Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ik ben van plan om mijn voortuin terug opnieuw aan te leggen. Dit betreft een oppervlakte van 4m80 breedte en 3m80 diepte. Ik heb ook een foto: https://ibb.co/bbJQCtk

Nu heb ik in het midden van deze voortuin een krentenboompje gezet. Deze moet natuurlijk nog wel groeien.

Graag had ik hierrond allerlei planten gehad. Liefst een beetje natuurvriendelijk (bijvriendelijk, vlindervriendelijk, …)
Ik ben op volgende borderpakket gestoten: https://www.yarinde.nl/borderpakket-complete-tuinborder-paars-wit/

Waarom ik op deze gestoten ben: deze bevat ook nog enkele grassen.
Deze zou ik nog willen combineren met een aantal andere planten (misschien gewoon duizendblad, vetkruid, …)

Nu heb ik enkele vragen:

- Is het mogelijk om deze border te nemen aangezien er toch een boom in het midden staat? Naar schaduw/zon toe? Er staat namelijk bijna de hele dag zon op. Rechts is zuiden, onderaan is het westen.
- Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om hier tussen nog enkele wintergroene struiken tussen te zetten? bvb rotsheide? Ik wil namelijk ook nog iets groens in de winter (Ik weet dat er wel keuzes gemaakt moeten worden en je niet alles kan hebben)
- Zou het in dat zicht mooi zijn om achteraan een smalle haag te plaatsen die wintergroen is?
- Is het mogelijk om hier ook nog een 2-tal kleine Budleja’s tussen te plaatsen?
- Hoe zouden jullie de verdeling dan net doen? Nog altijd van klein naar groot (groot achteraan?)?
- Of zouden jullie hier helemaal iets anders mee doen?
 
Ik ben van plan om mijn voortuin terug opnieuw aan te leggen. Dit betreft een oppervlakte van 4m80 breedte en 3m80 diepte. Ik heb ook een foto: https://ibb.co/bbJQCtk

Nu heb ik in het midden van deze voortuin een krentenboompje gezet. Deze moet natuurlijk nog wel groeien.

Graag had ik hierrond allerlei planten gehad. Liefst een beetje natuurvriendelijk (bijvriendelijk, vlindervriendelijk, …)
Ik ben op volgende borderpakket gestoten: https://www.yarinde.nl/borderpakket-complete-tuinborder-paars-wit/

Waarom ik op deze gestoten ben: deze bevat ook nog enkele grassen.
Deze zou ik nog willen combineren met een aantal andere planten (misschien gewoon duizendblad, vetkruid, …)

Nu heb ik enkele vragen:

- Is het mogelijk om deze border te nemen aangezien er toch een boom in het midden staat? Naar schaduw/zon toe? Er staat namelijk bijna de hele dag zon op. Rechts is zuiden, onderaan is het westen.
- Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om hier tussen nog enkele wintergroene struiken tussen te zetten? bvb rotsheide? Ik wil namelijk ook nog iets groens in de winter (Ik weet dat er wel keuzes gemaakt moeten worden en je niet alles kan hebben)
- Zou het in dat zicht mooi zijn om achteraan een smalle haag te plaatsen die wintergroen is?
- Is het mogelijk om hier ook nog een 2-tal kleine Budleja’s tussen te plaatsen?
- Hoe zouden jullie de verdeling dan net doen? Nog altijd van klein naar groot (groot achteraan?)?
- Of zouden jullie hier helemaal iets anders mee doen?
Van welke regio ben je?
 
@bert9
Mij lijkt dat je nogal veel wilt op de beperkte oppervlakte die je hebt.
Ga eens langs bij een plantenkweker in de buurt, de kempen staan vol. Die hebben vaak gelijkaardige pakketten en gaan je gepast advies kunnen geven.
Ik zou daar al geen extra hogere struiken ala buddleja in zetten maar werken met enkele (semi-) groenblijvende vastse planten of lage struiken. Daartussen kan je dan enkele mooie bloeiende planten zetten.
 
Ik zou geen krentenboompje in zo'n beperkte plek zetten hoor. Ons exemplaar heeft een kruin van ongeveer 5 diameter, je kan ze wel relatief klein houden maar dat vraagt veel snoeiwerk en is misschien toch wat zonde?

