Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Wij hebben wit weekend voor het eerst zo'n hangende bloembak gekocht met drie vakjes om eens te experimenteren met kruiden. Het is de allereerste keer dat we dit doen dus nul ervaring.

We hebben er (witte) basilicum (die zou iets robuuster moeten zijn), bieslook en rucola in geplant.

Zouden we deze al de hele tijd buiten mogen laten staan? Of best toch nof wat binnenhouden? Normaal gaat het niet meer onder de 5 graden gaan hier in Gent.

Tips qua water geven etc mag je ook gerust delen!
 
Wij hebben wit weekend voor het eerst zo'n hangende bloembak gekocht met drie vakjes om eens te experimenteren met kruiden. Het is de allereerste keer dat we dit doen dus nul ervaring.

We hebben er (witte) basilicum (die zou iets robuuster moeten zijn), bieslook en rucola in geplant.

Zouden we deze al de hele tijd buiten mogen laten staan? Of best toch nof wat binnenhouden? Normaal gaat het niet meer onder de 5 graden gaan hier in Gent.

Tips qua water geven etc mag je ook gerust delen!
Middagzon is over het algemeen te vermijden bij kruiden met 'een zacht blad'.
Ochtend- en avondzon zijn ten zeerste aan te bevelen.
Zolang het niet vriest moet je idd niet te veel inzitten met temperatuur. Zal enkel wat trager groeien.

Als de basilicum een harder stug blad begint te krijgen heeft ie te weinig zonlicht en warmte.
Voor het oogsten van basilicum altijd boven het eerste oog/blad (van beneden te tellen) uitpitsen. Dit zorgt ervoor dat de plant terug gaat vertakken. Op die manier kan je normaal een hele zomer oogsten van één plant.

Qua water geven, gewoon zien dat ze altijd vochtig staan. Te nat zal zorgen voor rot , te droog zal zorgen voor uitdrogende bladeren.
 
Nog een tweede antwoord, ik ga mijn adres hier niet posten, maar mijn tuin heet "Fruitberg" , en hier is de link naar de organisatie.


Dus met een beetje moeite kunnen geïnteresseerden de nodige info vinden.
Foto 5 :bow:
 
Er groeit iets in mijn hof. Ik kende het niet dus heb het wat laten doen, blijkt Stinkende Gouwe te zijn. Niet te lelijk en niet in de weg, dus ik laat het wat staan. Enige ecologische waarde?
 
Er groeit iets in mijn hof. Ik kende het niet dus heb het wat laten doen, blijkt Stinkende Gouwe te zijn. Niet te lelijk en niet in de weg, dus ik laat het wat staan. Enige ecologische waarde?
Wrattenkruid, het (oranjegeel) sap bevat stoffen waarmee je wratten weg kan krijgen. Wel een leuke plant die je vaak tegen muren tegenkomt.
 
Kent iemand deze plant ?

Ik heb er zo enkele staan. Maar geen idee wat het is !
3-A1476-A6-1396-433-D-9-A74-143-F8-DB8117-C.jpg
 
Lijkt mij toch ook een kers te zijn.
Je hebt tegenwoordig heel wat apps waarmee je planten kan identificeren. Die werken verbazingwekkend goed.
 
Die 2 rode bolletjes op het steeltje zijn wel signalen voor kers. Geen idee of er nog andere zijn met die bolletjes.
 
Hier in de Limburgse bossen staat de boskers/zoete kers overal in bloei. Eigenlijk de enige tijd van het jaar dat het opvalt hoeveel boompjes er zo staan tussen de beplanting :love:

Over een paar weken verdwijnen die tussen het groen van de vogelkers, Amerikaanse eik en andere invaders
 
Heeft er iemand ervaring met het aanplanten van volwassen bomen? Ik zou graag veel bomen hebben in onze nieuwe tuin (dat momenteel een vlakke weide is) en een voorsprong nemen met hier en daar al een groter formaat te zetten. Naargelang de soort vallen die wel duur uit dus de overlevingskans moet dan wel groot zijn vooraleer ik er aan begin.
 
Heeft er iemand ervaring met het aanplanten van volwassen bomen? Ik zou graag veel bomen hebben in onze nieuwe tuin (dat momenteel een vlakke weide is) en een voorsprong nemen met hier en daar al een groter formaat te zetten. Naargelang de soort vallen die wel duur uit dus de overlevingskans moet dan wel groot zijn vooraleer ik er aan begin.
Ik vermoed dat er dan een hele kluit meekomt, wat meer zoals planten uit een pot is dan blote wortel, en dit ook de overlevingskans wel verhoogt. Maar ik maak maar veronderstellingen, misschien dat anderen effectief ervaring hebben.
 
Hier vorig jaar een volwassen Viburnum Struik gezet.
Belangrijk is dat je een gietrand voorziet zodat je in het begin (eerste jaar) regelmatig water kan geven.
De struik staat hier terug mooi in blad en heeft zo te zien goed gepakt.
 
Terug
Bovenaan