Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Voornamelijk het vermogen waarmee deze energie kan leveren aan de verbruikers in je huis.

Plugin batterij: 0,8 kiloWatt vermogen bij zelfinstallatie

"dedicated": Limiet is het totaal vermogen van je PV inverters. Heb je al een 10 kilowatt zonnepaneel inverter? Dan is je limiet 10 kilowatt batterij inverter vermogen.

Welk net heb je? Enkelfasig 230V? Driefasig 3x400+N?

En die batterij is in een goede staat? Vreemd dat hij die verkoopt?! Hoeveel vraagt hij ervoor?

Een compatibele 3kVA batterijomvormer kost van Victron kost €600 maar je hebt meer materiaal nodig dan dat, bijkomende automaat, REM automaat, bekabeling, Meetspoel om de stroom te meten, aanpassing schema's, keuring en aangifte fluvius.
Mijn omvormer van de zonnepanelen is de Solaredge 3500h. Geen idee welk vermogen die heeft. Maximale pieklading zou 7000 watt zijn en de maximale op en ontlading 5000 watt.

Ik heb een driefasig net maar de omvormer staat maar op 1 fase vermits de SE 3500h een eenfasige omvormer is.

Mijn collega heeft die accu overgehouden nadat ze problemen hadden bij de installatie. Combinatie van een eenfasige accu met een driefasige omvormer. Ze staan nu allebei te koop want de installateurs hebben ze gewoonweg niet terug meegenomen. Uiteindelijk heeft hij een andere omvormer en accu gehad.

Zijn vraagprijs is zeker bespreekbaar. Ik zou er sowieso nooit meer voor geven dan een pluginsysteem zou kosten. Zeker niet als het veel extra kosten met zich meebrengt zoals je hierboven aanhaalt.

En het staat niet vanboven op mijn lijstje om in orde te hebben. De vrouw wilt nog andere zaken in orde brengen.

De maand september met 1 Marstek van 5kWh. 2 dagen veel afname gehad om de auto te laden omdat we op weekend vertrokken en ik die week veel op verplaatsing was waardoor ik amper op zonnestroom kon laden. En het was nog eens slecht weer er bij die week.

Soms denk ik dat 15 of 20kWh aan batterijvermogen ideaal zou zijn. Dan kan ik elke avond met gemak 10 à 15kWh uit de batterij trekken om de auto terug op te laden. Een dagje kantoor is ongeveer 15kWh verbruik. Maar als je ziet dat het meeste dagen lukt zonder afname en icm een 5kWh batterij, zou ik die investering nooit terug verdiend krijgen.

rusNBkG.png

MNt8hFq.png

Stevig stroomverbruikske de afgelopen 12 maand, blij dat ik in mei nog die extra panelen heb kunnen bijleggen.

H3a8Lpc.png

Er dus nog ruimte voor verbetering. Ik vermoed dat ik tegen mei volgend jaar een mooier beeld ga kunnen vormen hoeveel besparing een batterij me nog gaat opleveren. Nov 24 - maart 25 waren stevige verbruiksmaanden waarbij de extra panelen er nog niet waren, dus ben wel benieuwd.

Met de injectie in de zomermaanden heb je nog niet genoeg om jouw afname die maanden te compenseren. Met een batterij krijg je wellicht de afname met 80% van de injectie naar beneden, maar dan ben je er nog niet. Nog extra panelen en een batterij zullen wel een merkbaar effect hebben bij jou.

Ik wou ook eens dat HW grafiekje opzoeken, maar hij toont nooit de laatste 12 maand. Ofwel 2024 ofwel 2025...

Met de injectie in de zomermaanden heb je nog niet genoeg om jouw afname die maanden te compenseren. Met een batterij krijg je wellicht de afname met 80% van de injectie naar beneden, maar dan ben je er nog niet. Nog extra panelen en een batterij zullen wel een merkbaar effect hebben bij jou.

Ik wou ook eens dat HW grafiekje opzoeken, maar hij toont nooit de laatste 12 maand. Ofwel 2024 ofwel 2025...

Dat dashboard komt uit de webinterface, niet de app.

Ik heb meegedaan met de groepsaankoop west-vlaanderen voor een thuis batterij.
Nu heb ik van het bedrijf zelf na een telefoon gesprek een gedetailleerde offerte gekregen. Mij lijkt het zeer interessant te zijn.
Volgens hem is die 'alpha ess energey management system' hun sturing om er een slimme batterij/omvormer van te maken zonder dat ik nog een extra sturing nodig heb.
Lijkt dit een correcte offerte? Iemand gekend met die alpha ess materialen?

Nu heb ik van het bedrijf zelf na een telefoon gesprek een gedetailleerde offerte gekregen. Mij lijkt het zeer interessant te zijn.
Volgens hem is die 'alpha ess energey management system' hun sturing om er een slimme batterij/omvormer van te maken zonder dat ik nog een extra sturing nodig heb.

Lijkt mij vooral een foute/misleidende offerte...

