Tips voor gras maaien?

Kan je prima zelf doen, maar om te verticuteren zal je toch zo'n machine (lijkt op een grasmachine) nodig hebben, toch als je een redelijk oppervlak moet doen. Een verticuteerhark lijkt me alleen doenbaar voor een klein gazon.
Door een tuinman laten doen zal het vooral heel snel richting de €500 laten oplopen, die werken ook niet gratis natuurlijk.

Ik zou zeggen: beter 1 keer deftig, grondig doen dan blijven aanmodderen waarbij je op de duur toch meer moeite en geld zal kwijt zijn.
Vooral de tip van @cege (dacht ik) om ineens graszaad per 10 kg te kopen in plaats van overpriced doosjes van 1 of 2 kg, zal een pak schelen - doe ik ook altijd. Tenzij je natuurlijk met 1 of 2 kg toekomt voor je hele oppervlakte.

Horta herstelgazon, de grootste zak. 50 of 60 euro. 10x zoveel als een doosje van 10 of 15 euro. De overschot moet je maar random op wat kalere plekken strooien na het afrijden en er wordt regen verwacht. Eventueel met wat grond mengen.

Gewoon al (heel) regelmatig afrijden zal het gras een competitief voordeel geven tegenover veel andere zaken. Kale plekken moet je natuurlijk wel bijzaaien.

Ik heb de helft van mijn gazon niet meer kunnen afrijden voor de winter kwam. Dat staat nu 20cm-30cm. Nu dus dikke miserie want dat is altijd vochtig. Moet wachten op 2d volle bak zon om te kunnen rijden. Daar staat ondertussen ook al een halve moestuin in :laugh: Ook beetje lui geweest met notelaar bladeren harken (te veel kinderen die hier rondlopen). Daar zal ik ook nog wat moeten herzaaien.

In geval van twijfel voor 1000m2 zaad kopen :clap:
 
Ik heb de helft van mijn gazon niet meer kunnen afrijden voor de winter kwam. Dat staat nu 20cm-30cm. Nu dus dikke miserie want dat is altijd vochtig. Moet wachten op 2d volle bak zon om te kunnen rijden. Daar staat ondertussen ook al een halve moestuin in :laugh:
Hier hetzelfde hoor, met al de regen van de voorbije weken nog niet in geslaagd daar aan te beginnen. Gaat fijn worden als het eindelijk eens even droog is.
 
Geen illegale tips
Iemand sprak over Bofix, goed spul?
Heel goed spul, net zoals Mesotrione, Ethofumesaat (deze 2 eerste zijn naast een post-emergent ook een pre-emergent, dus voorkomt ook dat onkruidzaden uitkomen voor een bepaalde tijd), Genoxone, Primstar, ... Genoxone is nog vrij in Nederland te verkrijgen, voor de rest moet je eerder in Polen gaan zoeken. Wel verboden om te gebruiken in België.
 
Heel goed spul, net zoals Mesotrione, Ethofumesaat (deze 2 eerste zijn naast een post-emergent ook een pre-emergent, dus voorkomt ook dat onkruidzaden uitkomen voor een bepaalde tijd), Genoxone, Primstar, ... Genoxone is nog vrij in Nederland te verkrijgen, voor de rest moet je eerder in Polen gaan zoeken. Wel verboden om te gebruiken in België.
Waarom is Bofix verboden in België?
 
Zijn dat zaken die je zelf kan doen? Of laat ik hiervoor best een tuinman komen? Ik ben daar echt niet in thuis. Nogmaals, zo belangrijk is het gras niet voor mij dus ik ga daar geen €500 aan geven. Maar misschien zijn er goedkope oplossingen?
als het niet belangrijk is voor u: gewoon niets doen.
 
