Tips voor gras maaien?

Hier dit weekend met de kooimaaier over de gazon gegaan. Blijft toch de meest fantastische maaier :love: spijtig dat da benzineversies zo duur zijn.

Mijn gazon is precies naar de kapper geweest.
Ga wel es moeten verticuteren op sommige stukken, er staat wild gras tussen. Deze week gaven ze redelijk cava weer daarvoor dacht ik.
 
Ik zou er toch ook eens moeten overgaan met de grasmaaier, maar dat aanhoudende regenweer maakt het altijd zo'n smerige boel. Dat het eens een paar dagen droog en zonnig is, dan is dat veel aangenamer ...

Verticuteren nog niet gedaan en we wonen hier toch al vijf jaar, dat zou ik toch ooit eens moeten doen.
 
Ik zou er toch ook eens moeten overgaan met de grasmaaier, maar dat aanhoudende regenweer maakt het altijd zo'n smerige boel. Dat het eens een paar dagen droog en zonnig is, dan is dat veel aangenamer ...

Verticuteren nog niet gedaan en we wonen hier toch al vijf jaar, dat zou ik toch ooit eens moeten doen.
Idem hier, maar ik denk elk seizoen van 'groen is groen' :D en het ziet er mooi genoeg uit voor mij.
Nee na 4 jaar valt het eigenlijk nog goed mee, maar volgend jaar hang ik er wel aan.

Kabels van de robotmaaier liggen ook gewoon op de grond dus dat wordt dan ook weer een leuke.
Robot rijdt nu al halftijds rond, maar regen mag inderdaad stoppen want wordt een slijkboel.
 
ik merk hier en daar dat door de regen de grond wat verzakt is aan de randen, natuurlijk net waar de robotmaaier zich over het paadje moet begeven voor perceel 2..
 
Het gras hier is ook 4 jaar oud, staat wel wat onkruid tussen maar heb voorlopig weinig tijd om er iets aan te doen.
Heb het wel al 3x gemaaid dit jaar (niet heel kort) en zatedagavond ook de kanten eens gedaan. Ligt er vanop straat gezien weer strak bij :D.

ik merk hier en daar dat door de regen de grond wat verzakt is aan de randen, natuurlijk net waar de robotmaaier zich over het paadje moet begeven voor perceel 2..

Dat ligt toch 'vast'? Ons perceel ligt 30cm hoger dan de straat en achterliggend perceel en bij ons is niets verzakt. Dat wordt voorlopig netjes tegengehouden door hoge boordstenen.
 
Het gras hier is ook 4 jaar oud, staat wel wat onkruid tussen maar heb voorlopig weinig tijd om er iets aan te doen.
Heb het wel al 3x gemaaid dit jaar (niet heel kort) en zatedagavond ook de kanten eens gedaan. Ligt er vanop straat gezien weer strak bij :D.



Dat ligt toch 'vast'? Ons perceel ligt 30cm hoger dan de straat en achterliggend perceel en bij ons is niets verzakt. Dat wordt voorlopig netjes tegengehouden door hoge boordstenen.

En toch is het verzakt. Zaten er nu holtes op bepaalde diepte die door het natte weer ingezakt zijn, ik weet het niet.
Gazon is anderhalf jaar geleden nog maar pas heraangelegd, heel die grond is omgewoeld, vermoedelijk ook nog niet echt gestabiliseerd?
 
En toch is het verzakt. Zaten er nu holtes op bepaalde diepte die door het natte weer ingezakt zijn, ik weet het niet.
Gazon is anderhalf jaar geleden nog maar pas heraangelegd, heel die grond is omgewoeld, vermoedelijk ook nog niet echt gestabiliseerd?
Dan zou het kunnen idd. Heb dat bij mijn vorig huis rond de waterput ook gehad. We dachten eerst dat die lek was, maar dat was gewoon grond die gezakt was.
 
dus dat wordt aanvoeren met grond en dan wat topdressing erover om te egaliseren.
 
Verticuteren nog niet gedaan en we wonen hier toch al vijf jaar, dat zou ik toch ooit eens moeten doen.
Waarom? Alleen als je heel veel mos hebt staan, kan verticuteren nuttig zijn, maar anders...
Er is een sterke stroming tégen verticuteren:

Meer zelfs, de discussie verticuteren of niet zou een eigen topic kunnen vullen op dit forum :D
 
Waarom? Alleen als je heel veel mos hebt staan, kan verticuteren nuttig zijn, maar anders...
Er is een sterke stroming tégen verticuteren:

Meer zelfs, de discussie verticuteren of niet zou een eigen topic kunnen vullen op dit forum :D
Er zijn stukken gazon die er goed uit zien ("gras met bloemetjes") maar ik heb ook wel stukken met redelijk wat mos en helaas ook stukken die redelijk brak zijn (dor, eerder onkruid en geen gras). Onze tuin is redelijk groot en bevindt zich rondom het huis en was door de vorige eigenaar jarenlang verwaarloosd geweest. We hebben wel wat struiken (laten) uitdoen en wat oplapwerk gedaan, maar er is geen consistentie in onze tuin.

