Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Iemand tips voor bodembedekkers? We zijn onze voortuin aan het aanleggen en hebben al wat jonge struiken, planten en bloemen gezet, maar er is nog veel open ruimte. Gewoon met schors opvullen zegt ons niet veel.

Liefst iets dat we zelf kunnen zaaien en wat goed voor de biodiversiteit is.

De voortuin krijgt erg veel zon BTW.

Iemand tips voor bodembedekkers? We zijn onze voortuin aan het aanleggen en hebben al wat jonge struiken, planten en bloemen gezet, maar er is nog veel open ruimte. Gewoon met schors opvullen zegt ons niet veel.

Geraniums zijn altijd mooi, als je zo'n hybride als "Rozanne" neemt bloeien die ook zeer lang. Je hebt daar sowieso een heel scala in bloemkleuren, en ze gaan van winterhard tot verdwijnen in de winter.

Als je zegt zaaien en veel zon is kruiptijm misschien wel iets?

Goed, ik kom weer met mijn favoriete bodemdebekkers af voor een zonnig plekje

- Geraniums (echte geraniums, mensen die 'Geranium' zeggen tegen een Pelargonium verdienen minstens 50 zweepslagen), bloeien lang en doen het vrij goed bij bestuivers (de meeste cultivars hebben ook wat genen van inheemse geraniumsoorten)
- Nepeta "Walkers' Low" een plant die in de winter helemaal verdwijnt, maar vanaf mei tot september bloeit, geweldige insectenlokker (ook hier weer, er bestaan heel wat inheemse Nepeta's)
- Salvia officinalis. Koop je een mooie variëteit van de gewone keukensalvia, ééntje die goed bloeit. Wintergroen, bloemen die heel wat insectenlokken (wel maar van einde mei tot begin juli) en een geweldige bodembedekker. Je hoeft niet veel planten te kopen, je kan die belachelijk eenvoudig zelf stekken (ik wil dat wel eens uitleggen). Van één mooie plant maak je op een jaar tientallen Salvia.
- Phuopsis stylosa : erg mooie en goede bodembedekker die je wel in toom moet houden
- Stachys byzantum -> alleen in volle zon, zeer leuke plant die wolbijen naar je tuin lokt, zonder enige twijfel de meest bad-ass solitaire bijen in Vlaanderen.
- Ik heb hier ook nog een onwijs goede Scuttelaria staan, waarschijnlijk Scuttelaria tournefortii. Die kan je uit zaad opkweken, goede winterharde bodembedekker die ook veel beestjes lokt.

Hier gisteren maagdenpalm als bodembedekker geplant. Wel geen idee of het de grote of kleine is, aangezien ik het uit de tuin van m'n ouders heb gehaald. Blijft groen het hele jaar en geeft naar het schijnt lang bloemen (hoewel ik op internet lees dat dat maar 2 maanden zou zijn, dus ben benieuwd).

Iemand tips/ideeën van planten die tegen vochtige grond kunnen en in volle zon?

Mag van alles zijn van bloemen, struiken, bodembedekker, ...

Goed, ik kom weer met mijn favoriete bodemdebekkers af voor een zonnig plekje

- Geraniums (echte geraniums, mensen die 'Geranium' zeggen tegen een Pelargonium verdienen minstens 50 zweepslagen), bloeien lang en doen het vrij goed bij bestuivers (de meeste cultivars hebben ook wat genen van inheemse geraniumsoorten)
- Nepeta "Walkers' Low" een plant die in de winter helemaal verdwijnt, maar vanaf mei tot september bloeit, geweldige insectenlokker (ook hier weer, er bestaan heel wat inheemse Nepeta's)
- Salvia officinalis. Koop je een mooie variëteit van de gewone keukensalvia, ééntje die goed bloeit. Wintergroen, bloemen die heel wat insectenlokken (wel maar van einde mei tot begin juli) en een geweldige bodembedekker. Je hoeft niet veel planten te kopen, je kan die belachelijk eenvoudig zelf stekken (ik wil dat wel eens uitleggen). Van één mooie plant maak je op een jaar tientallen Salvia.
- Phuopsis stylosa : erg mooie en goede bodembedekker die je wel in toom moet houden
- Stachys byzantum -> alleen in volle zon, zeer leuke plant die wolbijen naar je tuin lokt, zonder enige twijfel de meest bad-ass solitaire bijen in Vlaanderen.
- Ik heb hier ook nog een onwijs goede Scuttelaria staan, waarschijnlijk Scuttelaria tournefortii. Die kan je uit zaad opkweken, goede winterharde bodembedekker die ook veel beestjes lokt.
Heb je ook tips voor een bodembedekker die minder zon nodig heeft? Wij hebben een huis dat op een kelder gebouwd is, dus met een trapje naar omhoog is de voordeur. Het stuk tussen de trap en de muur willen we een leuke bodembedekker eye catcher aanleggen. Twijfelen ook voor bloemenweide. Dit stukje is oostelijk gericht, dus ziet alleen de ochtendzon.

Heb je ook tips voor een bodembedekker die minder zon nodig heeft? Wij hebben een huis dat op een kelder gebouwd is, dus met een trapje naar omhoog is de voordeur. Het stuk tussen de trap en de muur willen we een leuke bodembedekker eye catcher aanleggen. Twijfelen ook voor bloemenweide. Dit stukje is oostelijk gericht, dus ziet alleen de ochtendzon.
Epimedium wayerlense Orangekoningin
Ajuga reptans
Persicaria pink elephant
Geranium phaeum
Lamium orvale
Symphytum azureum, maar die krijg je er dan nooit meer kwijt

Alleen de eerste is wintergroen

Epimedium wayerlense Orangekoningin
Ajuga reptans
Persicaria pink elephant
Geranium phaeum
Lamium orvale

Alleen de eerste is wintergroen
Zou Lamium maculatum ook niet werken, die is wel wintergroen en staat hier op het lijstje om op een schaduwrijke plek te zetten.

