Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

De buitenkant van onze tuin staan vol met afgekapte boomstronken. Gezien wij een moestuin willen aanleggen, wil ik deze boomstronken laten verwijderen. Ik heb er al een aantal kunnen uitgraven met een stevige spade, maar bij sommige lijken de worstels toch een pak dieper te zitten. Hoe zouden jullie dit aanpakken? Ik vind het wel een leuk/fysiek werkje, maar als er geen resultaat volgt, voelt het wat nutteloos. Huidige situatie:
De meest low-tech oplossing is inderdaad zo diep graven als nodig/nuttig en dan met de bijl te kappen. Frezen zoals hierboven zullen wat duurder zijn maar ik vermoed wel minder werk.

Als er nog een redelijke stam op staat kan je mogelijk met een tirefor ze uittrekken, als je iets hebt dat als ankerpunt kan dienen.
 
Hier wordt geen vergif gebruikt. Al meer dan 20 jaar tuinier ik zonder pesticiden (op één, door het FAVV opgelegde preventieve behandeling van mijn perelaars na). Geen haar op mijn hoofd dat er ook maar aan denkt om 'vergif' te gebruiken of mijn gazon met watersproeiers uit te rusten. De klaver, de madeliefjes en het duizendblad houden het "gazon" nog best wel groen in de zomer.

Dat gazon in juni (waar ik start met 'banen' door het gras te maaien, en de rest laat staan (op dat ogenblik is het gazon één keer gemaaid)
p608464073-5.jpg


Datzelfde gazon in de volle droge periode (juli vorig jaar).
p605017118-5.jpg





Maar wanneer ik dat dan vorig jaar afmaaide voor de winter , zag dat gazon er gewoon zo uit (na twee maaibeurten), gazon is 3 keer gemaaid vorig jaar.

p1081185826-5.jpg


De voorbije weken stond dat stukje dan helemaal vol met krokussen (de meeste zijn pas dit jaar geplant, dus duurt nog 2-3 jaar voor dat er fatsoenlijk uit ziet.
p1507409475-5.jpg
Doe je dit jaar terug mee aan de opentuindag?
 
Doe je dit jaar terug mee aan de opentuindag?
Nog een tweede antwoord, ik ga mijn adres hier niet posten, maar mijn tuin heet "Fruitberg" , en hier is de link naar de organisatie.


Dus met een beetje moeite kunnen geïnteresseerden de nodige info vinden.
 
Jullie spuiten precies wel graag vergif. Zelf doen we dat niet, maar dat maakt het wel moeilijker en arbeidsintensief natuurlijk.
Ben meer een fan van de aanpak van Cege. Wij hebben wel slechte ervaringen met hooi van onze 'wilde weide' te gebruiken als mulch. Zat vol graszaad en daardoor groeit er nu hardnekkig gras onder de struiken. Wel wat werk om terug weg te krijgen.
Hier ook geen fan van vergif te gebruiken hoor.

Gras is inderdaad de enige plant die goed tegen maaien kan. Dus als er nu onkruid op staat dat je liever niet hebt zou ik Cege zijn aanpak volgen.
Heb ik ook altijd gedaan in men vorige woningen (waar ik nog huurde).
 
We zijn net verhuisd naar nieuwbouw waar in de tuin nog een aantal hopen aarde van de eerste graafwerken liggen. Die liggen er nog om op verschillende plekken wat aan te vullen voor we de tuin echt willen gaan aanleggen in x aantal jaar. Bv. terras en oprit willen we nu wel al iets gaan doen. Alleen staan die hopen barstensvol onkruid (op sommigen ook wat gras) en we hebben geen idee hoe eraan te beginnen om dat weg te krijgen.
Hoe pakken we dit best aan stap voor stap? Materiaal om te huren/kopen? Verbranden? Platspuiten? Met wat? ...?

 
We zijn net verhuisd naar nieuwbouw waar in de tuin nog een aantal hopen aarde van de eerste graafwerken liggen. Die liggen er nog om op verschillende plekken wat aan te vullen voor we de tuin echt willen gaan aanleggen in x aantal jaar. Bv. terras en oprit willen we nu wel al iets gaan doen. Alleen staan die hopen barstensvol onkruid (op sommigen ook wat gras) en we hebben geen idee hoe eraan te beginnen om dat weg te krijgen.
Hoe pakken we dit best aan stap voor stap? Materiaal om te huren/kopen? Verbranden? Platspuiten? Met wat? ...?

Een jaar geleden zat ik in dezelfde situatie. Bij de Gamma een bosmaaier gaan huren. Kort afgedaan en al het groen afval naar het containerpark gedaan.

Vervolgens een grondwerker laten komen om alles te egaliseren en wat extra zand aan te voeren. Alsook steenpuin laten aanvoeren voor op de oprit.
Als je met geel zand zit kunnen die mannen dat ook systematisch onder uw zwarte grond steken, dat doe je niet zo makkelijk zelf.
Heeft iets minder dan 1800 euro incl btw gekost.
 
Ik kan ook aanraden om zeker bij meerdere grondwerkers een offerte te laten maken, liep bij ons uiteen van 2000 tot 6000 euro voor dezelfde opdracht.
 
Het is toch bizar hoe fel offertes uiteen kunnen lopen.
Goh, ge hebt der die werk nodig hebben en andere die een offerte afgeven int gedacht "als ze zo zot zijn van dat te betalen maak ik wel tijd, ondanks mijn volle agenda"

Je kan ze het niet kwalijk nemen :)
 
Ik zit met een dilemma, mijn siergrassen/allium combo is volledig overwoekerd met wild gras, meeste alliums zijn hierdoor al scheef gaan groeien.

