Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Ik snap niet dat mensen het complexer maken dan nodig of het niet snappen omdat ze rare dingen beginnen te berekenen.

Binnen de debiliteiten van het capaciteitstarief is hoe Fluvius het doet toch de enige logische manier om iets te berekenen ? Als je het gemiddelde pas zou pakken na het gemiddelde te berekenen, kun je 2 maanden 8kW doen, andere maanden 1kW en dan zou je gemiddelde gewoon op 2.5 gezet worden ? Dat is toch niet werkbaar, want dan moet je 12maanden lang terug gaan kijken om iets al dan niet op 2.5 te zetten of niet. Dat lijkt me recipe for disaster. Gewoon elke maand op max(2.5; maandpiek) zetten en klaar ermee.

...

Waarom niet de 5e hoogste piek of het gemiddelde van de 10 hoogste kwartieren of zoiets. Zodat 1 kwartiertje niet zo sterk afgestraft wordt ? Lijkt me uit een implementatie standpunt niet extreem veel moeilijker om te berekenen. Het zou bij mij - al is het maar een kleine - frustratie wegnemen. Het gaat niet om het geld maar om het principe dat het gratuit geld grabbelen is bij altijd dezelfde mensen. Zet wasmachine op en vaatwas en er komt een wolk voor de zon en de batterij is leeg. Floeps, piek van 4-5kW ipv 2.5kW. Wasje van 10 euro.

huidig: glijdend gemiddelde van laatste 12 maand(max(2.5, [maandpieken]))
of
alternatief: max(2.5, [glijdend gemiddelde maandpiek van laatste 12 maand])

Zit nu alleszins niet veel verschil in voor de berekening, behalve dan dat de eerste gegarandeerd meer geld in het laatje brengt door het maandelijks gemiddelde al minstens op 2,5kW te zetten in plaats van de reële waarde (die zeker in de zomermaanden gewoon lager kan liggen en uw uiteindelijk jaargemiddelde beperkt omlaag kan trekken tot een minimum van 2,5kW).

---

Het tweede gedeelte van uw quote lijkt mij dan weer net véél meer moeite om deftig te berekenen en bij te houden dan hetgeen hierboven volgens jou "niet werkbaar" is.

huidig: glijdend gemiddelde van laatste 12 maand(max(2.5, [maandpieken]))
of
alternatief: max(2.5, [glijdend gemiddelde maandpiek van laatste 12 maand])

Zit nu alleszins niet veel verschil in voor de berekening, behalve dan dat de eerste gegarandeerd meer geld in het laatje brengt door het maandelijks gemiddelde al minstens op 2,5kW te zetten in plaats van de reële waarde (die zeker in de zomermaanden gewoon lager kan liggen en uw uiteindelijk jaargemiddelde beperkt omlaag kan trekken tot een minimum van 2,5kW).

Ja, uiteraard. Maar er is geen enkele onderliggende logica om eerst een gemiddelde te nemen van enkele maxima en dan dat gemiddelde op 2.5 te zetten. Dat ondergraaft totaal het concept van een maximum te nemen.

---

Het tweede gedeelte van uw quote lijkt mij dan weer net véél meer moeite om deftig te berekenen en bij te houden dan hetgeen hierboven volgens jou "niet werkbaar" is.

Het gaat niet over werkbaar of niet werkbaar. Het gaat over fair en mensen nodeloos afstraffen voor zeer korte fluctuaties. Een maximum nemen van 2880 datapunten in 1 maand (sorteren en positie 0 in de array pakken) of het gemiddelde van de eerste 10 of positie 5 nemen of whatever variatie op het thema is sorteren en positie 4 pakken, sorteren en gemiddelde nemen van 0-->9. Dat lijkt me geen complexe logica te zijn.

Het gaat niet over werkbaar of niet werkbaar. Het gaat over fair en mensen nodeloos afstraffen voor zeer korte fluctuaties. Een maximum nemen van 2880 datapunten in 1 maand (sorteren en positie 0 in de array pakken) of het gemiddelde van de eerste 10 of positie 5 nemen of whatever variatie op het thema is sorteren en positie 4 pakken, sorteren en gemiddelde nemen van 0-->9. Dat lijkt me geen complexe logica te zijn.
Om de hoogste waarde bij te houden moet je helemaal niet sorteren of nog maar alle individuele kwartierwaardes van de slimme meter te gaan doorsturen. Één keer itereren over de dataset volstaat.

