Tuin topic: Bloemen, struiken, bomen en groenten..

Ok, we zitten met minstens een rat in de tuin. Dus: lange smalle tuin, maar eerste deel van de tuin grenst aan de kippenren van een buur. Wij hebben daar ee klassieke betonnen afscheiding met planten tegen. Blijkt nu dat achter die planten een of meer gangen zitten van ratten.

Ik zat daarstraks vanachter in de tuin toen ik een rat het gras zag oversteken. Toen ik op onderzoek uitging hoorde ik nog wat ritselen en zag ik een grote, bruine rat die in zo'n hol wou verdwijnen. Ze werd door mij opgeschrikt en liep dan maar de andere kant op.

De kippen, en vooral het voedsel, zal ze wel aantrekken, en het helpt niet dat aan de andere kant van onze tuin een andere buur heeft beslist om al zijn rommel uit zijn tuinhuis en in zijn gras te gooien (waardoor er nu bv. kussens van tuinstoelen liggen te vergaan).

Wat doe ik het best om die beesten uit mijn tuin te krijgen? Ik heb niet echt zo'n schrik ervan, maar een nest is ook de bedoeling niet, en als ze dan binnen zouden komen hebben we een probleem.
Ondertussen had ik ook rattenkeutels gevonden in ons "rommelkot" (= aanbouw, geen verbinding met het huis, soort groot tuinhuis). Dus heb ik dat eens onder handen genomen. In een hoekje stond nog een doos met zaad voor de vogels, met een hoop zaad op de grond, ik denk dus dat dit het voedsel was dat de ratten aantrok. Sinds dat weg is geen rattenkeutels meer. Voor de zekerheid staan er nu ook klemmen en heb ik een kleine hoeveelheid gif gestrooid onder een rek.

Dan in de tuin duidelijk gaten gevonden van de tunnels, in een border naast de kippen van de buren. Dat is een border die ik al een tijd onder handen wou nemen, nogal rommelig, dus daar dan ook maar aan begonnen. De bedoeling is het wat op te kuisen en wat hogere struiken in plaats van de lage planten die het die dieren naar hun zin maken.
 
Ik heb in de tuin prachtige hortensia Annabelle’s staan. Die zijn nu mooi uitgedroogd/verwelkt.
Ik lees overal dat ze ergens begin februari moeten gesnoeid worden, maar dat heeft te maken met de temperatuur. Het is nu vrij zacht voor de tijd van het jaar, zou ik deze nu al snoeien tot op 15 cm boven de grond of nog wachten?
Merci!
 
Ik heb in de tuin prachtige hortensia Annabelle’s staan. Die zijn nu mooi uitgedroogd/verwelkt.
Ik lees overal dat ze ergens begin februari moeten gesnoeid worden, maar dat heeft te maken met de temperatuur. Het is nu vrij zacht voor de tijd van het jaar, zou ik deze nu al snoeien tot op 15 cm boven de grond of nog wachten?
Merci!
Na de ergste vorst vertelde mijn tuinarchitect over mijn bol hortensias. Vroeger was dit eind februari begin maart maar door de warmere winters aanzienlijk vroeger geworden. Probleem is dat ze vroeger beginnen uit te lopen maar je weet niet of er nog harde vorst komt. Nu snoeien is wel nog erg vroeg. Ik weet niet 100% of dit ook opgaat voor Annabelle
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Ik heb in de tuin prachtige hortensia Annabelle’s staan. Die zijn nu mooi uitgedroogd/verwelkt.
Ik lees overal dat ze ergens begin februari moeten gesnoeid worden, maar dat heeft te maken met de temperatuur. Het is nu vrij zacht voor de tijd van het jaar, zou ik deze nu al snoeien tot op 15 cm boven de grond of nog wachten?
Merci!
Alleen snoeien als je bij strenge vorst nog kan afdekken met iets als bladeren. één keertje -2 zal zo'n jonge scheut nog kunne verdragen, maar een hele week -10 zoals enkele weken geleden zal niet lukken.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Daar is nogal wat discussie over heb ik gemerkt. Mijn jonge bomen krijgen klein beetje ondersteuning maar dat is vooral omdat er zeer veel wind is.
Ja. De ene zegt van wel, de andere van niet. Ik snap wel waarom men zegt van niet maar langs de andere kant heb ik geen zin om ze te zien sneuvelen. Vooral opdat het bomen met blote wortel waren heb ik wat schrik.
 
Ik raad altijd aan om een korte paal te gebruiken zodat de boom nog goed kan bewegen. De wortels zouden beter groeien zonder ondersteuning...
 
Welke planten/bloemen/struiken zouden jullie aanraden voor in een (zonnige) border te zetten?

We hebben links en rechts van onze tuin plaats voor tweetal borders te zetten, +/- 20m² maar ik ken er niet al te veel van.

