Mijn Marstek staat op 2500W ontladen. Dat is genoeg voor 's nachts.Sorry maar ontladen van 800W is in mijn ogen te laag.
En is druppel op hete plaat.
Opladen tegen 2500W met verlies van DC -> AC -> DC.
Prijskaartje is interessant volledig akkoord.
Vind hybride omvormer met battery pack veel interessanter en gemakkelijker.
Mogelijkheid om volledig off-grid te werken indien net uitvalt automatisch.
Batterij wordt efficiënter opgeladen rechtsreek via DC.
En als binnenkort ToU dynamisch tarief komt, kan je effectief gewoon voort doen zonder op te letten.
Alsook als capaciteitstarief op injectie komt kan je ook mooi opvangen en als hem dan vol is curtialement doen.
EV zou ik batterij uitzetten en gewoon opladen.
Stekker batterijen is ideaal voor mensen die geen warmtepomp hebben en zeer laag net verbruik (bvb. oudere mensen).
Dan doe je wel interessant zaak.
In mijn visie is het grotere kost, maar op langere termijn beter keuze voor mensen met veel netafname en grotere zonnepaneel installatie.
Overdag produceert de PV 4-7.5kW afhankelijk van het moment van de dag. Als ik op de middag 10kW trek in huis, komt er nog steeds niks van het net.
Curtailment kan ik ook doen als de batterij vol is. Voorlopig via Home Assistant, maar Marstek zou SunSpec ook willen ondersteunen in de toekomst. SunSpec is een algemeen protocol dat er voor zorgt dat batterijen en omvormers met elkaar kun praten net injectie te stoppen.
Een hybride omvormer heeft inderdaad wat minder verliezen als je de batterij gaat laden via PV. Maar als je in de winter met dynamische tarieven werkt, is het ook nog steeds AC => DC => AC waardoor je terug grotere verliezen hebt.
Ik wou heel graag een Victron installatie met 10kWh batterij, maar ik krijg het er gewoon niet uit gehaald...
.
Maar het kan er wel nog van komen, de aanzet is gegeven.