Tour de France 2022

Ik ben vooral geïnteresseerd in hoe ze juist aan die prijzengelden komen.
En vooral hoeveel van die bedragen effectief voor de clubkas zijn, van die 63k zal er volgens mij ook wel een beetje rechtstreeks op Wout zijn rekening komen :P

Normaal wordt dat door 9 gedaan he: de 8 renners en de staff.

Eindoverwinning is 500k.

En hoe ze er aan komen is toch niet moeilijk: al het gewonnen prijzengeld optellen ....

Klinkt zo'n beetje als die farce van "Sagan de eeuwige 2e" indertijd. Dat was ook lachwekkend natuurlijk.
Het verschil zijnde dat de '2' goed past in zijn naam. Bij VA heb je dat spijtig genoeg niet.

Jullie dachten toch niet dat ik de Touristique zou overslaan?
Honderd jaar terug in de tijd met de Tour van 1922.
Tijden waarin een andere fiets nemen gelijk stond met een tijdsstraf van een uur.
Stel je eens voor dat Vingegaard het doet en naar plek 24 wordt verwezen. De enigste manier voor de Fransen om een Tour te winnen.
Het overkwam de Belg Heusghem, die normaal naar de eindzege zou fietsen, maar zich bezondigde aan een 'foutje' in de dertiende rit van 300km naar Metz.
Firmin Lambot nam het geel over en freewheelde naar de in schoot geworpen overwinning.
Inderdaad, 'freewheelde'. De rest had brute pech met voorvorkbreuken; fietswissels; lekke banden en wielbreuken. De normale gang der zaken toen.

120 deelnemers en 82 uitvallers met een gemiddelde snelheid over 5375km van 24.2km/u in 15 ritten.
Op moderne fietsen kunnen hedendaagse Gran Fondo-rijders potentiële Tourwinnaars geweest zijn.
Vier meervoudige winnaars van etappes, waaronder de helft gewonnen door Belgen, zoals Thys en Sellier.
Lambot won dus de Tour met meer dan veertig minuten voorsprong.
Alavoine (de tweede) zou zich hiermee tussen Paret-Peintre en Poels hebben gevestigd in 2021 op een 15e plek.
Tim Declercq zou 13e geworden zijn in 1922.

Lambot won de Tour ook in 1919 en de ongelukkige Alavoine was toen al tweede. Op iets ruimere afstand weliswaar.
Eigenlijk was Lambot nooit de beste in de Tour. Het was door pech van anderen dat hij het laken naar zich toe kon trekken.
In 1919, tijdens de voorlaatste rit had Christophe (3e in de eindstand op meer dan twee uur) enorm veel ongeluk, want er was geen smid in de buurt om zijn fiets te herstellen en moest hij al lopend op zoek naar een.
Hij verloor zeventig minuten in die rit. Een rit van 21u! over 468km.
Reden was het weer waarin Garmr herrees en zelf onderdak zocht in gans de Tour.
Het jaar na de oorlog was dikke miserie voor alle coureurs. Soms werd er pas middenin de nacht vertrokken.
Niet alleen pech van coureurs in de race zelf was oorzaak van zijn gewonnen Tour, ook de verloren of gewonde collega's door WOI konden geen aanspraak meer maken op een Tourwinst en zo kon Lambot in een verzwakt deelnemersveld de winst binnen slepen.

Firmin mag twee records op zijn naam schrijven bij de Tour van 1922:
- Hij was de eerste die geen rit won en toch het eindklassement naar zijn hand zette.
- Hij is tot op heden de oudste Tourwinnaar (36j).
Door WOI behoorde hij maar een zestal jaar bij de wielertop. Van 1913 tot 1922 was hij niet weg te slagen uit de top-tien in de Tour.
De Tour was het enige wat telde voor hem. Na het seizoen nam hij vier maanden vakantie, want het voorjaar interesseerde hem niet.
Samen met Léon Scieur komt hij uit Florennes . Beiden Tourwinnaar en Florennes heeft de eer om het enigste dorp te zijn waaruit twee Tourwinnaars zijn geboren.

Er is hoop voor elke zeventienjarige, die voor het eerst op een fiets gaat rondtoeren, want Lambot was zelf zeventien toen hij zijn eerste fiets kocht.
Firmin Lambot, de man, die nooit voet aan grond moest zetten op een berg, overleed in 1964.

Normaal wordt dat door 9 gedaan he: de 8 renners en de staff.

Eindoverwinning is 500k.

En hoe ze er aan komen is toch niet moeilijk: al het gewonnen prijzengeld optellen ....
Ik bedoelde hoeveel prijzengeld er te verdienen viel eh wijsneus :P
Maar heb het al gevonden.

Ritzege: 11.000 euro

Gele trui: 500.000 (eindklassement), 500 euro (drager per dag)

Groene trui: 25.000 euro (eindklassement), 300 euro (drager per dag)
Tussensprint: 1.500 euro

Bolletjestrui: 25.000 (eindklassement)
Bergsprint: 800 euro (buitencategorie), 650 euro (1ste cat.), 500 euro (2de cat.), 300 euro (3de cat.), 200 euro (4de cat.)
Bonus: 5.000 euro (Souvenir Henri Desgrange: Galibier in etappe 11)

Witte trui: 20.000 euro (eindklassement), 500 euro (beste jongere per dag), 300 euro (drager per dag)

Ploegenklassement: 50.000 euro (eindklassement)

Strijdlust: 2.000 euro
Superstrijdlust (op basis van hele Tour): 20.000 euro

Zo een tussensprint levert wel goed veel geld op :P

De strijdlust en superstrijdlust leveren best wel veel geld op...
Wat dan gezegd van het ploegenklassement. Het klassement waar niemand om geeft brengt meer op als bollen + wit tezamen.