Er is wel een tuinplan opgemaakt, dus er is wel een houvast voor ons meerjarenplan.
 
Waarom? Alleen als je heel veel mos hebt staan, kan verticuteren nuttig zijn, maar anders...
Er is een sterke stroming tégen verticuteren:

Meer zelfs, de discussie verticuteren of niet zou een eigen topic kunnen vullen op dit forum :D

Ik zou het doen om de ondiepere wortels van het wildgras door te snijden.
 
Ik merk hier dat we echt wel heel veel Poa Trivialis hebben dit jaar. Poa Annua ook wel, maar t.o.v. Poa Trivialis is dat niets. Heb gisteren alle plekken met onkruidgras doodgespoten en zal dus binnen enkele weken nog eens bijzaaien. Die Poa Trivialis is vooral een probleem waar de robotmaaier rijdt, dus ik vermoed dat die de oorzaak is. Die verspreidt al het zaad in plaats van het op te vangen en af te voeren. Het is natuurlijk ook heel nat geweest, dus met een leem/klei bodem hebben Poa Trivialis en Poa Annua een perfecte omgeving om te ontwikkelen.

Mijn plan is om in mei terug een mooi vol donkergroen gazon te hebben.
 
Waarom? Alleen als je heel veel mos hebt staan, kan verticuteren nuttig zijn, maar anders...
Er is een sterke stroming tégen verticuteren:

Meer zelfs, de discussie verticuteren of niet zou een eigen topic kunnen vullen op dit forum :D
Ik begin er in ieder geval niet aan. Ik maai naar mijn goesting al meer dan genoeg, en op die manier ziet dat er allemaal aanvaardbaar uit. Ja, paardenbloemen en madeliefjes genoeg, maar ook niet echt iets waar ik me aan stoor. Vermits hier niemand woont die zich stoort aan een "niet perfect" gazon is de keuze dan ook snel gemaakt. En moest er een buur problemen mee hebben mag die het komen verticuteren.
 
Verticuteren doe ik ook maar eens om de zoveel jaar, als ik er zin in heb. En dan niet zozeer voor het mos (dat er ook is zeker na de winter, maar waar ik mij niet zo aan stoor) maar wel om de vervilting van het gras tegen te gaan.

Klaver, madeliefjes, etc. die zie ik graag staan maar paardenbloemen steek ik wel uit. Die verspreiden zich enorm en door hun grote kroon maken die veel kale plekken. Gelukkig eten de cavia's dat graag :) .
 
Ik merk hier dat we echt wel heel veel Poa Trivialis hebben dit jaar. Poa Annua ook wel, maar t.o.v. Poa Trivialis is dat niets. Heb gisteren alle plekken met onkruidgras doodgespoten en zal dus binnen enkele weken nog eens bijzaaien. Die Poa Trivialis is vooral een probleem waar de robotmaaier rijdt, dus ik vermoed dat die de oorzaak is. Die verspreidt al het zaad in plaats van het op te vangen en af te voeren. Het is natuurlijk ook heel nat geweest, dus met een leem/klei bodem hebben Poa Trivialis en Poa Annua een perfecte omgeving om te ontwikkelen.

Mijn plan is om in mei terug een mooi vol donkergroen gazon te hebben.
Met wat doodgespoten?
 
Met wat doodgespoten?
Kan je doen met AdBlue. Met pure AdBlue overbemest je het gras en kan je daarna zonder problemen terug bijzaaien. AdBlue is ureum (=stikstof) gemengd met gedemineraliseerd water. Is dus eigenlijk hetzelfde effect als wanneer een kat of hond op je gazon plast, maar dan net op de plaatsen waar onkruidgras staat.
 
AdBlue als in wat je in je auto kapt? 😲
Inderdaad. Veel mensen denken dat je dan één of ander olieproduct in je tuin bent aan het kappen, maar dat is dus zeker niet het geval. :p
Als je het verdund in de juiste verhouding verdeelt over je gazon en daarna nog eens inwatert, krijg je een donkergroen gazon dat snel groeit. Als je het puur gebruikt, krijg je een dood gazon.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan