Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

De 2 tarieven die je daar ingeeft, is dit letterlijk van de prijsfiche of is dit de totale prijs samengeteld per kwh (dus met vaste kosten enzo erin)

Want de site stelt 0,35 en 0,05 voor maar als ik dan op mijn tariefkaart kijk zit ik maar aan +-10c/kwh afname en 3,7c/kwh injectie

En dan toont ie maar 200€ winst, en zelfs verlies door batterij op te laden ipv injectie.

Lijkt me dat ik verkeerde waardes ingeef?
10c is jou energieprijs. Maar de afname van 1kwh van het net zitten nog distributie (met capaciteitstarief), accijnzen en btw. Dat maakt dat je zonder korting inderdaad richting 30-35c dat is de prijs dat je met elke kwh bespaart. Het enige wét niet helemaal duidelijk is voor mij met hoeveel RTE dat de site rekening houdt. Maar met een goede DC zit je rond de 90%.

De 2 tarieven die je daar ingeeft, is dit letterlijk van de prijsfiche of is dit de totale prijs samengeteld per kwh (dus met vaste kosten enzo erin)

Want de site stelt 0,35 en 0,05 voor maar als ik dan op mijn tariefkaart kijk zit ik maar aan +-10c/kwh afname en 3,7c/kwh injectie

En dan toont ie maar 200€ winst, en zelfs verlies door batterij op te laden ipv injectie.

Lijkt me dat ik verkeerde waardes ingeef?
Die injectie klopt, maar bovenop de naakte elektriciteitsprijs, komen er nog allerlei kosten bij die je ook moet meereken. 0.25euro/kwh afname zal dichter bij de werkelijkheid zitten.

Voorlopige (zonder plaatsbezoek) offerte ontvangen voor een 5kwh Huawei batterij, zoals verwacht prijzig, 5,5k...
Ander merk batterij wil die ook enkel doen met dubbele omvormer, ipv die huawei te vervangen...

Even een reactie van ander bedrijf afwachten voor ander merk + andere omvormer, zou goedkoper moeten zijn eigenlijk

Voorlopige (zonder plaatsbezoek) offerte ontvangen voor een 5kwh Huawei batterij, zoals verwacht prijzig, 5,5k...
Ander merk batterij wil die ook enkel doen met dubbele omvormer, ipv die huawei te vervangen...

Even een reactie van ander bedrijf afwachten voor ander merk + andere omvormer, zou goedkoper moeten zijn eigenlijk
2 jaar geleden had ik een offerte gevraagd toen ik mn zonnepanelen plaatste.

Huawei luna2000 s1 7kw en kostte toen 4860 euro.

Hoe komt het, dat het bij jou, 5.5k kost voor een batterij van 5kw?
Of zijn de prijzen van de batterijen zo gestegen?

Heb mail verstuurd naar vertegenwoordiger voor een offerte voor de luna s1 7kw. Hij is momenteel op verlof en is eind april terug.

Laatst bewerkt:

Is er voor die capaciteit een specifieke reden om voor een niet-plugin batterij te gaan?

2 jaar geleden had ik een offerte gevraagd toen ik mn zonnepanelen plaatste.

Huawei luna2000 s1 7kw en kostte toen 4860 euro.

Hoe komt het, dat het bij jou, 5.5k kost voor een batterij van 5kw?
Of zijn de prijzen van de batterijen zo gestegen?

Heb mail verstuurd naar vertegenwoordiger voor een offerte voor de luna s1 7kw. Hij is momenteel op verlof en is eind april terug.
4500 excl btw, maar wel met nog wat extra's zoals extra zekeringkast (huidig zit vol) voor de EMMA modules.
7kwh was nog eens 800€ extra

Is er voor die capaciteit een specifieke reden om voor een niet-plugin batterij te gaan?
Momenteel zou 5 of 7 voldoende zijn denk ik, maar er komt binnen een dik jaar minstens 1 EV bij.
We gaan liever voor een vaste setup met bv ook een volwaardig EMS systeem om zoveel mogelijk eigen gebruik eruit te halen.

Maar then again ik ken er niet genoeg van. En gezien het hier ook volledig in 2 aparte topics behandeld wordt is het niet eenvoudig om situaties en menigen te vergelijken want er zijn duidelijk 2 kampen.

Ik heb ook geen zin in gedoe enzo om zelf te automatiseren/scripten/...

Laatst bewerkt:
Ik vind dat echt zot veel geld voor amper 5KW, de terugverdientijd zal toch ook ellenlang zijn. Dan kan je toch beter plugin gaan bekijken

Heb deze week ook de stap gezet om een batterij te laten steken. Zonnepanelen liggen er bijna 3 jaar en ik steek gewoon te veel terug opt net. Tis wel saai, omdat ik een nieuwe omvormer moet kopen, maarja... we bekijken dan op langer termijn en dit zal uiteindelijk dan grote voordelen leveren :)

- SOLIS S6-EH1P5K-L-PLUS HYBRID met EMS
- 2x DYNESS DL5.0C

Zal een €5k neertellen hiervoor.

