Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Iemand ervaring met kunstgras?
Betreft een stadstuin (100m2), enkel toegankelijk door het huis (eetplaats), en veel schaduw, dus ik denk eraan om kunstgras te (laten) leggen
 
Als je veel bomen en bladeren in de buurt hebt dan blijft dat lang liggen en voel je je wat silly als je het moet borstelen of stofzuigen, maar het is verder wel heel gemakkelijk en ik vind niet dat je het echt ziet. Persoonlijk niks voor mij (op huurappartement gehad), maar ik vind dat je daar wel voor kwaliteit in kan kiezen, helaas geen aanbevelingen.
 
Klopt, kunstgras is niet volledig onderhoudsvrij, dat borstelen of stofzuigen is wel nodig. Uiteindelijk een pak minder werk dan een gazon onderhouden, dat wel.

Als je kunstgras overweegt, zeker stalen vragen; ook binnen hetzelfde merk of binnen de collectie van een leverancier / installateur is er een groot verschil in kwaliteit, dikte, aanvoelen, kleur, afstand tussen de sprieten en hoe onnatuurlijk/natuurlijk het eruit ziet. Terwijl de prijs van de kunstgras rollen zelf maar een deel is van de totale kost (ondergrond, manuren,...)

Ook groot verschil tussen installateurs, ik ken een aantal tuinen hier in de buurt waar je zelfs van dichtbij moeite moet doen om te zien dat het fake gras is, en andere waarbij je zo de naden ziet (door installateurs gelegd), of de ondergrond totaal niet vlak gelegd is (DIY vermoed/hoop ik)

Laatste praktisch punt dat ik altijd meegeef: ook zien waar je met vuil water (bv. van je gang of terras te kuisen) terecht kan; bij een gewoon gazon kan je dat meestal kwijt in een boordje rond het gras, als je alles vol legt met kunstgras wil je niet dat dat vuil water door je kunstgras moet weglopen (water is geen probleem, maar dan blijft dat vuil achter)
 
Iemand ervaring met kunstgras?
Betreft een stadstuin (100m2), enkel toegankelijk door het huis (eetplaats), en veel schaduw, dus ik denk eraan om kunstgras te (laten) leggen
Als je het van de andere kant bekijkt: met een maaier op batterijen is 100 m² maaien echt geen werk. Zet er wat borders of perken in met struiken en dat gaat naar beneden.

Ik vind kunstgras altijd wat spijtig, ziet er zo klinisch uit. Let ook op als je huisdieren (honden) zou hebben, want dat schoonmaken wordt dan iets meer werk.
 
Tenzij je wil dat je gazon er als Wimbledon uit ziet, is dat eigenlijk amper werk. Ik heb een kleine 500m2 gras en dat kost mij geen uur om dat te maaien.

De vele vierkante meters border met onkruid daar en tegen 😅
 
Hoe goed kan een jonge beukenhaag om met onkruid aan zijn voeten?
November 2021 zo'n 350 stuks geplant van 1m en dit tussenseizoen 10 stuks vervangen. Alles staat nu dus klaar voor 2e bloei.
Wij wonen naast een slordige weide en de grond onder de jonge plantjes is ondertussen overwoekerd door allerlei onkruid en gras.
Ik ga morgen een barrière van 50cm worteldoek leggen tussen weide en haagplantjes om de grootste doorgroei te stoppen en alles properder te krijgen. Ik heb wat schrik dat het onkruid en gras anders water en voedingstoffen zal 'afnemen' van de jonge beukenplantjes waardoor deze niet normaal zullen ontwikkelen. Terecht?
 
Klopt, kunstgras is niet volledig onderhoudsvrij, dat borstelen of stofzuigen is wel nodig. Uiteindelijk een pak minder werk dan een gazon onderhouden, dat wel.

Als je kunstgras overweegt, zeker stalen vragen; ook binnen hetzelfde merk of binnen de collectie van een leverancier / installateur is er een groot verschil in kwaliteit, dikte, aanvoelen, kleur, afstand tussen de sprieten en hoe onnatuurlijk/natuurlijk het eruit ziet. Terwijl de prijs van de kunstgras rollen zelf maar een deel is van de totale kost (ondergrond, manuren,...)

Ook groot verschil tussen installateurs, ik ken een aantal tuinen hier in de buurt waar je zelfs van dichtbij moeite moet doen om te zien dat het fake gras is, en andere waarbij je zo de naden ziet (door installateurs gelegd), of de ondergrond totaal niet vlak gelegd is (DIY vermoed/hoop ik)

Laatste praktisch punt dat ik altijd meegeef: ook zien waar je met vuil water (bv. van je gang of terras te kuisen) terecht kan; bij een gewoon gazon kan je dat meestal kwijt in een boordje rond het gras, als je alles vol legt met kunstgras wil je niet dat dat vuil water door je kunstgras moet weglopen (water is geen probleem, maar dan blijft dat vuil achter)
Ik zou nu toch echt graag eens eindelijk dat zogenaamde kunstgras zien waarbij je het verschil van dichtbij zelfs amper ziet. Letterlijk overal waar ik weet dat ze dat hebben (en beweren dat je het verschil niet ziet) vind ik dat hondslelijk.
 
Ik zou nu toch echt graag eens eindelijk dat zogenaamde kunstgras zien waarbij je het verschil van dichtbij zelfs amper ziet. Letterlijk overal waar ik weet dat ze dat hebben (en beweren dat je het verschil niet ziet) vind ik dat hondslelijk.

Smaken verschillen. Ik kan alleen maar zeggen dat er hier een paar huizen in de buurt zijn waar ik vanop het voetpad moeite had om te zeggen of het kunstgras was - en andere waar je in het voorbijrijden aan 50 km/u al ziet dat het namaak is.
Geen googlemaps beelden, die zijn daar blijkbaar in meer dan 10 jaar niet meer gepasseerd :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Musk
Wat is of zijn deftige opties om toch een beetje een deftig gazon te kunnen hebben/houden met honden?
Ons hele gazon is de afgelopen maanden herschapen in een war zone. Uitgezonderd het deel waar de (half afgebroken) trampoline op staat.
Compress_20230415_125043_3862.jpg


De grond zelf zit vol met rommel en vuiligheid van de vorige eigenaar. Nu 9j later komen er nog geregeld stukken glas, metaal, steen, en schapenbeenderen boven.

Geen idee hoe dat op te lossen is, tenzij de bovenste X cm af te graven en te "zeven" of dit dan af te voeren en nieuwe propere aarde erop te kappen. Maar ik vrees dat dit nogal kostelijk gaat zijn en moeilijk aangezien de tuin niet bereikbaar is met (grote) graafmachines.
Nu raap in gewoon alles op dat komt bovenpiepen.

Bestaat er een soort gras of mengeling die bestand is tegen het ravotten van honden, of ben ik gedoemd met dit te blijven?
Het moet geen biljartlaken van een gazon zijn, is het ook nooit geweest, altijd meer onkruid dan gras. Maar gewoon een beetje gras ipv aarde zou tof zijn.

Waarschijnlijk enorm duur, maar zou kunstgras (of een mengeling) een mogelijke optie zijn?
Of trekken de honden dat ook gewoon kapot? Of kunnen ze zich daar aan pijn doen?
 
We zijn net verhuisd naar nieuwbouw waar in de tuin nog een aantal hopen aarde van de eerste graafwerken liggen. Die liggen er nog om op verschillende plekken wat aan te vullen voor we de tuin echt willen gaan aanleggen in x aantal jaar. Bv. terras en oprit willen we nu wel al iets gaan doen. Alleen staan die hopen barstensvol onkruid (op sommigen ook wat gras) en we hebben geen idee hoe eraan te beginnen om dat weg te krijgen.
Hoe pakken we dit best aan stap voor stap? Materiaal om te huren/kopen? Verbranden? Platspuiten? Met wat? ...?

Hier ook zeker een jaar+ gelegen. Af en toe eens met de schup en/of bosmaaier door en dat ligt terug proper hoor :) no rocket science
 
Hoe goed kan een jonge beukenhaag om met onkruid aan zijn voeten?
November 2021 zo'n 350 stuks geplant van 1m en dit tussenseizoen 10 stuks vervangen. Alles staat nu dus klaar voor 2e bloei.
Wij wonen naast een slordige weide en de grond onder de jonge plantjes is ondertussen overwoekerd door allerlei onkruid en gras.
Ik ga morgen een barrière van 50cm worteldoek leggen tussen weide en haagplantjes om de grootste doorgroei te stoppen en alles properder te krijgen. Ik heb wat schrik dat het onkruid en gras anders water en voedingstoffen zal 'afnemen' van de jonge beukenplantjes waardoor deze niet normaal zullen ontwikkelen. Terecht?
Ik denk dat een beuk een pak dieper wortelt dan die kleine plantjes en die er dus geen last van zullen hebben. Maar dit is een veronderstelling.
 
Voor de eerste keer ooit geverticuteerd, manueel dan nog

A) da's afschuwelijk lastig :laugh: tussendoor allemaal andere dingen zitten doen om wat te kunnen rusten, stevigen arbeid, mijn stuk gras (150 m2) is echt wel het maximum dat ik manueel zou willen doen.

