke recidiverende verkrachter) levenslang op te sluiten.
Als die na die moord nu ook nog is beginnen verkrachten zie ik niet in waarom die mannen niet bijzonder lang in de gevangenis zouden mogen slijten nee.

Voor "enkel" doodslag levenslang is vermoedelijk te veel (maar meer dan momenteel gegeven wordt is wat mij betreft essentieel), pleeg je twee dergelijke feiten dan zie ik weinig problemen met te stellen dat de kansen op zijn.
En dan had een zwaardere eerste straf dit dus niet kunnen voorkomen. Wat net het hele punt was, want hij ging sowieso zijn vrijgekomen.
 
Verkrachting waarbij beide in een Zatte bui zijn, wordt nog zelden aangegeven hoor. De meeste van die gevallen bij verkrachting zijn "ze hebben de andere zat gevoerd". Dat is toch net wat anders.
Ik ben er zeker van dat "2 zatte mensen die seks hebben waarvan de ene zegt dat het niet met instemming was" anders wordt uitgesproken dan "ik heb haar zat gevoerd en dan verkracht terwijl ze KO lag".
Ik dacht eerder aan: "ik was dronken en stond geil en heb dingen gedaan met die vrouw die niet door de beugel kunnen." als tegenhanger van "ik was dronken en die dakloze irriteerde me dus heb ik em ineen geslagen en wat zuur erover gegooid omdat m'n grenzen vervaagd waren door de alcohol."
 
Ik dacht eerder aan: "ik was dronken en stond geil en heb dingen gedaan met die vrouw die niet door de beugel kunnen." als tegenhanger van "ik was dronken en die dakloze irriteerde me dus heb ik em ineen geslagen en wat zuur erover gegooid omdat m'n grenzen vervaagd waren door de alcohol."
Maar die situatie ken je helemaal niet. Wat als die andere dakloze hem aan het overvallen was?
 
Dat zeg ik toch nergens??? Ik ging voort op JPV z'n oorspronkelijk post die dronkenschap voor die doodslag als verzachtende omstandigheid zag.
 
Dat zeg ik toch nergens??? Ik ging voort op JPV z'n oorspronkelijk post die dronkenschap voor die doodslag als verzachtende omstandigheid zag.
Dat kan beide he. Als iemand mij overvalt, ga ik die ook niet zijn kop inslaan met een koevoet. Als ik goed zat ben en iemand overvalt mij... who knows.
 
Een psychische stoornis bvb.

Je kan in heel uw verhaal "verkrachter" ook door "dronken rijden" vervangen, of drugs dealen. En DNA met gsm-signaal. En ... is NOG geen bewijs. Want dan blijf je nog steeds 100% geloven op de verklaring van het slachtoffer. En zie de artikels hierboven, die durven ook al eens liegen.
Voorbeeldje: Als Monica Lewinski destijds had gezegd dat ze gedwongen was geweest, hoe had j

En dan had een zwaardere eerste straf dit dus niet kunnen voorkomen. Wat net het hele punt was, want hij ging sowieso zijn vrijgekomen.
Ge reageert op iemand die zegt twee zware feiten = levenslang. Met en die Sanda Dia mannen ook levenslang den bak in want die zijn even oud? Wat niet is wat er oorspronkelijk gezegd is want die mannen hebben "maar" 1 walgelijk feit gepleegd.
 
Een psychische stoornis bvb.

Mensen die om dergelijke psychische redenen een dermate gevaar vormen voor de fysieke integriteit van anderen, sluit ik ook op, idealiter in een psychiatrisch ziekenhuis, niet in en gevangenis.

Je kan in heel uw verhaal "verkrachter" ook door "dronken rijden" vervangen, of drugs dealen. En DNA met gsm-signaal. En ... is NOG geen bewijs. Want dan blijf je nog steeds 100% geloven op de verklaring van het slachtoffer. En zie de artikels hierboven, die durven ook al eens liegen.
Voorbeeldje: Als Monica Lewinski destijds had gezegd dat ze gedwongen was geweest, hoe had je dan ooit kunnen bewijzen dat dat niet zo was?

Dat had ze kunnen zeggen, maar dan had je enkel nog de DNA sporen, geen sporen van geweld. Als een slachtoffer een ziekenhuis binnenwandelt, en men kan een "rape kit" samenstellen, dan is dat wat mij betreft sluitend bewijs, zeker genoeg om een eerste dader lang en een hervallende dader levenslang op te sluiten. Een spermaspoor op een jurk met enkel een verhaal, daarbij krijgt de dader natuurlijk nog het voordeel van de twijfel.
De "grijze" zone waarbij het een woord tegen woord verhaal wordt, daar mag en moet juridische voorzichtigheid primeren. Maar in een verhaal als dit, waarbij geweld vaststaat, mag er staalharde law and order zijn. Dat zal ook al wel minstens een aantal daders afschrikken.

Dronken rijden ben ik overigens ook zéér hard over, rijbewijzen zouden mocht ik het voor het zeggen hebben, véél sneller (rijbewijs met punten), vaker en langer ingetrokken worden voor zaken als hardrijden of dronken rijden. Je moet hier echter niet bewust de focus gaan leggen op iets dat te veel mensen in dit land nog met de mantel der liefde dichtdekken.