Zou ik ze nu kunnen liften, alles goed grasvrij maken en dan dit na jaar opnieuw planten?
 
Goh, ge hebt der die werk nodig hebben en andere die een offerte afgeven int gedacht "als ze zo zot zijn van dat te betalen maak ik wel tijd, ondanks mijn volle agenda"

Je kan ze het niet kwalijk nemen :)
Hier 10 jaar geleden offertes variërend van 4000 / 6000 / 7500 / 10 000 EUR ontvangen voor grondwerken. En de man die de offerte van 4000 EUR opmaakte, gaf me de beste indruk.
Hij heeft nadien uitgelegd waarom hij zo goedkoop was, hij was enkele honderden meters verderop gevestigd, en wou niet dat één van zijn concurrenten in "zijn" achtertuin 3-5 dagen zouden komen werken.
Die man heeft die werken perfect uitgevoerd...
En de offerte van 7500 EUR was een andere aannemer, die de grondwerker die wij hebben geselecteerd, als onderaannemer had voorzien. Die had van de grondwerker dezelfde offerte gehad, en zou dus gewoon 3500 EUR opstrijken als tussenpersoon...

De les is dus: voldoende offertes opvragen
 
Hier 10 jaar geleden offertes variërend van 4000 / 6000 / 7500 / 10 000 EUR ontvangen voor grondwerken. En de man die de offerte van 4000 EUR opmaakte, gaf me de beste indruk.
Hij heeft nadien uitgelegd waarom hij zo goedkoop was, hij was enkele honderden meters verderop gevestigd, en wou niet dat één van zijn concurrenten in "zijn" achtertuin 3-5 dagen zouden komen werken.
Die man heeft die werken perfect uitgevoerd...
En de offerte van 7500 EUR was een andere aannemer, die de grondwerker die wij hebben geselecteerd, als onderaannemer had voorzien. Die had van de grondwerker dezelfde offerte gehad, en zou dus gewoon 3500 EUR opstrijken als tussenpersoon...

De les is dus: voldoende offertes opvragen
Niet zozeer gerelateerd op tuin-/grondwerken maar wij vinden na ongeveer 5 man aanschrijven in Leuvense niemand die een offerte wil maken voor het vervangen van regenwaterpomp + plaatsen filter.
Tis zo geen groot werk en ik verwacht geen fixed price offerte, maar een kleine inschatting kan nu zo moeilijk toch niet zijn...

Conclusie, zolang die mannen hun orderboekjes goed vol zitten moet ge al met een groot genoeg project aankomen of ze doen geen moeite.
 
Niet zozeer gerelateerd op tuin-/grondwerken maar wij vinden na ongeveer 5 man aanschrijven in Leuvense niemand die een offerte wil maken voor het vervangen van regenwaterpomp + plaatsen filter.
Tis zo geen groot werk en ik verwacht geen fixed price offerte, maar een kleine inschatting kan nu zo moeilijk toch niet zijn...

Conclusie, zolang die mannen hun orderboekjes goed vol zitten moet ge al met een groot genoeg project aankomen of ze doen geen moeite.

Klopt. Andere regio bij mij (Oost-Vlaanderen) en al 6 jaar geleden, maar ik heb ook zeker een 10-tal loodgieters moeten aanschrijven om een paar offertes te krijgen (incl. een paar die heel goed doorrekenden).

Ook een beetje off-topic, maar voor recente offertes voor dakreiniging lagen de goedkoopste en duurste offerte ook een factor 3 uit elkaar. En dan spreek ik alleen over betrouwbare firma's, niet degene die beloven dat ze je dak voor €1000 of €1500 kunnen reinigen, die wel een website hebben maar daar een BTW nummer op tonen dat niet eens bestaat :oops:
 
Weet iemand of er een nadeel is aan het zaaien van klaver in plaats van gras? Ik vermoed van wel want niemand doet het :biglaugh:
 
Weet iemand of er een nadeel is aan het zaaien van klaver in plaats van gras? Ik vermoed van wel want niemand doet het :biglaugh:
Welke soort klaver? Witte klaver (het klassieke "onkruid") doet het bij mij tijdens droogte beter dan mijn gazon. Of het even resistent is tegen vertappeld worden weet ik niet, waarschijnlijk niet. Gras is daarin vrij uniek. Een nadeel voor sommigen, met kinderen bijvoorbeeld, is dat klaver bloeit en dus bijen aantrekt, wat minder is als je in blote voeten de tuin in wil. Je hebt grasmengsels met microklaver of kan dit apart inzaaien, aangezien klaver stikstof kan binden uit de lucht en dus werkt als bemesting.

Mogelijk nadeel is ook denk ik de dichtheid, oftewel de mogelijkheid dat onkruid er tussen kan groeien.
 
Nog een tweede antwoord, ik ga mijn adres hier niet posten, maar mijn tuin heet "Fruitberg" , en hier is de link naar de organisatie.


Dus met een beetje moeite kunnen geïnteresseerden de nodige info vinden.
Zalige hof :love:
 
Weet iemand of er een nadeel is aan het zaaien van klaver in plaats van gras? Ik vermoed van wel want niemand doet het :biglaugh:
Heb hier een mengsel van gras en microklaver gezaaid. De klaver komt iets later op dan het gras maar geeft wel wat meer variatie in de gazon. Wel geen kinderen hier...
 
Heb hier een mengsel van gras en microklaver gezaaid. De klaver komt iets later op dan het gras maar geeft wel wat meer variatie in de gazon. Wel geen kinderen hier...
Heb dat ook, maar nu enkele jaren later merk ik toch dat de klaver verdwenen is. Was thans mooi en onderhoudsvriendelijk
 
Terug
Bovenaan