Ik wou even naar iemand, blijkbaar Sond, zijn post kijken wat hij precies zei over Håland bij Barça aangezien Raiola gisteren in onder andere Barcelona te zien was. IMO een foute beoordeling in die post gezien hij goed zou passen, we zullen zien of hij er volgend seizoen speelt. Hopelijk wel, de toekomst van Barcelona's ploeg ziet er ondertussen weer top uit op de meeste posities, maar missen gewoon een afwerker. Als die er al was, hadden ze zelfs PSG eruitgeflikkerd een paar weken terug.
Bij het zoeken klikte ik echter een pagina te ver terug en kwam ik dit tegen, dus even rechtzetten:
Goh niets. Juve verkocht een half miljoen truitjes in de 24u dat officieel werd dat Ronaldo kwam. Denk niet dat ze er hun broek aan gescheurd hebben

.
Da's weer zo een clickbaitgeruchtje om het succes te onderstrepen waarvoor ge nergens een bron zult vinden, en een paar jaar later duikt dat dan als waarheid terug op. Weet ge nog toen hij zogezegd een Z in zijn haar had geschoren voor een jongen in het ziekenhuis? Haha! Of dat fake news van donaties dat verzonnen wordt door fans of bevriende media? Jahaha! Voeg maar toe aan de lijst.
Van dat half miljoen shirts is niets aan, of toch niet dat iemand kan verifiëren. Het beste dat ge zult vinden is een artikeltje op de
Italiaanse Yahoo, waar ze het hebben over 600 verkocht in de lokale winkel, 20k online via Adidas of de club zelf, en dan plots wat goochelen met een half miljoen want 20600 is geloofwaardig maar wat weinig voor de sensatie. Al die clickbaitsites nemen dat dan klakkeloos over en verzinnen er, in plaats van wat journalistiek werk te doen, een grafiekje van "n shirts x €100/per shirt = transfer terugbetaald op één dag!" bij ... en zo eindigen we hier.
Het is een mythe dat spelers hun transferprijs terugverdienen in met truitjesverkoop. Meeste clubs hebben een deel met een verdeler en krijgen daar een vast bedrag per seizoen voor. Of ze nu 100 truitjes of 100 miljoen truitjes verkopen, dat maakt niets uit.
Dat van die mythe klopt, een transfer krijgt ge niet enkel terugverdiend met truitjes te verkopen. Maar clubs, en zeker de grote waarover we hier spreken, krijgen wel degelijk een bepaald percentage van de verkoop, denk aan een dikke €5 of misschien €10 of zo per truitje, bovenop dat vast bedrag. Meer truitjes maakt dus wel uit, niet alleen voor de commissie maar ook voor het vast bedrag dat opnieuw onderhandeld kan worden. Dat gefantaseerde half miljoen truitjes op één dag (iets wat Juventus misschien niet eens op een seizoen verkoopt) levert Juventus dus via commissie misschien een even gefantaseerde vier/vijf miljoen op, maar belangrijker is de algemene aandacht voor het herbespreken van het vaste bedrag van zowel hoofdsponsor als kledingsponsor. Dat laatste is wel echt gebeurd, en dat bracht wel geld op om zijn salaris mee te bekostigen.
Dat contract van Ronaldo kunnen ze niet aan daar in Turijn.
Ook niet waar, voor corona ging het net wel goed op dat vlak. Het plan was
een verhoging van de inkomsten in vier jaar, gebaseerd op de lengte van zijn contract. In dat document kunt ge de voorspellingen voor zijn eerste seizoen afwegen tegenover
de resultaten in DFML voor dat seizoen, en die zaten mooi op schema ondanks sportief zwakke resultaten in de CL. Corona heeft dat dan gekelderd op vlak van tickets en televisie in zijn tweede seizoen, maar
het commerciële deel ging er niet op achteruit mede dankzij die hernieuwde deals met sponsors als Jeep en Adidas, en Allianz voor het stadion.
Niet te geloven dat ik hier zaken over Ronaldo in positieve zin moet rechtzetten. DIT FORUM! Gelukkig bakt hij er op het veld, behalve tegen Italiaanse wijnboeren en tomatenplukkers, niet veel meer van, dus voor een sportieve overschatting van de magiër hoef ik niet meer te vrezen. Financieel is zijn impact echter nog altijd ongelooflijk.