Tour de France 2023

Wie wint de tour de france

• Jonas Vingegaard

Stemmen: 66 45,8%
  • Tadej Pogacar

Stemmen: 72 50,0%
  • Hindley Jai

Stemmen: 1 0,7%
  • Mas Enric

• Carapaz Richard

Stemmen: 0 0,0%
  • Gaudu David

• Martínez Daniel Felipe

• Mas Enric

• Yates Adam

• O'Connor Ben

• Iemand anders namelijk,...

Stemmen: 2 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    144
Ik hoop dat A. Yates toch nog op dat podium kan klimmen duidelijk de 3de beste renner van het pak.
maar dat knechtwerk/wachten is niet voordelig in zijn strijd met Rodriguez.

------------------------------------

Ook al vinden de meeste de bergtrui niet zo belangrijk, het is even spannend als die voor de gele trui

Ciccone en Powless die er vol voor gaan
Vingegaard en Pogacar die er niet voor gaan
Moest WVA er voor gaan , zou het misschien ook nog kunnen (maar wrsclk niet)

Ciccone lijkt me de sterkere van Powless
Als de Jumbo-ers nog eens zo een dagje doortrekken zal het wel voor een GC-er zijn.

Voor de bollentrui zal veel afhangen van hoe de tijdrit verloopt denk ik. Als Vingegaard morgen tijd kan pakken en zijn bonus terug richting de 20 seconden kan brengen zou ik Jumbo zijnde woensdag de vlucht laten rijden met het idee van de boni's op de Col de la Loze en in Courchevel weg te geven. Aan de andere kant zou ik dat UAE zijnde dan weer niet laten gebeuren...
In het omgekeerde scenario waar Pogacar over Vingegaard sprint of nog dichter komt dan nu, verwacht ik eigenlijk dat Jumbo gewoon opnieuw vol gaat doortrekken en dat Vingegaard op de Col de la Loze van ver gaat propberen. Enfin, alleszins niet gaat wachten tot de laatste 2 kilometer.

Je moet trouwens toch wel opletten met die "duidelijk best of the rest van het pak". Adam Yates heeft in een aantal ritten toch ook best al wat tijd verloren zonder echt veel te knechten in die specifieke ritten... Rodriguez heeft intussen zelf ook best veel met de neus 'in de wind' gereden op de cols (elke keer de grote 2 er aan begonnen eigenlijk).

Rodriguez is voor mij alleszins toch wel dé breakout performance van deze Tour. Van 7de in de Vuelta naar een, zonder inzinking, quasi zekere top 4 in de Tour (met dan nog een onaantastbare top 2) is toch nog een serieuze stap vooruit...

Laatst bewerkt:
Rodriguez is voor mij alleszins toch wel dé breakout performance van deze Tour. Van 7de in de Vuelta naar een, zonder inzinking, quasi zekere top 4 in de Tour (met dan nog een onaantastbare top 2) is toch nog een serieuze stap vooruit...
Rodriguez was in de Vuelta reeds podiumkandidaat op zijn 21ste (tot hij zwaar viel de laatste week daar de nodige last van had). Nu zet hij de volgende stap omdat hij weer een jaartje matuurder is en nog geen fysieke last heeft van valpartijen. Als die naar Movistar gaat, zullen ze daar 2 man hebben om mee te spelen. En we weten allemaal hoe goed ze daarmee zijn bij Movistar :oi22:

Voor de bollentrui zal veel afhangen van hoe de tijdrit verloopt denk ik.

Alles hangt af van de grillen van UAE. Uiteindelijk is het toch altijd interessant voor Jumbo om mee te zijn in de vlucht. Toch zeker in de bergetappes die er aan komen.

Als WVA echt zinnens is om die trui te pakken, wat wel kan omdat hij veel unieke zaken wilt winnen, dan is dit jaar een uitgelezen kans. Ik denk dat de komende jaren nog vaak genoeg de trui zal gaan naar een GC man.
Powless is moe, en Ciccone is een harde noot om te kraken. Kan een mooie strijd opleveren.

Rodriguez was in de Vuelta reeds podiumkandidaat op zijn 21ste (tot hij zwaar viel de laatste week daar de nodige last van had). Nu zet hij de volgende stap omdat hij weer een jaartje matuurder is en nog geen fysieke last heeft van valpartijen. Als die naar Movistar gaat, zullen ze daar 2 man hebben om mee te spelen. En we weten allemaal hoe goed ze daarmee zijn bij Movistar :oi22:
Er moet bij Ineos toch wel íets op stapel staan. Er is anders geen enkel manier waarop je kan verdedigen dat ze hun beste 2 jonge GC renners (TGH & Rodriguez) laten vertrekken... maar Rodriguez naar Movistar daar heb ik geen goed oog in, voor Rodriguez dan.
Vorig jaar was er ook effe sprake van Wout voor de bolletjes, eindigde dan 6de dacht ik..
Als die kopgroep met Wout op Hautacam vooruit gebleven was dan had hij die bollen ook effectief gepakt als ik mij niet vergis... die 5de* plaats geeft eigenlijk een vertekend beeld van hoe close het uiteindelijk was. Maarja, als als als...

