Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Ik heb Flexio zelf nog niet.
Maar me wel serieus in verdiept, dus hetgeen ik hoor en lees en opzocht vind je hier terug:

De easee up werkt perfect met flexio.
Alleen (persoonlijk) doet flexio nog niet heel veel met EV laden.
Ik vergelijk het met EVCC, waar ik bvb kan zeggen morgen om 8:00's morgen wil ik de auto op 60% hoeveel gaat me dit kosten?
Dan zal EVCC aan de hand van dynamische prijzen tellen hoeveel het u kost.
EVCC moet je wel zelf doen en vereist iets van IT-kennis.
Wat EVCC doet, doet Flexio nog niet.
Die stuurt gewoon de laadpaal met het gewenste vermogen aan en kijkt of bvb u waarde lager is dan gewenst.
Zet hem uit bij te dure tarieven etc..
Maar kijkt niet naar de laadtoestand van u EV.
Hier zijn de verschillende modussen die je kunt instellen voor de laadpaal.

Flexio nemen met alleen laadpaal lijkt me financieel niet interessant.
Met thuisbatterij wel.

Easee wordt volledig door de cloud bedient.
Dus u laadpaal maakt verbinding met de WiFi en je hebt daar account.
Flexio Raspberry Pi doet een API-call (stuurt commando) naar Easee platform.
En Easee platform stuurt dit naar laadpaal en klaar.

Is vrij eenvoudig setup die ik zelf ook heb.
Nadeel als de cloud van Easee kapot is of stopt ben je de 'sjaak'.

Met omvormers babbelt flexio intern via modus aan de hand van u interne netwerkbekabeling of wifi.

En via P1 dongle kan flexio dan u actuele verbruik achterhalen.
Met al deze data samen kan hij dan bepalen wat het financieel interesante is om te doen.
En hij "leert" ook van u gedrag.
Hij zal zien dat je bvb. om 18:30 piek trekt door te koken.
En zal daarop bvb u batterij meer laden of de lading inhouden tot de dure momenten.

Wat Flexio doet kan je perfect zelf ook doen via Home Assistance enz..
Maar dan moet je er wel tijd en mee bezig zijn.
En dat is iets dat ik soms mis. :)
Ik ga zowiezo gewoon beginnen met een laadpaal.. Ma gij zijt dus wel content met u Easee Up?

Na een offerte gekregen te hebben van een Smappee en duidelijk te maken dat dit niet ging lukken want er ligt geen datakabel, kwam er een tweede offerte met een 4g-box. Ik heb dat dan eens bekeken en tot de conclusie gekomen dat dit op zich geen verschil maakt want er moet nog altijd ne kabel naar binnen en die 4gbox is eigenlijk de vervanging van mijn ethernet/wifi.
Nutteloos en dan zelf maar eens beginnen zoeken en uitgekomen op die Easee UP.
Ik ga het gewoon zelf installeren, de kabel ligt er al.
De reden dat ik het vroeg is omdat mijn madam daarmee afkwam toen ik zei dat ik het zelf ging doen(die kent er niks van maar was met haar werk in contact gekomen met flexio) "Is dat compatibel met flexio, want dat is de toekomst e!'
:laugh:
Home assistant kan ik mij wel eens mee bezig houden. Maar ik had ne NUC maar ik ben hem kwijt :p

Ik heb Flexio zelf nog niet.
Maar me wel serieus in verdiept, dus hetgeen ik hoor en lees en opzocht vind je hier terug:

De easee up werkt perfect met flexio.
Alleen (persoonlijk) doet flexio nog niet heel veel met EV laden.
Ik vergelijk het met EVCC, waar ik bvb kan zeggen morgen om 8:00's morgen wil ik de auto op 60% hoeveel gaat me dit kosten?
Dan zal EVCC aan de hand van dynamische prijzen tellen hoeveel het u kost.
EVCC moet je wel zelf doen en vereist iets van IT-kennis.
Wat EVCC doet, doet Flexio nog niet.
Die stuurt gewoon de laadpaal met het gewenste vermogen aan en kijkt of bvb u waarde lager is dan gewenst.
Zet hem uit bij te dure tarieven etc..
Maar kijkt niet naar de laadtoestand van u EV.
Hier zijn de verschillende modussen die je kunt instellen voor de laadpaal.