Kan ook simpelweg bijgehouden worden in de digitale meter in één veldje:
Aan het eind van elk kwartier een check of de huidige waarde groter is dan de maximale waarde die wordt bijgehouden. Als die hoger is schrijf je de nieuwe waarde weg, anders behoud je de oude maximale waarde. Bij een nieuwe periode (in dit geval een maand) zet je de waarde op 0.
Dat lijkt me nog een pak simpeler en met minder dataverkeer. Daarmee dat je die waarde ook gewoon direct kan uitlezen via P1 (ook op een meter met amper tot geen ontvangst zoals de mijne) want zit amper tot geen remote processing meer op.

Ik ben het er absoluut mee eens dat het huidig systeem gewoon kut is omdat je bij één keer een kwartier een foutje maken belachelijk zwaar wordt afgestraft, maar vanuit implementatie overweging snap ik het wel. Ik had dan liever gehad dat ze met het huidige systeem op weekniveau of zelfs op dagniveau zouden werken in plaats van direct op een ganse maand. Zou het alleszins veel eerlijker maken.

Maar goed, heeft hier niet veel meer met batterijen te maken dus stel voor dat we hiermee stoppen of in een ander topic verder doen.

Om de hoogste waarde bij te houden moet je helemaal niet sorteren of nog maar alle individuele kwartierwaardes van de slimme meter te gaan doorsturen. Één keer itereren over de dataset volstaat.

Ja, dat weet ik wel. Maar je zou ook 10 waarden kunnen bijhouden zonder te itereren. In the end is 'max per maand' volledig arbitrair. En idem met dan gemiddelde pakken van de voorbije 12 maanden. Als dat kan, kun je even goed 'max per dag' en dan gemiddelde pakken van alle dagen of whatever frequentie voor deel 1 en deel 2. Qua implementatie is dat identiek.

Kan ook simpelweg bijgehouden worden in de digitale meter in één veldje:
Aan het eind van elk kwartier een check of de huidige waarde groter is dan de maximale waarde die wordt bijgehouden. Als die hoger is schrijf je de nieuwe waarde weg, anders behoud je de oude maximale waarde. Bij een nieuwe periode (in dit geval een maand) zet je de waarde op 0.
Dat lijkt me nog een pak simpeler en met minder dataverkeer. Daarmee dat je die waarde ook gewoon direct kan uitlezen via P1 (ook op een meter met amper tot geen ontvangst zoals de mijne) want zit amper tot geen remote processing meer op.

Zie hierboven

Ik ben het er absoluut mee eens dat het huidig systeem gewoon kut is omdat je bij één keer een kwartier een foutje maken belachelijk zwaar wordt afgestraft, maar vanuit implementatie overweging snap ik het wel. Ik had dan liever gehad dat ze met het huidige systeem op weekniveau of zelfs op dagniveau zouden werken in plaats van direct op een ganse maand. Zou het alleszins veel eerlijker maken.

Maar goed, heeft hier niet veel meer met batterijen te maken dus stel voor dat we hiermee stoppen of in een ander topic verder doen.

Duimpje

Vergelijken en sorteren zijn nu wel 2 intensieve berekeningen. Voor 1 huishouden cava, maar voor miljoenen gezinshoudens is dat wel veel meer werk. Ieder kwartier 1 veld controleren en overschrijven + reset einde van de maand is veel simpeler.

Maar het blijft kut natuurlijk,

2 maand geleden heb ik hier gevraagd wat het verschil is tussen de marstek plugin batterijen en traditionele batterijen.

Ondertussen hebben we 2 en een halve week een digitale teller.
Als ik nu al is even kijk injecteren we gemiddeld 20kw per dag (maximum was iets van een 35kw, minimum was 7kw) en nemen we gemiddeld iets van een 7kw per dag af van het net (maximum was 10,8kw, minimum was iets van een 3kw)
Piekverbruik zit op 3.8kw (en ik vrees men vrouw niet "getrained" te gaan krijgen.

Ik ken er niet veel van, maar als ik die statistieken bekijk, dan zou een batterij wel nut hebben?
Maar dan zou ik precies naar 10kw (of mss zelfs meer voor in de winter?) moeten gaan?

Marsteks aan +-1200€/5kw zou dan rond de 2400€ komen als ik 10kw zou steken.
Ik heb een offerte (met flexio erbij) van 4500€ (merk dyness)
Ik zou gerust marsteks op een apart circuit kunnen steken zodat ze 2500 mogen terugsturen

Interpreteer ik mijn (beperkte) data juist?
En indien ja, zou het interessanter zijn om voor marsteks te gaan, of voor traditionele batterijen (met eventueel flexio erbij)

Meer voor de winter heeft geen zin, want je gaat die nooit vol krijgen in de winter. 5 à 10kWh is de sweetspot voor de meeste gezinnen.

