Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Basic, maar toch eens benieuwd: wat gebruiken jullie voor gezond (groen) gras? Heb er vorige maand paardenkorrels op gesmeten, maar in vergelijking met vorig jaar zie ik niet meteen een groot effect.
Ik heb eind maart DCM gazonmeststof gestrooid, op een week tijd alles donkergroen, op 2 weken tijd 3 keer moeten afrijden. Maar de voorbije week is het veel te koud geweest. Tis nu 2 dagen wa beter weer geweest en het is hier weer aan het groeien als zot...
 
Ik heb iets van +- 3m2 grond tussen mijn gazon en scheidingsmuur waar nooit zon is. Bijgevolg groeit er ook geen gras. Iemand tips van struiken,... die in schaduw mooi tot uiting komen om het wat op te fleuren?
Wij hebben hier in een schaduwhoekje Geranium Rozanne staan. Maar als het écht 100% schaduuw is, is dat misschien niet de beste keuze. Hier krijgen ze in de avond wel nog wat zon als de dagen lengen.

Wel heel goeie bodembedekker die nu al héél sterk uitgroeit en vanaf eind mei tot diep in oktober voor een prachtig bloementapijt zorgt. Ook een voltreffer voor de bijenpopulatie.
 
Ik heb iets van +- 3m2 grond tussen mijn gazon en scheidingsmuur waar nooit zon is. Bijgevolg groeit er ook geen gras. Iemand tips van struiken,... die in schaduw mooi tot uiting komen om het wat op te fleuren?
Natuurlijk. Een lijstje met enkele leuke planten voor dat plekje
- Hydrangea villosa 'Anthony bullyvant". Wordt een fikse plant, echte blikvanger
- Lunaria rediviva : bloeit heel mooi in het voorjaar, groeit na verloop van tijd uit tot stevige pollen
- Strobilanthes rankanensis : komt laat op in het voorjaar, bloeit ook in diepe schaduw
- Polygonatum (salomonszegel), leuke inheemse planten
- Hedera helix arborescens : struikklimop, klimop in boomvorm. Bloeit in het najaar, insecten gaan je dankbaar zijn dat je deze plant
 
Absoluut, maar slakken zijn verzop op zaailingen van de zonnebloem. Dus misschien best eerst uitzaaien in potjes, en pas opplanten wanneer ze al wat gegroeid zijn.


Update

Alle zonnebloempitten uit zak voor vogelzaad zijn aan het kiemen.
Gepland in volle grond.

Benieuwd naar de bloemen die er op gaan komen!
 
Ik heb iets van +- 3m2 grond tussen mijn gazon en scheidingsmuur waar nooit zon is. Bijgevolg groeit er ook geen gras. Iemand tips van struiken,... die in schaduw mooi tot uiting komen om het wat op te fleuren?
Bedenk me net nog een goed bodembedekkend alternatief, Epimedium
Heeft trouwens een fantastische naam in het Engels "Horny Goat Weed"
 
Update

Alle zonnebloempitten uit zak voor vogelzaad zijn aan het kiemen.
Gepland in volle grond.

Benieuwd naar de bloemen die er op gaan komen!

Zonnebloemen staan hier voorlopig nog in potjes tot ze wat groter zijn (slakkenvraat), maar ze gaan hier goed vooruit.
 
Iemand tips voor een enkele, hoogstammige wintergroene boom?
Is voor de inkijk van de buren (slaapkamer) naar onze keuken te verminderen.
 
Ik heb eind maart DCM gazonmeststof gestrooid, op een week tijd alles donkergroen, op 2 weken tijd 3 keer moeten afrijden. Maar de voorbije week is het veel te koud geweest. Tis nu 2 dagen wa beter weer geweest en het is hier weer aan het groeien als zot...
Toevallig dat je dat zegt: de voorbije dagen eens goed geverticuteerd en dan vervolgens bij gezaaid en gemest met DCM gazonmeststof (all-in-one). Voor een keer ben ik content dat ze de volgende dagen regen geven :p
 
Iemand tips voor een enkele, hoogstammige wintergroene boom?
Is voor de inkijk van de buren (slaapkamer) naar onze keuken te verminderen.

Enkele voorstellen
Arbutus unedo (wel maar winterhard tot iets van een -15 °C, dus alleen toepasbaar indien die toch enigszins beschut opgesteld staat (lees : niet open en bloot in de Noorderwind)
Magnolia grandiflora: hiervan bestaan meerdere variëteiten die tot -25°C winterhard zijn. Plant bloeit met heerlijk geurende, grote witte "Magnolia" bloemen, en dat gedurende een periode van 2-3 maand.

Verder zijn er nog wel enkele eiken die je zou kunnen overwegen, maar die zijn meestal half-wintergroen (Quercus hispanica, om maar een voorbeeld te geven)
 
Ik zoek voor in de voortuin (west oriëntatie) een meerstammige boom die niet te groot wordt. Omdat er ook wat leidingen onder de grond zitten, denk ik dat ik daar dan ook best een wortel begrenzer rond graaf? In eerste instantie denk ik aan een krentenboompje of judasboom.
Ik vind voortuinen best wel moeilijk om iets mooi van te maken eigenlijk, in deze buurt komen mensen vaak ook niet veel verder dan houtsnippers, gras of in het ergste geval zelfs kunstgras.
 
Het is weer internationale naakt tuinieren dag vandaag.

Maar na het rozen snoeien en hulst planten van vorig jaar ga ik dit jaar skippen.
 
Iemand een goeie site voor kwaliteit wilde bloemenzaad te kopen? Vorig jaar gekocht bij ecoflora, maar niet echt tevreden van.

Het is vooral belangrijk dat we bloemen kunnen kiezen afhankelijk van hoe groot ze worden.
 
Ik zoek voor in de voortuin (west oriëntatie) een meerstammige boom die niet te groot wordt. Omdat er ook wat leidingen onder de grond zitten, denk ik dat ik daar dan ook best een wortel begrenzer rond graaf? In eerste instantie denk ik aan een krentenboompje of judasboom.
Ik vind voortuinen best wel moeilijk om iets mooi van te maken eigenlijk, in deze buurt komen mensen vaak ook niet veel verder dan houtsnippers, gras of in het ergste geval zelfs kunstgras.
Met wat fantasie kan een voortuin ook echt mooi zijn hoor. Hier heeft het enkele jaren geduurd voor ik tevreden was, de klimroos moet wel nog wat hoger groeien (foto van vorig jaar, ondertussen staat de klimroos ook al wat hoger.
p1726748899-4.jpg

Iemand een goeie site voor kwaliteit wilde bloemenzaad te kopen? Vorig jaar gekocht bij ecoflora, maar niet echt tevreden van.

Het is vooral belangrijk dat we bloemen kunnen kiezen afhankelijk van hoe groot ze worden.
Ecoflora is nochtans best wel OK normaliter. In België heb je niet veel alternatieven denk ik, ik zou je dan Vreeken's aanraden, Nederland. en hoogte van bloemen hangt heel fel af van je bodem, ik heb hier wilde peen staan die werd in het begin 120-140 cm hoog, na 10 jaar bodem uitputten wordt die nog 50-60 cm hoog....
 
Ik speel met het idee om Photinia red (glansmispel) te gebruiken als leiboom in onze voortuin. Iemand een idee waar je die het voordeligst kan gaan kopen? Regio speelt niet zo'n grote rol.
 
Terug
Bovenaan