EVCC kan je tegenwoordig al helemaal via de UI configureren, enkel geavanceerde instellingen zoals capaciteitstarief hebben (voorlopig) nog een YAML configuratie in de UI.

Binnenkort zal EVCC ook je thuisbatterij kunnen aansturen adhv zonvoorspelling en dynamische prijzen, je kan de de experimentele optimizer al proberen.
Enkel onbalanstarieven zal EVCC nooit kunnen. Maar volgens mij is onbalans ook overroepen, ik gok dat er binnenkort teveel kleine spelers op het net zitten spelen met onbalans, dat er misschien nog meer onbalans ontstaat door slechte sturingen.

Ik ga zowiezo gewoon beginnen met een laadpaal.. Ma gij zijt dus wel content met u Easee Up?

Na een offerte gekregen te hebben van een Smappee en duidelijk te maken dat dit niet ging lukken want er ligt geen datakabel, kwam er een tweede offerte met een 4g-box. Ik heb dat dan eens bekeken en tot de conclusie gekomen dat dit op zich geen verschil maakt want er moet nog altijd ne kabel naar binnen en die 4gbox is eigenlijk de vervanging van mijn ethernet/wifi.
Nutteloos en dan zelf maar eens beginnen zoeken en uitgekomen op die Easee UP.
Ik ga het gewoon zelf installeren, de kabel ligt er al.
De reden dat ik het vroeg is omdat mijn madam daarmee afkwam toen ik zei dat ik het zelf ging doen(die kent er niks van maar was met haar werk in contact gekomen met flexio) "Is dat compatibel met flexio, want dat is de toekomst e!'
:laugh:
Home assistant kan ik mij wel eens mee bezig houden. Maar ik had ne NUC maar ik ben hem kwijt :p
Ben tot op heden content van de Easee. Maar waarom trek je geen outdoor UTP kabel extra erbij als ze de kabel voor de laadpaal leggen?
Als die binnen komt sluit je die aan op u netwerk en buiten slijpte een betonijzerr kort af en plaats die achter u paal en zet een U6 mesh van Unifi 10cm boven de grond vast op dit betonijzer via tie-wraps. Met plastic spuitbus spuit je die in zwart of andere onopvallende kleur.

Dan heb je wifi voor laadpaal & eventueel ook voor u auto of andere toestellen toestellen buiten in u voortuin. Win-Win.
En moet je niet met 4G beginnen, zo heb ik het gedaan.
Laadpaal staat hier nu 2 jaar en heeft me nog niet in de steek gelaten, dus nee content van.

Is flexio zelf de toekomst laat ik in het midden.
Het is 1 van de spelers in het EMS (Energy Management System) ecosysteem.
Waar u vrouw wel gelijk heeft in mijn opinie is dat een soort van EMS-systeem in de toekomst belangrijk wordt.
Vooral eentje die verbruikers gaat sturen.
En of u netafname kan verminderen op dure momenten door u thuisbatterij te gebruiken.
Ontwikkel je dit zelf of betaal je een dienst is een keuze van u.
Stom bvb. gisteren en van de nacht stond de kale energieprijs rond 6-8cent. Ideal moment om al mijn EV's, wasjes enz te doen.
Zonne-energie is er nu nauwelijks dus moet ik mijn energie zo goedkoop mogelijk nemen van het net.
Bvb. vandaag is vanaf 12:00 - 22:00 elektriciteitsprijs boven de 11cent, wat aan duurdere kant is.
Dus is het om minder te verbruiken, en deze nacht zal die wrs rond de 8 cent zijn dus ideaal om terug te verbruiken.
Maar als je dit altijd zelf in de mot moet houden, ga je op termijn niet leuk vinden.
Prijs gaat ook meer fluctueren, door de hernieuwbare energie.
Veel wind = goedkope prijs, bij de vorige storm stond de elektriciteitsprijs heel het weekend rond de 0euro.

Hoe meer je verbruikt hoe interessanter zo'n EMS wordt, zeker als je EV, warmtepomp etc hebt.
Dit zijn verbruikers die je wat kan sturen om meer te verbruiken.
Gezinnen die geen EV hebben en op gas verwarmen zijn in mijn ogen niet zo goedkopere af met EMS.
U grootste verbruiker is 9/10 u kookplaat en oven. Je kan moeilijk van mensen verlangen dat ze koken na 22:00 ...

Ben tot op heden content van de Easee. Maar waarom trek je geen outdoor UTP kabel extra erbij als ze de kabel voor de laadpaal leggen?
Als die binnen komt sluit je die aan op u netwerk en buiten slijpte een betonijzerr kort af en plaats die achter u paal en zet een U6 mesh van Unifi 10cm boven de grond vast op dit betonijzer via tie-wraps. Met plastic spuitbus spuit je die in zwart of andere onopvallende kleur.

Dan heb je wifi voor laadpaal & eventueel ook voor u auto of andere toestellen toestellen buiten in u voortuin. Win-Win.
En moet je niet met 4G beginnen, zo heb ik het gedaan.
Laadpaal staat hier nu 2 jaar en heeft me nog niet in de steek gelaten, dus nee content van.

Is flexio zelf de toekomst laat ik in het midden.
Het is 1 van de spelers in het EMS (Energy Management System) ecosysteem.
Waar u vrouw wel gelijk heeft in mijn opinie is dat een soort van EMS-systeem in de toekomst belangrijk wordt.
Vooral eentje die verbruikers gaat sturen.
En of u netafname kan verminderen op dure momenten door u thuisbatterij te gebruiken.
Ontwikkel je dit zelf of betaal je een dienst is een keuze van u.
Stom bvb. gisteren en van de nacht stond de kale energieprijs rond 6-8cent. Ideal moment om al mijn EV's, wasjes enz te doen.
Zonne-energie is er nu nauwelijks dus moet ik mijn energie zo goedkoop mogelijk nemen van het net.
Bvb. vandaag is vanaf 12:00 - 22:00 elektriciteitsprijs boven de 11cent, wat aan duurdere kant is.
Dus is het om minder te verbruiken, en deze nacht zal die wrs rond de 8 cent zijn dus ideaal om terug te verbruiken.
Maar als je dit altijd zelf in de mot moet houden, ga je op termijn niet leuk vinden.
Prijs gaat ook meer fluctueren, door de hernieuwbare energie.
Veel wind = goedkope prijs, bij de vorige storm stond de elektriciteitsprijs heel het weekend rond de 0euro.

Hoe meer je verbruikt hoe interessanter zo'n EMS wordt, zeker als je EV, warmtepomp etc hebt.
Dit zijn verbruikers die je wat kan sturen om meer te verbruiken.
Gezinnen die geen EV hebben en op gas verwarmen zijn in mijn ogen niet zo goedkopere af met EMS.
U grootste verbruiker is 9/10 u kookplaat en oven. Je kan moeilijk van mensen verlangen dat ze koken na 22:00 ...
Omdat die kabel een jaar geleden gelegd is toen heel onze tuin en oprit is aangelegd, daarbij hebben we geen UTP kabel tot daar meegetrokken.. Beetje stom, maar vijgen na pasen en ik ga het niet meer opensmijten. Op het plan stond er een wachtbuis met trekkabel en een stroomkabel voor de laadpaal, die trekkabel hebben ze dus gebruikt om die stroomkabel erdoor te trekken..
Die Unify wifi komt er wel buiten, maar op dit moment heb ik dat nog niet nodig gehad, Is vrij simpel te fixen, alles binnen is al van Unify.
Er loopt denk ik wel een ethernet naar de plaats waar ooit een poort moet komen, misschien dat ik deze kan gebruiken voor en verdoken wifi.

Ja wij hebben alles op electriciteit dus het zal idd wel de moeite zijn, maar we hebben nog geen batterij..

Hier nog eens een berekening gemaakt via mijn-thuisbatterij.

