Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Enige zekerheid die je gaat hebben is ze elke nacht opsluiten in hun hok als je geen hoge draad wil zetten (eventueel met zo een chicken guard, dat werkt wel goed).
Los daarvan verliezen vossen wel hun interesse, maar zeker ben je nooit natuurlijk. Hier vorig jaar ook alles in de buurt gepakt geweest (ik heb een afsluiting van 2m gezet), maar die was na 2 weken dan wel weg.

In de zomer is dat te doen, maar ik zie me in de winter in regen en wind niet om 7 h in de donker in de modder een kieken in een kot gaan duwen en het kot gaan dichtdoen. En ik ga dat zowiezo bepaalde dagen met beste intentie toch smorgens of savonds vergeten...

En in de zomer hebben ze soms de gewoonte om op een tak in de boom of gewoon op de draad van de ren op stok te gaan zitten en daar zelfs te slapen. Vorig jaar heb ik paar dagen achter die kiekens gecrost om die in hun kot op te sluiten, maar kan dat nu moeilijk elke avond doen :rofl:

De ren is 5 op 5 cirkel met een kastanje afsluiting rond en een stukje haag. En dan 2 bomen in het rennetje. Ik wil het was rustiek houden. Wat ik eventueel zie zitten is een 2 op 1m metalen afsluiting/kooi waar ze hopelijk wel vlotjes in raken, ipv ze door een 30 op 30cm gat te moeten duwen en dan daarin hun hok zetten. Enig idee waar dat te krijgen is, kostprijs ?

Ik vermoed dat de vossen nu specifiek actief zijn omdat ze verse nesten hebben en veel eten nodig hebben ? Ik heb 2j geleden ook ergens in februari/maart de kiekens verloren (wel het vorige huis, maar is niet zo heel ver van hier). Maar dat was de enige keer in 6-7y dat er een vos gepasseerd was... Kip 1 was gekilld donderdag op vrijdag denk ik. Zaterdag was het nog een halve kip. Zondag wou ik ze weg doen, maar was ze al verdwenen... Kip 2 ligt daar nog half. Lazy mee, ik hoop dat iets die vannacht kom opfretten, dan heb ik er geen werk mee :woohoo:

De wildcamera staat nu specifiek op de kippenren gericht, misschien blijkt het een hoop marters of bunzingen of zo te zijn 😏
 
Wat is die chickenguard? Zo'n automatisch poort opener/sluiter motortje ?

Als ik aan mijn schoonvader zeg dat dat 150 euro kost, dan maakt hij waarschijnlijk zelf iets met een waterreservoir dat leeg loopt en dan een poortje naar boven doet gaan :rofl: :rofl:
 
Wat is die chickenguard? Zo'n automatisch poort opener/sluiter motortje ?

Als ik aan mijn schoonvader zeg dat dat 150 euro kost, dan maakt hij waarschijnlijk zelf iets met een waterreservoir dat leeg loopt en dan een poortje naar boven doet gaan :rofl: :rofl:
Yup, en er zijn wel cheap versies te vinden ze, ook genoeg mensen die het doen met een raspberry pi blijkbaar. 't is wel een gemak (mijn ma heeft het ook), die kippen wennen ook redelijk snel aan het feit dat ze op tijd op stok moeten zitten dan :p
Voor een kooi errond heb ik niet echt een idee, maar zou ik gewoon zelf ineen flansen. Wel rekening houden dat je ook moet ingraven dan of tegels leggen, anders zitten ze er ook bij.
 
  • Leuk
Waarderingen: cege
Heeft iemand al succesvol de schildluis kunnen bestrijden op een plant? Die zit op mijn kumquat boom waar ik nogal aan gehecht ben en de typische oorlogsmiddelen lijken niet te werken.
 
Mijn pampusgras gesnoeid, wel iets te ver denk ik dacht dat dat tot 10cm moest maar dat was bloedgras 🙄
In midden ook wel wat nat, hoop dat ze terug groeien 😄

Volgend jaar dan mijn polsen nog beter inpakken want sta weer vol schrammen
 
Heeft iemand al succesvol de schildluis kunnen bestrijden op een plant? Die zit op mijn kumquat boom waar ik nogal aan gehecht ben en de typische oorlogsmiddelen lijken niet te werken.
Geen idee vrees ik, ik zou het eens in de Velt facebookgroep vragen. Daar zitten wel wat mensen met citrusbomen. De zweverige reacties moet je er wel bijnemen.

Hoe lukt dat eigenlijk een Kumquat in ons klimaat, redelijk wat vruchten?
 
Oké bedankt, ik zal daar eens horen!
niet veel vruchten nee, vorig jaar heel veel bladverlies gehad, en dan heb ik die buiten op ons zuid terras gezet na de winter, waarna die wel heel mooi hersteld is en hij is ook enorm gegroeid nu, dus ik hoopte deze zomer wel bloemetjes te krijgen. Het plan was om die in ons serretje te zetten na de winter maar met die schildluis ben ik van gedacht veranderd om mijn moestuin er niet mee te besmetten.
 
Je zou moeten kijken naar een middel dat systemisch werkt. Dat dringt in de plant en zo wordt het sap giftig voor insecten.

Misschien ook eens voeding voor de bladeren geven? Dan wordt het blad sterker en heeft het misschien wat minder last van luizen.
 
Bemesten met anorganische messtof maakt de plant net aantrekkelijker voor bladluizen en andere beestjes. Je kan beter werken met compost die traag werkt en de bodem verrijkt.
Gezonde planten kunnen goed om met wat insectenvraat, de beste oplossing op lange termijn is er voor zorgen dat je plant het goed doet.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Ik zoek wat ervaringen met bodembedekkers. Ik heb een border van pak 30 m lang en 1 m breed met allerhande bessenstruiken. Ik ben nu bezig die langs beide zijden te begrenzen om kruipend gras tegen te houden. Tot hiertoe was het altijd een gevecht om dat niet opnieuw gazon te zien worden. Ik had al wat bodembedekkers zoals geraniums, maar mede omdat die niet groenblijvend zijn en vrij laat beginnen groeien, lijken die het gras niet buiten te houden.

Ik dacht dan ook aan de volgende opties:
- Hertshooi
- Kruipend Zenegroen Bij nader inzien te droog en zonnig.
- Campanula
- Salie?
- Maagdenpalm?

Iemand daarmee wat ervaringen, of andere voorstellen voor stevige bodembedekkers die het gras kunnen tegenhouden? Ik zou @ugar vragen maar die heeft een break van het forum genomen. Plan is om, wanneer die begrenzing af is, op vrije momenten enkele m² te wieden en dan te beplanten.
Ik adviseer nu vaak Salvia officinalis als bodembedekker. Makkelijk te stekken, wintergroen,... Verder ook Nepeta 'Walker's Low'. Ik heb tussen mijn bessenstruiken zelf Geranium als bodembedekker staan, twee keer wieden per jaar is dan voldoende
 
Bemesten met anorganische messtof maakt de plant net aantrekkelijker voor bladluizen en andere beestjes. Je kan beter werken met compost die traag werkt en de bodem verrijkt.
Gezonde planten kunnen goed om met wat insectenvraat, de beste oplossing op lange termijn is er voor zorgen dat je plant het goed doet.
Die schildluis is inderdaad gewoon een teken dat die Kumquat zich hier niet op zijn plek voelt. Planten met groeistoornissen zijn nu eenmaal interessanter voor dit soort plaagdieren, omdat de plant door de groeistoornissen een overschot aan vrije aminozuren heeft die makkelijker te verteren zijn. Kunstmest zorgt voor hetzelfde probleem.
 
De schildluis zit enkel op de oude houtige takken en niet op de nieuwe, raar beestje. Hopelijk kan ik hem deze zomer dan wat meer in de watten leggen.
 
Iemand ervaring met de Magniola Grandifora Galissonniere? Ik zou deze als boom willen plaatsen in onze tuin achteraan op een strategische plaats om inkijk te vermijden (gezien we nu gemerkt hebben sinds mijn vrouw borstvoeding geeft dat een achterbuur wel heel veel door zijn slaapkamerraam staat te turen. Het enige waar ik mij wat zorgen om maak is of deze wel echt geschikt is voor ons klimaat en ook niet te vatbaar is daardoor voor ziektes.
 
Iemand ervaring met de Magniola Grandifora Galissonniere? Ik zou deze als boom willen plaatsen in onze tuin achteraan op een strategische plaats om inkijk te vermijden (gezien we nu gemerkt hebben sinds mijn vrouw borstvoeding geeft dat een achterbuur wel heel veel door zijn slaapkamerraam staat te turen. Het enige waar ik mij wat zorgen om maak is of deze wel echt geschikt is voor ons klimaat en ook niet te vatbaar is daardoor voor ziektes.
Wat denk je :cool:

Ik heb er ééntje staan in mijn tuin. Indien die in volle zon staat, en die doet het OK (staat eigenlijk niet echt op de beste plek (krijgt iets te weinig zon), maar ik heb er ook één cadeau gedaan aan mijn broer en mijn schoonouders, waar ze wel in volle zon staan en die groeien ook daar echt goed. En helemaal geen last van ziektes.
 
Wat denk je :cool:

Ik heb er ééntje staan in mijn tuin. Indien die in volle zon staat, en die doet het OK (staat eigenlijk niet echt op de beste plek (krijgt iets te weinig zon), maar ik heb er ook één cadeau gedaan aan mijn broer en mijn schoonouders, waar ze wel in volle zon staan en die groeien ook daar echt goed. En helemaal geen last van ziektes.
Ik denk dat er maar weinig planten zijn die jij niet staan hebt :tongue: , inclusief zaken die anderen catalogeren als onkruid. Hier zou hij enkel wat schaduw pakken als de zon in het westen komt, voor de rest zou die in volle zon staan dus dan lijkt me dat wel geen probleem te zijn dan.
 
Ik denk dat er maar weinig planten zijn die jij niet staan hebt :tongue: , inclusief zaken die anderen catalogeren als onkruid. Hier zou hij enkel wat schaduw pakken als de zon in het westen komt, voor de rest zou die in volle zon staan dus dan lijkt me dat wel geen probleem te zijn dan.
Geen probleem.
Zoveel heb ik trouwens ook niet staan hoor, ongeveer 450 soorten vaste planten en een 200-tal fruitrassen. Echt uitzonderlijk is dat tochniet?
Mijn vaste plantenkwekerij heeft 6000 plantensoorten op de kwekerij, dus ik heb maar 7% van die catalogus in mijn tuin :rofl:
 
Geen probleem.
Zoveel heb ik trouwens ook niet staan hoor, ongeveer 450 soorten vaste planten en een 200-tal fruitrassen. Echt uitzonderlijk is dat tochniet?
Mijn vaste plantenkwekerij heeft 6000 plantensoorten op de kwekerij, dus ik heb maar 7% van die catalogus in mijn tuin :rofl:
Als je het zo stelt misschien niet maar als je gaat vergelijken met de gemiddelde gezinstuin waar er een haagsoort staat, wat gras gezaaid is en een border met een stuk of 10 soorten planten zit je toch redelijk veel boven het gemiddelde geloof ik
 
Als je het zo stelt misschien niet maar als je gaat vergelijken met de gemiddelde gezinstuin waar er een haagsoort staat, wat gras gezaaid is en een border met een stuk of 10 soorten planten zit je toch redelijk veel boven het gemiddelde geloof ik
Natuurlijk zit ik boven het gemiddelde.
Je gaat mij toch niet gemiddeld noemen?
 
Terug
Bovenaan