Tips voor gras maaien?

Rap nog eens ne ferme zak bijbestellen dus!
(Met dank aan de hond die zijn "hondentoilet" meer negeert dan gebruikt. 🤬)

Voor de zaaiers. Kleine tip. Als je een relatief grote tuin hebt/veel bijzaait, koop een zak van 10kg. Vroeger kocht ik per jaar 3-4-5-te veel doosjes van 1 of 2 kg. Dat kost dan 20 euro of zo per doos.

Ik heb begin dit seizoen een zak van 10kg gekocht. Kost maar ~ het dubbel van een doos van 2kg.

Klein onderzoekje gedaan, DCM, Aveve huismerk, Horta huismerk. Overal dezelfde schaalvoordelen te observeren en ze verkopen allemaal zakken van 6-10kg. In de lokale shops zijn die grote zakken wel vaak uitverkocht/niet veel in voorraad. Maar aangezien ik bijna elk weekend in de tuinshops kom, no problemo.
 
Ik heb een gardena handmaaier voor 50 vierkante meter gras, gedaan in 10 minuten en ook op zondag. Maaihoogtes 12mm, 24mm, en 40mm. Dus niet geschikt voor vrij hoog gras. Tot 10cm ca va, 15 cm gaat nog net met wat meer werk.
Soms moet je wel nog es over een oneffen stukje grond/gras etc, maar dat is met elke machiene zo.

Gras zaaien ga ik ook doen binnenkort als er nattigheid aankomt. De grote kale plakken van vorig jaar keer zijn niet allemaal toe gegroeid. Was ook laat gezaaid vorig jaar begin november, en moet het wat dieper inharken, of compostgrond erover.

Gezien ik liefst niet teveel maai, ga ik traag groeiend gras nemen, en ook nog es een sterk meer droogte resistent gras... we zien wel of de promo talk klopt van dit gras.


En idd 25€voor een zak van 1 kg. En een zak van 5 kg nog geen 14€/kg voor dit gras. Thx @cege voor de tip. Ik heb nu wel maar 1kg nodig per jaar ...
 
Anderhalf jaar geleden werd mijn gras door de tuinman gezaaid nadat de tuin volledig was afgegraven en hier en daar waren nog wat kale plekken dus online deze gekocht.


Het verschil in kleur (donkerder groen) en "kwaliteit" (is voller, groeit ook sneller dan het andere gras) is enorm vind ik, dus in raad dit gras specifiek ècht aan!
IMG-20230904-125236.jpg
 
Ik raad dat gras dan ook specifiek écht af. :p

't Is maar net wat ge wilt voor uwe gazon. Ik ben al content als het groen ziet en niet te rap groeit.
😁 Ik vind maaien helemaal niet erg, ga er nu ook terug aan beginnen. Ik vind dat zielig, dun, groen flutjesgras dan weer niets. 🤭
 
Ik kan niet meer volgen.
Dezelfde dag gras maaien, dan verticuteren, dan gras zaaien? Na hoeveel tijd bemesten en kalken?
Klopt deze volgorde?
Bemesten moest je eigenlijk al gedaan hebben. Als je echt werkt wilt maken van mooi en gezond gras moet je om de 6 weken bemesten. Uw grond blijft zo voldoende gevoed wat zorgt voor dik en donker groen gras dat ook beter bestand is tegen droogte. Heb geen aandelen maar die DCM vital green doet echt wonderen als mest.

Gras kort maaien (2cm), verticuteren in 2 richtingen, graszaad strooien en topdressen. Dat wil zeggen bovenop potgrond of speciale compost uitstrooien zodat uw zaadjes 1cm bedekt zijn met verse vruchtbare grond. En dan wachten op regen.

Zomaar standaard kalk strooien heeft weinig zin, tenzij je een hele zure bodem hebt en/of je gras vooral in de schaduw ligt (mos). Best kan je een bodemstaal nemen en laten analyseren. Dan weet je exact wat je grond tekort komt en veel doeltreffender mest/voeding toedienen.
 
😁 Ik vind maaien helemaal niet erg, ga er nu ook terug aan beginnen. Ik vind dat zielig, dun, groen flutjesgras dan weer niets. 🤭

Je mag hier altijd komen maaien als je het niet erg vindt. bijna 1000m2 :laugh:

Ik krijg dat ook niet dichtgezaaid. Als ik op FB soms videos zie van "hoe krijg ik kale plekken weg" en dan zie je een madammeke met een handharkje een stukje van 10 op 10cm harken, beetje zaad, beetje potgrond, duw duw, beetje zand, duw, beetje water, nog beetje potgrond, duw, water.