Momenteel verbruik van 1300kwh en 2750kwh injectie

Optie 1 : Homewizard 2,7kwh bespraring van 616kwh 185EUR - Prijs is 1195EUR +-6,5j
Optie 2 : Marstek Venus V3 5kwh bespraring van 688kwh 207EUR - Prijs is 1319EUR +-6,3j

Voorkeur gaat naar de homewizard puur omdat deze compacter is.
Wat denken jullie?
Ik denk dat je je vergist hebt van topic. De 2 batterijen dat je aanhaalt zijn plugin. Daar is een andere Topic voor gemaakt. Maar stel daar gerust je vragen :tongue:

Ik weet niet goed of dit nu in thuisbatterij, zonnepanelen of capaciteitstarief topic moet. :cool:

Eindelijk gaat het ook gebeuren: de digitale meter wordt geïnstalleerd.
Wat nu? Thuisbatterij plaatsen of niet?

Even situatie schetsen:
Zonnepanelen:
- Heb 14 zonnepanelen met totaal 4,65kWp.
- Waren er eerst 10 met omvormer van 3kW. Daarna 4 panelen bijgeplaatst maar wegens prosumententarief geen grotere omvormer.
- Daardoor vlakt de curve in de zomer wel van 12u tot 17u (gisteren 12 tot 15u). Dus ik laat in de zomermaanden wel wat liggen.
- Alles op zuiden georiënteerd.

Verbruik:
- Verwarm en kook op gas
- Heb airco hangen om de zolder te verwarmen in de winter (zelden), of te koelen in de zomer (dat wat meer en zal nu waarschijnlijk nog meer worden als mijn stroom niets waard is)
- 2 EV's maar die moeten eigenlijk niet zo heel veel laden, zeg beide 2x per week van 30% naar 80% (40kWh elk ongeveer)
Tot nu toe ook altijd moeten laden met max. 16A, (3kW) want anders viel de zekering van de meter uit. Dus daar zijn we al aan gewend.
- Ik heb ook een dongle om mijn laadpaal dynamisch aan te sturen met de data van de digitale meter (Easee laadpaal) en was wat aan het experimenteren met Home Assistant, maar voorlopig weinig nut, want geen home automation toestellen en dus geen digitale meter.
- Voor de rest vrij zuinig met elektriciteit: led, veel achter schakelaar om uit te zetten, etc. Wel wasmachine en vaatwasser, geen droogkast.
- Zwemvijver met pomp die continue staat te draaien, geen idee van verbruik.

Thuisbatterij:
Paar jaar geleden offerte gevraagd voor 10kWh batterij, totaal prijs 7.200€.
Nu net even gebeld, was nog steeds 6.900€.
Terugverdientijd was 2 jaar geleden 9 a 10 jaar. Vind ik lang, ook gezien de garantie die men gaf. (10 jaar)
Verkoper zei net dat men in de wintermaanden aanvult met dynamisch tarief. Is dat zinvol?

Ik heb eigenlijk geen flauw idee waar ik nu best start met optimaliseren.
Over het capaciteitstarief maak ik me weinig zorgen, omdat onze zekering van de meter toch al geen hoog verbruik toe liet (bij 25A EV laden direct uitvallen, bij 20A na 30 minuten) en omdat ik die dongle heb om de laadpaal te optimaliseren me de slimme meter.

Tot nu toe kreeg het volle pond voor mijn zonnestroom, nu niet meer natuurlijk. Maar hoeveel gaat me dat eigenlijk kosten?
Vorig jaar had ik totale productie van 4,98MWh.

Kan ik best gewoon even de kat uit de boom kijken en mijn wagens rustig verder blijven laden en mijn airco opzetten om het huis te koelen als ik veel stroom opwek? (om er nog iets aan te hebben) En ondertussen meetdata verzamelen.

Of plaats ik beter een grotere omvormer (1.400€ zei de verkoper me voor een 5kW omvormer) om meer marge te hebben tijdens de zomermaanden ivm capaciteitstarief?
Of plaats ik even goed een warmtepomp in mijn zwemvijver om die langer lekker warm te hebben om het overschot aan stroom weg te werken?
Of (ver)plaats ik zonnepalen, meer naar het westen om langduriger zonnestroom te hebben? Om zo langer buffer te hebben voor capaciteitstarief en om langer EV te laden met zonnestroom.

