Toevluchtsoord voor de (toekomstige) mama's en papa's

Hoe oud? Hier net 4 maand en vrijdag de eerste halve dag, gaat volgens mij wel een schokje zijn.
5 maand (vandaag :woohoo::woohoo::woohoo:). Het kon eigenlijk niet beter verlopen zijn vandaag... wat minder geslapen in de ochtend dan thuis, maar wel gewoon 2 uur over de middag. Ze hebben ook gewoon onze 'instructies' gevolgd van hoe hij thuis in slaap valt en dat heeft daar ook gewerkt blijkbaar.
 
Zo nieuwjaars brief is echt een Belgische traditie, nog nooit mee gemaakt in andere landen dat kinderen moeten doen.

Wij doen daar persoonlijk ook totaal niet aan mee nu.

@Sylverscythe uw mexicaande familie gaan dat wss ook niet kennen, waarom zou je dan uw kind dan laten voorlezen
 
Ik werpte dat balletje ook eens op tijdens oudejaarsavond, waarom we dit onze kinderen jaar na jaar aan doen. Was dat een slecht idee zeg. Iedereen vervalt dan in van die clichés van 'het is traditie' of 'ze moeten wel werken voor hun cadeautjes'.

Net zoals de discussie die ik toen gevoerd heb met mijn schoonmoeder waarom ik dopen als niet-katholiek gezin compleet zinloos vond. Zij vond dat ook 'traditie'.
 
Er zegt toch niemand dat kinderen dat moeten doen?
Ik werpte dat balletje ook eens op tijdens oudejaarsavond, waarom we dit onze kinderen jaar na jaar aan doen. Was dat een slecht idee zeg. Iedereen vervalt dan in van die clichés van 'het is traditie' of 'ze moeten wel werken voor hun cadeautjes'.

Net zoals de discussie die ik toen gevoerd heb met mijn schoonmoeder waarom ik dopen als niet-katholiek gezin compleet zinloos vond. Zij vond dat ook 'traditie'.
Hoe gaat dat eigenlijk op school als je aangeeft dat je geen nieuwjaarsbrief nodig hebt? Als enige kindje iets anders doen is misschien ook niet zo tof.

Nuja, van mij hoeft het alleszins niet. Eigenlijk een vrij vreemde traditie als je erover nadenkt.
 
Ik werpte dat balletje ook eens op tijdens oudejaarsavond, waarom we dit onze kinderen jaar na jaar aan doen. Was dat een slecht idee zeg. Iedereen vervalt dan in van die clichés van 'het is traditie' of 'ze moeten wel werken voor hun cadeautjes'.

Net zoals de discussie die ik toen gevoerd heb met mijn schoonmoeder waarom ik dopen als niet-katholiek gezin compleet zinloos vond. Zij vond dat ook 'traditie'.
Of 'jamaar, wat als ze dan voor de kerk willen trouwen!" :p

Van mij mogen ze nieuwjaarsbrieven ook stoppen, maar ik denk inderdaad dat je daar gaat opboksen tegen de gebruikelijke generatie boomers die er niet mee om kan dat er iets anders is dan in hun tijd ("Watte? Roetpiet? Wat is dat nu voor zever, het is zwarte piet!")
 
Hoe gaat dat eigenlijk op school als je aangeeft dat je geen nieuwjaarsbrief nodig hebt? Als enige kindje iets anders doen is misschien ook niet zo tof.

Nuja, van mij hoeft het alleszins niet. Eigenlijk een vrij vreemde traditie als je erover nadenkt.
Kindje blij dat het niet moet schrijven 🤷🏻‍♂️
 
Ik merk eigenlijk geen stress bij mijn kinderen over die nieuwjaarsbrief. Ik kan mij ook niet herinneren dat ik dat had. De meter/Peter zijn hier wel mensen die ze goed kennen (net zoals de rest van de aanwezigen, geen grote familie of verre familieleden) en de sfeer is heel gemoedelijk. In de eerste jaren kleuterklas sta ik er ook gewoon bij (en lees stukjes mee als het nodig is). Maar ik denk ook niet dat er iemand iets van zou zeggen als een kind niet durft en liever 1 op 1 voorleest.

Als het niet plezant is voor het kind, dan moet ge als volwassene daar toch naar kijken ipv vasthouden aan het idee hoe zoiets moet.
 
Ik heb die gewoon voorgelezen met hen op mijn schoot. Hen pushen om dat zelf te doen ga ik echt niet doen, en we koppelen dat ook niet aan een cadeautje krijgen.
 
Wat mensen wel vergeten is dat dergelijke tradities wel bijdragen aan de ontwikkeling van een kind. In oorsprong was de nieuwjaarsbrief enkel voor geschoolde kinderen die zo konden tonen hoe goed ze konden lezen en schrijven én leerden ze voordragen voor een (beperkt) publiek. Ook nu nog zorgt dat ervoor dat een kind een bepaalde drempel over moet, wat het kan helpen om bv later ook boekbesprekingen ed voor de klas te moeten doen.

Ik vind dergelijke zaken niet meer doen louter omdat het kind het niet graag doet of niet plezant vindt ook niet echt een goede oplossing. Als je kind helemaal niks meer tegen zijn goesting moet doen, maak je er imo luie en verwende snotterkes van en missen ze het oefenen van bepaalde vaardigheden die ze mss later wel nodig hebben of in elk geval wel bijdragen aan hun verdere ontwikkeling.
 
Wat mensen wel vergeten is dat dergelijke tradities wel bijdragen aan de ontwikkeling van een kind. In oorsprong was de nieuwjaarsbrief enkel voor geschoolde kinderen die zo konden tonen hoe goed ze konden lezen en schrijven én leerden ze voordragen voor een (beperkt) publiek. Ook nu nog zorgt dat ervoor dat een kind een bepaalde drempel over moet, wat het kan helpen om bv later ook boekbesprekingen ed voor de klas te moeten doen.

Ik vind dergelijke zaken niet meer doen louter omdat het kind het niet graag doet of niet plezant vindt ook niet echt een goede oplossing. Als je kind helemaal niks meer tegen zijn goesting moet doen, maak je er imo luie en verwende snotterkes van en missen ze het oefenen van bepaalde vaardigheden die ze mss later wel nodig hebben of in elk geval wel bijdragen aan hun verdere ontwikkeling.
Goed punt, je moet natuurlijk een beetje je kind aanvoelen en het ergens proberen uit te dagen, zonder het hele trauma's te bezorgen. Maar de nieuwjaarsbrieven helemaal afschaffen, omdat je kind het niet leuk vindt, dat zou ik nu ook niet meteen doen. Gewoon je kind stimulere om bepaalde grenzen te overwinninnen, zonder daar al te veel druk op te leggen. Want zommige zaken die ik hier lees zijn er toch echt over imo (genre "ze moeten werken voor hun cadeautjes").
 
Hoe gaat dat eigenlijk op school als je aangeeft dat je geen nieuwjaarsbrief nodig hebt? Als enige kindje iets anders doen is misschien ook niet zo tof.
In de school waar de onze gaan is er standaard een brief voor de ouders en zijn de brieven voor peters/meters optioneel.
Je kan zelf aanduiden hoeveel je er daarvan wenst + die zijn ook bij te betalen.

Hier ook totaal geen stress over voorlezen + we staan er ook bij om te helpen indien nodig.
 
Wat mensen wel vergeten is dat dergelijke tradities wel bijdragen aan de ontwikkeling van een kind.
Dat lijkt me toch wel een overstatement hoor, de ontwikkeling van de voordracht capaciteiten, lees- en schrijfkunsten worden echt niet bepaald op die tien minuutjes per jaar dat er een brief voorgelezen wordt. Zeker in het geval van kleuters die gewoon een versje van buiten leren.

Verder ben ik het uiteraard wel eens dat kinderen ook dingen tegen hun zin moete doen, ik had het vooral op het hele concept van die brief niet vanwege het feit dat kinderen het al dan niet leuk vinden.
 
Dat lijkt me toch wel een overstatement hoor, de ontwikkeling van de voordracht capaciteiten, lees- en schrijfkunsten worden echt niet bepaald op die tien minuutjes per jaar dat er een brief voorgelezen wordt. Zeker in het geval van kleuters die gewoon een versje van buiten leren.

Verder ben ik het uiteraard wel eens dat kinderen ook dingen tegen hun zin moete doen, ik had het vooral op het hele concept van die brief niet vanwege het feit dat kinderen het al dan niet leuk vinden.
Het is een samengaan hé. Voor een kind zijn het vele kleine zaken samen die zorgen voor de ontwikkeling, hoe meer ze iets reeds hebben gedaan, hoe sneller ze het onder de knie zullen hebben of hoe meer invloed het zal hebben in hun ontwikkeling.
 
Ik werpte dat balletje ook eens op tijdens oudejaarsavond, waarom we dit onze kinderen jaar na jaar aan doen. Was dat een slecht idee zeg. Iedereen vervalt dan in van die clichés van 'het is traditie' of 'ze moeten wel werken voor hun cadeautjes'.

Net zoals de discussie die ik toen gevoerd heb met mijn schoonmoeder waarom ik dopen als niet-katholiek gezin compleet zinloos vond. Zij vond dat ook 'traditie'.
Die discussie over dopen heb ik ook al eens met vriendin proberen voeren. Ai ai ai...

Nieuwjaarsbrief is inderdaad traditie. Ik herinner me dat ik daar wel wat zenuwachtig voor was vroeger, maar dat was ook omdat ik mijn meter en peter niet zo vaak zag. Ik hoop dat het voor mijn petekind wel meeviel. Ergens zijn die tradities wel mooi, net zoals ik het nu wel mis om op kerstavond naar de mis te gaan en dan het kersttoneel van de lagere school te bekijken.
 
Zijn er tegenwoordig nog veel kinderen gedoopt? Die van ons in ieder geval niet. Gelukkig was dat ook geen discussiepunt. Als ze later, als ze oud genoeg is, gedoopt wilt worden, zal ik haar daar uiteraard in steunen, maar ik ga het in ieder geval niet voor haar beslissen.

Tradities zijn mooi, maar men hoeft er ook niet blind aan vast te blijven houden imo. Tradities kunnen nu eenmaal verdwijnen en dat wilt gewoon zeggen dat er (meestal) te weinig interesse is (maatschappelijk gezien) om die traditie voort te zetten. Uiteraard gaan daar altijd mensen over vallen, maar een generatie later is dat toch opgekost. Los van dat traditie niet de goede reden is om je kind te dopen.
 
ik ga het in ieder geval niet voor haar beslissen.

De onze zijn gedoopt en kregen/krijgen dan later de keuze of ze de communies ook wilden meedoen.

Ik denk dat er ook wat veel wordt gemaakt van "voor anderen beslissen"? Allez, het is niet dat het een traumatische ervaring is, of dat je ze een stempel of stigma meegeeft voor de rest van hun leven he. Ik ben ook gedoopt en heb mijn communies gedaan, ik ben totaal niet religieus, so what :)
 
Hebben jullie allemaal een peter/meter gekozen voor de kleine? Koppelen jullie daar ook bepaalde verwachtingen aan van de persoon in kwestie?

Wij zijn niet van plan om de kleine te laten dopen, maar wel peter/meter. Mijn vriendin is Hollandse, en daar is die traditie iets minder, maar ik heb zelf wel echt een toffe band met mijn peter/meter gehad, en ik heb zelf ook wel extra veel tijd gespendeerd aan uitstapjes en dergelijke met mijn petekind. We koppelen het m.a.w. volledig los van het katholieke, maar zien het wel als een signaal van 'we zouden graag willen dat gij een goede band krijgt met het kind en er af en toe misschien een keer mee naar de dierentuin gaat'.

Nieuwjaarsbrief kan mij niet zo veel bommen, maar ik vind het wel super schattig om zo ne kleine zo wat te zien stamelen en schattige rijmpjes te horen uitkramen, meestal wordt zoiets toch ook gewoon samen met het klasje gedaan terwijl ze dan wat sterren plakken op een rood stuk papier ofzo.
 
Hebben jullie allemaal een peter/meter gekozen voor de kleine? Koppelen jullie daar ook bepaalde verwachtingen aan van de persoon in kwestie?
Hier heeft onze dochter inderdaad peter/meter

verwachtingen zijn vooral aanwezig zijn op "belangrijke" momenten zoals verjaardag, feestdagen, etc.

0,0 verwachtingen qua cadeaus (en ook gemeld dat dit echt niet moet) maar vooral de aanwezigheid in haar leven.


edit: niet gedoopt - een standpunt waar ik nooit ging aan toegeven, uiteindelijk was het enkel de oma van mijn vriendin die hier moeilijk over deed :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan