Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Iemand ervaring met aankopen van verplaatsbare metalen kippenren? Ik zie zodanig veel verschillende te koop, maar allemaal zien ze er hetzelfde uit op foto. Ik weet echter dat er kwaliteitsverschillen zijn.

Iemand ervaring met een bepaalde link/site en waarvan kwaliteit in orde is? Dit type dus:

Ook op zoek naar 2x3x6
 
En wat doen jullie al met jullie gazon? Nog niets?

Is het nog te vroeg om te verticuteren? :unsure:
Ik heb het net de eerste keer afgereden op 6cm. Het was echt degoutant aan het worden, en met de temperaturen (en neerslag) van komende weken wou ik het toch op zijn minst wat proper zetten. Voor je het weet is het een maand aan het regenen met temperaturen van 15+ graden en vind je de weg naar huis niet meer terug :unsure:
Verticuteren misschien best nog wat wachten ja.
 
Hier voor de eerste keer het gras terug afgereden vandaag en ineens de robotmaaier terug in gang gezet.
Lampenpoetsersgras, pampasgras en lavendel ook ineens gesnoeid.
 
En wat doen jullie al met jullie gazon? Nog niets?

Is het nog te vroeg om te verticuteren? :unsure:
Mijn gras wordt drie - vier keer per jaar gemaaid. Voor verticuteren is het ongeveer 20 jaar te laat bij mij :rofl:.
Ik geniet nu van de krokussen die in mijn gazon in bloei staan (vorige herfst nog eens 1000 bollen in 't gazon geplant).
 
Mijn gras wordt drie - vier keer per jaar gemaaid. Voor verticuteren is het ongeveer 20 jaar te laat bij mij :rofl:.
Ik geniet nu van de krokussen die in mijn gazon in bloei staan (vorige herfst nog eens 1000 bollen in 't gazon geplant).

Amai ik heb er een 200 tal in de gazon gezet en ik was fysiek gebroken. Hoe lang duurt het tegen dat die bollen hun draai vinden in een gazon, op die plek staan ook al een tijdje narcissen maar die lijken niet echt super te gedijen, de krokussen zijn vlotter door gekomen heb ik de indruk.
 
Morgen eens op zoek naar struikgewas om in onze tuin aan te planten.

Shortlist:
Zone 1: verbinium Tinus, osmanthus burkwoodii
Bedoeling is om deze voor de beukenhaag te planten. Beukenhaag uiteindelijke hoogte: 2,5-3m, struikgewas uiteindelijke hoogte ong 2m (wintergroen tegen inkijk van de achterburen)

zone 2: rhododendron, olijfwilg.
Bedoeling van zone 2 is om visueel het bos van de buur een beetje in onze tuin te trekken :unsure: en om de afscheiding weg te werken.

Buur zijn bos is vooral wildgroei van laurier en bomen. Tips?

https://drive.google.com/file/d/1SdE4KaHzRCCEPRg20chP2RmIRg9dCwy7/view?usp=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1o_eci1gq_usCDm1-3Z-2L1orHExF_AeI/view?usp=drivesdk
https://drive.google.com/file/d/1-AOa0jgMa0YssGdjXBWGd8r8qnPsDCVo/view?usp=drivesdk
 
Amai ik heb er een 200 tal in de gazon gezet en ik was fysiek gebroken.
Dat viel nochtans best mee, die zaten na twee halve dagen in de grond.
Hoe lang duurt het tegen dat die bollen hun draai vinden in een gazon, op die plek staan ook al een tijdje narcissen maar die lijken niet echt super te gedijen, de krokussen zijn vlotter door gekomen heb ik de indruk.
Hangt af van welke crocus je koopt.

Crocus tommasinianus staat hier al jaren in het gazon, en die neemt eigenlijk amper toe. In de borders zaaien die enorm goed uit (ik heb hier nu 7-8 m² in een border dat gewoon vol staat met Crocus).
Crodus vernus (grote krokus) doet het dan weer heel goed in het gazon, na 3 - 4 jaar beginnen die pollen te vormen, maar ze zaaien niet of amper uit..

Ik was trots met mijn zakje van 50 bollen. Waar koop je narcissen en krokussen per 1000?
Bij grote kwekerijen. Maar best natuurlijk bij een ecologische bollenkweker (natural bulbs). Ttraditionele bollenteelt is een zeer vervuilende sector, waarbij heel veel pesticiden gebruikt worden.
Velt verkoopt die bollen van natural bulbs via samenaankoop in 't najaar, dat zijn zakken tot 500 krokussen (met een mooie korting).
Ons doel (ik ben lokaal voorzitter van een velt afdeling) is om die kwekerij te verzekeren van omzet zodat ze dezelfde economy of scale kan bekomen als de grote traditionele spelers, zodat ecologische bloembollen de gangbare manier van kweken worden.
Die ecologische bollen zijn ook niet zo heel duur (500 krokussen voor 119 tot 155 EUR, afhankelijk van welke je koopt)
 
Dat viel nochtans best mee, die zaten na twee halve dagen in de grond.