Omdat men hier heiliger dan de paus wil zijn en men alle herbiciden verbiedt voor particulieren. Je kan wel een tuinman laten komen om bofix te spuiten, maar dan betaal je ook genoeg natuurlijk. In de meeste andere landen zijn ze daar gelukkig niet zo fanatiek in en kan je als particulier nog voldoende goed werkende herbiciden vinden. Maar niet voor gebruik in België natuurlijk. ;)
Als je tot in Polen moet gaan zoeken voor een onkruidverdelger kan je je ook gewoon afvragen of het niet gewoon een reden heeft dat het overal verboden is.

Daarbij, wat is de zin van het telkens kapot te spuiten. Het jaar erna zit je weer met onkruid en groeit het opnieuw. Die biljartvlakke groene woestijnen zijn echt passé.
 
Welk product is in Nederland verkrijgbaar gelijkaardig of beter als bofix?
 
Ik heb vandaag het gras in 2 richtingen geverticuteerd.

Kan ik nog sproeien tegen het onkruid wat achtergebleven is?
 
Ik heb dit weekend 2 dagen onkruid uitgetrokken. Wat een helse taak is dat! Ik had echt heel veel dikke onkruid wortels die er uit moesten.

Volgende stap: verticuteren
Welke machine koop ik best? Ik snap het verschil in prijs niet, sorry heb er geen verstand van. We hebben een stuk van 15m x 20m.

 
Ik heb dit weekend 2 dagen onkruid uitgetrokken. Wat een helse taak is dat! Ik had echt heel veel dikke onkruid wortels die er uit moesten.

Volgende stap: verticuteren
Welke machine koop ik best? Ik snap het verschil in prijs niet, sorry heb er geen verstand van. We hebben een stuk van 15m x 20m.


1) Elektrisch zal wel voldoen (benzine is toch wat meer gedoe, zou ik enkel kiezen voor grotere oppervlakte), waarbij je nog kan kiezen tussen met draad & verlengsnoer, of met een accu.
2) Hoe breder de maaibreedte, hoe sneller je een grotere oppervlakte kan doen
3) Idem met de opvangbak (sowieso bespaart een opvangbak je werk achteraf om al dat mos/vilt nog op te rakelen): hoe groter, hoe meer oppervlakte je kan doen voor de bak vol zit
4) Meer standen om de diepte van verticuteren in te stellen, kan handig zijn om de gepaste diepte te vinden

Voor zo'n dingen vind ik de site van coolblue wel handig, filteren op 1 gekend merk en de verschillende modellen in een vergelijking zetten, dan zie je al snel waar het verschil zit. En ze geven ook een indicatie van welk model voor welke oppervlakte geschikt is, ik vermoed op basis van maaibreedte en de grootte van de bak.

Daar stopt mijn "technische kennis" ongeveer, door anderhalf jaar geleden zelf zo'n machine te kopen :)
FWIW: zelf gekozen voor zo'n Wolf-Garten 378 wegens wel tevreden van dat merk voor grasmachines e.d., model geschikt voor gazonoppervlakte ~350 m² en omdat die qua specificaties beter lijkt dan de 346 die overal evenveel kost als de 378. Al lag de prijs toen ~20% lager, serieus verschil op anderhalf jaar tijd (zelfde aanbieder op bol.com waar ik ze kocht), en coolblue is nog eens 20% duurder...
 
Dankjewel. Wie of wat bepaalt de diepte? Ik zou begot niet weten wat ik moet instellen eerlijk gezegd 😒
 
Dankjewel. Wie of wat bepaalt de diepte? Ik zou begot niet weten wat ik moet instellen eerlijk gezegd 😒

Geen expert, maar ik kijk of het meeste mos weg is als ik erover ga met de verticuteur; indien niet, stel ik ze wat dieper in, etc.
Bij een gazon met vooral gras en een beetje mos wil je vooral niet te diep gaan denk ik. Is het één grote mosvlakte, beter grondiger zodat je voldoende mos mee hebt.
 
Hier ook van het goede weer geprofiteerd om de gazon/kruidenperk eens te verticuteren. Schiet niet veel meer van over en het machine heeft waarschijnlijk de geest gegeven bij stuk 3.

 
Terug
Bovenaan