Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Sorry maar ontladen van 800W is in mijn ogen te laag.
En is druppel op hete plaat.
Opladen tegen 2500W met verlies van DC -> AC -> DC.
Prijskaartje is interessant volledig akkoord.

Vind hybride omvormer met battery pack veel interessanter en gemakkelijker.
Mogelijkheid om volledig off-grid te werken indien net uitvalt automatisch.
Batterij wordt efficiënter opgeladen rechtsreek via DC.
En als binnenkort ToU dynamisch tarief komt, kan je effectief gewoon voort doen zonder op te letten.
Alsook als capaciteitstarief op injectie komt kan je ook mooi opvangen en als hem dan vol is curtialement doen.

EV zou ik batterij uitzetten en gewoon opladen.
Stekker batterijen is ideaal voor mensen die geen warmtepomp hebben en zeer laag net verbruik (bvb. oudere mensen).
Dan doe je wel interessant zaak.

In mijn visie is het grotere kost, maar op langere termijn beter keuze voor mensen met veel netafname en grotere zonnepaneel installatie.
Mijn Marstek staat op 2500W ontladen. Dat is genoeg voor 's nachts.
Overdag produceert de PV 4-7.5kW afhankelijk van het moment van de dag. Als ik op de middag 10kW trek in huis, komt er nog steeds niks van het net.

Curtailment kan ik ook doen als de batterij vol is. Voorlopig via Home Assistant, maar Marstek zou SunSpec ook willen ondersteunen in de toekomst. SunSpec is een algemeen protocol dat er voor zorgt dat batterijen en omvormers met elkaar kun praten net injectie te stoppen.

Een hybride omvormer heeft inderdaad wat minder verliezen als je de batterij gaat laden via PV. Maar als je in de winter met dynamische tarieven werkt, is het ook nog steeds AC => DC => AC waardoor je terug grotere verliezen hebt.

Ik wou heel graag een Victron installatie met 10kWh batterij, maar ik krijg het er gewoon niet uit gehaald...

Mijn Marstek staat op 2500W ontladen. Dat is genoeg voor 's nachts.
Overdag produceert de PV 4-7.5kW afhankelijk van het moment van de dag. Als ik op de middag 10kW trek in huis, komt er nog steeds niks van het net.

Curtailment kan ik ook doen als de batterij vol is. Voorlopig via Home Assistant, maar Marstek zou SunSpec ook willen ondersteunen in de toekomst. SunSpec is een algemeen protocol dat er voor zorgt dat batterijen en omvormers met elkaar kun praten net injectie te stoppen.

Een hybride omvormer heeft inderdaad wat minder verliezen als je de batterij gaat laden via PV. Maar als je in de winter met dynamische tarieven werkt, is het ook nog steeds AC => DC => AC waardoor je terug grotere verliezen hebt.

Ik wou heel graag een Victron installatie met 10kWh batterij, maar ik krijg het er gewoon niet uit gehaald...
Dacht dat je officieel max 800W mag ontladen via de batterij.
Maar als ik snel opsnor zou dit niet meer gelden of zeer onduidelijk.
Again, geen fan om +2000 watt over een stekker te laten vloeien.
Zie naar vele granny chargers en verbrande stopcontacten.

En klopt in de late herfst, winter & vroege lente is het AC-DC-AC.
Maar is iedereen op vooroordeelt.
Daarna is het veel efficiënter.

Maar klopt dat het nu met deze opstelling je kif-kif draait op 10jaar.
Niemand heeft glazen bol & ik ga er vanuit dat alles duurder ga worden.

Dacht dat je officieel max 800W mag ontladen via de batterij.
Maar als ik snel opsnor zou dit niet meer gelden of zeer onduidelijk.
Again, geen fan om +2000 watt over een stekker te laten vloeien.
Zie naar vele granny chargers en verbrande stopcontacten.

En klopt in de late herfst, winter & vroege lente is het AC-DC-AC.
Maar is iedereen op vooroordeelt.
Daarna is het veel efficiënter.

Maar klopt dat het nu met deze opstelling je kif-kif draait op 10jaar.
Niemand heeft glazen bol & ik ga er vanuit dat alles duurder ga worden.
Je mag tot 2600W gaan volgens Synergrid.

Mijn oven trekt 3600W tijdens het voorverwarmen.
Mijn EV heb ik 4 maand geladen via een granny charger aan 3Kw. Dat was een buitenstopcontact van 20euro op Amazon.

