Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Je kan AdBlue gebruiken, is zeer geconcentreerde stikstof en het onkruid zal verbranden. Maar het onkruid blijft er niet mee weg natuurlijk (geen pre-emergent). Daarnaast kan je de AdBlue ook verdund (450ml op 100m2) op je gazon spuiten om een donkergroen gazon te krijgen. Wel goed inwateren achteraf.

Ik gebruik AdBlue zelf enkel op m'n gazon als meststof, maar ik hoor in m'n omgeving dat de mensen die AdBlue gebruiken tegen onkruid best tevreden zijn. En het kost geen drol.
Jij (en niet de boeren) bent eigenhandig de oorzaak van ons stikstofprobleem! :D
 
Ik heb een bouwgrond op het oog, waarbij de optie bestaat om een aangrenzend weiland aan te kopen van ongeveer 4500 m2.
Hoewel mijn dochter liever een paard zou willen, zie ik dat zelf wat minder zitten. Als zo'n weiland al groot genoeg is voor bv 1 paard en 1 pony als gezelschap...

Ik zou liever op een (groot) deel fruitbomen zetten. Niet alleen voor de opbrenst, maar ook voor het zicht (bloesem).
Is er iemand die ervaring heeft met een boomgaard? Is dat veel werk in onderhoud? Kosten qua aanschaf bomen? Ik vermoed dat ik er niet rijk van zou worden en het meest voor eigen gebruik zou zijn.

Alternatief zou ook een pluktuin kunnen zijn, maar dat lijkt me veel meer onderhoud vergen.

We willen zeker graag in de tuin of boomgaard werken, maar het moet wel een hobby blijven en geen werk worden :).
Neen, een boomgaard is geen of amper werk. Zeker niet wanneer je hoogstammen aanplant.
Kost ook bijna niets een, hoogstamboom kost 45€ volgens mij.
Alleen het oogsten is veel werk, indien je vooral appelbomen zet kan je er appelsap of-cider van maken.
Zet zeker ook wat klein fruit daar ga je veel plezier aan hebben. Voor enkele honderden € creëer je een fruittuin vol bessen.
Ik heb hier een 30 fruitbomen en verder nog veel bessenstruiken staan ( een honderdtal rassen, heb daar 1-2 dagen werk aan.
 
Ik heb een bouwgrond op het oog, waarbij de optie bestaat om een aangrenzend weiland aan te kopen van ongeveer 4500 m2.
Hoewel mijn dochter liever een paard zou willen, zie ik dat zelf wat minder zitten. Als zo'n weiland al groot genoeg is voor bv 1 paard en 1 pony als gezelschap...

Ik zou liever op een (groot) deel fruitbomen zetten. Niet alleen voor de opbrenst, maar ook voor het zicht (bloesem).
Is er iemand die ervaring heeft met een boomgaard? Is dat veel werk in onderhoud? Kosten qua aanschaf bomen? Ik vermoed dat ik er niet rijk van zou worden en het meest voor eigen gebruik zou zijn.

Alternatief zou ook een pluktuin kunnen zijn, maar dat lijkt me veel meer onderhoud vergen.

We willen zeker graag in de tuin of boomgaard werken, maar het moet wel een hobby blijven en geen werk worden :).
Ik heb hier een hoop fruitbomen staan. Heb je amper werk aan. Maar wat ik persoonlijk veel interessanter vind als hobby zijn wijndruiven. Wel wat meer werk, maar ook niet overdreven.
 
Ik heb een bouwgrond op het oog, waarbij de optie bestaat om een aangrenzend weiland aan te kopen van ongeveer 4500 m2.
Hoewel mijn dochter liever een paard zou willen, zie ik dat zelf wat minder zitten. Als zo'n weiland al groot genoeg is voor bv 1 paard en 1 pony als gezelschap...
Nope, reken op 50 are voor 1 paard, en best ook nog een kleine tractor en klepelmaaier. Buurvrouw heeft met 1,5 ha handen vol voor 2 paarden en een pony.
 