En ik ken meer dan genoeg mensen die met verkrachting te maken hebben. Ook heel nabij. Dat maakt het echt niet plots een optie om elke verkrachter (zelfs niet elke recidiverende verkrachter) levenslang op te sluiten.

Dit is gewoon geen aangename manier van discussiëren meer... eerst cijfers die niet gestaafd lijken (ik heb voor de mijne een bron voorzien), dan foute rechtspraak uit de V.S. uit tijden voor DNA-onderzoek en dan nu het emotioneel spelen... ik ken(de) ook een voorbeeld van seksueel misbruik van nabij, dat is verschrikkelijk erg, maar in se voor wie gelijk of ongelijk heeft in deze discussie irrelevant.
 
Veel plezier met de fout bij Julie Van Espen te bewijzen. Ik vrees dat je er niet in gaat slagen. Een klimaatzaak is in de verste verte niet te vergelijken. Echt compleet anders tot in de kern.

Geen kans dat je een dergelijke vordering er door krijgt. Hoe ga je daar aan beginnen? Als alles in principe volgens de procedures is verlopen?


Ook die oplegging van chemische castratie... Dan ga je snel voor het EHRM staan ja. Zoiets kan hooguit vrijwillig worden aangegaan door de dader in kwestie en daar ka nje misschien gunstregimes aan vastkoppelen. Maar je kan het niet opleggen.
Nochtans heeft justitie zelf toegegeven dat er fouten zijn gemaakt in het dossier Van Espen, o.a. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/20/hoge-raad-voor-de-justitie/


Ik heb verder nergens gezegd dat chemische castratie moet worden 'opgelegd'. Wel moet m.i. de mogelijkheid bestaan voor daders om hiervoor te kiezen. En zo eventueel strafvermindering krijgen.
 
Dat had ze kunnen zeggen, maar dan had je enkel nog de DNA sporen, geen sporen van geweld. Als een slachtoffer een ziekenhuis binnenwandelt, en men kan een "rape kit" samenstellen, dan is dat wat mij betreft sluitend bewijs, zeker genoeg om een eerste dader lang en een hervallende dader levenslang op te sluiten. Een spermaspoor op een jurk met enkel een verhaal, daarbij krijgt de dader natuurlijk nog het voordeel van de twijfel.
De "grijze" zone waarbij het een woord tegen woord verhaal wordt, daar mag en moet juridische voorzichtigheid primeren. Maar in een verhaal als dit, waarbij geweld vaststaat, mag er staalharde law and order zijn. Dat zal ook al wel minstens een aantal daders afschrikken.
Altijd gevaarlijk om bij vaststaand geweld uit te gaan van "staalharde law and order". Dat heeft deze mens ondervonden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Koen_Aurousseau
 
Nochtans heeft justitie zelf toegegeven dat er fouten zijn gemaakt in het dossier Van Espen, o.a. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/12/20/hoge-raad-voor-de-justitie/


Ik heb verder nergens gezegd dat chemische castratie moet worden 'opgelegd'. Wel moet m.i. de mogelijkheid bestaan voor daders om hiervoor te kiezen. En zo eventueel strafvermindering krijgen.
Ja en zet dat nu eens om in een vordering? Ik zie daar geen enkele fout die vatbaar is voor hetgeen jij opwerpt. De Hoge Raad tikt daar het Antwerpse gerecht op de vingers. En daar komt (volledig terecht overigens) aan het licht dat er onderbezetting en onderfundering aan de basis ligt. En wie wil je nu aanpakken? Het Antwerps gerecht? De Belgische Staat? Wie ga je dagvaarden voor wat?

Dat is nu toch allemaal populistische brol waar je helemaal niets aan hebt? Het is ook niet dat je in een compleet straffeloze maatschappij leeft. Doe nu niet belachelijk door even te stellen dat het heel simpel is om de Belgische staat aan te pakken op dat vlak. Menig grote juristen hebben er dagelijks mee te maken, maar één of andere amateur gaat hier even opwerpen hoe simpel het is.

Je kan dat helemaal drijven tot het niveau van de begroting en dan nog ga je een world of pain betreden als je gaat proberen te beweren dat er een fout is gebeurd daar. Je snapt dan echt geen snars van dat concept, van de rechtsgang en van basisregels als je anders beweert.

Diegene die daar in slaagt krijgt een staande ovatie, want dat is een waanzinnige onderneming.
 
Altijd gevaarlijk om bij vaststaand geweld uit te gaan van "staalharde law and order". Dat heeft deze mens ondervonden: https://nl.wikipedia.org/wiki/Koen_Aurousseau

Dit maakt discussies op dit forum zo vermoeiend. Sorry, JPV maar nu even de SM-rechter ter sprake brengen is gewoon muggenziften op het wereldvreemde af, dan kan er voor zo'n zaken voor mijn part een uitzondering voorzien worden, maar dat is niet waar de meeste mensen die een hardere aanpak bepleiten voor staan als het gaat om verkrachting.
 
Terug
Bovenaan