UEFA Conference League 2022-2023

Waarom??
Vroeger had je And/union, dan een periode and/sta, dan and/clu nu clu/ant,… ploegen komen en gaan. Zolang de competitie spannend is zie ik niet waarom er 1 ploeg bij “moet” zijn?
Er moeten gewoon sterke ploegen zijn in ons land inderdaad. Of dit nu Anderlecht is of een andere ploeg..

Dat Neerpede 1 van de hofleveranciers van onze nationale ploeg is, lijkt mij ook een factor waarom Anderlecht beter goed is. Spelers als Doku, Sambi, Duranville, Lavia… zie je toch liefst zo lang mogelijk in onze eigen competitie spelen? Hoe zwakker Anderlecht is, hoe sneller ze weg zullen zijn.

Ja ik snap eigenlijk de hate tegen Mazzu niet. Vorig jaar, nadat we herfstkampioen waren, moesten we altijd tegen de 'kleine' ploegen altijd die dubbele muur afbreken. Dat ging niet altijd even makkelijk (zo thuis verloren tegen OHL bijvoorbeeld), maar vaak hebben we dat wel kunnen doen. Met dominant voetbal en een kern zonder grote vedetten à la Refaelov.

Ik denk niet dat Mazzu zijn enige verdienste is om 'passie' & 'vechtlust' in het team te brengen. Je kern moet naast voetballende kwaliteiten ook taktiek, lef en vooral automatismen hebben. Anderlechtfans denken precies dat je met enkel voetballende kwaliteiten er zomaar doorheen tikt. Sommige Neerpedeboys hebben dat voetballende vermogen wel en dat lef in de eerste matchen, maar die kunnen dat niet het hele jaar door brengen. Als ze dan op het einde van het seizoen meteen worden doorverkocht... daar gaan je automatismen.

Net even opgezocht: USG-Anderlecht in januari vs USG - Anderlecht eind augustus.
USG speelde met 8 dezelfde spelers
Undav -> Boniface
Kandouss -> Sykes
Nielsen -> Lynen

Bij Anderlecht het omgekeerde. Maar 3 basisspelers hetzelfde gebleven. Dat zijn dan Van Crombrugge, Hoedt ( :LOL: ) en Verschaeren.
Zo kom je er natuurlijk niet.

Uiteraard moeten er automatismes komen, en verdient een coach tijd. Maar na 10 matchen mag er toch wel al iets van lijn inzitten? We hebben 2 aanvaardbare helften gezien. Tegen godbetert Seraing en STVV. Voor de rest zagen we niets dat ook maar op een systeem lijkt. Een karrevrachten aan lange ballen. Terwijl je een kern hebt waar de kwaliteiten over de grond liggen. En een middenveld die hij niet op punt krijgt omdat er gigantisch veel ruimte ligt tussen de aanvallende en verdedigende spelers.

En vooral, we spelen zowat het slechtste voetbal sinds lange tijd.

Van mij mag Mazzu gerust succes hebben, en heeft zeker kwaliteiten als coach. Maar er is een verschil tussen trainer zijn bij Charleroi en Union, en coach zijn bij een club als Anderlecht.

Omdat Anderlecht 1 van de sterkste voetbalmerken is van ons land?
en vroeger Standard, en daarvoor Union ... your point being?

ik denk dat je je wat krampachtig vasthoudt aan het verleden, ook met je opmerking over de jeugdopleiding -> 't is niet omdat jullie de beste jeugdopleiding hadden dat dat in de toekomst ook zo zal zijn. Antwerp, Club en anderen zijn ook stevig aan het investeren en als die met hun budgetten achter de jonge talenten beginnen te gaan ...

en vroeger Standard, en daarvoor Union ... your point being?

ik denk dat je je wat krampachtig vasthoudt aan het verleden, ook met je opmerking over de jeugdopleiding -> 't is niet omdat jullie de beste jeugdopleiding hadden dat dat in de toekomst ook zo zal zijn. Antwerp, Club en anderen zijn ook stevig aan het investeren en als die met hun budgetten achter de jonge talenten beginnen te gaan ...

Uiteraard, en dat is een heel goeie zaak. Maar jeugd opleiden is natuurlijk meer dan met geld smijten.

Krampachtig? Kom, je kan toch niet ontkennen dat Anderlecht nog steeds een enorm sterke brand is in België. En het allesbehalve goed zou zijn voor het Belgisch voetbal mocht Anderlecht verdwijnen.

Mocht Standard verdwijnen zou dat trouwens ook een slechte zaak zijn voor het voetbal.

Uiteraard, en dat is een heel goeie zaak. Maar jeugd opleiden is natuurlijk meer dan met geld smijten.
Ik volg eerlijk gezegd niks van de jeugdopleiding van mijn club, laat staan andere clubs binnen Belgie, maar kan je eens kort schetsen op welke vlakken die van Anderlecht verschilt met pakweg Club NXT, en waarom die eerste hoger aangeschreven staat? Zit er een groot verschil met hoe beide werken of is het vooral de historische status van RSCA's jeugdopleiding die er voor zorgt dat nog altijd grotere talenten voor Neerpede kiezen? Is het m.a.w. een groot stuk naam en faam, of wordt ze budgettair en technisch gewoon beter gerund?

Omdat Anderlecht 1 van de sterkste voetbalmerken is van ons land?

Dat Neerpede 1 van de hofleveranciers van onze nationale ploeg is, lijkt mij ook een factor waarom Anderlecht beter goed is. Spelers als Doku, Sambi, Duranville, Lavia… zie je toch liefst zo lang mogelijk in onze eigen competitie spelen? Hoe zwakker Anderlecht is, hoe sneller ze weg zullen zijn.
Mauve nekken hebben hun naam duidelijk nog altijd niet gestolen zeg 🤣 wat een bullshit vertel je nu toch allemaal Hans. Anderlecht was int verleden mss nog een sterk merk, maar ik vrees dat je in't verleden leeft. Nostalgisch gezien zullen de meeste buitenlanders Anderlecht nog wel kennen van hun gekochte finale tegen Nottingham etc maar de laatste jaren is Anderlecht toch vooral een merk van den Action hoor.
Probeer eerst maar eens een paar jaar terug een volwaardige titelconcurrent te worden voor Brugge, Genk en Antwerp en kom dan nog eens terug.

Over dat hofleverancier zijn van de nationale ploeg ga ik wijselijk zwijgen wat dat is mss nog grotere bullshit dan dat sterk merk.

Ik volg eerlijk gezegd niks van de jeugdopleiding van mijn club, laat staan andere clubs binnen Belgie, maar kan je eens kort schetsen op welke vlakken die van Anderlecht verschilt met pakweg Club NXT, en waarom die eerste hoger aangeschreven staat? Zit er een groot verschil met hoe beide werken of is het vooral de historische status van RSCA's jeugdopleiding die er voor zorgt dat nog altijd grotere talenten voor Neerpede kiezen? Is het m.a.w. een groot stuk naam en faam, of wordt ze budgettair en technisch gewoon beter gerund?

Is vooral een verschil in filosofie. Ik had hier ooit nog een power point staan van Neerpede en zijn filosofie. Maar staat ondertussen niet meer online.

In grote lijnen wordt men op Neerpede verplicht van jongsafaan voor de voetballende oplossing te zorgen. Daar waar andere opleidingen soms
Wat meer op het fysieke aspect of resultaten gaan focussen. Dat zie je ook eens die gasten in de eerste ploeg komen vind ik. Ik kan iedereen die er meer over wil weten de docu over Neerpede op het Fifa+ platform aanraden.
Of podcasts met Jean Kindermans.

Naam en faam, of de filosofie van de opleiding, of het financiële, dat lijkt mij vooral van entourage tot entourage af te hangen. Sommigen kiezen voor het geld of de faam van de club, anderen voor het sportieve project.

Laatst bewerkt:
Mauve nekken hebben hun naam duidelijk nog altijd niet gestolen zeg 🤣 wat een bullshit vertel je nu toch allemaal Hans. Anderlecht was int verleden mss nog een sterk merk, maar ik vrees dat je in't verleden leeft. Nostalgisch gezien zullen de meeste buitenlanders Anderlecht nog wel kennen van hun gekochte finale tegen Nottingham etc maar de laatste jaren is Anderlecht toch vooral een merk van den Action hoor.
Probeer eerst maar eens een paar jaar terug een volwaardige titelconcurrent te worden voor Brugge, Genk en Antwerp en kom dan nog eens terug.

Over dat hofleverancier zijn van de nationale ploeg ga ik wijselijk zwijgen wat dat is mss nog grotere bullshit dan dat sterk merk.
Hans beschuldigen van bullshit maar dan zelf misschien nog meer daarvan neerschrijven. Los van hun slechte sportieve prestaties is Anderlecht nog altijd een sterk merk hoor. Vorig jaar hadden ze bv. nog steeds het meeste kijkcijfers. Daar is toch niets mis mee om dat te zeggen? Overdrijf zelf anders ook eens een pak. Waarom wordt Antwerp hier eigenlijk vernoemd tussen die ploegen? Of zelfs de huidige periode omschrijven als Club/Antwerp. Daarvoor moeten ze toch ook eerst een titel winnen niet? Zijn in de laatste seizoenen 1x als 3de geëindigd. Anders telkens een 4de plaats.