De madam ziet graag bloemetjes en kleur maar ik heb graag iets dat zomer en winter groen blijft zien en dus geen bladeren verliest.
 
Welke planten/bloemen/struiken zouden jullie aanraden voor in een (zonnige) border te zetten?

We hebben links en rechts van onze tuin plaats voor tweetal borders te zetten, +/- 20m² maar ik ken er niet al te veel van.

De madam ziet graag bloemetjes en kleur maar ik heb graag iets dat zomer en winter groen blijft zien en dus geen bladeren verliest.
Je kan hier al is piepen:

Je hoeft daar niet percee te kopen maar je kan nog wat filteren. Met zo'n grote oppervlakte zou ik zelfs nog proberen te mikken op gans het jaar door bloei. Iets of wat kleur in de winter zorgt toch al snel voor een aangenamer gevoel als je naar buiten kijkt.
 
Welke planten/bloemen/struiken zouden jullie aanraden voor in een (zonnige) border te zetten?

We hebben links en rechts van onze tuin plaats voor tweetal borders te zetten, +/- 20m² maar ik ken er niet al te veel van.

De madam ziet graag bloemetjes en kleur maar ik heb graag iets dat zomer en winter groen blijft zien en dus geen bladeren verliest.

Wintergroen: olijfwilg, schijnhulst, liguster, viburnum,…

En met het huidig klimaat ook planten kiezen die tegen de droogte kunnen als ze effectief in de zon gaan staan :)
 
Welke planten/bloemen/struiken zouden jullie aanraden voor in een (zonnige) border te zetten?

We hebben links en rechts van onze tuin plaats voor tweetal borders te zetten, +/- 20m² maar ik ken er niet al te veel van.

De madam ziet graag bloemetjes en kleur maar ik heb graag iets dat zomer en winter groen blijft zien en dus geen bladeren verliest.
Als bodembedekker is kruipend zenegroen of kleine maagdenpalm wel wintergroen. Een gerarium macrorrhizum zal ook enkel maar in een strenge winter kaal worden. Die bloeien ook allemaal.

Veel wintergroene heesters zijn op vlak van bloemen wel niet zo interessant denk ik. Je kan natuurlijk op zo'n oppervlakte voor een wintergroeine basis gaan en dan nog een hoop lente/zomer/najaarsbloeiers.
 
Goeimorgen, aan de achterkant van onze tuin komt een nieuwbouwproject waardoor er inkijk zal zijn in onze tuin/leefruimte. Wij hebben de ruimte om over de breedte van het perceel bomen te planten (op 2m van perceelgrens) om dit te voorkomen. Hiervoor opteren wij graag voor niet baldverliezende en winterharde bomen/hagen die minstens 4 m hoog kunnen groeien. Welke bomen/hagen zouden hier best voor geschikt zijn?
Steeneik, niet bladverliezende boom en geeft geen vuiligheid (vrucht). Kan je leiden, of gewoon laten groeien. Meerdere bomen naast elkaar groeien mooi dicht, je kan ze ook wat bijsnoeien indien nodig.
Iemand uit de familie had soortgelijke situatie, de bomen staan er nu 5 jaar, en is volledig dicht over een breedte van 9 meter en 4 meter hoog.
De bomen zijn wel niet supergoedkoop bij aanschaf...
 
Steeneik, niet bladverliezende boom en geeft geen vuiligheid (vrucht). Kan je leiden, of gewoon laten groeien. Meerdere bomen naast elkaar groeien mooi dicht, je kan ze ook wat bijsnoeien indien nodig.
Iemand uit de familie had soortgelijke situatie, de bomen staan er nu 5 jaar, en is volledig dicht over een breedte van 9 meter en 4 meter hoog.
De bomen zijn wel niet goedkoop bij aanschaf...
 
Ik zoek wat ervaringen met bodembedekkers. Ik heb een border van pak 30 m lang en 1 m breed met allerhande bessenstruiken. Ik ben nu bezig die langs beide zijden te begrenzen om kruipend gras tegen te houden. Tot hiertoe was het altijd een gevecht om dat niet opnieuw gazon te zien worden. Ik had al wat bodembedekkers zoals geraniums, maar mede omdat die niet groenblijvend zijn en vrij laat beginnen groeien, lijken die het gras niet buiten te houden.

Ik dacht dan ook aan de volgende opties:
- Hertshooi
- Kruipend Zenegroen Bij nader inzien te droog en zonnig.
- Campanula
- Salie?
- Maagdenpalm?

Iemand daarmee wat ervaringen, of andere voorstellen voor stevige bodembedekkers die het gras kunnen tegenhouden? Ik zou @ugar vragen maar die heeft een break van het forum genomen. Plan is om, wanneer die begrenzing af is, op vrije momenten enkele m² te wieden en dan te beplanten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zoek wat ervaringen met bodembedekkers. Ik heb een border van pak 30 m lang en 1 m breed met allerhande bessenstruiken. Ik ben nu bezig die langs beide zijden te begrenzen om kruipend gras tegen te houden. Tot hiertoe was het altijd een gevecht om dat niet opnieuw gazon te zien worden. Ik had al wat bodembedekkers zoals geraniums, maar mede omdat die niet groenblijvend zijn en vrij laat beginnen groeien, lijken die het gras niet buiten te houden.

Ik dacht dan ook aan de volgende opties:
- Hersthooi
- Kruipend Zenegroen
- Campanula
- Salie?
- Maagdenpalm?

Iemand daarmee wat ervaringen, of andere voorstellen voor stevige bodembedekkers die het gras kunnen tegenhouden? Ik zou @ugar vragen maar die heeft een break van het forum genomen. Plan is om, wanneer die begrenzing af is, op vrije momenten enkele m² te wieden en dan te beplanten.
Die maagdenpalm is hier thuis gebruikt door de vorige eigenaars en kruipt gigantisch hard tussen de andere struiken. Tussen bessenstruiken zou ik die dan eerder afraden.

Ik heb hier tussen de bessen een goei pak bladeren van de bomen in de tuin gelegd.
 
Ik zoek wat ervaringen met bodembedekkers. Ik heb een border van pak 30 m lang en 1 m breed met allerhande bessenstruiken. Ik ben nu bezig die langs beide zijden te begrenzen om kruipend gras tegen te houden. Tot hiertoe was het altijd een gevecht om dat niet opnieuw gazon te zien worden. Ik had al wat bodembedekkers zoals geraniums, maar mede omdat die niet groenblijvend zijn en vrij laat beginnen groeien, lijken die het gras niet buiten te houden.

Ik dacht dan ook aan de volgende opties:
- Hertshooi
- Kruipend Zenegroen Bij nader inzien te droog en zonnig.
- Campanula
- Salie?
- Maagdenpalm?

Iemand daarmee wat ervaringen, of andere voorstellen voor stevige bodembedekkers die het gras kunnen tegenhouden? Ik zou @ugar vragen maar die heeft een break van het forum genomen. Plan is om, wanneer die begrenzing af is, op vrije momenten enkele m² te wieden en dan te beplanten.

Vinca en Ajuga zijn twee toppers om snel een mooi bodembedekking te krijgen maar tegen een stevig gazon hebben ze hier nooit kunnen winnen.
Ik ga dit voorjaar gewoon investeren in een degelijke borderrand want het is soms vechten tegen de bierkaai.
 
Vinca en Ajuga zijn twee toppers om snel een mooi bodembedekking te krijgen maar tegen een stevig gazon hebben ze hier nooit kunnen winnen.
Ik ga dit voorjaar gewoon investeren in een degelijke borderrand want het is soms vechten tegen de bierkaai.
Welja vandaar, de borderrand komt eraan (de helft zit er al in). Ajuga leek me geweldig, maar dat stuk heeft zowat heel de dag zon dus ik vrees dat met de aankomende droge zomers dat het niet zal overleven. Nuja, tenzij jij andere ervaringen hebt, want ik lees er ook vanalles over.
 
Welja vandaar, de borderrand komt eraan (de helft zit er al in). Ajuga leek me geweldig, maar dat stuk heeft zowat heel de dag zon dus ik vrees dat met de aankomende droge zomers dat het niet zal overleven. Nuja, tenzij jij andere ervaringen hebt, want ik lees er ook vanalles over.

De mijne staat overal van volle zon tot schaduw en dat groeit overal even hard, wel veel sneller uitgebloeid in de zon heb ik de indruk.

Vorig jaar wel heel veel Ajuga kwijt gespeeld omdat mijn vader die kwam helpen dacht dat het onkruid was :unsure:
 
Ik zoek wat ervaringen met bodembedekkers. Ik heb een border van pak 30 m lang en 1 m breed met allerhande bessenstruiken. Ik ben nu bezig die langs beide zijden te begrenzen om kruipend gras tegen te houden. Tot hiertoe was het altijd een gevecht om dat niet opnieuw gazon te zien worden. Ik had al wat bodembedekkers zoals geraniums, maar mede omdat die niet groenblijvend zijn en vrij laat beginnen groeien, lijken die het gras niet buiten te houden.

Ik dacht dan ook aan de volgende opties:
- Hertshooi
- Kruipend Zenegroen Bij nader inzien te droog en zonnig.
- Campanula
- Salie?
- Maagdenpalm?

Iemand daarmee wat ervaringen, of andere voorstellen voor stevige bodembedekkers die het gras kunnen tegenhouden? Ik zou @ugar vragen maar die heeft een break van het forum genomen. Plan is om, wanneer die begrenzing af is, op vrije momenten enkele m² te wieden en dan te beplanten.
Dwergmispel?
 
Terug
Bovenaan