Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik heb een agave stekje gekregen in een klein potje, iemand die mij tips kan geven? Verpot ik deze naar een grotere pot met cactusgrond in? Kan het plantje gewoon in de serre blijven of moet die nog even binnen tot de zomer?
 

Iemand idee of dit oké is om te kopen? Ik heb nog wat vrije plaats en had gedacht om er enkele te zetten.
 
Het zal waarschijnlijk niet de mooiste planten zijn en ook niet de beste of nieuwste variëteit, maar ik zou het gewoon kopen. Door middel van goede zorg en snoei komt dat wel goed.

Een tijdje geleden zelf een armzalig olijfboompje gekocht in de Lidl voor €5. En ook al is planten of bloembollen en dat is goed gekomen. :)
 
Laatst bewerkt:

Iemand idee of dit oké is om te kopen? Ik heb nog wat vrije plaats en had gedacht om er enkele te zetten.
Zoals Mienod zegt gaan dat waarschijnlijk de klassiekers zijn qua rassen, die al even meegaan maar niet altijd de beste zijn. Bv. die rode Aalbes zal zeer waarschijnlijk Jonkheer van Tets zijn. Als dat je niet stoort, geen probleem lijkt me. Voor die prijs ga je niets beters vinden denk ik, en als je in het rabbithole van de fruitrassen wil duiken zijn er wel wat leuke sites waar je dat online ook kan bestellen.

Ik zou wel op voorhand eens kijken hoe groot alles wordt en welke plaats je net hebt. Want zo'n aalbes of bosbes wordt een struikje, maar een braam kan redelijk ver kruipen, en een hazelnoot wordt echt een serieuze struik met stevige wortels.
 

Iemand idee of dit oké is om te kopen? Ik heb nog wat vrije plaats en had gedacht om er enkele te zetten.
Ik zou dit gewoon nooit kopen. Bij een goede boomkweker betaal je niet veel meer en krijg je veel betere planten.

Ik kijk even naar een adres dat ik dan zou aanraden voor wat prijzen
Aalbes 6 EUR voor een plant in een container van 3.5 liter
Zwarte bes 5 / 6 EUR voor een plant in een 3.5 / 7.5 liter container

En dan heb je goede, ziekteresistente rassen

De druiven die je daar krijgt zijn tien tegen één glorie van Boskoop en witte van der laan. Ik zou ze nog niet in mijn tuin aanplanten wanneer je me er geld voor gaf.

Een blauwe bes kost bij de boomkweker 7 EUR

Dus weinig verschil, voor planten die een pak beter zijn, en ook zonder al te veel rotzooi zijn opgegroeid.

Maar goed, dat is mijn opinie
 
UrSujyp.jpeg


Tuinwerken zijn gedaan, nu alles mooi bloeien :)
 
Ik zou direct wat bomen of struiken planten in dat gazon, maar dat is mijn haat voor gras.
Onze achterbuur heeft een gigantische treurwilg (die zie je een beetje op de foto), daarom hadden we onze boom geschrapt.
Die andere struiken/planten gaan uiteraard nog een pak hoger komen.
Heb jij nu serieus uw gazon zitten bewateren?
Was enkele weken geleden aangelegd toen er niets van regen was.
 
Onze achterbuur heeft een gigantische treurwilg (die zie je een beetje op de foto), daarom hadden we onze boom geschrapt.
Die andere struiken/planten gaan uiteraard nog een pak hoger komen.

Was enkele weken geleden aangelegd toen er niets van regen was.
Ik vind je tuin prachtig maar stoor mij een beetje aan het groene hek. Waarom is dat persé nodig? Het zou natuurlijker overkomen als je de planten/struiken als omheining zou nuttigen.
 
Ik vind je tuin prachtig maar stoor mij een beetje aan het groene hek. Waarom is dat persé nodig? Het zou natuurlijker overkomen als je de planten/struiken als omheining zou nuttigen.
Die stonden op de scheidingslijn toen wij de grond gekocht hadden, zal minder opvallen als alles mooi gegroeid is.
Maar ik deel wel je mening, die hebben weinig of geen nut :)
 
@ugar heb je ergens een adres dat aan te bevelen is voor bloemen/struiken in de regio Gent - Waasland?
Boomkwekerij De Bock is een goed adres voor zowel vaste planten als bomen/struiken.
Jan Spruyt is ook een goede vaste plantenkwekerij.
Van de Steen Guido heeft ook een ruim assortiment vaste planten, maar die zijn echt wel sterk georiënteerd op tuinaannemers, en is niet zo'n gezellige plek om te kopen
Damien De Vos (Waregem) is een erg mooie boomkwekerij (struiken/bomen)

Ik heb op de meeste van die plekken wel al enkele jaren niets meer gekocht. Indien ik zelf bomen/struiken koop, doe ik dat bij Damien (ook al is dat 150 km ver). Indien ik vaste planten koop, doe ik dat in de Vlindertuin (Bonheiden) of Hessenhof (Ede, Nederland)

Maar ik ben dan ook een speciaal geval :cool:
 
Als je meer bloemen wilt en dat ze omvallen tegen augustus nog korter zetten :p
Nee, zeker niet. Vorig jaar was dat een mooie plant met hoge bloemen. Dit is het eerste jaar dat wij er wonen dus geen idee van verzorging,

Ik versta dus dat dit oké is. Hopelijk niet te kort..
 
Top, dan stel ik mijn volgende vraag.
Iemand tips bij het kopen van een benzine grasmaaier ?

Ik zoek iets dat vooral lang zal meegaan dus mag wel van wat kwaliteit zijn. Minstens 60l bak aangezien het over een Ca. 1200m2 perk gaat. Mulchfunctie hoeft niet per sé.

Vind er veel online maar als iemand goeie tips heeft of zaken waar ik beter op kan letten, laat gerust weten.
honda, stop de klok.
 
Net eens geïnformeerd naar de kostprijs voor het laten bosfrezen van een stukje bos - dus een héél zware frees met dito tractor: 210,00 €/h - de prijs zonder factuur is dat. Wel heel duur materiaal - denk dat de tractor alleen meer dan 300K zal kosten.

Als alles gaat zoals gepland zou ik hopelijk komend weekend nog wat bomen kunnen planten - kantje boord weliswaar.
hebben wij hier een paar jaar geleden ook laten doen. Was een vergelijkbare prijs. Voordeel is wel dat zo'n gigantisch zwaar materiaal heel snel en efficiënt kan werken.

Denk er wel aan dat je na het bosfrezen het stuk terug opnieuw moet egaliseren.
 
Terug
Bovenaan