Ik snap niet dat mensen het complexer maken dan nodig of het niet snappen omdat ze rare dingen beginnen te berekenen.
Binnen de debiliteiten van het capaciteitstarief is hoe Fluvius het doet toch de enige logische manier om iets te berekenen ? Als je het gemiddelde pas zou pakken na het gemiddelde te berekenen, kun je 2 maanden 8kW doen, andere maanden 1kW en dan zou je gemiddelde gewoon op 2.5 gezet worden ? Dat is toch niet werkbaar, want dan moet je 12maanden lang terug gaan kijken om iets al dan niet op 2.5 te zetten of niet. Dat lijkt me recipe for disaster. Gewoon elke maand op max(2.5; maandpiek) zetten en klaar ermee.
...
Waarom niet de 5e hoogste piek of het gemiddelde van de 10 hoogste kwartieren of zoiets. Zodat 1 kwartiertje niet zo sterk afgestraft wordt ? Lijkt me uit een implementatie standpunt niet extreem veel moeilijker om te berekenen. Het zou bij mij - al is het maar een kleine - frustratie wegnemen. Het gaat niet om het geld maar om het principe dat het gratuit geld grabbelen is bij altijd dezelfde mensen. Zet wasmachine op en vaatwas en er komt een wolk voor de zon en de batterij is leeg. Floeps, piek van 4-5kW ipv 2.5kW. Wasje van 10 euro.
huidig: glijdend gemiddelde van laatste 12 maand(max(2.5, [maandpieken]))
of
alternatief: max(2.5, [glijdend gemiddelde maandpiek van laatste 12 maand])
Zit nu alleszins niet veel verschil in voor de berekening, behalve dan dat de eerste gegarandeerd meer geld in het laatje brengt door het maandelijks gemiddelde al minstens op 2,5kW te zetten in plaats van de reële waarde (die zeker in de zomermaanden gewoon lager kan liggen en uw uiteindelijk jaargemiddelde beperkt omlaag kan trekken tot een minimum van 2,5kW).
---
Het tweede gedeelte van uw quote lijkt mij dan weer net véél meer moeite om deftig te berekenen en bij te houden dan hetgeen hierboven volgens jou "niet werkbaar" is.
.