Tuinonderhoud Tips voor gras maaien?

😆


Zoiets dan?

Ik heb dat hier staan maar mijn gras is niet vlak genoeg. Misschien toch eens geld uitgeven aan het egaliseren van ons gazon...
Zoiets idd. Zo'n kooimaaier zou ook beter zijn voor het gazon...
 
Mijn grasmaaier laat grasplukken vallen als ik vooruit rij, maar als ik dan achteruit rij raapt hij alles mooi op. Is er hier een oplossing voor, buiten mijn gras afdoen in achteruit?
Goede vraag, ik heb dat ook soms, maar dat is meestal als het gras nat is.
 
Het is september. Ik ga nog eens verticuteren.

Nu de vraag: eerst sproeien met bofix of eerst verticuteren?
 
Het is september. Ik ga nog eens verticuteren.

Nu de vraag: eerst sproeien met bofix of eerst verticuteren?

Voor bofix heb je toch een fytolicentie (niet voor privé gebruik) nodig? En bovendien mag het enkel in de lente gebruikt worden.

@Mulan : bijzaaien kan je nog doen tot eind oktober. Daarna bemesten of compost erover.
 
Ik heb hier 4kuub compostbakken. Iemand een tip om efficient te zeven? Het is goeie compost, maar met een handzeef zie ik niet zitten.
 
Ik heb hier 4kuub compostbakken. Iemand een tip om efficient te zeven? Het is goeie compost, maar met een handzeef zie ik niet zitten.
Zo'n kleine grondzeef huren?

Zelf heb ik ook al zitten denken om een soort tafelframe te maken met in de 4 hoeken een stevige veer en zo de grondzeef erin te hangen. Dat is misschien ook een mogelijkheid.
 
Najaar is veel beter om gras te zaaien. Grond is nog warm en het wordt nat en vochtig. Dauw momenteel kan al voldoende zijn.
Rap nog eens ne ferme zak bijbestellen dus!
(Met dank aan de hond die zijn "hondentoilet" meer negeert dan gebruikt. 🤬)
 
Ik kan niet meer volgen.
Dezelfde dag gras maaien, dan verticuteren, dan gras zaaien? Na hoeveel tijd bemesten en kalken?
Klopt deze volgorde?
 
Zo'n kleine grondzeef huren?

Zelf heb ik ook al zitten denken om een soort tafelframe te maken met in de 4 hoeken een stevige veer en zo de grondzeef erin te hangen. Dat is misschien ook een mogelijkheid.

Ik zoek wel een permanente oplossing die niet te duur is. Ik heb hier ruw geschat om en bij de 10-20kuub tuinafval per jaar. Als ik dat in de 4kuub compostbakken duw en goed omkeer en bevochtig in de zomer is dat met minimal effort onder controle te houden. Vorige week waren dat 3x bakken met een berg en 1 die zo goed als vol was. Na warmte en regen is dat goed geslonken. Dit weekend nog eens goed gekeerd, van links naar rechts door de bakken. Half uur werk. Vanmorgen was dat precies een stoof en was het 4 bakken vol -20cm en 1 3/4 leeg.

Long story short, ik ga niet 3x per jaar iets van 100 euro huren, dan kan ik het evengoed naar container park brengen en een camion compost laten leveren. Ik zou wel graag wat fijne compost produceren. Ik heb dit jaar al waarschijnlijk 2kuub potgrond gekocht om de tuin opgelapt te krijgen. De kost valt wel mee (het is hier continue promo in de hubo om de hoek, 100 euro voor een kuub), maar het is wat onnozel dat ik met zakken over en weer rijd terwijl ik bergen en bergen compost heb.

Ik zat zelf te denk om een soort zeef op 1 van de 4 bakken te hangen en dan gewoon daarop te zeven, maar al dat manueel werk lijkt me veel werk....

Een draaiende filterzeef (trommelzeef) kost zo'n 400-500 euro. Iemand daar ervaring mee ?

Als het filteren te duur is, flikker ik gewoon de ruwe compost in de moestuin. De courgetten en aardbeien kunnen wel een stokje verdragen. En dan blijf ik maar zakken potgrond halen voor het fijnere werk -_-
 
Ik kan niet meer volgen.
Dezelfde dag gras maaien, dan verticuteren, dan gras zaaien? Na hoeveel tijd bemesten en kalken?
Klopt deze volgorde?

Ja, wel best wachten op een natte periode die gepasseerd is. Dus niet de weekend die eraan komt verticuteren...

Het is wel nog wat vroeg. Ik verticuteer zelf eind sept/begin okt (beetje weer in de gaten houden). Kort maaien, verticueren, dan zaaien, lichtjes inharken, ik strooi er altijd een laagje potgrond over, zeker op de grote kale plekken, aanrollen/aantrappen, sproeien.

Kalken doe ik in het najaar. Na de laatste maai sessie (eind okt/begin nov).

Bemesten doe ik enkel met wat koemest korrels in mei of zo als het goed regent.
 
Terug
Bovenaan