Zijn die auto's elk 2x 40kWh per week? Of zijn het mini auto's met een 40kWh batterij?
Ik vermoed het eerste wat dus op 160kWh/week of 688kWh/maand uitkomt. Dat toch al vrij veel.

Ik zou zeggen, begin eens met monitoren en data te verzamelen. Die 7000euro voor een batterij ga je wss nooit rendabel krijgen.

Zijn die auto's elk 2x 40kWh per week? Of zijn het mini auto's met een 40kWh batterij?
Ik vermoed het eerste wat dus op 160kWh/week of 688kWh/maand uitkomt. Dat toch al vrij veel.
Ik weet niet waarom ik het zo moeilijk maakte, ik kan het ook op zoeken in het portaal van mijn laadpaal:
februari 404 kWh
januari 520 kWh
december 483 kWh
november 571 kWh
oktober 486 kWh

Ik denk inderdaad dat ik best monitor. Ga die HomeAssistant terug activeren en alles opvolgen en data verzamelen.
Ondertussen ga ik deze zomer mijn huis koel houden met mijn energie overschot :cool:

Verkoper zei net dat men in de wintermaanden aanvult met dynamisch tarief. Is dat zinvol?

Reken het eens uit met historische day look ahead prijzen van vorig jaar.

Ik vind van niet. De delta tussen de laagste daluren en de prijs van variabel kwartaalcontract is (of was toen ik het uitrekende) niet groot genoeg om rendabel te maken om energie met je batterij te verplaatsen van dal naar piekuren. (En eenmaal met dynamisch contract moet je dat doen wat de piekuren zijn wel best duur).

De grote boosdoener is dat enkel de energiecomponent variabel is, maar dat is maar 30% van de prijs die je betaalt. Distributie en belastingen zijn niet variabel.

Ik houd het bij een variabel kwartaalcontract.

Ik weet niet goed of dit nu in thuisbatterij, zonnepanelen of capaciteitstarief topic moet. :cool:

Eindelijk gaat het ook gebeuren: de digitale meter wordt geïnstalleerd.
Wat nu? Thuisbatterij plaatsen of niet?

Even situatie schetsen:
Zonnepanelen:
- Heb 14 zonnepanelen met totaal 4,65kWp.
- Waren er eerst 10 met omvormer van 3kW. Daarna 4 panelen bijgeplaatst maar wegens prosumententarief geen grotere omvormer.
- Daardoor vlakt de curve in de zomer wel van 12u tot 17u (gisteren 12 tot 15u). Dus ik laat in de zomermaanden wel wat liggen.
- Alles op zuiden georiënteerd.

Verbruik:
- Verwarm en kook op gas
- Heb airco hangen om de zolder te verwarmen in de winter (zelden), of te koelen in de zomer (dat wat meer en zal nu waarschijnlijk nog meer worden als mijn stroom niets waard is)
- 2 EV's maar die moeten eigenlijk niet zo heel veel laden, zeg beide 2x per week van 30% naar 80% (40kWh elk ongeveer)
Tot nu toe ook altijd moeten laden met max. 16A, (3kW) want anders viel de zekering van de meter uit. Dus daar zijn we al aan gewend.
- Ik heb ook een dongle om mijn laadpaal dynamisch aan te sturen met de data van de digitale meter (Easee laadpaal) en was wat aan het experimenteren met Home Assistant, maar voorlopig weinig nut, want geen home automation toestellen en dus geen digitale meter.
- Voor de rest vrij zuinig met elektriciteit: led, veel achter schakelaar om uit te zetten, etc. Wel wasmachine en vaatwasser, geen droogkast.
- Zwemvijver met pomp die continue staat te draaien, geen idee van verbruik.