Ik lig met 11.4kWp op het dak en in december heb ik begot 30kWh injectie. Dus of je daar 5kWh hebt staan of 30kWh, dat maakt niks uit in de winter periode.

Kijk wat je nodig hebt in het tussen seizoen en zomer.

Ik lig met 11.4kWp op het dak en in december heb ik begot 30kWh injectie. Dus of je daar 5kWh hebt staan of 30kWh, dat maakt niks uit in de winter periode.

Kijk wat je nodig hebt in het tussen seizoen en zomer.
5 lijkt me sowieso te weinig.
Ik zou denken 10-15kw.

Maar volgens mij is het sowieso interessant om een batterij te gaan steken

En indien ja, zou het interessanter zijn om voor marsteks te gaan, of voor traditionele batterijen (met eventueel flexio erbij)
Het interessantste zou zijn om minstens een compleet jaar aan data te hebben. Momenteel is het, zoals je zelf opmerkt, een veel te beperkte dataset.

Toch als je een geïnformeerde beslissing wilt maken. Anders zal het gokken zijn en u baseren op wat je zelf ziet in de heel beperkte data + wat anderen hun situatie is (die mogelijks niet representatief is voor de jouwe).

5 lijkt me sowieso te weinig.
Ik zou denken 10-15kw.

Maar volgens mij is het sowieso interessant om een batterij te gaan steken
Met wat je daarnet zei, is 10kWh meer dan genoeg.
Je moet geen 15kWh voor die ene nacht dat je eens 11kW verbruikt he. Voor die ene nacht op een maand kun je beter 30cent betalen voor om die 1kWh van het net te halen die je te komt, dan te investeren in 5kWh extra.

Het is niet dat uw elektriciteit uitvalt als de batterij leeg is ;-)

Met wat je daarnet zei, is 10kWh meer dan genoeg.
Je moet geen 15kWh voor die ene nacht dat je eens 11kW verbruikt he. Voor die ene nacht op een maand kun je beter 30cent betalen voor om die 1kWh van het net te halen die je te komt, dan te investeren in 5kWh extra.

Het is niet dat uw elektriciteit uitvalt als de batterij leeg is ;-)

Maar dat kan hij enkel zien als hij data van de winter heeft.
Maar het klopt perfect, je hebt geen investeringen van 1000én euro's nodig om 100% te beperken dat je van het net haalt. Je betaald veel vaste kosten op je elektriciteitsaansluiting die je in je berekening al kan bijtellen. Dan is het voor 99% van de mensen economischer om die aansluiting tegen marginale kost (je spreekt over grofweg 15c/kWh aan energie + distributiekost) te gebruiken dan een duurdere batterijoplossing.

Uw goal moet niet zijn om 100% onafhankelijk te worden (want dat kan en mag toch niet), maar om economisch de goedkoopste oplossing te hebben, gegeven je geen boomknuffelaar bent en uit princiepe zoveel mogelijk wil afdekken. Dat kan en mag natuurlijk ook, het is immers niet mijn geld :).

Laatst bewerkt:
Hier thuis met 3.6 Kwp aan pv trekken we nu soms 15 kWh door ev en de warmtepomp. Maar met mijn berekening is 10 kWh overkill en ga ik volgend jaar gewoon 5kWh plugin batterij steken van Marstek. Dat is het plan toch. 10 kWh zou zeker gaan maar heeft geen meerwaarde en amper economische terugverdientijd. Steek ik mijn geld liever in iets anders

Hier thuis met 3.6 Kwp aan pv trekken we nu soms 15 kWh door ev en de warmtepomp. Maar met mijn berekening is 10 kWh overkill en ga ik volgend jaar gewoon 5kWh plugin batterij steken van Marstek. Dat is het plan toch. 10 kWh zou zeker gaan maar heeft geen meerwaarde en amper economische terugverdientijd. Steek ik mijn geld liever in iets anders

Hier is de marstek voor de derde keer sinds eind Mei deze nacht eens leeggeraakt. De vorige 2 keer was omdat we battlefield 6 beta met 2 aan het spelen waren en de 2 PC's + regulier verbruik samen zijn goed voor 1300-1400Wh verbruik. Dan gaat het snel en die extra kWh's haal je dan best uit het net.