Geen specifieke model nummers is voor mij een rode vlag. Zeker als je dan eens opzoekt.
Ik vermoed dat dit de Alpha ESS Smile G3 S5 omvormer is. Die is compatibel met de 3.8S, 8.2P of 10.1P batterijen:
fACZSu8.png

Dus ik zie niet welke magie ze toegepast hebben om met 2 batterijen aan 9,12kWh te komen :p
Verder is het EMS en de energiemeter precies ingebouwd in de omvormer, dus is mooie marketing blabla op de offerte. Tenzij ze ook daar eens de specifieke producten kunnen oplijsten.

Dusja, moeilijk te zeggen of het een correcte prijs is als het niet duidelijk is wat het nu juist is...

De maand september met 1 Marstek van 5kWh. 2 dagen veel afname gehad om de auto te laden omdat we op weekend vertrokken en ik die week veel op verplaatsing was waardoor ik amper op zonnestroom kon laden. En het was nog eens slecht weer er bij die week.

Soms denk ik dat 15 of 20kWh aan batterijvermogen ideaal zou zijn. Dan kan ik elke avond met gemak 10 à 15kWh uit de batterij trekken om de auto terug op te laden. Een dagje kantoor is ongeveer 15kWh verbruik. Maar als je ziet dat het meeste dagen lukt zonder afname en icm een 5kWh batterij, zou ik die investering nooit terug verdiend krijgen.

rusNBkG.png
Toch redelijk wat verlies van de batterij?

Ik zit met een DC batterij aan 95%

Lijkt mij vooral een foute/misleidende offerte...

Geen specifieke model nummers is voor mij een rode vlag. Zeker als je dan eens opzoekt.
Ik vermoed dat dit de Alpha ESS Smile G3 S5 omvormer is. Die is compatibel met de 3.8S, 8.2P of 10.1P batterijen:
fACZSu8.png

Dus ik zie niet welke magie ze toegepast hebben om met 2 batterijen aan 9,12kWh te komen :p
Verder is het EMS en de energiemeter precies ingebouwd in de omvormer, dus is mooie marketing blabla op de offerte. Tenzij ze ook daar eens de specifieke producten kunnen oplijsten.

Dusja, moeilijk te zeggen of het een correcte prijs is als het niet duidelijk is wat het nu juist is...
Merci. Ik informeer me nog verder.

Kan nog iets beter eigenlijk.

Voor iets minder geld kan je 3x Pylontech US5000-1C batterijen hebben en 14,4 kWh bruto opslag hebben.
Let wel, als je wil dat je batterijen echt heel lang mee gaan (en je kans vergroot dat je je investering goed terugverdiend) dan hou je je Depth of Discharge best beperkt tot 80%.
Dan hou je nog 11,52 kWh netto over als je je batterijen lief wil behandelen.

byg.png

Ik spreek me niet uit over de inverter die groepsaankoop voorstelt maar de Victron inverter in bovenstaande offerte staat wel bekend als kwalitatief goed met goeie support.

Voor iets minder geld kan je 3x Pylontech US5000-1C batterijen hebben en 14,4 kWh bruto opslag hebben.
Let wel, als je wil dat je batterijen echt heel lang mee gaan (en je kans vergroot dat je je investering goed terugverdiend) dan hou je je Depth of Discharge best beperkt tot 80%.

Bekijk bijlage 44729
Ik spreek me niet uit over de inverter die groepsaankoop voorstelt maar de Victron inverter in bovenstaande offerte staat wel bekend als kwalitatief goed met goeie support.
Dacht dat pylontech samen met byd ook met mijn goodwe hybrideomvormer compatibel was. Mss toch maar eens terug prijsvragen gaan doen bij installateurs maar zullen mss niet aan deze prijzen komen ?

Bekijk bijlage 44729

Met alle respect, maar hier staan mijns inziens ook zeker twee, discutabel zelfs 3 fouten in deze offerte.
Nu, ik heb ergens het vermoeden dat het gewoon een offerte is van jezelf. We weten ondertussen allen dat je gestart bent zelfstandig of in bijberoep of whatever. Dus zoek het gerust uit met je eigen leverancier, ik ga ook niet ál mijn kennis hier gaan delen. Maar op basis van wat ik daar zie staan, geraakt dat bij ons al nooit door de keuring.

Als het zo is, is het is nu ook niet de bedoeling dat we hier als installateur op dit forum eigen offertes beginnen in dit topic te smijten, persoonlijk vind ik dat nogal not done. Ik doe dit ook al 9 jaar niet. En je dient je best niet over prijzen uit te spreken als je de situatie niet kent en niet ter plaatse bij de klant geweest bent. Alsof er voor overal een pasklaar antwoord is? Want die is er nu eenmaal niet, wat al die groepsaankopen wel doen uitschijnen. Er is een reden waarom de meeste van die bedrijven een paar jaar later er niet meer zijn. De support die erbij komt kijken na een paar jaar is niet te overzien. Alles wat geplaatst wordt ben je in se 10 jaar verantwoordelijk voor, maar het is natuurlijk gemakkelijkst om dan het BTW nummertje dicht te doen en te herstarten. Waarmee ik helemaal niet zeg dat jij dat van plan bent, maar ik merk wel uit al je posts dat je heel enthousiast bent, maar de bigger picture wel serieus aan het onderschatten bent.

