Tips voor gras maaien?

In principe doet Verticuteren niks met gras. Maar als het 10cm en nat is, dan wordt het... interessant...

Mijn grasmaaier laat grasplukken vallen als ik vooruit rij, maar als ik dan achteruit rij raapt hij alles mooi op. Is er hier een oplossing voor, buiten mijn gras afdoen in achteruit?

Ik heb via mijn nonkel gehoord dat ik het gras niet in de gft moet gooien, maar gewoon achteraan tuin op een hoopje. Enkele weken wachten en de helft is al weg.

Tot mijn verbazing werkt dit! Zijn er nog die dit doen?
Afhankelijk van hoe je tuin eruit ziet kan je het nuttiger gebruiken dan dat.
Ik gebruik mijn gras als mulch en gebruik het om de grond onder (en achter) onze haag te bedekken. Het zorgt ervoor dat de grond minder uitdroogd, dat er minder onkruid schiet en geeft ook nog wat voeding aan de grond EN ik moet er niet mee naar het containerpark waar ik er dan ook nog eens voor moet betalen want GFT kennen ze niet in Deinze.

Hier eerste 1000kg gratis daarna 0,025 euro per kilo.
Overal waar ik weet tbh... Beveren, Sint-Niklaas, Deinze :unsure:
Wow, oké... Leek me logisch dat zoiets gratis was. Misschien daarmee dat iedereen zegt dat Ivarem zo duur is. Het meeste is gratis in het containerpark, maar daar betaal je dan gewoon standaard voor mee met de vaste jaarlijkse bijdrage waarschijnlijk (49 euro).

Tuinafval is Oranje en geen Groen!
Ik ben niet mee? Bij ons hoort tuinafval gewoon bij groenafval:

Bij Mirom (Roeselare) werken ze int containerpark in 3 groepen: Groen (gratis), Oranje (eerste ton is gratis, daarna betalend. Per jaar) en Rood (brandbaar grofvuil).

En in de parken staat het overal extra aangeduid dat tuinafval Oranje is en niet Groen :p

Ik ben wat ver vooruit aan het kijken, binnen een klein jaar verhuizen we naar een nieuwbouwwoning, tuin zal +-150m² gras hebben. Voor die oppervlakte vind ik het wat dwaas om een 'grote' grasmaaier te kopen en die ruimte te laten innemen in mijn tuinhuis, anderzijds is een robotmaaier mss ook wat overkill voor die oppervlakte.

Daarnaast hebben we ook nog een hond, ik kan dus moeilijk 100% van de tijd garanderen dat het gras drol-vrij is wanneer het robotmaaier zijn werk doet.

Wat gebruiken andere mensen met een kleinere tuin zoal?

Iets zoals dit lijkt ideaal, maar daar kom je maar 60m² ver mee... https://www.gardena.com/nl/producte...aaier-handymower-2218v-p4a-set/970510801.html

Ik ben wat ver vooruit aan het kijken, binnen een klein jaar verhuizen we naar een nieuwbouwwoning, tuin zal +-150m² gras hebben. Voor die oppervlakte vind ik het wat dwaas om een 'grote' grasmaaier te kopen en die ruimte te laten innemen in mijn tuinhuis, anderzijds is een robotmaaier mss ook wat overkill voor die oppervlakte.

Daarnaast hebben we ook nog een hond, ik kan dus moeilijk 100% van de tijd garanderen dat het gras drol-vrij is wanneer het robotmaaier zijn werk doet.

Iets zoals dit lijkt ideaal, maar daar kom je maar 60m² ver mee... https://www.gardena.com/nl/producte...aaier-handymower-2218v-p4a-set/970510801.html

120m2

120m2 gazon en ik ben toch ook 3 kwartier bezig met de kantenmaaier en de grasmachine wekelijks in de zomer... Had eerst beide toestellen met een batterij maar kwam niet toe, moest herladen voor de tuin klaar was. Dus beide toestellen nu "met draad".
Buurman links werkt zelfs met grasmachine op naft, de buren 2 huizen verder zijn vaak op reis dus die hebben zo een robotmaaier die wekelijks zijn toerke doet.

Wij hebben een Honda grasmaaier op benzine die waarschijnlijk serieus overkill is voor onze tuin (200-250 m2 ofzo). Maar op 15 minuten is mijn gazon wel volledig afgereden...als ik de opvangbak er niet aanhang op 10 minuten.
Genoeg gekloot met van die elektrische low-budget grasmaaiers. Oversized is veel minder een probleem dan undersized, als het op grasmaaiers aankomt. Was wel 700 euro in aankoop maar met wat geluk hoef ik de komende decennia geen nieuwe te kopen.

Ik heb een robotmaaier voorzien.

maaien zelf was vroeger 30 minuten, alles opbergen en kuisen etc was dan 40 minuten. De kanten doe ik niet elke week.
Met de robotmaaier, die volgens een patroon maait (dus niet random), laat ik die zijn toerke doen van 30 minuten tot 1 uur (indien die 1 keer rondgaat of 2 keer).

Maar ik heb geen hond. Sowieso is een robotmaaier ook geen strikt probleem voor een hond, indien je zijn drollen verwijdert voordat je die zijn toertje laat doen. Natuurlijk als je dat niet doet... dan is dat problematisch. Maar echt een goed idee is dat ook niet met een gewone grasmachine. Dat je over die drollen heen gaat maaien.

Ik heb een robotmaaier voorzien.

maaien zelf was vroeger 30 minuten, alles opbergen en kuisen etc was dan 40 minuten. De kanten doe ik niet elke week.
Met de robotmaaier, die volgens een patroon maait (dus niet random), laat ik die zijn toerke doen van 30 minuten tot 1 uur (indien die 1 keer rondgaat of 2 keer).

Maar ik heb geen hond. Sowieso is een robotmaaier ook geen strikt probleem voor een hond, indien je zijn drollen verwijdert voordat je die zijn toertje laat doen. Natuurlijk als je dat niet doet... dan is dat problematisch. Maar echt een goed idee is dat ook niet met een gewone grasmachine. Dat je over die drollen heen gaat maaien.
Het gaat mij niet om het feit dat ik geen drollen wil opkuisen, het zou proper worden anders, los van de maaiwijze 😅

Als ik zelf het gras afrij plan ik het echter volledig zelf in en kan ik nog een laatste 'inspectieronde' doen alvorens ik eraan begin. Bij de robotmaaier lijkt de kans mij groter dat er wel eens een drol zal liggen terwijl die bezig is.

Zonder hond ging ik 100% zeker voor een robotmaaier, nu twijfel ik wat. Anderzijds vind ik een 'volwaardige' grasmaaier nogal groot en tuinhuisvullend voor de oppervlakte gras die we maar gaan hebben.

Het gaat mij niet om het feit dat ik geen drollen wil opkuisen, het zou proper worden anders, los van de maaiwijze 😅

Als ik zelf het gras afrij plan ik het echter volledig zelf in en kan ik nog een laatste 'inspectieronde' doen alvorens ik eraan begin. Bij de robotmaaier lijkt de kans mij groter dat er wel eens een drol zal liggen terwijl die bezig is.
Je kan die toch zijn ronde laten doen wanneer je thuis bent en daarvoor gaan controleren?

Zonder hond ging ik 100% zeker voor een robotmaaier, nu twijfel ik wat. Anderzijds vind ik een 'volwaardige' grasmaaier nogal groot en tuinhuisvullend voor de oppervlakte gras die we maar gaan hebben.
Als je het ziet zitten: een handgrasmaaier. Geen lawaai (dus ook op zondag maaien), neemt weinig plaats in en maait erg goed. Als mijn elektrische machine ooit de geest geeft, zou ik dat ook nog overwegen...

Als je het ziet zitten: een handgrasmaaier. Geen lawaai (dus ook op zondag maaien), neemt weinig plaats in en maait erg goed. Als mijn elektrische machine ooit de geest geeft, zou ik dat ook nog overwegen...

Ikke niet 😀

Zoiets dan?

Ik heb dat hier staan maar mijn gras is niet vlak genoeg. Misschien toch eens geld uitgeven aan het egaliseren van ons gazon...

Terug
Bovenaan