Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Kogel is door de kerk, volgende bomen zijn/worden geplant:
  • haagbeuk
  • paar stuks rode esdoorn als accent op goed zichtbare plaats
  • paar stuks amberboom als accent op goed zichtbare plaats
  • lijsterbes
  • meidoorn
  • groene beuk
  • iep
En volgend jaar nog eens kijken - zal dan meer tijd hebben
 
Voila, gazon gemaaid, geverticuteerd, bijgezaaid, ingeharkt, aangerold en bemest. Laat het nu maar terug wat regenen.

Was wel even vergeten dat ik een begrenzingsdraad had liggen voor de robotmaaier. :unsure:
Heb dus een heel stuk van de draad los moeten maken om te checken of ik niet door de draad zat. Uiteindelijk zat ik er gelukkig maar op 1 plaats door, maar je verdoet toch veel tijd door alles los te moeten maken, dan solderen en dan de draad op de juiste afstand terug vast te zetten overal.

Wat me trouwens opviel is hoeveel beukenzaad in onze tuin terecht gekomen is. Overal in het gazon en de borders schieten kleine beukenplantjes omhoog. Kan me niet herinneren dat we daar vorige jaren zoveel last van hadden.
 
Voila, gazon gemaaid, geverticuteerd, bijgezaaid, ingeharkt, aangerold en bemest. Laat het nu maar terug wat regenen.

Was wel even vergeten dat ik een begrenzingsdraad had liggen voor de robotmaaier. :unsure:
Geen probleem dan met de robotmaaier die over u pas gezaaide stukken rijd of staat ie nog op stal?
 
Geen probleem dan met de robotmaaier die over u pas gezaaide stukken rijd of staat ie nog op stal?
Die was al enkele weken aan het uitrijden, maar heb die nu terug even weggehaald idd. Ook het huisje over het laadstation is even weg, want daar was alles dor/kaal geworden omdat er geen regen bij kon. Binnen een maand ofzo zet ik alles terug.
 
Iemand ervaring met aanleggen van een
wadi? Ik wil regenwater van klinkers (+- 100m2) naar de tuin leiden. Bedoeling is ondiepe put maken, laag grind, laag zand en daarop planten die zowel tegen natte als droge ondergrond kunnen. Ik zit wel met kleigrond, dus niet direct een idee hoe diep die grindlaag moet zijn. Alle tips of ervaringen zijn welkom.
 
Iemand die me kan wijzen naar een handleiding, of instrueren hoe je best je tuin zaaiklaar maakt ? Wij hebben nu eigenlijk een weide achter het huis die zeer ongelijk ligt, met ne boel onkruid, hoog gras en een deel gele zand tussen.

1. Eerste werk zal maaien en de graszoden verwijderen zijn. Is dit te doen op een ongelijke tuin met een graszodensnijder, of best met een graafmachine ? Ik neem aan dat je met een graafmachine nog wa meer grond mee hebt hé. Afvoeren van zoden wss in 1 container ? Enig idee van kostprijs ?
2. Hierna dan de stukken met gele zand zo veel mogelijk afgraven en wegvoeren (?) of kan deze ook gemengd worden met zwarte zand ? Waar kan je met de (vuile) gele zand naartoe als deze afgevoerd moet ? Nieuwe container wss, enig idee van prijs per container ?
3. Aanvullen met zwarte zand dan zeker ?
4. Dan beginnen met frezen ?
5 ...
Alle tips welkom. Had eens een offerte laten maken maar deze was 9k euro voor zaaiklaar (een goeie 500m2). Dan probeer ik wel zoveel mogelijk zelf.
 
Iemand die me kan wijzen naar een handleiding, of instrueren hoe je best je tuin zaaiklaar maakt ? Wij hebben nu eigenlijk een weide achter het huis die zeer ongelijk ligt, met ne boel onkruid, hoog gras en een deel gele zand tussen.

1. Eerste werk zal maaien en de graszoden verwijderen zijn. Is dit te doen op een ongelijke tuin met een graszodensnijder, of best met een graafmachine ? Ik neem aan dat je met een graafmachine nog wa meer grond mee hebt hé. Afvoeren van zoden wss in 1 container ? Enig idee van kostprijs ?
2. Hierna dan de stukken met gele zand zo veel mogelijk afgraven en wegvoeren (?) of kan deze ook gemengd worden met zwarte zand ? Waar kan je met de (vuile) gele zand naartoe als deze afgevoerd moet ? Nieuwe container wss, enig idee van prijs per container ?
3. Aanvullen met zwarte zand dan zeker ?
4. Dan beginnen met frezen ?
5 ...
Alle tips welkom. Had eens een offerte laten maken maar deze was 9k euro voor zaaiklaar (een goeie 500m2). Dan probeer ik wel zoveel mogelijk zelf.
perceel vlot toegankelijk -met een normale tractor bvb?

Met gele zand - ik vermoed dat je zavel zal bedoelen -enig idee hoeveel: 1m³ of 30m³?
 
perceel vlot toegankelijk -met een normale tractor bvb?

Met gele zand - ik vermoed dat je zavel zal bedoelen -enig idee hoeveel: 1m³ of 30m³?
Het is toegangkelijk met een normale tractor via een oprit met klinkers dus best niet té zwaar geladen. Auto rijdt er ook over dus tot zover geen probleem. Kuub moet ik gokken, 5 tot 15 misschien. Als ik het zo zie dan denk ik dat ik een halve container (20 m3) zal kunnen vullen maar geen idee hoe diep ik ga moeten graven.
 
Iemand die me kan wijzen naar een handleiding, of instrueren hoe je best je tuin zaaiklaar maakt ? Wij hebben nu eigenlijk een weide achter het huis die zeer ongelijk ligt, met ne boel onkruid, hoog gras en een deel gele zand tussen.

1. Eerste werk zal maaien en de graszoden verwijderen zijn. Is dit te doen op een ongelijke tuin met een graszodensnijder, of best met een graafmachine ? Ik neem aan dat je met een graafmachine nog wa meer grond mee hebt hé. Afvoeren van zoden wss in 1 container ? Enig idee van kostprijs ?
2. Hierna dan de stukken met gele zand zo veel mogelijk afgraven en wegvoeren (?) of kan deze ook gemengd worden met zwarte zand ? Waar kan je met de (vuile) gele zand naartoe als deze afgevoerd moet ? Nieuwe container wss, enig idee van prijs per container ?
3. Aanvullen met zwarte zand dan zeker ?
4. Dan beginnen met frezen ?
5 ...
Alle tips welkom. Had eens een offerte laten maken maar deze was 9k euro voor zaaiklaar (een goeie 500m2). Dan probeer ik wel zoveel mogelijk zelf.
Wat wil je derop gaan zaaien? En 9k zal waarschijnlijk niet zo overdreven zijn qua offerte denk ik.

Als je toch gaat afgraven zou ik me niet bezig houden met maaien.
Is gele zand dolomiet? if so, dan zal dat idd containerpark worden of container. Prijs van de container is afhankelijk van wat je erin doet + tijd dat je hem nodig hebt. Maar reken toch al rond de 1000€ voor een weekend (gokje).

Zwarte zand is de zaaigrond die je aankoopt ?

Als je grond aanvoert en mengt zou ik er gelijk met de eg overgaan , dan ligt het zaaiklaar. Eerst grond aanvoeren en dan ploegen, dan ga je de aangevoerde vruchtbare grond wegwerken en onvruchtbare grond naar boven halen.
 
Iemand die me kan wijzen naar een handleiding, of instrueren hoe je best je tuin zaaiklaar maakt ? Wij hebben nu eigenlijk een weide achter het huis die zeer ongelijk ligt, met ne boel onkruid, hoog gras en een deel gele zand tussen.

1. Eerste werk zal maaien en de graszoden verwijderen zijn. Is dit te doen op een ongelijke tuin met een graszodensnijder, of best met een graafmachine ? Ik neem aan dat je met een graafmachine nog wa meer grond mee hebt hé. Afvoeren van zoden wss in 1 container ? Enig idee van kostprijs ?
2. Hierna dan de stukken met gele zand zo veel mogelijk afgraven en wegvoeren (?) of kan deze ook gemengd worden met zwarte zand ? Waar kan je met de (vuile) gele zand naartoe als deze afgevoerd moet ? Nieuwe container wss, enig idee van prijs per container ?
3. Aanvullen met zwarte zand dan zeker ?
4. Dan beginnen met frezen ?
5 ...
Alle tips welkom. Had eens een offerte laten maken maar deze was 9k euro voor zaaiklaar (een goeie 500m2). Dan probeer ik wel zoveel mogelijk zelf.
Wij hebben een 300m2 zelf gedaan door alles dood te spuiten, dan het dood gras zeer kort te maaien, dan door te verticuteren nog meer weghalen en dan met een kleine grondfrees alles te frezen. Daarna de grove stukken er tussenuit halen en met schup en hark alles gelijkgemaakt en daarna ingezaaid. Zijn we wel even mee bezig geweest en is natuurlijk wel maar iets meer dan de helft van wat jij moet doen, maar het ligt er nu strak bij (al zeg ik het zelf :p ). Bij ons was er wel geen geel zand.
 