Thuisbatterij:
Paar jaar geleden offerte gevraagd voor 10kWh batterij, totaal prijs 7.200€.
Nu net even gebeld, was nog steeds 6.900€.
Terugverdientijd was 2 jaar geleden 9 a 10 jaar. Vind ik lang, ook gezien de garantie die men gaf. (10 jaar)

Ik heb eigenlijk geen flauw idee waar ik nu best start met optimaliseren.
Over het capaciteitstarief maak ik me weinig zorgen, omdat onze zekering van de meter toch al geen hoog verbruik toe liet (bij 25A EV laden direct uitvallen, bij 20A na 30 minuten) en omdat ik die dongle heb om de laadpaal te optimaliseren me de slimme meter.

Tot nu toe kreeg het volle pond voor mijn zonnestroom, nu niet meer natuurlijk. Maar hoeveel gaat me dat eigenlijk kosten?
Vorig jaar had ik totale productie van 4,98MWh.

Kan ik best gewoon even de kat uit de boom kijken en mijn wagens rustig verder blijven laden en mijn airco opzetten om het huis te koelen als ik veel stroom opwek? (om er nog iets aan te hebben) En ondertussen meetdata verzamelen.

Of plaats ik beter een grotere omvormer (1.400€ zei de verkoper me voor een 5kW omvormer) om meer marge te hebben tijdens de zomermaanden ivm capaciteitstarief?
Of plaats ik even goed een warmtepomp in mijn zwemvijver om die langer lekker warm te hebben om het overschot aan stroom weg te werken?
Of (ver)plaats ik zonnepalen, meer naar het westen om langduriger zonnestroom te hebben? Om zo langer buffer te hebben voor capaciteitstarief en om langer EV te laden met zonnestroom.
Die offerte is dan ook gewoon belachelijk duur. Hier een offerte voor 10 kW batterij, komt op €3.800 ex btw. Dat verandert het plaatje al serieus natuurlijk

Hier komen ze binnenkort offerte maken.

Waarschijnlijk een 10kw thuisbatterij.

Ik ben benieuwd of dat meevalt. Tijdje terug een mail gehad met een actie van solaredge om goedkoper een thuisbatterij te plaatsen alleen vond ik die toen nog duur.

Reken het eens uit met historische day look ahead prijzen van vorig jaar.
Is daar een Excel of applicatie voor?
Ik heb nu nog geen dagelijkse data van hoeveel ik daadwerkelijk op het net heb gezet. Dus geen idee of ik iets betrouwbaar kan berekenen.
Ik vind van niet. De delta tussen de laagste daluren en de prijs van variabel kwartaalcontract is (of was toen ik het uitrekende) niet groot genoeg om rendabel te maken om energie met je batterij te verplaatsen van dal naar piekuren. (En eenmaal met dynamisch contract moet je dat doen wat de piekuren zijn wel best duur).

De grote boosdoener is dat enkel de energiecomponent variabel is, maar dat is maar 30% van de prijs die je betaalt. Distributie en belastingen zijn niet variabel.

Ik houd het bij een variabel kwartaalcontract.
Ja inderdaad, de andere componenten zijn eigenlijk de boosdoeners voor de prijs.
Ik heb 10 jaar geleden eens gekeken of er een gasboiler was die ook elektriciteit kon opwekken, om zo volledig af te koppelen.
Was er wel, en zou net gelukt hebben, maar dan ben je wel volledig afhankelijk van dat toestel voor alles.
Nu heb je 2 systemen, werkt de gas niet, dan kan ik nog altijd een elektrisch vuurtje aanzetten.
EV laden zou natuurlijk al helemaal niet lukken met zoiets.

De complexiteit van het hele gegeven staat me niet aan.
Batterij plaatsen, variabel contract, bepalen wanneer wel en niet laden/leveren, gaat de batterij lang genoeg meegaan, etc.
Ik denk dat ik met kleine zaken zonder investeringen even goed af kan zijn: loadbalancer voor de EV, vaatwasser overdag opzetten ipv 's nachts.

Topic is niet heel actief, kiezen veel mensen nu eerst nog voor een plugin batterij ? :D
Een batterij is nog steeds amper rendabel. Al zeker vaste installaties niet. En veel mensen bekijken dit puur financiëel.
Plug-in batterijen, die uiteindelijk een pak goedkoper zijn, zijn voor vele mensen nog niet rendabel... Uiteindelijk is het plug-in topic ook niet zo actief. Op een forum van deze omvang, zijn het nog altijd maar weinig mensen die er één hebben.