Gisteren is de batterij niet eens volgeraakt (En was dan nog weg met de EV), en zo zullen de dagen snel volgen nu.
In de winter krijg ik de batterij sowieso amper geladen, dat is echt iets voor maart-september, daarna/daarvoor is de batterij zo goed als onbruikbaar.

Hier is de batterij elke dag tussen 4h30 en 6h leeg met zo'n dagen. Gisterenavond wel een nog een prikje zon gehad waardoor de batterij veel vol waardoor we wel eens de nacht zijn doorgekomen met 20% resterend.

Ik heb nog steeds mijn simulator draaien bovenop mijn huidige setup. Had ik eind mei 2 Marsteks gezet i.p.v. 1, had ik 110kWh extra bespaard. In het tussen seizoen zal dit wel nog wat verder uitlopen, maar ik vrees dat het de resultaat zal blijven: de moeite niet.

Tenzij ze met black friday de V2's aan spotprijzen dumpen, dan zou ik het nog overwegen een tweede te zetten, maar anders niet.

Uw goal moet niet zijn om 100% onafhankelijk te worden (want dat kan en mag toch niet)
Euhm, waarom zou compleet off-grid "niet mogen"? Ik ken mensen die al jaren met een zelfgebouwde gigabatterij en wat zonnepanelen (en natuurlijk een dieselgenerator) effectief niet op het net zijn aangesloten. Zij zijn nog niet door de fluvius politie gearresteerd voor zover ik weet...

2 maand geleden heb ik hier gevraagd wat het verschil is tussen de marstek plugin batterijen en traditionele batterijen.

Ondertussen hebben we 2 en een halve week een digitale teller.
Als ik nu al is even kijk injecteren we gemiddeld 20kw per dag (maximum was iets van een 35kw, minimum was 7kw) en nemen we gemiddeld iets van een 7kw per dag af van het net (maximum was 10,8kw, minimum was iets van een 3kw)
Piekverbruik zit op 3.8kw (en ik vrees men vrouw niet "getrained" te gaan krijgen.

Ik ken er niet veel van, maar als ik die statistieken bekijk, dan zou een batterij wel nut hebben?
Maar dan zou ik precies naar 10kw (of mss zelfs meer voor in de winter?) moeten gaan?

Marsteks aan +-1200€/5kw zou dan rond de 2400€ komen als ik 10kw zou steken.
Ik heb een offerte (met flexio erbij) van 4500€ (merk dyness)
Ik zou gerust marsteks op een apart circuit kunnen steken zodat ze 2500 mogen terugsturen

Je gaat vooral moeten kijken naar welke grote verbruikers je hebt.
Heb je weinig netafname op jaarbasis dan is thuisbatterij bijna zinloos ongeacht u injectie.
Zie deze video voor uitleg:

Heb je een EV, warmtepomp, elektrische boiler, jacquizi, zwembad etc...
En veel netafname, dan kom je interessant use case.
In mijn use case heb ik 2 EV's die overdag kan laden & warmtepomp.
Dus alle opbrengst van de zonnepanelen gaan vaak integraal naar daar via slimme sturing.
Er blijven nog grote resten over die ik beter kan besteden.
Mijn netafname is ook 9000 kWh en injectie 4500kWh & gemiddelde piek op jaar van 5kW

In mijn persoonlijke visie is een stekkerbatterij voor mij nutteloos en voor vele.
800W ontladen is echter te weinig op 2kWh opslag, dat is letterlijk druppel op een zeer hete plaat.
Thuisbatterij op de omvormer van zonnepanelen laadt beter op. (DC -> DC).
En kan meer vermogen leveren. Bvb 5kW .
Zodat je bij bvb koken volledig op thuisbatterij kunt werken en zo u capaciteitstarief kunt zakken.
800W daarentegen is een schamele 0,8kW dat je kan zakken.

Zou eerst beginnen met slimme sturing en zoveel mogelijk eigen verbruik.
Als dat opgebruikt is, kijken naar batterij.
3,5kW piek is netjes.

10-13kWh thuisbatterijen worden meeste gezet.

Hier nu een vijftal dagen sinds eind mei dat de Marstek batterij 's ochtends volledig leeg was. Komt voor een deel door gedragverschuiving, vaatwasser die bv al eens ' s avonds aan gaat ipv volgende dag rond de middag, en airco die langer draait. Wat meer kWh opslagcapaciteit had handig geweest maar met de huidige prijzen niet rendabel genoeg.

Terug
Bovenaan