Zolang je deftige bekabeling hebt en een stopcontact, is er geen probleem. Het is wanneer je ergens slecht contact hebt en er gaan hoge stromen over, dan de boel begint op te warmen en je brandgevaar kunt hebben.

Sorry maar ontladen van 800W is in mijn ogen te laag.
En is druppel op hete plaat.
Opladen tegen 2500W met verlies van DC -> AC -> DC.
Prijskaartje is interessant volledig akkoord.
Een plugin kan vooralsnog ontladen tegen 2500W, indien je ze op een aparte kring steekt.
Vind hybride omvormer met battery pack veel interessanter en gemakkelijker.
Geen idee wat je makkelijker vindt aan vaste installatie aanpassen, keuren, etc.
Natuurlijk een heel ander verhaal als de omvormer toch vervangen moet worden!
Mogelijkheid om volledig off-grid te werken indien net uitvalt automatisch.
Voor die ene keer op 10 jaar dat dat realistisch gezien eens gebeurt in België hangt hier een groot prijskaartje aan vast. Hiervoor heb je last I checked nog steeds een complexere installatie alsook duurdere omvormer voor nodig dan een gewone hybride omvormer.
Batterij wordt efficiënter opgeladen rechtsreek via DC.
Sure, maar dat scheelt uiteindelijk maar 10-15%. Kostprijsgewijs is dat geen duidelijke win...
En als binnenkort ToU dynamisch tarief komt, kan je effectief gewoon voort doen zonder op te letten.
Alsook als capaciteitstarief op injectie komt kan je ook mooi opvangen en als hem dan vol is curtialement doen.
Je kan zonder hybride omvormer ook curtailment doen. En als je batterij leeg is (in de winter, of als het eens 3 dagen zwaarbewolkt is) ga je nog altijd moeten opletten wat je doet of dokken voor je capaciteitstarief...
EV zou ik batterij uitzetten en gewoon opladen.
En dus moet je hierbij letten op je capaciteitstarief :).
Stekker batterijen is ideaal voor mensen die geen warmtepomp hebben en zeer laag net verbruik (bvb. oudere mensen).
Niet alleen oudere mensen hebben een laag netverbruik.
En zoals hier al gezegd, hangt veel af van je specifieke verbruiksprofiel.
Er bestaan websites die je een idee kunnen geven aan de hand van je kwartierwaarden uit de digitale meter hoe je je opgewekte zonnestroom in ideale omstandigheden zou kunnen gebruiken met batterij. Is natuurlijk een heel ruwe schatting, en de realiteit gaat 100% zeker minder voordelig uitkomen dan zo'n simulatie.
Dan doe je wel interessant zaak.

In mijn visie is het grotere kost, maar op langere termijn beter keuze voor mensen met veel netafname en grotere zonnepaneel installatie.
Probleem is dat als de termijn te lang wordt, je batterij ook end of life is, en dan blijft de vraag of je de kost er wel degelijk hebt uitgehaald.

Je mag tot 2600W gaan volgens Synergrid.

Mijn oven trekt 3600W tijdens het voorverwarmen.
Mijn EV heb ik 4 maand geladen via een granny charger aan 3Kw. Dat was een buitenstopcontact van 20euro op Amazon.

Zolang je deftige bekabeling hebt en een stopcontact, is er geen probleem. Het is wanneer je ergens slecht contact hebt en er gaan hoge stromen over, dan de boel begint op te warmen en je brandgevaar kunt hebben.
Technisch/volgens synergrid heb je gelijk. Vandaag ook wettelijk gezien. Maar ik denk dat @scifoflux het heeft op het gebikkel van de ministers indertijd.
Het wordt afwachten wat het ballonnetje van Depraetere gaat opleveren, want die opperde voor een federale aanpassing. Zie:

[edit]Was een artikel waar ik eerder al naar verwezn heb, is ondertussen blijkbaar aangepast en betalend geworden. Relevant fragment:
Tot slot wil Depraetere ook dat het maximale vermogen wordt beperkt tot 800W. Dit om overbelasting van de elektrische binneninstallatie en mogelijk brandgevaar te vermijden. Depraetere kijkt daarvoor naar de federale regering. “De toestellen die vandaag gebruikt mogen worden zijn veilig. Maar om een extra veiligheidsbuffer in te bouwen, is het belangrijk dat we het maximale vermogen beperken tot 800W.”
Waarvoor ze dus "pleit bij de federale regering" volgens de inleidende tekst.

Als je alleen naar geld kijkt, is een pluginbatterij de winnaar. Alle andere argumenten zijn pro vaste thuisbatterij.

Veiligheid: ook al is het misschien marginaal, een stekker heeft een hogere brandgevoeligheid dan een vaste installatie
Uitbreidbaarheid: batterijmodules bijplaatsen aan een bestaand BMS is makkelijker.
Vervangbaarheid: batterijmodules vervangen vraagt geen nieuw BMS configuratie.
Rendement/RTE: veel hoger.
Warmteproductie: door dubbele omzetting AC DC terug naar DC AC. Heeft ook een link naar Veiligheid en levensduur omvormer.
Capaciteit: hogere wattage laden en ontladen.
Reactiesnelheid: door integratie in 1 omvormer.
Gebruiksgemak: alles in 1 app en vaak al geoptimaliseerd voorgeconfigureerd voor de leek.
Ondersteuning: fysieke ondersteuning door installateur.

Een beetje vergelijkbaar met Dacia en BMW. Een Dacia is zuiniger en goedkoper, maar sommigen kiezen liever voor gemak en extra´s.

Als je alleen naar geld kijkt, is een pluginbatterij de winnaar. Alle andere argumenten zijn pro vaste thuisbatterij.

Veiligheid: ook al is het misschien marginaal, een stekker heeft een hogere brandgevoeligheid dan een vaste installatie
Uitbreidbaarheid: batterijmodules bijplaatsen aan een bestaand BMS is makkelijker.
Vervangbaarheid: batterijmodules vervangen vraagt geen nieuw BMS configuratie.
Rendement/RTE: veel hoger.
Warmteproductie: door dubbele omzetting AC DC terug naar DC AC. Heeft ook een link naar Veiligheid en levensduur omvormer.
Capaciteit: hogere wattage laden en ontladen.
Reactiesnelheid: door integratie in 1 omvormer.
Gebruiksgemak: alles in 1 app en vaak al geoptimaliseerd voorgeconfigureerd voor de leek.
Ondersteuning: fysieke ondersteuning door installateur.

Een beetje vergelijkbaar met Dacia en BMW. Een Dacia is zuiniger en goedkoper, maar sommigen kiezen liever voor gemak en extra´s.
Maar dan ben je ook met oogkleppen aan het kijken naar de dingen waar een vaste installatie er voor jou beter uitkomt. De pro's van een stekkerbatterij (buiten prijs, die je wel vernoemde):
  • Veiligheid is dubbel, want een vaste installatie is net dat; vast. Het is veel makkelijker om gewoon de stekker uit te trekken en/of de batterij buiten te rollen als er al iets misgaat.
  • Uitbreidbaarheid is ook dubbel. Je kan perfect een 2e stekker-batterij bijplaatsen. Genoeg praktijkvoorbeelden op het tweakers.net forum te vinden. Waar het bij een vaste installatie afhankelijk is van het systeem hoe makkelijk dit gaat.
  • Het is plug-and-play (en nog meer plug-and-play eens de sturing via P1-meter legaal mag). Er komt geen installateur bij kijken. Wat in schril contrast staat met wat jij onder gebruiksgemak plaatste.
  • Bovenop bovenstaande: je kan het makkelijk gewoon meepakken wanneer je verhuist. En het is een mogelijkheid als huurder, wat een vaste installatie meestal niet is.
  • Je kan het bij gelijk welke installatie er gewoon bijplaatsen. Je moet je omvormer niet vervangen indien je nog geen hybride hebt en ook niet uitzoeken welke batterijen compatibel zijn.
Beide hebben hun voor en nadelen afhankelijk van de situatie. En iedereen moet maar zelf uitmaken waar zij voor willen gaan. Maar jij stelt het hier wel heel biased voor, want er zijn weldegelijk meerdere voordelen bij een stekkerbatterij voor veel situaties.

Technisch/volgens synergrid heb je gelijk. Vandaag ook wettelijk gezien.
Je komt daar inderdaad veel informatie over tegen. Veel artikels spreken dan ook dat er een beperking is van 800W.
Ik vond dat zelf toch ook een opgave om het op te zoeken. Je komt veel foute zaken tegen.

Maar zover ik het heb opzocht zijn er tot nu toe geen beperkingen? Er is (nog) geen wet?