Een batterij is nog steeds amper rendabel. Al zeker vaste installaties niet. En veel mensen bekijken dit puur financiëel.
Plug-in batterijen, die uiteindelijk een pak goedkoper zijn, zijn voor vele mensen nog niet rendabel... Uiteindelijk is het plug-in topic ook niet zo actief. Op een forum van deze omvang, zijn het nog altijd maar weinig mensen die er één hebben.
Bwoah, als ik het zo zie zou een thuisbatterij bij mij terugverdiend zijn op 8 jaar zonder enige optimalisatie. Rendementsgewijs is dat toch ferm goed tbh..
't is wat bijsparen, maar er komt er asap ene hier in huis

Bwoah, als ik het zo zie zou een thuisbatterij bij mij terugverdiend zijn op 8 jaar zonder enige optimalisatie. Rendementsgewijs is dat toch ferm goed tbh..
't is wat bijsparen, maar er komt er asap ene hier in huis
Daarom dat ik ook amper zei. Het kan altijd maar is heel afhankelijk van je verbruik en PV opbrengst. En is maar voor een klein deel van de mensen dat het rendabel zal zijn momenteel.

Als dat je offerte van hierboven is van €4.000 ([edit]er vanuit gaand dat het 6% BTW is) voor 10kWh batterij, dan lijkt mij dat heel straf dat je dit op 8j zou terugverdienen; zelfs als de energieprijzen van vandaag nog 8j zo blijven; of zelfs nog stijgen. Het kan, maar dat zou een heel specifiek profiel zijn.

Daarom dat ik ook amper zei. Het kan altijd maar is heel afhankelijk van je verbruik en PV opbrengst. En is maar voor een klein deel van de mensen dat het rendabel zal zijn momenteel.

Als dat je offerte van hierboven is van €4.000 ([edit]er vanuit gaand dat het 6% BTW is) voor 10kWh batterij, dan lijkt mij dat heel straf dat je dit op 8j zou terugverdienen; zelfs als de energieprijzen van vandaag nog 8j zo blijven; of zelfs nog stijgen. Het kan, maar dat zou een heel specifiek profiel zijn.
Is die offerte idd. Warmtepomp, 2 elektrische wagens en binnenkort waarschijnlijk airco's.

We kunnen die batterij dus quasi continu gebruiken om 's avonds de overproductie in onze auto's te steken 🤷‍♂️

Ik zou eigenlijk eens moeten rekenen met de terugbetalingskost van de werkgever, dat versnelt het waarschijnlijk nog enorm.

Altijd dezelfde discussies...

De meeste mensen gaan anders om met energie dan de gemiddelde BG'er.

Een batterij zetten bespaart zonder dat je aan comfort moet inboeten. Sowieso haal je rendement en sowieso ben je beter beschermd tegen heel die energiemarkt.

Is die offerte idd. Warmtepomp, 2 elektrische wagens en binnenkort waarschijnlijk airco's.

We kunnen die batterij dus quasi continu gebruiken om 's avonds de overproductie in onze auto's te steken 🤷‍♂️

Ik zou eigenlijk eens moeten rekenen met de terugbetalingskost van de werkgever, dat versnelt het waarschijnlijk nog enorm.
Zoals ik dus zei, voor een klein deel van de bevolking met een specifiek profiel. Want je bent deel van een minderheidsgroep (WP) gecombineerd met dubbele minderheidsgroep (1 EV is al maar een klein deel van de bevolking; 2 nog veel kleiner) van de Belgische bevolking...

PS: Zoals eerder ook al aangehaald in deze topic: terugbetalingskost in rekening brengen is appels met peren vergelijken want dat is een deel van je loonpakket in mindering brengen bij iets totaal anders. Maar doe maar als je jezelf graag rijk rekent.
Altijd dezelfde discussies...

De meeste mensen gaan anders om met energie dan de gemiddelde BG'er.
Er werd gevraagd waarom de thread op BG niet heel actief is, dan is hoe de gemiddelde BG'er ermee omgaat net heel relevant :unsure:

Terug
Bovenaan