Neen, een boomgaard is geen of amper werk. Zeker niet wanneer je hoogstammen aanplant.
Kost ook bijna niets een, hoogstamboom kost 45€ volgens mij.
Alleen het oogsten is veel werk, indien je vooral appelbomen zet kan je er appelsap of-cider van maken.
Zet zeker ook wat klein fruit daar ga je veel plezier aan hebben. Voor enkele honderden € creëer je een fruittuin vol bessen.
Ik heb hier een 30 fruitbomen en verder nog veel bessenstruiken staan ( een honderdtal rassen, heb daar 1-2 dagen werk aan.
Het maaien van gras tussen de bomen kan toch wel wat tijd kosten. In een wilde weide kan het gras snel vrij hoog worden.
 
Het maaien van gras tussen de bomen kan toch wel wat tijd kosten. In een wilde weide kan het gras snel vrij hoog worden.
Dat doe je dan ook maximaal twee keer per jaar. Ofwel huur je daarvoor een ruwterreinmaaier bij Boels, ofwel koop je een maaibalk voor 1000€
Voor de rest van ‘t jaar maai je enkele wandelpaadjes door dat gras.
 
Wtf, tickets voor Floralia Brussels.

Ik herinner me de beginjaren (gratis inkom, maar je kon er wel bloemen kopen) en paar jaar nadien was het 5 euro entree.

Floralia 2024: 25 euro per persoon. Wtf.
 
Ik ben op zoek naar leuke ideeën voor onze tuin. Als het iets droger is wordt ons gazon zaaiklaar gemaakt en ingezaaid. We willen ons zicht behouden, maar gewoon een grasvlakte is ook maar saai. Laat maar horen!

Foto tuin
 
Oké daarnet een zwam ontdekt op 1 van mijn mooiste berken in de tuin.


Btw, iemand ervaring met het zaaien van zonnebloempitten uit zo een zak voor vogels?

Ik stel me voor dat daar toch wel wat van uitkomt als je dat zaait?
 
Oké daarnet een zwam ontdekt op 1 van mijn mooiste berken in de tuin.


Btw, iemand ervaring met het zaaien van zonnebloempitten uit zo een zak voor vogels?

Ik stel me voor dat daar toch wel wat van uitkomt als je dat zaait?
Absoluut, maar slakken zijn verzop op zaailingen van de zonnebloem. Dus misschien best eerst uitzaaien in potjes, en pas opplanten wanneer ze al wat gegroeid zijn.
Ik ben op zoek naar leuke ideeën voor onze tuin. Als het iets droger is wordt ons gazon zaaiklaar gemaakt en ingezaaid. We willen ons zicht behouden, maar gewoon een grasvlakte is ook maar saai. Laat maar horen!

Foto tuin
Ik zou sowieso een boom planten die vanop het terras he zicht van de buren verbreekt.
Allemaal gras ik id vrij saai
Is dat een beek aan de achterzijde van je tuin? Dat zou ik zeker zichtbaar houden inderdaad, wel de boorden met de buren en een stuk van de grens met het terras beplanten met wat bloemenborders?
 
Absoluut, maar slakken zijn verzop op zaailingen van de zonnebloem. Dus misschien best eerst uitzaaien in potjes, en pas opplanten wanneer ze al wat gegroeid zijn.

Ik zou sowieso een boom planten die vanop het terras he zicht van de buren verbreekt.
Allemaal gras ik id vrij saai
Is dat een beek aan de achterzijde van je tuin? Dat zou ik zeker zichtbaar houden inderdaad, wel de boorden met de buren en een stuk van de grens met het terras beplanten met wat bloemenborders?

Is inderdaad een 'beek'. Dit is een zijarm van de Schelde die uitkomt in meer 100 meter verder (naar linkerzijde op foto).
De buur is het minste van mijn zorgen. Een oudere man, gordijntje is nog nooit open gegaan 😅. De rest van de tuin grenst aan water en is allemaal natuurgebied, geen buren.