Wat wil je derop gaan zaaien? En 9k zal waarschijnlijk niet zo overdreven zijn qua offerte denk ik.
gras :)
Is gele zand dolomiet? if so, dan zal dat idd containerpark worden of container. Prijs van de container is afhankelijk van wat je erin doet + tijd dat je hem nodig hebt. Maar reken toch al rond de 1000€ voor een weekend (gokje).
Nee zavel, maar vervuild dus. Onkruid tussen etc. Niet meer bruikbaar alleszins voor ergens anders.
Zwarte zand is de zaaigrond die je aankoopt ?
Ja zo goedkoop mogelijk zwarte vruchtbare zand om de afgegraven gele weer op te vullen + egaliseren van de rest.
 
Wij hebben een 300m2 zelf gedaan door alles dood te spuiten, dan het dood gras zeer kort te maaien, dan door te verticuteren nog meer weghalen en dan met een kleine grondfrees alles te frezen. Daarna de grove stukken er tussenuit halen en met schup en hark alles gelijkgemaakt en daarna ingezaaid. Zijn we wel even mee bezig geweest en is natuurlijk wel maar iets meer dan de helft van wat jij moet doen, maar het ligt er nu strak bij (al zeg ik het zelf :p ). Bij ons was er wel geen geel zand.
Ik besef dat het ne hoop werk is, maar goed ben niet vies om zelf de handen uit de mouwen te steken. Wat ik wel wil is dat als ik eraan begin dat het goed gedaan is, gezien de hoop werk :) Dus daarom dat ik even pijl ;)


Gras kapot spuiten met een agressief product willen we vermijden gezien de kat.
 
Laatst bewerkt:
Ik besef dat het ne hoop werk is, maar goed ben niet vies om zelf de handen uit de mouwen te steken. Wat ik wel wil is dat als ik eraan begin dat het goed gedaan is, gezien de hoop werk :) Dus daarom dat ik even pijl ;)
Snap ik... Ik dacht toen net hetzelfde. Voor het geld dat het kost om het te laten doen, zit ik er niet mee in om zelf wat te zweten maar dan moet het wel deftig gedaan zijn en daar had ik eerst wat schrik voor. Zeker dat egaliseren, aangezien m'n vriendin en ik beiden perfectionistisch zijn en we dat gewoon op het zich gedaan hebben met een schup en een hark. Uiteindelijk is het toch gelukt en gras zorgt ervoor dat het eigenlijk niet helemaal egaal moet liggen om er egaal uit te zien. En in een weide maakt het misschien nog minder uit ook?

Moet wel zeggen dat ik en m'n vriendin er beiden een hele zomer aan gewerkt hebben wanneer we tijd (en zin) hadden om dan tegen eind september/begin oktober te kunnen inzaaien. Dus onderschat het zeker niet. Aangezien jij iets minder dan het dubbele van ons moet doen, kan je misschien enkele dingen versnellen door toch grotere machines te huren (bvb een grondfrees die ook meteen egaliseert). Wij hebben niets gehuurd (grondfrees wel geleend van iemand), dus ons heeft het niet meer gekost dan wat brandstof, graszaad, meststoffen en veel bloed, zweet en tranen.
 
Hoi hoi experten der tuinen.

In mijn kleine tuin heb ik twee stukjes grasveld. Het ene is zoals ik het verwacht na een natte winter (mos, geel gras) en weet ik ongeveer wat ik moet doen.

De andere kant echter staat vol met een soort van onkruid dat ik niet kan thuisbrengen. iemand een idee wat het is en hoe ik het (eventueel) zou kunnen decimeren?

Het is niet mijn bedoeling om een strak perfect grasveld te hebben. Er mag gerust een paardenbloem en madeliefje in groeien. Maar dit overwoekert een beetje alles.



Duizendmaal dank.
 
Ik zie vooral muur en ooievaarsbek staan. Persoonlijk zou ik dat zo laten maar door te maaien gaan die het sowieso moeilijker krijgen hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Ik vind 9k ook wel overdreven voor 500. Wij hebben een gelijkaardig stuk dat vol stond met onkruid (tot 1,5m hoog) en grote stenen. We hebben 3k betaald voor een bedrijf de slechte grond te laten wegnemen en terug op te vullen met zwarte grond (niet puur gezeefd, maar goed genoeg). Terug onkruid laten groeien om te checken hoe levensvatbaar het was. Dan 250 betaald aan een boer om met de klepelmaaier erdoor te gaan. Onkruid kwam nog een beetje terug, maar al veel beter. Dan met vergif gespoten, 8 flessen herbistop voor 200 euro. Die planten waren dood de dag erna. Sommige waren heel hardnekkig (van het type op de foto hierboven), dus ik heb die platgebrand (geleend van ouders). Ik heb dan voor 250 euro zuivere zwarte grond laten aanleveren, en met vrienden die een dag verdeeld met een gehuurde tractor (250 euro).
 