B) ongelofelijk wat nen hoop vuiligheid daaruit komt :wtf: het is een grasmat die volledig gezaaid is vorig jaar, dus ik dacht dat het wel mee ging vallen, maar echt kruiwagens vol met dood gras, mos,...

Zitten wel geen kale plekken in, dus bijzaaien moet ik niet doen zeker? Enkel nog eens bijmesten als het gaat regenen?
 
Misschien een onnozele vraag, maar hoe weet je of je er moet vervangen? :unsure:
Hoe herken je aan zo een jong plantje dat ze dood is
Ik had de beukjes gemarked die niet groen werden tijdens 1e bloei. Nu afgelopen november van die plantjes takjes afgebroken en waren droog/dood. Bij gezonde plantjes zijn die groen.
 
Wat is of zijn deftige opties om toch een beetje een deftig gazon te kunnen hebben/houden met honden?
Ons hele gazon is de afgelopen maanden herschapen in een war zone. Uitgezonderd het deel waar de (half afgebroken) trampoline op staat.
...

Geen idee hoe dat op te lossen is, tenzij de bovenste X cm af te graven en te "zeven" of dit dan af te voeren en nieuwe propere aarde erop te kappen. Maar ik vrees dat dit nogal kostelijk gaat zijn en moeilijk aangezien de tuin niet bereikbaar is met (grote) graafmachines.
Nu raap in gewoon alles op dat komt bovenpiepen.

Bestaat er een soort gras of mengeling die bestand is tegen het ravotten van honden, of ben ik gedoemd met dit te blijven?
Het moet geen biljartlaken van een gazon zijn, is het ook nooit geweest, altijd meer onkruid dan gras. Maar gewoon een beetje gras ipv aarde zou tof zijn.

Waarschijnlijk enorm duur, maar zou kunstgras (of een mengeling) een mogelijke optie zijn?
Of trekken de honden dat ook gewoon kapot? Of kunnen ze zich daar aan pijn doen?

Wat graafmachines betreft: ik zou denken dat er ook wel kleinere modellen zijn die bv. door een smaller poortje geraken als dat een optie is?

Zie de argumenten van voor- en tegenstanders voor kunstgras vs. echt gras als je honden hebt:
https://www.beyondgaming.be/threads/tuinboord-plantenbak-aanleggen.22950/page-2

Ik vraag me af of er ook geen betere soorten gras zijn dan het typische gazongras - zelf geen ervaring met sportgras, maar dat ziet toch ook serieus af en overleeft het wel. Of de wat wildere grassoorten die je bv. op weides ziet staan, je moet al veel passage hebben voor je daar een kaal pad ziet verschijnen.

Kunstgras zal niet kapot getrokken worden door honden die erover lopen, uiteindelijk is dat een kunststof rol die op een harde ondergrond geplakt wordt. Qua pijn doen zie ik ook niet direct risico; in de zomer is het wel warmer dan echt gras, je hebt minder demping (wegens harde ondergrond) en volgens voetbalclubs meer last van schaafwonden bij sliding (na een aantal jaar keren de meeste toch terug naar echt gras) maar ik denk niet dat dat voor honden een verschil maakt?
 
Is het niet makkelijker om de honden hun eigen stukje gazon te gunnen dat ze kunnen ruïneren en de rest van de tuin achter een omheining of iets dergelijks te steken?
 
Ik heb hier ook twee honden rondlopen en mijn gazon ziet er gewoon normaal uit hoor. Geen golfbaan maar dat wil ik bewust niet.
 
Laatst bewerkt:
Hoe goed kan een jonge beukenhaag om met onkruid aan zijn voeten?
November 2021 zo'n 350 stuks geplant van 1m en dit tussenseizoen 10 stuks vervangen. Alles staat nu dus klaar voor 2e bloei.
Wij wonen naast een slordige weide en de grond onder de jonge plantjes is ondertussen overwoekerd door allerlei onkruid en gras.
Ik ga morgen een barrière van 50cm worteldoek leggen tussen weide en haagplantjes om de grootste doorgroei te stoppen en alles properder te krijgen. Ik heb wat schrik dat het onkruid en gras anders water en voedingstoffen zal 'afnemen' van de jonge beukenplantjes waardoor deze niet normaal zullen ontwikkelen. Terecht?
Ik zou net denken dat wat gras aan de basis van u haag er in droge periodes net voor zal zorgen dat de bovenkant van de bodem minder snel uitdroogt.
Zolang het onkruid geen licht begint weg te nemen van u haag zie ik geen probleem. En tien stuks op 350 vervangen, dat is 1 op 35 eh. Ik heb al aanplantingen gezien met grotere uitval. :)
 
Terug
Bovenaan