Tour de France 2023

Wie wint de tour de france

• Jonas Vingegaard

Stemmen: 66 45,8%
  • Tadej Pogacar

Stemmen: 72 50,0%
  • Hindley Jai

Stemmen: 1 0,7%
  • Mas Enric

• Carapaz Richard

Stemmen: 0 0,0%
  • Gaudu David

• Martínez Daniel Felipe

• Mas Enric

• Yates Adam

• O'Connor Ben

• Iemand anders namelijk,...

Stemmen: 2 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    144
Hoezo ze kunnen niet anders?

Je staat aan de leiding met ocharme 10 seconden voorsprong, je hebt na rit 5 geen enkele keer Pogacar nog kunnen losrijden terwijl je andersom uw pollekes moogt kussen dat je keer op keer de schade hebt kunnen beperken, maar jij zou hetzelfde doen als vandaag met het grote risico dat Pogacar weer minstens 4" bonificatieseconden inloopt?
Ik zou wel een vlucht laten wegrijden hebben misschien ja en die zo snel mogelijk 10min geven maar anders? Ze moesten niet tot de slotklim wachten om de gas open te draaien want dan speel je recht in de kaart van Pogacar...

Maar kritiek op het hard maken van de wedstrijd vind ik een beetje vreemd. Dat Adam Yates dan net nog iets meer kan dan Sepp Kuss op het einde mag ook geen wonder zijn maar om daarom nu te beweren dan al het werk daarmee weggeveegd wordt? Jumbo wou een harde koers, de koers was beenhard: missie geslaagd, of Yates nu nog 500m op kop rijdt of niet.

Dat ze Pogacar zo niet kunnen breken is dan maar zo, niks doen en wachten om Pogacar relatief fris aan die slotklim te laten beginnen lijkt mij geen betere optie.
Moest Jumbo hier niks doen en de koers ondergaan krijgen ze evengoed striemende kritiek... je moet maar het Giro topic openen.

Ik zou wel een vlucht laten wegrijden hebben misschien ja en die zo snel mogelijk 10min geven maar anders? Ze moesten niet tot de slotklim wachten om de gas open te draaien want dan speel je recht in de kaart van Pogacar...

Maar kritiek op het hard maken van de wedstrijd vind ik een beetje vreemd. Dat Adam Yates dan net nog iets meer kan dan Sepp Kuss op het einde mag ook geen wonder zijn maar om daarom nu te beweren dan al het werk daarmee weggeveegd wordt? Jumbo wou een harde koers, de koers was beenhard: missie geslaagd, of Yates nu nog 500m op kop rijdt of niet.

Dat ze Pogacar zo niet kunnen breken is dan maar zo, niks doen en wachten om Pogacar relatief fris aan die slotklim te laten beginnen lijkt mij geen betere optie.
Moest Jumbo hier niks doen en de koers ondergaan krijgen ze evengoed striemende kritiek... je moet maar het Giro topic openen.
Voor alle duidelijkheid heb ik geen kritiek op de tactiek van Jumbo vandaag hè, want voorafgaand was dat inderdaad meer dan logisch. Ik vraag me gewoon af of het nu wel een goed idee is om dat nog eens te gaan doen. Ik ben gewoon niet overtuigd dat Vingegaard beter zou zijn dan Pogacar als men de koers hard maakt. In rit 5 hebben ze de koers ook niet zo hard gemaakt als vandaag en daar reed Vingegaard ook gewoon weg zonder pardon, maar dat was wellicht een slechte dag voor Pogacar.

Even iets anders, ik las net de analyse van Vandegoor/Pauwels en daarin wordt het volgende gezegd:

"Hij heeft inderdaad nog progressie in zich", besluit Pauwels. "Als hij straks 24 of 25 is, kan hij misschien wel aan dat niveau van Vingegaard en Pogacar tippen. Want heel groot is de kloof niet meer."
Heel groot is de kloof niet meer :laugh: Da's toch een grap hoop ik? Als beide heren hier doorrijden dan wordt die meer dan een minuut gereden en staat die op meer dan 6 minuten in het AK, maar heel groot is de kloof niet meer hoor.

Op die leeftijd won Pogacar al de Tour.

Bij Jumbo redeneren ze natuurlijk dat Vingegaard de sterkste is en het beste recupereert van de twee. In die optiek is het dan extra logisch dat ze pogacar proberen af te matten.
Of de assumptie klopt, weet niemand. Hoewel. Het klassement toont dat de verschillen miniem zijn. Als Pogacar hem alsnog pakt, zal dit toch wel de tour van de bonis zijn in lijn herinnering. Mooi man..

Puur hypothetisch: verschil tussen beide is 8sec in Parijs. Welke koers krijgen we dan niet op de Champs of zou het not done zijn om dan nog de gele trui aan te vallen.
Aaaah. Fignon vs Lemond 1989. Was wel een TT ipv de saaie sprint naar Champs-Élysées die we tegenwoordig altijd op de laatste dag krijgen.

Zelfs al doen die niks, ik geloof nooit dat Pogacar daar alleen zou kunnen wegblijven gezien het parcours. Jumbo heeft daarvoor net iets te veel hardrijders.
Nu ga je ervan uit dat hij alleen wegrijdt. UAE heeft ook wel hardrijders die kop over kop kunnen rijden hoor :P
Maar het is een scenario die nooit zal voorkomen. Niet enkel jumbo zal vol rijden, zo een beetje elke ploeg die wilt sprinten zal vol rijden.

Wat die Philipsen doet deze Tour is toch echt ongelofelijk eigenlijk. De snelste en beste sprinter zijn tot daar aan toe, maar die klimt ontzettend goed echt. Die wint er nog minstens 2 met vijf fietslengtes voorsprong. Bijna elke andere sprinter is kapot.

Zijn er nu echt zoveel achterlijken op deze wereld dat er zo vaak incidenten zijn met publiek?
Stel je voor, even een selfie pakken met Max Verstappen in de Red Bull op de achtergrond op het rechte stuk van Francorchamps:sarcastic:

Het probleem in de Tour is ook dat daar veel mensen langs de kant staan die zelden een koers zien. Die geen idee hebben hoe snel die rijden, hoe kort die langs de hekken passeren. En dan nog gemixed met een publiek dat gewoon graag eens op tv willen komen.

En tegenwoordig kan niemand nog gewoon naar iets kijken he. Alles moeten ze registeren met hunne gsm.

Terug
Bovenaan