Trouwens bij die groepsaankopen algemeen is de structuur trouwens zo gebouwd dat ze lokken met een lage prijs, eenmaal ze langs komen, komt er vanalles van extra's bij en zo maken ze hun marges. Intussen weten we maar al te goed hoe dat in elkaar zit. Enige die er wel bij vaart, bij die groepsaankopen, is de firma die de groepsaankoop uitschrijft ;-). Nu, heb al te veel NDA's getekend om hier verder te kunnen op ingaan dus meer kan ik er niet over zeggen.

Allez om dan toch twee voorbeelden te geven van zaken die in de laatste 3 jaar gebeurd zijn.
Waren er nog meer, maar deze drie waren de grootste en hadden een grote impact.

- Fabrikant doet een softwareupdate 's nachts.
+-300 hybride toestellen gaan in fout.
100 heeft de fabrikant erdoor kunnen trekken, 200 toestellen starten niet meer op.
De shitload aan telefoons, mails, etc... begint.
Bij 200 klanten fysiek ter plaatse moeten gaan (allen op 3 weken tijd gedaan trouwens!) waarvan de helft van die omvormers effectief vervangen is moeten worden omdat ze die niet meer gereboot kregen.
De administratieve afhandeling richting fabrikant / leverancier is hierin ook niet te ontzien.
Je hebt geen idee wat zo'n shit kost.

- Batterijfabrikant waar na nu +- 5j uitkomt dat de cellen niet goed balanceren.
Ah oei, softwareprobleempje in de BMS module.
Zijn dan effectief Chinese ingenieurs vanuit Shenzen afgekomen via onze leverancier om o.a. mee te helpen bij onze klanten.
Al het nodige in garantie vervangen etc.
Impact was +- 500 batterij modules, gelukkig hingen er soms 4 geimpacteerde bij één klant.
Dit hebben we voor alle betrokken klanten op +- 1 maand opgelost gekregen nadat de fabrikant de oplossing aanreikte. Heeft wel 3 maand geduurd voor ze vonden waar de fout zat.

- Fabrikant belooft een bepaalde compatibiliteit op vlak van aansturing bij een belangrijk toestel voor onze klantenbasis die nog gelanceerd wordt (was nog niet synergrid). Door shit in de software heeft het dan nog 1 jaar en 2 maand geduurd eer het effectief werkte. Klanten die blijven bellen, mailen, zagen naar compensaties, zagen om hun installatie weer weg te nemen etc. etc. terwijl wij enkel communiceren wat de fabrikant ons mee geeft als officiële info.
Leukste van al was dan ook nog, toen het effectief werkte diende nog één parameter in de omvormer anders ingesteld te worden en nét deze parameter kon niet op afstand. Bij 150 klanten een technieker moeten gaan langs sturen, ook weer gratis en voor niets. Alles binnen de maand geregeld na "the green light". Tof hé.

En alsnog krijgen wij slechte reviews over hoe erbarmelijk onze service is :sarcastic: Best dat we persoonlijk beter weten, maar mensen hebben gewoon géén begrip en géén geduld meer. Maar wel jammer dat mensen dit zo ervaren en dan ook op google / trustpilot / vanalles gaan schrijven.

Als je nog geen BV opgestart hebt, zet hem maar om. Want het kan rap keren en als je alleen werkt kan je snel je huis kwijt zijn op deze manier.

Met bovenstaande in het achterhoofd alleen al, is heel de discussie over Marstek voor mij ook gewoon duidelijk.
Ik geloof niet dat die dingen 10j gaan mee gaan of dat je daar deftige garantie op gaat hebben when "shit hits the fan".
Mensen vergeten ook altijd dat het aanspreekpunt de leverancier is, in dit geval vaak een webshop, die vast niet meer zal bestaan.
Ook wij kiezen om aan te kopen bij betrouwbare partners waardoor we bovenstaande shitstorms kunnen oplossen op een deftige manier. Stel je voor dat je bij 500 batterij modules geen vervangende modules krijgt en je die allemaal zélf nog eens mag bekostigen om die klant uit de nood te helpen. En zo is de cirkel rond, waarom (vaak ook grote!) installateurs boeken toe doen... Nu goed, bedrijfsvisie enzo zijn ook belangrijk als je langetermijn service wil bieden, maar dat kost meestal ook wel wat.

Het is allemaal maatwerk, keer op keer want er is altijd één of meerdere problemen die geld kosten.
Afstand van installatie tot bord, gebrek aan plaats voor batterijen, gebrek aan plaats in kast, plaats voor installatie is te warm,koud, vuil, nat etc. etc.
Ik ga de laatste zijn om te beweren dat je er zomaar een prijs op kan plakken zonder te plaatse te gaan en daar alles in detail te bekijken.
De offerte is inderdaad niet volledig. Inverterautomaat ontbreekt alsook MEGA fusen en disconnector switch voor de batterijen.

Terug
Bovenaan