Op site van synergrid spreken ze hierover.
  • In principe wordt het vermogen van plug & play toestellen vandaag beperkt tot 2.600W, gezien ze op een stroomkring in de woonst kunnen worden aangesloten (cf. Algemeen Reglement op Elektrische Installaties (AREI)).
Ze spreken wel dat in de toekomst de gewesten hier een beperking op kunnen zetten. Hier en daar lees ik dan ook dat er sommige nu hun batterij wel aanmelden onder 2500w, met het gedacht dat ze later niet aangepast kunnen worden.

Dus synergrid haalt enkel aan dat het beperkt is op 2.600W, door het AREI.
Als je dan gaat kijken naar het AREI, zegt die: Elk toestel dat een vermogen heeft van +2600W moet apart afgezekerd worden.

Dus eigenlijk is een plug&play batterij van +2600W ook mogelijk, maar vanaf dan moet je die apart afzekeren? In België kun je dus tot nu toe een marstek batterij op 2500w zetten, zonder deze apart af te zekeren? (Nu niet dat ik dat aanraad hé)

Die menig deel ik ook. En ben persoonlijk het voorzichtigere type.
En alles beheren op 1 app is gemakkelijk en zo min mogelijk foefelen met bvb. een HA.

Een plugin kan vooralsnog ontladen tegen 2500W, indien je ze op een aparte kring steekt.

Geen idee wat je makkelijker vindt aan vaste installatie aanpassen, keuren, etc.
Natuurlijk een heel ander verhaal als de omvormer toch vervangen moet worden!

Voor die ene keer op 10 jaar dat dat realistisch gezien eens gebeurt in België hangt hier een groot prijskaartje aan vast. Hiervoor heb je last I checked nog steeds een complexere installatie alsook duurdere omvormer voor nodig dan een gewone hybride omvormer.

Sure, maar dat scheelt uiteindelijk maar 10-15%. Kostprijsgewijs is dat geen duidelijke win...

Je kan zonder hybride omvormer ook curtailment doen. En als je batterij leeg is (in de winter, of als het eens 3 dagen zwaarbewolkt is) ga je nog altijd moeten opletten wat je doet of dokken voor je capaciteitstarief...

En dus moet je hierbij letten op je capaciteitstarief :).

Niet alleen oudere mensen hebben een laag netverbruik.
En zoals hier al gezegd, hangt veel af van je specifieke verbruiksprofiel.
Er bestaan websites die je een idee kunnen geven aan de hand van je kwartierwaarden uit de digitale meter hoe je je opgewekte zonnestroom in ideale omstandigheden zou kunnen gebruiken met batterij. Is natuurlijk een heel ruwe schatting, en de realiteit gaat 100% zeker minder voordelig uitkomen dan zo'n simulatie.

Probleem is dat als de termijn te lang wordt, je batterij ook end of life is, en dan blijft de vraag of je de kost er wel degelijk hebt uitgehaald.
Dat off-grid kunnen klopt dat zeer uitzonderlijk is.
Tenzij we in toekomst (madam soleil) een tekort aan elektriciteit gaan hebben in de winter door sluiting kerncentrale.

Als ik mijn capaciteitstarief in de winter op 4kW kan zetten dan haal ik winst van 1 à 1,5 kW. En mijn auto zou al vol zijn.
Een batterij gaat niet zo snel EOL als je ze beetje goed gebruikt.
Zie naar EV's waarbij de batterijen harder worden misbruikt dan een thuisbatterij.
Hogere ontlaadvermogens en oplaadvermogens dat thuis.
Niet op kamer temperatuur enz.. en deze zijn na 10jaar nog altijd bruikbaar.
Ze verliezen wel rendement, maar tis niet dat ze onder 80% van hun capaciteit zijn.
Tenzij je ze veel snellaad en slecht behandeld hebt.

• Veiligheid is dubbel, want een vaste installatie is net dat; vast. Het is veel makkelijker om gewoon de stekker uit te trekken en/of de batterij buiten te rollen als er al iets misgaat.
  • Uitbreidbaarheid is ook dubbel. Je kan perfect een 2e stekker-batterij bijplaatsen. Genoeg praktijkvoorbeelden op het tweakers.net forum te vinden. Waar het bij een vaste installatie afhankelijk is van het systeem hoe makkelijk dit gaat.
  • Het is plug-and-play (en nog meer plug-and-play eens de sturing via P1-meter legaal mag). Er komt geen installateur bij kijken. Wat in schril contrast staat met wat jij onder gebruiksgemak plaatste.
  • Bovenop bovenstaande: je kan het makkelijk gewoon meepakken wanneer je verhuist. En het is een mogelijkheid als huurder, wat een vaste installatie meestal niet is.
  • Je kan het bij gelijk welke installatie er gewoon bijplaatsen. Je moet je omvormer niet vervangen indien je nog geen hybride hebt en ook niet uitzoeken welke batterijen compatibel zijn.
Beide hebben hun voor en nadelen afhankelijk van de situatie. En iedereen moet maar zelf uitmaken waar zij voor willen gaan. Maar jij stelt het hier wel heel biased voor, want er zijn weldegelijk meerdere voordelen bij een stekkerbatterij voor veel situaties.

Met alle respect maar als u stekker aan het doorbranden is zie je dit niet direct. Meestal als het al te laat is.
Omvormer veranderen is kut, maar ook niet onoverkomelijk kost in mijn ogen.
Als ik kijk naar mijn familie waar die al 12jaar dienst doen, dan kan je hem perfect vervangen, want kan hij beter opvolgen wat ze doen enz...

Die stekkersbatterijen ideale oplossing voor appartementen & huurders.

Maar zover ik het heb opzocht zijn er tot nu toe geen beperkingen? Er is (nog) geen wet?
Laatste keer dat ik gechecked heb (paar maand geleden), was dit nog in ontwerp. Blijkbaar ondertussen al goedgekeurd & finaal:
Vlaanderen legt dus geen beperking op (en was ook nooit ter sprake gekomen, want geen Vlaamse bevoegdheid). Zie ook mijn eerdere posts hierover.

Maar wat ik aankaartte van de federale wetgeving, daar is buiten dat Depraetere ervoor ging pleiten in april, nog niks geweten. Ik vermoed dat dat ook geen prioritair dossier is voor de federale overheid :p Maar het kan er wel nog van komen, de aanzet is gegeven.

Die menig deel ik ook. En ben persoonlijk het voorzichtigere type.
En alles beheren op 1 app is gemakkelijk en zo min mogelijk foefelen met bvb. een HA.

HA is nu net een app waar je alles kan beheren in 1 app en niet enkel je batterij... Als HA ziet dat de auto begint te laden gaat de batterij in standby, als ik de alfen manueel afzet of gewoon de stekker uittrek wordt de status in HA aangepast en gaat de Marstek terug in NOM.
Ik wil een stand alone vendor app het zien doen.

Ik heb sonoff, shelly, homewizard, marstek batterij, alfen laadpaal en ALLE automations in Home Assistant. Alles in 1 app, met eigen dashboards met statistics en controls.

Als ik mijn capaciteitstarief in de winter op 4kW kan zetten dan haal ik winst van 1 à 1,5 kW. En mijn auto zou al vol zijn.
Een batterij gaat niet zo snel EOL als je ze beetje goed gebruikt.
Zie naar EV's waarbij de batterijen harder worden misbruikt dan een thuisbatterij.
Hogere ontlaadvermogens en oplaadvermogens dat thuis.
Niet op kamer temperatuur enz.. en deze zijn na 10jaar nog altijd bruikbaar.
Ze verliezen wel rendement, maar tis niet dat ze onder 80% van hun capaciteit zijn.
Tenzij je ze veel snellaad en slecht behandeld hebt.
En als de batterij leeg is ga je niet koken? Dat zijn de momenten dat wij hier boven de 3,5kW piek gaan, alle andere momenten (incl auto laden) blijven we daar ruim onder.

Aangemeld <> in gebruik...

Alleen in deze thread al zijn er genoeg mensen die een niet gehomologeerde stekkerbatterij gebruiken en deze dus ook niet aangemeld hebben. Verder is er enkel aanmeldingsplicht als je een analoge meter hebt of een omvormersvermogen > 800W. En is die aanmeldingsplicht ook pas later ingevoerd + niet echt duidelijk gecommuniceerd.

Bedoel je dan de combinatie Marstek Venus met een P1 meter? Want dat is toch geen probleem voor het bij Fluvius aanmelden?
Je kan ze waarschijnlijk aanmelden bij Fluvius, sure, maar is niet conform de aanmeldingsprocedure.

Maar ik had het eerder op mensen die het gewoon letterlijk al gezegd hebben dat ze ze nog niet aangemeld hebben of niet gaan aanmelden. Zoals deze nog op de vorige pagina:
De Marstek was uitpakken, wieltjes eronder, handvatten eraan, in het stopcotnact, enflurimeter installeren... en klaar. Moet ze wel nog eens aanmelden, maar ik wacht tot Fluvius zich vragen begint te stellen.

Je kan ze waarschijnlijk aanmelden bij Fluvius, sure, maar is niet conform de aanmeldingsprocedure.

Maar ik had het eerder op mensen die het gewoon letterlijk al gezegd hebben dat ze ze nog niet aangemeld hebben of niet gaan aanmelden. Zoals deze nog op de vorige pagina:

Nog niet aangemeld, je hoeft dat ook niet meteen te doen. De Marstek is amper een maand geleden goedgekeurd, dus daarvoor kon je ze toch niet gebruiken…

Nog niet aangemeld, je hoeft dat ook niet meteen te doen. De Marstek is amper een maand geleden goedgekeurd, dus daarvoor kon je ze toch niet gebruiken…
Je kon ze daarvoor wel gebruiken, het mocht gewoon niet.
Net zoals je ze nu niet moogt gebruiken met P1-meter als sturing, maar het wel kan.
Net zoals je ze bij Fluvius kunt aanmelden met P1-meter, maar dat is fraude want je moet aanvinken dat de installatie voldoet aan de technische voorschriften C10/C11, en dat is in geval van de marstek (momenteel) enkel met enfluri-sensor.

Gewoon om maar te zeggen, het was als antwoord op iemand die de populariteit van stekkerbatterijen zou bepalen op basis van de hoeveelheid aangemelde. Iets wat niet in elke situatie moet + ik zei dat er hier in de thread al een aantal mensen zaten met een niet aangemelde. Het quoten van jouw post was geen commentaar, het was een voorbeeld.

Laatst bewerkt:
Die X zal niet voor de Belgische markt zijn vrees ik gezien je maximaal een onbalans van 5kW per fase mag hebben.
In een monofase woning mag dat niet geïnstalleerd worden. In een 3 fase woning moet je er nog 2x 1 à 2kW omvormers naast plaatsen.

Aan 1300 euro ook realistisch terug te verdienen. Ik snap de voordelen van een hybride omvormer + batterypack, maar ik zou ten eerste mijn 5 jaar oude omvormer moeten vervangen + battery pack aanschaffen en mogelijks een herkeuring. Dat gaat economisch niet opwegen tegen een plug-in. De keren dat batterij meer dan 800W moet bijspringen en ik meer dan 2500W overschot heb of de batterij daardoor niet vol raakt gedurende de dag zijn te zeldzaam om mij daar iets van aan te trekken. De piek kan in de winter hoger zijn, maar ik ga er niet uit dat ik elke dag daar genoeg capaciteit inkrijg om elke dag bij het koken (de piek hier) bij te springen.

De Marstek was uitpakken, wieltjes eronder, handvatten eraan, in het stopcotnact, enflurimeter installeren... en klaar. Moet ze wel nog eens aanmelden, maar ik wacht tot Fluvius zich vragen begint te stellen.
met victron hoef je je omvormer niet te vervangen, gewoon apparte batterij omvormer bijkopen. is beter ook. ( kan je tot 12 batterijen aanhangen)

je initiele setup is wat duurder met victron, maar uitbreiden met pylontech batterijen is minder dan 1k per extra 5kw.

uiteindelijk you get what you pay for zeker :)

Snap niet dat mensen 500+k aan hun huis hangen en dan ergens een paar 100 euro willen besparen door chinese rommel in hun stopcontacten te duwen.

Kans is klein idd dat er iets misgaat, maar t feit is dat de kans kleiner is met een vaste installatie. Hier in de vriendengroep ook zo ene, voor zijn baby alles het duurste, aerosleep matrasjes en andere scams die zogezegd veiliger zijn. maar heel zijn solar setup en batterijen is made in ching chong. Rijd ook met de moto en kocht helm op aliexpress. lmao.

dat zijn kot eens mogelijks afbrand als zijn kind ligt te slapen is precies minder erg :p

Vanaf mensen bepaalde zaken louter en alleen maar als een investering beginnen bekijken telt veiligheid en comfort precies niet meer.

Als het u enkel om geld gaat is die marstek batterij ook waardeloos, steekt uw geld van die batterij beter in een ETF op de beurs dan. gaat u beter renderen. En dat telt zowat voor praktisch alle energiebesparende maatregelen die je kan doen voor een huis. energie is gewoon te goedkoop in belgie.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan