Goed, ik kom weer met mijn favoriete bodemdebekkers af voor een zonnig plekje
- Geraniums (echte geraniums, mensen die 'Geranium' zeggen tegen een Pelargonium verdienen minstens 50 zweepslagen), bloeien lang en doen het vrij goed bij bestuivers (de meeste cultivars hebben ook wat genen van inheemse geraniumsoorten)
- Nepeta "Walkers' Low" een plant die in de winter helemaal verdwijnt, maar vanaf mei tot september bloeit, geweldige insectenlokker (ook hier weer, er bestaan heel wat inheemse Nepeta's)
- Salvia officinalis. Koop je een mooie variëteit van de gewone keukensalvia, ééntje die goed bloeit. Wintergroen, bloemen die heel wat insectenlokken (wel maar van einde mei tot begin juli) en een geweldige bodembedekker. Je hoeft niet veel planten te kopen, je kan die belachelijk eenvoudig zelf stekken (ik wil dat wel eens uitleggen). Van één mooie plant maak je op een jaar tientallen Salvia.
- Phuopsis stylosa : erg mooie en goede bodembedekker die je wel in toom moet houden
- Stachys byzantum -> alleen in volle zon, zeer leuke plant die wolbijen naar je tuin lokt, zonder enige twijfel de meest bad-ass solitaire bijen in Vlaanderen.
- Ik heb hier ook nog een onwijs goede Scuttelaria staan, waarschijnlijk Scuttelaria tournefortii. Die kan je uit zaad opkweken, goede winterharde bodembedekker die ook veel beestjes lokt.