Er moet bij Ineos toch wel íets op stapel staan. Er is anders geen enkel manier waarop je kan verdedigen dat ze hun beste 2 jonge GC renners (TGH & Rodriguez) laten vertrekken... maar Rodriguez naar Movistar daar heb ik geen goed oog in, voor Rodriguez dan.

Als die kopgroep met Wout op Hautacam vooruit gebleven was dan had hij die bollen ook effectief gepakt als ik mij niet vergis... die 5de* plaats geeft eigenlijk een vertekend beeld van hoe close het uiteindelijk was. Maarja, als als als...
Hart is van 1995 dus jong? :p
Bernal is er ook nog (hopelijk)

Sporza denkt dat er morgen mogelijk fietswissels komen aan de voet van de Côte de Domancy... :unsure:

Profiel: https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/cote-de-domancy-domancy
De eerste km gaat het niet boven de 7%/... en dan na 1400 iets meer oplopende meters vlakt het al opnieuw een beetje af om dan na de top van dit profiel nog zachtjes verder op te lopen maar belange geen 10%. De tijd die je mogelijk kan winnen op een lichtere fiets op 1.4km verlies je volgens mij gewoon met die wissel én eens 'boven zet je jezelf nog 3km in het zak met slechtere aerodynmica. Ik geloof nooit dat er iemand daar gaat wisselen :unsure:

Sporza denkt dat er morgen mogelijk fietswissels komen aan de voet van de Côte de Domancy... :unsure:

Profiel: https://climbfinder.com/nl/beklimmingen/cote-de-domancy-domancy
De eerste km gaat het niet boven de 7%/... en dan na 1400 iets meer oplopende meters vlakt het al opnieuw een beetje af om dan na de top van dit profiel nog zachtjes verder op te lopen maar belange geen 10%. De tijd die je mogelijk kan winnen op een lichtere fiets op 1.4km verlies je volgens mij gewoon met die wissel én eens 'boven zet je jezelf nog 3km in het zak met slechtere aerodynmica. Ik geloof nooit dat er iemand daar gaat wisselen :unsure:
Dat was gisteren ook de discussie in Vive le Vélo. Bakelants dacht dat ge 30" verloor met de wissel om dan eventueel 30" te winnen door de klimfiets. Dus hij twijfelde om het te doen. Ten Dam en die van Dsnty vonden het wel de moeite waard precies.

Chance dat de schade meevalt, maar wat een pech heeft die gast deze Tour. Gelukkig heeft hij die tweede plaats op de Colombier, maar er had nog veel meer ingezeten moest hij niet zoveel gevallen zijn.

Da's wel heel irrelevant hé, alsof die daar iets van weet :biglaugh:

Ploegen kunnen dat vrij nauwkeurig uitrekenen in principe. Uiteindelijk doen ze allemaal ongeveer hetzelfde.
Wat die mens van Dstny daarvan denkt is, met alle respect, voor mij ook redelijk irrelevant. :p

Ik verschiet er wel van dat Ten Dam eerder pro was. Nemesis spreekt nu van 30" (waarschijnlijk de tijd die Backelants uit zijn duim zoog) maar in realiteit gaat het volgens mij hoop en al om een handvol seconden.

De enige reden om te wisselen is omdat een klimfiets minder weegt denk ik? Of zijn er nog andere redenen? (Oprechte vraag). Maar als gewicht het enige probleem is: wat is het verschil in gewicht? 6,8kg VS 8,8kg ofzo? Er zit nog een renner op van 60-65kg ook. Je spreekt dus over een besparing van hooguit 3% op het totale gewicht... maar je geeft wel het voordeel op dat de houding op de TT bike nog geeft op die laatste 3km vanaf de top en dan spreek ik dus nog niet over het verlies in tijd. Met een goeie wissel is het hooguit break-even (en zelfs dat betwijfel ik sterk), als je de wissel botched verlies je gewoon 10 seconden extra...

Ik denk inderdaad dat je moet rekenen op een 2kg verschil. Dan kom je via bike calculator uit op een kleine 20 seconden verschil.
Al denk ik wel dat de meeste renners liever op hun gewone fiets die steile stukken pakken, dat ze op die fiets ook wat beter hun kracht kwijt kunnen.

Toen er in Parijs Nice nog een slottijdrit was op de Col d'Èze zag je Wiggins daar gewoon in tijdrithouding omhoog rijden, maar veel andere renners gingen meer rechtop zitten of staand klimmen. Dat is toch ook wel iets om rekening mee te houden voor die laatste 2km. Aero is daar sowieso beter maar niet iedereen zal in die positie blijven rijden.

Wat ook een optie is is een klimfiets voorzien met een opzetstuur. Dan heb je een fiets van vooraan de 7kg waar je je wel plat op kan leggen.

Terug
Bovenaan