Een boom heb ik ook al aan gedacht, de vraag is natuurlijk welke..

Langs het terras idd beplanting voorzien, de border langs de gevel zou ik voorzien van siergrassen met sfeerverlichting ertussen
 
Ik ben op zoek naar leuke ideeën voor onze tuin. Als het iets droger is wordt ons gazon zaaiklaar gemaakt en ingezaaid. We willen ons zicht behouden, maar gewoon een grasvlakte is ook maar saai. Laat maar horen!

Foto tuin
Geen idee hoe de oriëntatie van je tuin is? Ik zou durven opteren voor een paar laagstam fruitbomen als er 'fruit-eters' in het gezin zijn. Niks zo leuk als fruit uit de eigen tuin voor kinderen.
 
Oké daarnet een zwam ontdekt op 1 van mijn mooiste berken in de tuin.


Btw, iemand ervaring met het zaaien van zonnebloempitten uit zo een zak voor vogels?

Ik stel me voor dat daar toch wel wat van uitkomt als je dat zaait?
Laten kiemen tussen 2 vellen natte keukenrol en dan uitplanten.
 
Neen, een boomgaard is geen of amper werk. Zeker niet wanneer je hoogstammen aanplant.
Kost ook bijna niets een, hoogstamboom kost 45€ volgens mij.
Alleen het oogsten is veel werk, indien je vooral appelbomen zet kan je er appelsap of-cider van maken.
Zet zeker ook wat klein fruit daar ga je veel plezier aan hebben. Voor enkele honderden € creëer je een fruittuin vol bessen.
Ik heb hier een 30 fruitbomen en verder nog veel bessenstruiken staan ( een honderdtal rassen, heb daar 1-2 dagen werk aan.
Ok thanks!

Klopt het dat een hoogstam zo'n 100kg appels geeft? Als ik ook uitga van 30 bomen dan is dat 3000 kg. Best veel eigenlijk.
Verkoopprijs biologische appels 3 euro in de winkel, dat zou bijna 10.000 euro zijn als je dat kunt verkopen? Of wat doe jij met die opbrengst?

Ik zou bv ook zeker appelcider willen maken.
 
Ok thanks!

Klopt het dat een hoogstam zo'n 100kg appels geeft? Als ik ook uitga van 30 bomen dan is dat 3000 kg. Best veel eigenlijk.
Verkoopprijs biologische appels 3 euro in de winkel, dat zou bijna 10.000 euro zijn als je dat kunt verkopen? Of wat doe jij met die opbrengst?

Ik zou bv ook zeker appelcider willen maken.
100 kg, in goede jaren nog een pak meer voor een volwassen boom.
Vergeet niet dat een biocertificaat ook wel niet zo simpel is om te behalen.
En dat oogsten is wel wat werk. Ik zou dat laten persen, dan heb je appelsap voor een heel jaar.
 
Iemand hier aanraders voor een tuinarchitect? Bij voorkeur regio Deinze, al mag wat verder ook als het de juiste is ofc :)

We willen graag onze nieuwe tuin direct laten ontwerpen zodat ik "grote" planten al kan beginnen zetten tijdens het bouwen. We zijn niet op zoek naar een strakke tuin, maar wel golvend, veel borders gericht op insecten en met integratie van wat (kleine) fruitbomen/bessen.

Alsook, heeft iemand een idee wat die mannen rekenen voor een ontwerp? :p gaat over een perceel van +- 1200m2 inclusief de voortuin.
 
Chatgpt en enkele plantapps heb en me niet kunnen helpen. Maar ik denk hier wel.


Wat zijn die bomen met halve bollen als kroon? :unsure: Merci!
Foto is niet zo duidelijk maar als ik andere fotos van Alden Biesen opzoek lijkt mij dit een Salix soort.
1000033114.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Terug
Bovenaan