Buddleia zou ik ook laten voor wat het is, heel leuke plant om vlinders te verkrijgen maar ziet er al snel een beetje rommelig uit. Plus wordt toch vaak erg groot, ik snoei de mijne altijd tot 30cm van de grond en tikt elk jaar de 3m aan :eek:

Er zijn genoeg vaste planten die wat structuur kunnen voorzien, denk maar aan Thalictrum, Verbena, bepaalde grassen... In de achtertuin staat hier wel een boompje dat in 5 jaar geen cm hoger geworden is, de appelbes (aronia melonocarpa), hele mooie verkleuring in de herfst.


Zo net heel veel krokussen gespot in het wild gedeelte van de tuin, vorige jaar aangepland met een 'bang hart' omdat het onder een grote boom is en in het verleden zijn m'n narcissen daar ook niet uitgekomen.

Ik kijk uit naar de lente maar ga weinig tijd hebben voor de tuin dit jaar, we zitten met een verbouwing dus die zal veel tijd opslorpen.
 
Onze voortuin bestaat oa uit een stukje gazon van 8 op 4 en ligt pal naar het zuiden.
Ik had er graag temidden in een boom geplant om het gras van wat schaduw te voorzien en om er een bankje onder te zetten waar ik een boek of zo kan lezen.
Liefst eentje die niet hoger wordt dan 5m, goed tegen de warmte kan en niet te veel snoeiwerk vraagt.
Iemand een tip welke boom ik zou kunnen zetten?
 
Onze voortuin bestaat oa uit een stukje gazon van 8 op 4 en ligt pal naar het zuiden.
Ik had er graag temidden in een boom geplant om het gras van wat schaduw te voorzien en om er een bankje onder te zetten waar ik een boek of zo kan lezen.
Liefst eentje die niet hoger wordt dan 5m, goed tegen de warmte kan en niet te veel snoeiwerk vraagt.
Iemand een tip welke boom ik zou kunnen zetten?

Als het niet de nat blijft, zou ik zeggen een bolcatalpa. Kan je relatief schappelijk op een degelijke grote kopen, grote groene bladeren die een mooie schaduw werpen, groeit relatief goed maar niet dat je elk jaar moet snoeien.
 
Als het niet de nat blijft, zou ik zeggen een bolcatalpa. Kan je relatief schappelijk op een degelijke grote kopen, grote groene bladeren die een mooie schaduw werpen, groeit relatief goed maar niet dat je elk jaar moet snoeien.
Zou toch groter mogen worden dan een catalpa en liefst een kleiner blad.
Plus de catalpa zie je hier in de streek heel veel in de tuinen staan en zou eens iets anders willen.
 
Ginkgo Biloba Mariken?
Net wat anders en ook niet te groot. 5m is behoorlijk klein voor een boom waar je onder wilt kunnen zitten, dan kom je al snel bij bol- en dakvormen uit natuurlijk.
 
Zou toch groter mogen worden dan een catalpa en liefst een kleiner blad.
Plus de catalpa zie je hier in de streek heel veel in de tuinen staan en zou eens iets anders willen.
Je kan hierop eens zoeken:
Als ik snel snel wat invul kom ik uit op ofwel inderdaad een bolcatalpa of een bolacacia (Robinia pseudoacacia 'Umbraculifera').

Er zijn wel zo wat "dakvormen" zoals hierboven gezegd. Als ik die hoogte zie zou ik denken aan een Shin-Tso moerbei, maar dan heb je wel een moment dat die moerbeien vallen (lekker maar geeft vlekken, dus dat bankje...).
 
Er zijn struiken die ook hoog worden en die omgevormd kunnen worden tot een klein boompje. Kan ook een optie zijn.

Edit: Of eventueel een kleine pergola plaatsen met een klimplant :)
 
Laatst bewerkt:
Ik had hier vroeger een dakplataan staan maar daar groeiden elk jaar takken aan van ruim 2meter. Een plataan is bovendien een hel om te snoeien met dat stof.
 
gisteren nog een paar nieuwe bomen geplant in onze tuin:

Tilia Tomentosa Brabant (zilverlinde)
Acer Campestre (veldesdoorn)
Magnolia Kobus
Koelreuteria paniculata (lampionboom)
Zelkova serrata (japanse schijniep)
 
Platanen kan ik alleen maar afraden. Hun wortelgestel is enorm groot en sterk dat het ondergronds veel schade kan aanrichten.
Zeker te vermijden bij kleine tuinen.
 
Bon, donderdag kiek 1 de kop er af, zaterdag kiek 2.