Jaaaaaa, dan ben ik elk jaar 3y bezig met bijzaaien :rofl: . Bijzaaien is hier een kruiwagen potgrond, een zak zaad erdoor, mengen en strooien. En de kale plekken van 1 op 1m wat extra bijzaaien voor de mengeling erover gaat.

Mijn herstelgazon zaad (mijn 10kg zak), dat is op 4 weken onherkenbaar van het oude gras. Kost misschien 10 of 20% meer, maar na 1 beurt is het meestal in orde.
 
Is een kooimaaier de moeite als je gras oneffen ligt?
Ik gebruik een accugrasmachine voor een 300-325m² en ik doe het altijd op de hoogste stand (7,0 à 7,5 cm). Als ik es probeer op 6 cm, dan is het op bepaalde plekken echt lastiger bv door de dikte in een stuk dat was dieper in de grond is.
Vaak moet ik meerdere keren overgaan tegen dat alles opgeraapt is, inerveert me wel met momenten.
 
Ik heb vandaag de kooimaaier nog eens gebruikt. Gras is toch echt wel mooier gesneden dan met de grasmaaier.
 
Hier net mijn pelouse op het voorland af gedaan tijdens een lichte regenbui.
Het was nodig en kon niet blijven wachten op droog weer.
 
Ik heb vandaag de kooimaaier nog eens gebruikt. Gras is toch echt wel mooier gesneden dan met de grasmaaier.

Ik heb sinds kort ook een kleintje voor de padjes van mijn moestuin (die zijn 60cm breed). Is toch wreed gemakkelijk voor kleine dingen. Gewoon pakken en gaan met de banaan.

Met die grote grasmaaier is het toch altijd. *fuck, geen naft meer*. Lomp ding om mee rond te rijden etc.
 
Voor de eerste keer dit jaar mijn gras afgedaan. Wat een ramp. Iemand tips om dit te verbeteren? Ik moet niet het mooiste gras hebben, maar dit kan beter denk ik met wat kleine investeringen.

 
Ik bestel mijn jaarlijkse kuub potgrond en 50l zak zaad. Verricuteren, grond en zaad mengen en zaaien. En in september nog eens.

Na 2y is het hier bijna in orde.
 
Voor de eerste keer dit jaar mijn gras afgedaan. Wat een ramp. Iemand tips om dit te verbeteren? Ik moet niet het mooiste gras hebben, maar dit kan beter denk ik met wat kleine investeringen.

Deze ga ik volgen. Ik heb hetzelfde probleem.

Ik wil een onkruidtrekker kopen. Welke raden jullie aan? Die wat ik nu heb, laat nogal gaten na en heeft niet de volledige wortel mee. Best opvullen met potgrond?

Ik wil op termijn kijken voor een nieuwe gras en kantmaaier, elektrisch. Iemand een voorstel?
 
Verticuteren, bodemverbeteraar en doorzaaien?
Zijn dat zaken die je zelf kan doen? Of laat ik hiervoor best een tuinman komen? Ik ben daar echt niet in thuis. Nogmaals, zo belangrijk is het gras niet voor mij dus ik ga daar geen €500 aan geven. Maar misschien zijn er goedkope oplossingen?
 
Zijn dat zaken die je zelf kan doen? Of laat ik hiervoor best een tuinman komen? Ik ben daar echt niet in thuis. Nogmaals, zo belangrijk is het gras niet voor mij dus ik ga daar geen €500 aan geven. Maar misschien zijn er goedkope oplossingen?

Kan je prima zelf doen, maar om te verticuteren zal je toch zo'n machine (lijkt op een grasmachine) nodig hebben, toch als je een redelijk oppervlak moet doen. Een verticuteerhark lijkt me alleen doenbaar voor een klein gazon.
Door een tuinman laten doen zal het vooral heel snel richting de €500 laten oplopen, die werken ook niet gratis natuurlijk.

Ik zou zeggen: beter 1 keer deftig, grondig doen dan blijven aanmodderen waarbij je op de duur toch meer moeite en geld zal kwijt zijn.
Vooral de tip van @cege (dacht ik) om ineens graszaad per 10 kg te kopen in plaats van overpriced doosjes van 1 of 2 kg, zal een pak schelen - doe ik ook altijd. Tenzij je natuurlijk met 1 of 2 kg toekomt voor je hele oppervlakte.
 
Gewoon al (heel) regelmatig afrijden zal het gras een competitief voordeel geven tegenover veel andere zaken. Kale plekken moet je natuurlijk wel bijzaaien.
 
Terug
Bovenaan