Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Geen idee vrees ik, ik zou het eens in de Velt facebookgroep vragen. Daar zitten wel wat mensen met citrusbomen. De zweverige reacties moet je er wel bijnemen.Heeft iemand al succesvol de schildluis kunnen bestrijden op een plant? Die zit op mijn kumquat boom waar ik nogal aan gehecht ben en de typische oorlogsmiddelen lijken niet te werken.
Ik adviseer nu vaak Salvia officinalis als bodembedekker. Makkelijk te stekken, wintergroen,... Verder ook Nepeta 'Walker's Low'. Ik heb tussen mijn bessenstruiken zelf Geranium als bodembedekker staan, twee keer wieden per jaar is dan voldoendeIk zoek wat ervaringen met bodembedekkers. Ik heb een border van pak 30 m lang en 1 m breed met allerhande bessenstruiken. Ik ben nu bezig die langs beide zijden te begrenzen om kruipend gras tegen te houden. Tot hiertoe was het altijd een gevecht om dat niet opnieuw gazon te zien worden. Ik had al wat bodembedekkers zoals geraniums, maar mede omdat die niet groenblijvend zijn en vrij laat beginnen groeien, lijken die het gras niet buiten te houden.
Ik dacht dan ook aan de volgende opties:
- Hertshooi
- Kruipend ZenegroenBij nader inzien te droog en zonnig.
- Campanula
- Salie?
- Maagdenpalm?
Iemand daarmee wat ervaringen, of andere voorstellen voor stevige bodembedekkers die het gras kunnen tegenhouden? Ik zou @ugar vragen maar die heeft een break van het forum genomen. Plan is om, wanneer die begrenzing af is, op vrije momenten enkele m² te wieden en dan te beplanten.
Die schildluis is inderdaad gewoon een teken dat die Kumquat zich hier niet op zijn plek voelt. Planten met groeistoornissen zijn nu eenmaal interessanter voor dit soort plaagdieren, omdat de plant door de groeistoornissen een overschot aan vrije aminozuren heeft die makkelijker te verteren zijn. Kunstmest zorgt voor hetzelfde probleem.Bemesten met anorganische messtof maakt de plant net aantrekkelijker voor bladluizen en andere beestjes. Je kan beter werken met compost die traag werkt en de bodem verrijkt.
Gezonde planten kunnen goed om met wat insectenvraat, de beste oplossing op lange termijn is er voor zorgen dat je plant het goed doet.
Wat denk jeIemand ervaring met de Magniola Grandifora Galissonniere? Ik zou deze als boom willen plaatsen in onze tuin achteraan op een strategische plaats om inkijk te vermijden (gezien we nu gemerkt hebben sinds mijn vrouw borstvoeding geeft dat een achterbuur wel heel veel door zijn slaapkamerraam staat te turen. Het enige waar ik mij wat zorgen om maak is of deze wel echt geschikt is voor ons klimaat en ook niet te vatbaar is daardoor voor ziektes.

Ik denk dat er maar weinig planten zijn die jij niet staan hebtWat denk je
Ik heb er ééntje staan in mijn tuin. Indien die in volle zon staat, en die doet het OK (staat eigenlijk niet echt op de beste plek (krijgt iets te weinig zon), maar ik heb er ook één cadeau gedaan aan mijn broer en mijn schoonouders, waar ze wel in volle zon staan en die groeien ook daar echt goed. En helemaal geen last van ziektes.
, inclusief zaken die anderen catalogeren als onkruid. Hier zou hij enkel wat schaduw pakken als de zon in het westen komt, voor de rest zou die in volle zon staan dus dan lijkt me dat wel geen probleem te zijn dan.Geen probleem.Ik denk dat er maar weinig planten zijn die jij niet staan hebt, inclusief zaken die anderen catalogeren als onkruid. Hier zou hij enkel wat schaduw pakken als de zon in het westen komt, voor de rest zou die in volle zon staan dus dan lijkt me dat wel geen probleem te zijn dan.

Als je het zo stelt misschien niet maar als je gaat vergelijken met de gemiddelde gezinstuin waar er een haagsoort staat, wat gras gezaaid is en een border met een stuk of 10 soorten planten zit je toch redelijk veel boven het gemiddelde geloof ikGeen probleem.
Zoveel heb ik trouwens ook niet staan hoor, ongeveer 450 soorten vaste planten en een 200-tal fruitrassen. Echt uitzonderlijk is dat tochniet?
Mijn vaste plantenkwekerij heeft 6000 plantensoorten op de kwekerij, dus ik heb maar 7% van die catalogus in mijn tuin![]()
Natuurlijk zit ik boven het gemiddelde.Als je het zo stelt misschien niet maar als je gaat vergelijken met de gemiddelde gezinstuin waar er een haagsoort staat, wat gras gezaaid is en een border met een stuk of 10 soorten planten zit je toch redelijk veel boven het gemiddelde geloof ik
Zitten we opeens in Pol en actua?Natuurlijk zit ik boven het gemiddelde.
Je gaat mij toch niet gemiddeld noemen?
En wat doen jullie al met jullie gazon? Nog niets?
Is het nog te vroeg om te verticuteren?![]()
Ik heb het net de eerste keer afgereden op 6cm. Het was echt degoutant aan het worden, en met de temperaturen (en neerslag) van komende weken wou ik het toch op zijn minst wat proper zetten. Voor je het weet is het een maand aan het regenen met temperaturen van 15+ graden en vind je de weg naar huis niet meer terugEn wat doen jullie al met jullie gazon? Nog niets?
Is het nog te vroeg om te verticuteren?![]()