Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik zie dat de ratelaar dit jaar enorm sterk vermeerderd is op het eerste stukje bloemenweide. Ik zie letterlijk honderden jonge zaailingen staan :love2: :love2: :love2:
 
20240413-101619.jpg


Dit diertje is eigenhandig een nest ah bouwen op ons terras.

Is dit een koningin of toch een Europese hoorbaar? Eerst dacht ik een metselbij maar die hebben doorgaans wat meer haar.
 
20240413-101619.jpg


Dit diertje is eigenhandig een nest ah bouwen op ons terras.

Is dit een koningin of toch een Europese hoorbaar? Eerst dacht ik een metselbij maar die hebben doorgaans wat meer haar.
met zo'n onduidelijke foto is het een moeilijke kwis, maar ik ben er 99% zeker van dat dat een Aziatische hoornaar is.
 
met zo'n onduidelijke foto is het een moeilijke kwis, maar ik ben er 99% zeker van dat dat een Aziatische hoornaar is.
Is nogal ingezoomd met een slechte camera, ik dacht dat Aziatische hoornaars een heel duidelijk 2ledig lijf hebben.

Ik probeer er wat dichterbij te komen als ik hem terug kan vinden. Het beginnende nest had ik net verwijderd gezien de hond er al naar ah happen was.
 
Op dit moment zijn er nog geen 'nesten'. Het zijn de koninginnen die nu een nestplaats zoeken, ze nu afmaken spaart u in augustus/september nen hoop miserie en nen hoop dode bijen/hommels.

En gele poten zijn idd de Aziatische. De Europese hebben veel meer geel op hun (onder)lijf.

Vandaag hier ne ganse remorque compost in den hof verdeeld, volgende week den anderen helft en dan zijn alle borders gedaan. Daarna wordt het volgende tuinprojectje waarschijnlijk het inrichten van het stukje moestuin, een beetje aan de late kant maar ga misschien nog wa dingen kunnen zetten voor de 2den helft van het jaar.

Aanraders voor kwekers in het Gentse hoor ik graag.
Bedankt!
Wij zijn (vanuit Landegem) quasi alles voor onze tuin gaan halen bij Waelkens in Zulte en bij De Bock in Oudenaarde. Is wel wa uit de richting maar bon.
Denk dat wij alles samen 13 bomen en ruim over de 400 planten hebben geplant en zéér weinig uitval gehad. De weinige zaken die wel gesneuveld zijn, hebben eigenlijk allemaal een duidelijk aanwijsbare externe oorzaak.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hier zoals velen een insectenhotel hangen. Hangt op een oud muurtje gericht op het Z-O en is altijd heel populair bij metselbijen. Ik vroeg me af of er eigenlijk ook zaken bestaan voor hommels bijvoorbeeld (ik meen dat eens ergens op een webshop gezien te hebben). Aangezien ik achteraan in de tuin een wildernisje heb vol hondsdraf zou dat misschien nog een locatie zijn voor zoiets, al het natuurlijk effectief nut heeft.
 
Ik heb hier zoals velen een insectenhotel hangen. Hangt op een oud muurtje gericht op het Z-O en is altijd heel populair bij metselbijen. Ik vroeg me af of er eigenlijk ook zaken bestaan voor hommels bijvoorbeeld (ik meen dat eens ergens op een webshop gezien te hebben). Aangezien ik achteraan in de tuin een wildernisje heb vol hondsdraf zou dat misschien nog een locatie zijn voor zoiets, al het natuurlijk effectief nut heeft.
Bij Ecovery hebben ze een bovengrondse en een ondergrondse. Goedkoop zou ik ze wel niet noemen, maar het is echt wel degelijk materiaal.
 
Vorige vrijdag is er gras gezaaid, content dat het nu goed aan regenen is enzo, maar intussen zitten er wel vaak duiven het op te fretten. Ik wil zo'n reflecterend lint hangen, maar omdat de grond zo nat is kleeft alles aan de schoenen waardoor je echt hele klompen omhoog haalt. Iemand tips om op zo'n natte grond te lopen zonder het naar de vaantjes te helpen :unsure: Misschien best schoenen die zo vlak mogelijk zijn onderaan?
 
Vorige vrijdag is er gras gezaaid, content dat het nu goed aan regenen is enzo, maar intussen zitten er wel vaak duiven het op te fretten. Ik wil zo'n reflecterend lint hangen, maar omdat de grond zo nat is kleeft alles aan de schoenen waardoor je echt hele klompen omhoog haalt. Iemand tips om op zo'n natte grond te lopen zonder het naar de vaantjes te helpen :unsure: Misschien best schoenen die zo vlak mogelijk zijn onderaan?
Sneeuwschoenen?
 
Vorige vrijdag is er gras gezaaid, content dat het nu goed aan regenen is enzo, maar intussen zitten er wel vaak duiven het op te fretten. Ik wil zo'n reflecterend lint hangen, maar omdat de grond zo nat is kleeft alles aan de schoenen waardoor je echt hele klompen omhoog haalt. Iemand tips om op zo'n natte grond te lopen zonder het naar de vaantjes te helpen :unsure: Misschien best schoenen die zo vlak mogelijk zijn onderaan?
Ik zou het persoonlijk zo laten. Als je duiven ziet, kan je ze wegjagen door eens in je handen te klappen, maar het is niet zo dat de duiven met al het zaad gaan lopen. :p Je zal meer omzeep doen met over je toekomstig gazon te lopen nu het zo drassig is dan die duiven die wat zaad pikken.

Wat bijzaaien kan je achteraf altijd nog doen, maar putten opvullen is al lastiger.
 
Vorige vrijdag is er gras gezaaid, content dat het nu goed aan regenen is enzo, maar intussen zitten er wel vaak duiven het op te fretten. Ik wil zo'n reflecterend lint hangen, maar omdat de grond zo nat is kleeft alles aan de schoenen waardoor je echt hele klompen omhoog haalt. Iemand tips om op zo'n natte grond te lopen zonder het naar de vaantjes te helpen :unsure: Misschien best schoenen die zo vlak mogelijk zijn onderaan?
Een plank op leggen

Maar behoudens een zwerm duiven zal de schade wel meevallen, de beestjes moeten ook eten hé
 
Ik heb op een jonge kerselaar kleine rode harde knobbeltjes. Wat mij een beetje zorgen baart, is dat er daar steeds mieren rond zitten, wat normaal een teken is van luizen. De rode bolletjes zitten zeer hard vast op dat bladstammetje. Iets om ongerust over te zijn, of normaal? Het is de eerste keer dat ik een kers heb.

1000000997.jpg
 
Basic, maar toch eens benieuwd: wat gebruiken jullie voor gezond (groen) gras? Heb er vorige maand paardenkorrels op gesmeten, maar in vergelijking met vorig jaar zie ik niet meteen een groot effect.
 
Weet er iemand of die koppelstukken (op foto het middenstuk bovenaan) voor een druppelslang conisch zijn ? Ik wil deze aansluiten op pvc schroefdraad waar mijn buis naar boven komt (zie foto 2) maar ik zit met een lek.

druppelslang-t-stuk-2x-klem-x-binnendraad_2d6b7.jpg


pvc-druk-draadeind-inwendig-uitwendig-lijm-x-buitendraad_bf672.webp
 
Terug
Bovenaan