Ik zou toch gewoon eens en seizoen kort maaien en zien wat het geeft, alvorens er duizenden euros tegen te gooien.

We wonen nu exact 1y hier (paasweekend was verhuisweekend). 1 y geleden was het een woestenij met letterlijk onkruid van 1m hoog. 1000m2. En een weide waar aan de kanten brandnetels stonden van meer dan een m hoog. Hagen van 3-4m hoog al jaren niet gesnoeid, fruitbomen die al jaren niet gesnoeid waren. Overal bergen tuinafval (2-3m hoog) dat daar al jaren lag.

De Hagen zijn 2x gesnoeid, alles gehakseld en als onkruidremmer onder de Hagen. 1y later zijn dat zo goed als perfecte Hagen.

Bomen gesnoeid, ook alles gehakseld, ook onkruidremmer.

"Gras" is eerst gebosmaaierd, daarna gemaaid zonder bak. Na 2 weken alle "stro" opgeharkt en, guess what, onkruidremmer voor de Hagen. Sindsdien gemaaid op 18cm en beetje bij beter korter. 90-95% van de tuin is ok. Er zijn stukjes herzaaid. Er is een stuk van 5 of 5 m dat gefreesd is en herzaaid is. 2x geverticuteerd (komen bakken vol onkruid uit) en bijzaaien en aanrollen.

We zijn er nog niet helemaal, maar denk dat het na dit jaar wel presentable zal zijn. Vorig jaar was ook nogal droog. Nefast voor herzaaien en nefast voor een tuin in suboptimal condition. Als we in zo'n brak jaar al dergelijke progressie kunnen maken, moet het wel ok komen dit jaar.

Misschien dat ik nog eens met de frees door een stuk van 5 op 10 moet en herzaaien (is het stuk tussen de 2 Zwenksproeiers dat vorig jaar uitgedroogs is en niet lijkt te recuperen), maar dat zal her zijn.

Een tuin is sterk hoor. Als je kort maait, ga je op termijn alles onderdrukken en komt het gras naar boven.
 
Jullie spuiten precies wel graag vergif. Zelf doen we dat niet, maar dat maakt het wel moeilijker en arbeidsintensief natuurlijk.
Ben meer een fan van de aanpak van Cege. Wij hebben wel slechte ervaringen met hooi van onze 'wilde weide' te gebruiken als mulch. Zat vol graszaad en daardoor groeit er nu hardnekkig gras onder de struiken. Wel wat werk om terug weg te krijgen.
 
Jullie spuiten precies wel graag vergif. Zelf doen we dat niet, maar dat maakt het wel moeilijker en arbeidsintensief natuurlijk.
Ben meer een fan van de aanpak van Cege. Wij hebben wel slechte ervaringen met hooi van onze 'wilde weide' te gebruiken als mulch. Zat vol graszaad en daardoor groeit er nu hardnekkig gras onder de struiken. Wel wat werk om terug weg te krijgen.
Hier wordt geen vergif gebruikt. Al meer dan 20 jaar tuinier ik zonder pesticiden (op één, door het FAVV opgelegde preventieve behandeling van mijn perelaars na). Geen haar op mijn hoofd dat er ook maar aan denkt om 'vergif' te gebruiken of mijn gazon met watersproeiers uit te rusten. De klaver, de madeliefjes en het duizendblad houden het "gazon" nog best wel groen in de zomer.

Dat gazon in juni (waar ik start met 'banen' door het gras te maaien, en de rest laat staan (op dat ogenblik is het gazon één keer gemaaid)
p608464073-5.jpg


Datzelfde gazon in de volle droge periode (juli vorig jaar).
p605017118-5.jpg





Maar wanneer ik dat dan vorig jaar afmaaide voor de winter , zag dat gazon er gewoon zo uit (na twee maaibeurten), gazon is 3 keer gemaaid vorig jaar.

p1081185826-5.jpg


De voorbije weken stond dat stukje dan helemaal vol met krokussen (de meeste zijn pas dit jaar geplant, dus duurt nog 2-3 jaar voor dat er fatsoenlijk uit ziet.
p1507409475-5.jpg
 
Terug
Bovenaan