In de laatste selectie waren 7/30 spelers met een Anderlecht verleden. Geen idee waarom dat dan nog grotere bullshit zou zijn.

Het is niet toevallig dat clubs uit de Europese toplanden langskomen in Neerpede om te zien hoe zij het doen. Ik ken er ook de details niet van, maar naar het schijnt is de combinatie school en voetbal (het Purple Talents project) top en iets waar ze in het buitenland nog vaak mee sukkelen.

iemand die dat in statistieken wil plaatsen voor de rode duivels van de laatste 10 jaar?
Hier staan 43 spelers en daarvan hebben er 15 een verleden in de Anderlecht jeugd. Genk komt bvb aan 11, Standard aan 5, Gent en Club aan 3. Verder nog Ajax, Lille en City aan 2. Lens, Virton, Hoffeheim en Lommel aan elk 1.

(Sommige spelers heb ik dubbel geteld zoals bvb Origi bij zowel Genk als Lille of Praet bij Anderlecht en Genk of ...)

Uiteraard moeten uw faciliteiten, uw trainers en uw omkadering in orde te zijn, maar het feit of je echte toptalenten kan laten doorbreken hangt toch echt grotendeels af van je eerste ploeg en wat die zelf presteert of vooral kan presteren. Als Anderlecht de aansluiting met de top niet meer vindt, gaan de echte toppers uit de eigen jeugd wellicht liever elders voetballen en kan je zelf nog weinig topjeugd aantrekken van andere ploegen, iets wat RSCA ook altijd heeft gedaan. Dan zie ik ook die jeugdwerking jaar na jaar eerlijk gezegd minder worden.

Ja ik denk dat Leuven daar last mee heeft momenteel. Zoals hier iemand zei dat de filosofie altijd de voetballende oplossing te zoeken is. Dat is ook zo vanaf de U6 of U7 op OHL. Alleen wordt de echte goeie jeugd gekaapt door Anderlecht. Of Genk.

Uiteraard moeten uw faciliteiten, uw trainers en uw omkadering in orde te zijn, maar het feit of je echte toptalenten kan laten doorbreken hangt toch echt grotendeels af van je eerste ploeg en wat die zelf presteert of vooral kan presteren. Als Anderlecht de aansluiting met de top niet meer vindt, gaan de echte toppers uit de eigen jeugd wellicht liever elders voetballen en kan je zelf nog weinig topjeugd aantrekken van andere ploegen, iets wat RSCA ook altijd heeft gedaan. Dan zie ik ook die jeugdwerking jaar na jaar eerlijk gezegd minder worden.

Dat spreek ik niet tegen. Als je echt jaren aan een stuk geen top 5 meer haalt, ga je een deel spelers verliezen die niet meer in je project geloven. Tenzij mss als je voor een zeer goeie doorstroming zorgt.

Toch niet Hein zijn fout dat er geen budget is voor wisselmogelijkheden/versterkingen te halen? Of ligt het probleem ergens anders?
De situatie zou natuurlijk iets anders zijn met Tiss en De Sart erbij. 2 sterkhouders missen heeft natuurlijk een grote impact.
Ik dacht echt dat er goed ingekocht geweest is, op alle fronten en zeker om geruisloos door te gaan in de Europa League. Heb ik mij schromelijk gemist.
Gent was gewoon goed in vorig seizoen met 1 verliesmatch in 15 wedstrijden, op 1 punt van Po 1. Diezelfde spelers bakken er momenteel niets van. Met alle respect voor Molde, maar deze wedstrijd moest altijd gewonnen worden.
Er zullen verschillende oorzaken zijn.

Ik dacht echt dat er goed ingekocht geweest is, op alle fronten en zeker om geruisloos door te gaan in de Europa League. Heb ik mij schromelijk gemist.
dat "op alle fronten" snap ik niet.
wie is erbij gekomen:
Cuypers, een spits.
Hong, een aanvallende middenvelder
Hauge, een aanvallende middenvelder
Nardi, een keeper die zal roteren met Roef (ideaal gesproken)

en dan in de verdediging Torunariga, die we vorig jaar geleend hebben (en wat dus geen versterking is).

maw, qua echte versterking hebben we 3 aanvallend ingestelde spelers. en we spelen nog steeds +/- met hetzelfde middenveld als vorig jaar, met Kums, Vadis, Samoise en Castro-Montes. en dan speelt in de helft van de matchen gewoon Lepoitre, en valt Lemajic in. Beiden kwamen vorig jaar amper van de bank.

Er is jarenlang slecht geïnvesteerd, 15 transfers met bayat en co enzoverder.
Dat los je niet zomaar op in 1 zomer mercato. En in het huidige voetbal ben je als club zonder grote investeerders nergens.

Terug
Bovenaan