Ik vind dat echt zot veel geld voor amper 5KW, de terugverdientijd zal toch ook ellenlang zijn. Dan kan je toch beter plugin gaan bekijken
Er is een reden waarom ik de andere leverancier afwacht, want zo'n huawei setup zal het waarschijnlijk niet worden...

Er is een reden waarom ik de andere leverancier afwacht, want zo'n huawei setup zal het waarschijnlijk niet worden...
Ter info (heb het eerder al vermeld), maar wij zaten op 3.8 ex btw voor 10kW.

Omvormer hebben we vanin het begin bewust voor niet Huawei gekozen dankzij het advies hier, dank daarvoor!

Ter info (heb het eerder al vermeld), maar wij zaten op 3.8 ex btw voor 10kW.

Omvormer hebben we vanin het begin bewust voor niet Huawei gekozen dankzij het advies hier, dank daarvoor!
Sleutel op de deur hier dus had daar weinig keuze in, en ook niet bij stilgestaan toen...

Mijn vader zat ook aan minder dan 4 voor een batterij + omvormer. Maar wacht nog op antwoord van die firma

Edit: 2e offerte ook ontvangen, 5khw + extra omvormer komt ook op +5,3k (incl btw) en 10kwh gaat dan naar 6,5k.

Scheelt dus voorlopig maar 200€ ten opzichte van de huawei setup 🙃

Als iemand nog tips heeft voor leveranciers regio west vlaanderen ;)

Laatst bewerkt:
Als je gisteren met je thuisbatterij kon inspelen op de onbalansmarkt dan kon je blijkbaar een goede zaak doen.

Onbalansmarkt ging op paasmaandag 's middags blijkbaar naar een nog nooit geziene -15000€/MWh, of dus - 15€/kWh.

Bij installatie van mijn zonnepanelen, 2 jaar geleden kosten een batterij luna van 7kw, 4800 euro.
Vandaag offerte gekregen en deze kost nu 5800 euro! Een stijging van 20%. Is dit normaal? Zijn de batterijen zoveel gestegen?

Bij installatie van mijn zonnepanelen, 2 jaar geleden kosten een batterij luna van 7kw, 4800 euro.
Vandaag offerte gekregen en deze kost nu 5800 euro! Een stijging van 20%. Is dit normaal? Zijn de batterijen zoveel gestegen?
Vanaf 1 april is de 9% tax rebate voor chinese export van batterijen niet meer van toepassing, dat gaat doorgerekend worden bij elke stap tot de klant. Dat is al 1 verklaring.
Dan ook ~3,1% inflatie in 2024 en ~2,5% in 2025.
En nu de oorlog die inhakt op olieprijzen, wat ook weer doorsijpelt in de transportkosten.

Dus ja, zo raar lijkt mij die +20% niet.

Anderzijds zijn in die 2 jaar tijd de groothandelsprijzen van LFP batterijcellen wel blijven zakken en is daarnaast de markt van thuisbatterijen ook totaal open gebroken met in verhouding heel goedkope plug-in batterijen. Het is met die alternatieven ook niet alsof thuisbatterijen nu nog iets is voor early adopters die er flink voor door willen betalen.

Qua economische marktwerking is het dus wel raar, tenzij het Huawei en die installateurs niet al te veel boeit om dat verkocht te krijgen.

Vanaf 1 april is de 9% tax rebate voor chinese export van batterijen niet meer van toepassing, dat gaat doorgerekend worden bij elke stap tot de klant. Dat is al 1 verklaring.
Dan ook ~3,1% inflatie in 2024 en ~2,5% in 2025.
En nu de oorlog die inhakt op olieprijzen, wat ook weer doorsijpelt in de transportkosten.

Dus ja, zo raar lijkt mij die +20% niet.
De chinese rebate op 1 april is gedaald naar 6%. Op 1 jan zal deze niet meer van toepassing zijn.

De prijsstijging is vooral te wijten aan vraag/aanbod. Veel meer gezinnen plaatsen nu batterijen. Zonnepanelen ook.

Antwoord van de verkoper: dat de prijzen redelijk gestegen zijn en dat de administratieve kosten terug zijn bijgekomen.
1000 eruo is veel en moeilijker om terug te verdienen

Intussen een offerte via de groepsaankoop van West Vlaanderen (Energreen) die toch al een pak schappelijker is.
Hier komt het op 4775 exclusief btw voor een 10kwh setup (inclusief nieuwe omvormer)

Daar geraakt huawei nog niet aan met 5kwh voor gewoon de Luna batterij :crazy:

BELPEX kwartierwaarden gaan deze middag weer richting -€500/MWh, of dus -€0,50/kWh.
Dynamisch tarief kan interessant zijn als je hierop kan inspelen met een stevige thuisbatterij setup.
Alleszins wel zien dat je tijdens die uren vooral NIET injecteert.

Na verder kijken dan enkel de groepsaankoop toch beslist om iets meer te investeren voor een degelijkere setup.
Keuze is gegaan naar 10kwh Pylontech batterij + 10kwh Solis omvormer met slimme sturing

Terug
Bovenaan