De wildcamera aan de moestuin, 10m of zo van de kippenren, heeft sinds midden februari bijna elke nacht een vos gefilmd... dat "mysterie" is opgelost.

Maanden lang enkel katten en eksters te zien. 1x een rat. En plots elke nacht een vos ...

2 vragen. A) is het te riskeren om binnen paar weken opnieuw kiekens te nemen of zal de Vos elke nacht komen loeren? B) is er een oplossing die er wat rustiek uit ziet? Ik wil geen ijzeren draad van 2 m in mijn hof zetten om wat kiekens te kunnen houden.
 
Bon, donderdag kiek 1 de kop er af, zaterdag kiek 2.

De wildcamera aan de moestuin, 10m of zo van de kippenren, heeft sinds midden februari bijna elke nacht een vos gefilmd... dat "mysterie" is opgelost.

Maanden lang enkel katten en eksters te zien. 1x een rat. En plots elke nacht een vos ...

2 vragen. A) is het te riskeren om binnen paar weken opnieuw kiekens te nemen of zal de Vos elke nacht komen loeren? B) is er een oplossing die er wat rustiek uit ziet? Ik wil geen ijzeren draad van 2 m in mijn hof zetten om wat kiekens te kunnen houden.
Enige zekerheid die je gaat hebben is ze elke nacht opsluiten in hun hok als je geen hoge draad wil zetten (eventueel met zo een chicken guard, dat werkt wel goed).
Los daarvan verliezen vossen wel hun interesse, maar zeker ben je nooit natuurlijk. Hier vorig jaar ook alles in de buurt gepakt geweest (ik heb een afsluiting van 2m gezet), maar die was na 2 weken dan wel weg.
 
Enige zekerheid die je gaat hebben is ze elke nacht opsluiten in hun hok als je geen hoge draad wil zetten (eventueel met zo een chicken guard, dat werkt wel goed).
Los daarvan verliezen vossen wel hun interesse, maar zeker ben je nooit natuurlijk. Hier vorig jaar ook alles in de buurt gepakt geweest (ik heb een afsluiting van 2m gezet), maar die was na 2 weken dan wel weg.

In de zomer is dat te doen, maar ik zie me in de winter in regen en wind niet om 7 h in de donker in de modder een kieken in een kot gaan duwen en het kot gaan dichtdoen. En ik ga dat zowiezo bepaalde dagen met beste intentie toch smorgens of savonds vergeten...

En in de zomer hebben ze soms de gewoonte om op een tak in de boom of gewoon op de draad van de ren op stok te gaan zitten en daar zelfs te slapen. Vorig jaar heb ik paar dagen achter die kiekens gecrost om die in hun kot op te sluiten, maar kan dat nu moeilijk elke avond doen :rofl:

De ren is 5 op 5 cirkel met een kastanje afsluiting rond en een stukje haag. En dan 2 bomen in het rennetje. Ik wil het was rustiek houden. Wat ik eventueel zie zitten is een 2 op 1m metalen afsluiting/kooi waar ze hopelijk wel vlotjes in raken, ipv ze door een 30 op 30cm gat te moeten duwen en dan daarin hun hok zetten. Enig idee waar dat te krijgen is, kostprijs ?

Ik vermoed dat de vossen nu specifiek actief zijn omdat ze verse nesten hebben en veel eten nodig hebben ? Ik heb 2j geleden ook ergens in februari/maart de kiekens verloren (wel het vorige huis, maar is niet zo heel ver van hier). Maar dat was de enige keer in 6-7y dat er een vos gepasseerd was... Kip 1 was gekilld donderdag op vrijdag denk ik. Zaterdag was het nog een halve kip. Zondag wou ik ze weg doen, maar was ze al verdwenen... Kip 2 ligt daar nog half. Lazy mee, ik hoop dat iets die vannacht kom opfretten, dan heb ik er geen werk mee :woohoo:

De wildcamera staat nu specifiek op de kippenren gericht, misschien blijkt het een hoop marters of bunzingen of zo te zijn 😏
 
Wat is die chickenguard? Zo'n automatisch poort opener/sluiter motortje ?

Als ik aan mijn schoonvader zeg dat dat 150 euro kost, dan maakt hij waarschijnlijk zelf iets met een waterreservoir dat leeg loopt en dan een poortje naar boven doet gaan :rofl: :rofl:
 
Terug
Bovenaan