Ik was vorig weekend te gast bij mensen in Schaarbeek, in de Georges Eekhoudlaan. Mooie straat in de stad, met verzorgde voortuintjes. Iemand heeft daar ook dat type smeerwortel in zijn voortuin gezet, en die is nu bezig elk bloemperkje en elk plantsoen in die straat te koloniseren.

Onze voortuin bestaat oa uit een stukje gazon van 8 op 4 en ligt pal naar het zuiden.
Ik had er graag temidden in een boom geplant om het gras van wat schaduw te voorzien en om er een bankje onder te zetten waar ik een boek of zo kan lezen.
Liefst eentje die niet hoger wordt dan 5m, goed tegen de warmte kan en niet te veel snoeiwerk vraagt.
Iemand een tip welke boom ik zou kunnen zetten?
Update: vorige week een Gleditsia Sunburst geplant.
Prachtig boompje met klein blad dat gaat van lichtgroen naar geel.

Hier gisteren maagdenpalm als bodembedekker geplant. Wel geen idee of het de grote of kleine is, aangezien ik het uit de tuin van m'n ouders heb gehaald. Blijft groen het hele jaar en geeft naar het schijnt lang bloemen (hoewel ik op internet lees dat dat maar 2 maanden zou zijn, dus ben benieuwd).
Ben ook bezig om maagdenpalm te planten als bodembedekker naast mijn struiken (stuk van +/- 80 m2), komt ook uit de tuin van mijn ouders. Is een dankbaar plantje, dat precies snel aanslaat en al mooi bloeit.

Zou Lamium maculatum ook niet werken, die is wel wintergroen en staat hier op het lijstje om op een schaduwrijke plek te zetten.
Ja, maar absoluut. Wat verder ook nog kan is Lamium album, dat is ook een uitstekende bodembedekker. En een uitzonderlijk mooie inheemse plant. Kan wel niet goed tegen de droogte.
Ik heb wel wat opties opgegeven, maar er zijn weinig planten die zo goed bodembedekkend zijn als een wintergroene epimedium. Naast die "Orangeköningin" is ook Epimedium x versicolor 'Sulphureum' eentje die je nog vrij makkelijk kan vinden bij een vaste plantenkwekerij. In het gemiddelde tuincentrum ga je die niet vinden, maar daar koop je eigenlijk beter geen planten :cool:

Heeft er hier iemand ervaring met het aanleggen van een sproeisysteem ? Ik ben bezig met het sproeiplan op te stellen maar mis toch wat kennis. Heb volgende plan voorlopig opgesteld:

7e2KdUN.png

Gearceerd is het terras en tuinpad welke liever niet nat worden. Rechts in ook nog een plantenborder waar ik een druppelslang wil leggen.Wou graag Rain bird omdat dit zo wat de referentie is op gebied van beregening.

In zone 1 heb ik de Rain Bird 5400+ sproeier met verschillende nozzles. Deze geven ook een verschillende flow rate waarbij sproeier 3 een nozzle heeft met bij dubbel zoveel flow rate dan 1 en 2. Is dit een probleem ? Of maakt het in principe niet zoveel uit, als je opgeteld maar onder je totale debiet blijft ? Sprinkler 1 en 2 samen is dan wel gelijk als 3, hangt het dan mss af van de aftakking die ik maak ?

Idem voor zone 2 waar ik 3 verschillende nozzles heb. Alle nozzles zijn dan ook nog af te stellen met max 25% zodat je exact je straal kan instellen. Stel dat ik de straal verminder met 25% voor 1 nozzle, dan geeft dit ook een reductie van flow rate van 25% lijkt me. Dat is toch onmogelijk om dan bijna dezelfde flow rates per zone te hebben.

Iemand die wat tips kan geven ?

Eindelijk een lentegevoel in de tuin. Enkele dingen die ik vreesde verloren te zijn komen alsnog opzetten. Ondertussen de hele bloempluktuin, de schaduwtuin en al 1/4 van de grote bloemenborder op orde gezet.
Ik heb deze week verlof, ik hoop deze week zowat alles behalve de pluktuin 'klaar' te hebben.

Wel mijn Edgeworthia chrysantha verloren deze winter, mijn mooiste winterbloeier :cry2:µ
En de best geurende winterbloeier (Daphne bohlua) heeft de afgelopen zomer ook een tik gekregen, maar loopt wel nog ten dele uit...
Het zijn beiden geen makkelijke planten, maar als die het dan 10 jaar goed doen en dan slabakken of sterven, is dat toch vooral jammer

Vorig jaar heb ik in het midden van het gazon enkele "eilanden" vol witte klaver niet gemaaid voor een tijd. Die klaver is toen natuurlijk beginnen bloeien, maar leek daarna af te sterven waardoor ik eerder dode plekken leek te hebben.

Die klaver lijkt dit jaar wel terug. Is dit normaal of is dit omdat het zo droog was?

Vorig jaar heb ik in het midden van het gazon enkele "eilanden" vol witte klaver niet gemaaid voor een tijd. Die klaver is toen natuurlijk beginnen bloeien, maar leek daarna af te sterven waardoor ik eerder dode plekken leek te hebben.

Die klaver lijkt dit jaar wel terug. Is dit normaal of is dit omdat het zo droog was?
Normaal blijft klaver langer groen dan gras. Eigenaardig...

Terug
Bovenaan