Hangt af van welke crocus je koopt.

Crocus tommasinianus staat hier al jaren in het gazon, en die neemt eigenlijk amper toe. In de borders zaaien die enorm goed uit (ik heb hier nu 7-8 m² in een border dat gewoon vol staat met Crocus).
Crodus vernus (grote krokus) doet het dan weer heel goed in het gazon, na 3 - 4 jaar beginnen die pollen te vormen, maar ze zaaien niet of amper uit..


Bij grote kwekerijen. Maar best natuurlijk bij een ecologische bollenkweker (natural bulbs). Ttraditionele bollenteelt is een zeer vervuilende sector, waarbij heel veel pesticiden gebruikt worden.
Velt verkoopt die bollen van natural bulbs via samenaankoop in 't najaar, dat zijn zakken tot 500 krokussen (met een mooie korting).
Ons doel (ik ben lokaal voorzitter van een velt afdeling) is om die kwekerij te verzekeren van omzet zodat ze dezelfde economy of scale kan bekomen als de grote traditionele spelers, zodat ecologische bloembollen de gangbare manier van kweken worden.
Die ecologische bollen zijn ook niet zo heel duur (500 krokussen voor 119 tot 155 EUR, afhankelijk van welke je koopt)

Die van mij zijn ook biologisch en komen van De Warande (sterkebollen.nl). Ik neem altijd bio bollen maar ik wist wel niet dat er veel pesticiden in die wereld omging.

Hier zijn het uitsluitend Tommasianius. Heb wel nog geen bestuivers zien vliegen, hopelijk vinden ze de weg!
 
Ik ga nu eens een enorm domme vraag stellen.
Ik ben op zoek naar een grasmaaier voor een perk van 1000-1500m2

Ik zie bij alle grasmaaiers een 'maximale grasoppervlakte' staan maar ik snap niet wat ze daarmee bedoelen.
Bv. een grasmaaier met max. grasoppervlakte 800m2 ... gaat die spontaan beginnen staken na 800m2 ? :smile:
 
Ik ga nu eens een enorm domme vraag stellen.
Ik ben op zoek naar een grasmaaier voor een perk van 1000-1500m2

Ik zie bij alle grasmaaiers een 'maximale grasoppervlakte' staan maar ik snap niet wat ze daarmee bedoelen.
Bv. een grasmaaier met max. grasoppervlakte 800m2 ... gaat die spontaan beginnen staken na 800m2 ? :smile:
Als ze op batterijen zijn gaan die waarschijnlijk leeg zijn na die oppervlakte (en bekijk dat maar als een overschatting). Voor gewone duwmaaiers ofzo beschouwt men dan dat het teveel moeite is vermoed ik. Als het benzine is, geen idee, misschien eerder om je naar een duurder model met grotere maaicirkel te krijgen?
 
Als ze op batterijen zijn gaan die waarschijnlijk leeg zijn na die oppervlakte (en bekijk dat maar als een overschatting). Voor gewone duwmaaiers ofzo beschouwt men dan dat het teveel moeite is vermoed ik. Als het benzine is, geen idee, misschien eerder om je naar een duurder model met grotere maaicirkel te krijgen?
Nee, het gaat over grasmaaiers op benzine.
Raken die misschien oververhit na een bepaalde tijd ?
 
ik vermoed dat het gaat over de maaicirkel en grootte van de opvangzak hoogstwaarschijnlijk? Overhitten doen die niet hoor.
 
Top, dan stel ik mijn volgende vraag.
Iemand tips bij het kopen van een benzine grasmaaier ?

Ik zoek iets dat vooral lang zal meegaan dus mag wel van wat kwaliteit zijn. Minstens 60l bak aangezien het over een Ca. 1200m2 perk gaat. Mulchfunctie hoeft niet per sé.

Vind er veel online maar als iemand goeie tips heeft of zaken waar ik beter op kan letten, laat gerust weten.
 
Net eens geïnformeerd naar de kostprijs voor het laten bosfrezen van een stukje bos - dus een héél zware frees met dito tractor: 210,00 €/h - de prijs zonder factuur is dat. Wel heel duur materiaal - denk dat de tractor alleen meer dan 300K zal kosten.

Als alles gaat zoals gepland zou ik hopelijk komend weekend nog wat bomen kunnen planten - kantje boord weliswaar.
 
Terug
Bovenaan