500 euro om de gele trui te dragen in de belangrijkste koers van het jaar. Dat is dan +/-2,5 euro de kilometer, toch net iets meer als een fietsvergoeding.

Wat dan gezegd van het ploegenklassement. Het klassement waar niemand om geeft brengt meer op als bollen + wit tezamen.

Ploeg is met 8. Bollen en wit is individueel. Het is niet alsof iemand echt gaat voor wit hé. Zelfs de bollen voorbije jaren waren gewoon een extratje voor de gele trui.

500 euro om de gele trui te dragen in de belangrijkste koers van het jaar. Dat is dan +/-2,5 euro de kilometer, toch net iets meer als een fietsvergoeding.

Idd. Was me nog niet opgevallen dat ploegenklassement.

Als je de bergtrui/puntentrui wint, heb je mogelijk ook wel een aantal sprints gewonnen, dus dat dikt nog wel wat aan, maar het bedrag voor het eindklassement is toch wel bijzonder laag idd. Je zou toch wel x4 verwachten, of op z´n minst het dubbele.

Ploeg is met 8. Bollen en wit is individueel. Het is niet alsof iemand echt gaat voor wit hé. Zelfs de bollen voorbije jaren waren gewoon een extratje voor de gele trui.

Wit geef ik je nog wel gelijk, maar bollen en punten zijn toch ook nog 2 iconische truien waar toch quasi elke dag een gevecht voor moet geleverd worden. Ploegenklassement, daar ligt niemand wakker van. Geen idee meer wie het vorig jaar gewonnen heeft.

Het aantal ploegen dat ´echt´ voor het ploegenklassement gaat, is toch ook beperkt. Denk dat Jumbo, INEOS, ... daar zelfs weinig of geen aandacht aan schenken

Vroeger waren er echt wel renners die voor wit gingen hoor. De grote protagonisten voor geel waren toen veel ouder en beste jongere was echt wel iets waarvoor gegaan werd.
Maar nu is dat een andere zaak natuurlijk, nu is de beste jongere ook vaak de beste algemeen.

In 2016 domineerde Sagan ook de ganse Tour. Alleen hoefde hij niet op kop te rijden voor een ander. Sprints winnen, dagelijks mee in de ontsnappingen in de bergen. Tijdens een vlakke etappe het ganse het peloton breken samen met Bodnar, Froome en Thomas. 10x top 10 in die Tour.
Die Tour was ook gewoon een absolute masterclass.
Maar zoals je zelf zegt: Sagan had toen geen kopman waar hij ook nog eens voor werkte. Die kon dus veel vaker ritten op spaarmodus afwerken. Toch een groot verschil. Boonen zegt vandaag in HLN hetzelfde. https://www.hln.be/tour-de-france/t...ht-waar-ik-heb-dit-nog-nooit-gezien~a8e422ca/

Laatst bewerkt:
De beste Sagan tegen deze Van Aert in strijd voor de groene trui. Dat hadden we toch allemaal willen zien :love:

Allé, de ASO testen hebben zowaar toch 2 positieve gevallen opgeleverd. Fransen dan nog wel. Cherel en Paret-Peintre van AG2R gaan niet meer van start.

Laatst bewerkt:
Beetje gek toch, zou dat nu voor ritwinst zijn (risico) of om zich sowieso te laten uitzakken?:unsure:

Als Pogacar en Vingegaard alle kaarten op tafel gooien op die mur de Peguere zijn alle helpers uiteraard over boord. Stel u voor dat Vingegaard hem moet lossen dan heb je nog 25km de tijd om hem door middel van de helpers vooraan terug te brengen. Slim van Jumbo 👌

Als Pogacar en Vingegaard alle kaarten op tafel gooien op die mur de Peguere zijn alle helpers uiteraard over boord. Stel u voor dat Vingegaard hem moet lossen dan heb je nog 25km de tijd om hem door middel van de helpers vooraan terug te brengen. Slim van Jumbo 👌

Ik blijf het toch wat gek vinden om zowel Van Aert als Van Hooijdonck mee te sturen in de kopgroep...

Dat je Van Aert vooruit stuurt, kan ik nog enigszins begrijpen (al blijft het wel risicovol met nog maar 5 helpers, waarvan zeker 1 gehavend), maar 2 renners, daar zie ik weinig meerwaarde in. Ik hoop voor Jumbo dat Vingegaard onderweg niet lek rijdt of opgehouden wordt door een val.

We zullen zien of hun tactiek uitpakt vandaag... Ik denk dat een Van Aert in het peloton toch ook wel meekan tot aan de steile stukken (laatste 3 km?) van de Mur.

EDIT: temeer omdat Jumbo in het peloton toch op z'n minst een beetje moet controleren. Vlasov is mee en die staat op 'amper' 10 minuten, dus volledig freewheelen naar de laatste beklimming is er niet bij.

Laatst bewerkt:
Wat als Vlasov echt 10 minuten krijgt, gaat Jumbo daar wakker van liggen?
Dan komt Arkea naar voor om Quintana zijn plek te vrijwaren. Zo gaat dat dan.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan