Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Dalende energieprijzen op de internationale markt zullen er enkel voor zorgen dat de winsten van de energieleveranciers de hoogte in zullen gaan. Prijzen voor consumenten zie ik niet meer geweldig dalen. ze zullen het verhaal wel verkopen als het geld is nodig om de infrastructuur klaar te maken voor de toekomst en ons ondertussen nog een hoger nettarief aan te rekenen.

Als je het kver een huis tuin keuken batterij van 2-5kWh hebt, akkoord. Al is het maar een peanuts verzekering voor enkele honderden euro per jaar. Tenzij de prijzen x3 of meer gaan, maar dan hebben we waarschijnlijk grotere problemen dan ons huishoudelijk verbruik? Geen kenner op dat vlak.

Dat denk ik wel ja. Maar als de prijzen naar de 'beginning of oekraine' tijden gaan, dan is zo'n thuisbatterij en PV installatie echt wel flappen tappen. Dan heb je op je installatie van - let's say - 10k, gemakkelijk 20-30% rendement.

Ik had het over batterijen die meer dan het eigen verbruik dekken maar als doel hebben op de onbalans markt te handelen als particulier. Dan volg ik niet echt hoe dat rendabel zou blijven met dalende energieprijzen?

Ja, dat denk ik ook niet. Je eigen verbruik aan 20-30 cent afdekken met iets dat een opportuniteitskost heeft van 2-3-4-5 cent (injectie), dat lukt nog met minimale inspanning. En daar is geen concurrentie. Je eigen verbruik is je eigen verbruik. Niemand kan je eigen verbruik van voor je neus weggraaien.

Inspelen op onbalans met een minimale installatie, zie ik niet structureel rendabel zijn als kleine speler. Daar moet je zoveel infrastructuur en software etc voor hebben dat je schaal moet hebben om rendabel te zijn. Zelfs als je alles zelf in elkaar kunt knutselen en programmeren, zul je altijd in een competitief nadeel zijn tgo een Engie of zo die een 10000kwh batterij heeft en hun software die ze al op 20 batterijen staan hebben er op smijten.

En er zijn van die 'as a service' bedrijven die alles voor jou doen en jou via hun tools op je eigen batterij laten handelen. Maar dat is uiteindelijk een extra intermediair die een centje moet verdienen. In een competitieve markt gaat die er gewoon uit geduwd worden.

Ik hoop zeker dat de oorlog snel wordt beeindigd, daling van de gas prijzen, uitroep van vrede (en zekerheid) maar ik vrees dat de energieprijzen gaan blijven stijgen. De koolstoftaks (ets2) zal de prijs van aardgas en fossiele brandstof vanaf 2027 de hoogte laten ingaan. Zie : Deze bron

De gasprijs ligt al op de bodem. De taxen doen de prijzen niet stijgen, dat is gewoon de overheid die het zoveelste excuus heeft om in je zak te zitten.
https://www.hln.be/woon/per-jaar-za...vanaf-2027-duurder-voor-huishoudens~a3815e05/
Vrienden in mijn omgeving kiezen soms nog een nieuwe diesel te kopen voor een relatief korte woon werkafstand. Volgens mij is dat economisch niet meer rendabel. Ben weer off topic aan’t gaan, sorry hiervoor!

Ik ga ook mijn benzine bedrijfswagen overkopen. De inschrijvingstaxen en wegentaxen voor een propere benzine auto zijn nog altijd relatief laag. Voor 20k heb je een grote monovolume van 4-5y oud. Voor dat geld heb je nooit iets elektrisch waar je met een gezin deftig in kan. Om iets vergelijkbaar te hebben, moet ik al 40 of 50k neertellen. Zelfs met gratis elektriciteit haal ik dat er nooit ofte nimmer uit.

Inspelen op onbalans met een minimale installatie, zie ik niet structureel rendabel zijn als kleine speler. Daar moet je zoveel infrastructuur en software etc voor hebben dat je schaal moet hebben om rendabel te zijn. Zelfs als je alles zelf in elkaar kunt knutselen en programmeren, zul je altijd in een competitief nadeel zijn tgo een Engie of zo die een 10000kwh batterij heeft en hun software die ze al op 20 batterijen staan hebben er op smijten.

En er zijn van die 'as a service' bedrijven die alles voor jou doen en jou via hun tools op je eigen batterij laten handelen. Maar dat is uiteindelijk een extra intermediair die een centje moet verdienen. In een competitieve markt gaat die er gewoon uit geduwd worden.
Inspelen op onbalans kan je niet als particulier. Dat is weggelegd voor BRP's, dus deelnemen via zo'n intermediair is je enige mogelijkheid om dat te doen (en die heeft de schaal).

Het enige wat je zelf kan doen/knutselen/programmeren is spelen met de day-ahead-prijzen maar batterij cycles spenderen aan energie van 's nachts naar overdag verschuiven (los van de energie die je zelf al nodig hebt, want dat is echt een noodzaak met een dynamisch contract, anders scheur je hard je broek) is volgens mij (globaal over een jaar) niet rendabel.

Schoonmoeder heeft een offerte voor een thuisbatterij installatie als add-on voor de 16 PV panelen (450W, in O-W opstelling) met een Huawei hybride omvormer.

2x Luna 5kwh batterij inclusief 3F-smart meter en BMS is €6k ex BTW. Is dat niet ongelofelijk duur? :eek:

Ik snap het niet zo goed waarom die Huawei batterijen zo duur geprijsd blijven. Moet toch zuiver de prijszetting van Huawei zelf uit zijn want ook bij webshops blijven die zo duur terwijl de rest elke paar maanden goedkoper wordt.

Zou voor velen zoveel eenvoudiger (en efficiënter) zijn om dat aan te sluiten op de bestaande Huawei hybride omvormer in plaats van een Victron & Pylontech setup te zetten.

Das net de reden waarom ze prijzen zo hoog kunnen houden. Moesten andere merken er op passen, dan verkocht Huawei niks meer van hun eigen batterijen of ze moesten de batterijen goedkoper maken.

De verkopen de omvormers vrij goedkoop en als je dan later wil uitbreiden, zit je vast aan een dure batterij. Of je moet naar een retrofit systeem gaan.

Schoonmoeder heeft een offerte voor een thuisbatterij installatie als add-on voor de 16 PV panelen (450W, in O-W opstelling) met een Huawei hybride omvormer.

2x Luna 5kwh batterij inclusief 3F-smart meter en BMS is €6k ex BTW. Is dat niet ongelofelijk duur? :eek:
Euh dat is gewoon de normale prijs.. (en dus niet rendabel om te installeren)

Hieronder wat prijzen per kWh voor batterij opslag, zonder installatie, zonder BTW, zonder BEBAT bijdrage en in sommige gevallen ook nog een BMS nodig.

merktypekWh opslagprijsPrijs per kWhopmerking
PylontechUS2000C
2,4​
471​
196​
PylontechUS3000C
3,5​
628​
179​
PylontechUS5000-C
4,8​
727​
151​
PylontechM1C set
108,93​
18181​
167​
HuaweiLuna2000-7-E1
6,9​
2228​
323​
BMS nodig
HuaweiLuna2000-5KW-C0
0​
619​
Enkel BMS
HuaweiLUNA2000-10kW-C1
0​
979​
Enkel BMS
DeyeSE-G5,1 Pro-B
5,12​
644​
126​
BYDLVS
4​
1292​
323​
LVS BMS nodig
BYDLVS BMS
0​
349​
Enkel BMS
BYDHVS
2,56​
999​
390​
HVS BMS nodig
BYDHVS BMS
0​
Enkel BMS
DynessHV9637
3,55​
528​
149​
DynessDL5,0C
5,12​
619​
121​
HuaweiLUNA2000-5-E0
5​
1528​
306​
NKON ESS Pro52,2 5,12kWh
5,12​
537​
105​
NKON ESS ProESS Pro 16,1kWh
16,1​
1487​
92​
NKON ESS ProESS Pro 32kWh
32​
2809​
88​

Laatst bewerkt:
Hieronder wat prijzen per kWh voor batterij opslag, zonder installatie, zonder BTW, zonder BEBAT bijdrage en in sommige gevallen ook nog een BMS nodig.

merktypekWh opslagprijsPrijs per kWhopmerking
PylontechUS2000C
2,4​
471​
196​
PylontechUS3000C
3,5​
628​
179​
PylontechUS5000-C
4,8​
727​
151​
PylontechM1C set
108,93​
18181​
167​
HuaweiLuna2000-7-E1
6,9​
2228​
323​
BMS nodig
HuaweiLuna2000-5KW-C0
0​
619​
Enkel BMS
HuaweiLUNA2000-10kW-C1
0​
979​
Enkel BMS
DeyeSE-G5,1 Pro-B
5,12​
644​
126​
BYDLVS
4​
1292​
323​
LVS BMS nodig
BYDLVS BMS
0​
349​
Enkel BMS
BYDHVS
2,56​
999​
390​
HVS BMS nodig
BYDHVS BMS
0​
Enkel BMS
DynessHV9637
3,55​
528​
149​
DynessDL5,0C
5,12​
619​
121​
HuaweiLUNA2000-5-E0
5​
1528​
306​
MARSTEKVenus-E
5,12​
1249​
244​
NKON ESS Pro52,2 5,12kWh
5,12​
537​
105​
NKON ESS ProESS Pro 16,1kWh
16,1​
1487​
92​
NKON ESS ProESS Pro 32kWh
32​
2809​
88​
Beetje oneerlijke vergelijking hé. De plug-in batterijen zijn wel inclusief ver alles. Ook inverter dat je niet meerekent.
De Marstek Venus-E bijvoorbeeld vind je momenteel voor €1299, dit inclusief BTW, BEBAT, P1-meter, BMS, inverter & "installatie" ;)

Zou eerlijker en duidelijker zijn als je een afzonderlijk lijstje maakt van plug-in en niet plug-in want zijn in mijn ogen compleet andere producten en ook niet te vergelijken.

Beetje oneerlijke vergelijking hé. De plug-in batterijen zijn wel inclusief ver alles. Ook inverter dat je niet meerekent.
De Marstek Venus-E bijvoorbeeld vind je momenteel voor €1299, dit inclusief BTW, BEBAT, P1-meter, BMS, inverter & "installatie" ;)

Zou eerlijker en duidelijker zijn als je een afzonderlijk lijstje maakt van plug-in en niet plug-in want zijn in mijn ogen compleet andere producten en ook niet te vergelijken.
Ik heb Marstek maar gewoon gedelete want die hoort eigenlijk niet thuis in die lijst en ik heb ook niet echt zin om me bezig te houden met een lijst plugin batterijen.

Als er een business case is dan zal economy of scale wel ervoor zorgen dat je als particulier op termijn nog weinig winst zal halen uit handel met elektriciteit.
Das zoals mensen die geloven dat ze geld gaan verdienen met hun zelfrijdende auto taxi te laten spelen terwijl ze hem zelf niet nodig hebben. Als dat kan gaan er wel bedrijven dat op schaal doen waardoor je er als particulier hooguit peanuts mee verdiend.

Momenteel is men overal waar het net het kan trekken BESS infrastructuur aan het uitrollen. Vilvoorde (200MW) is quasi afgerond, Kallo (100MW) zit in opstart, Drogenbos (100MW) zit in tender fase. Das alleen al voor Engie, die wrs ook nog op andere locaties gaan uitbreiden.
Storm is momenteel met 3 locaties bezig voor een gelijkaardige totaalcapaciteit. En ook andere bedrijven zijn met (kleinere) BESS projecten bezig.

Thuisbatterij om eigen verbruik te dekken? Gaat nooit een slecht idee zijn, al die andere zaken, dat zou er vanaf 2026-2027 wel eens minder goed kunnen gaan uitzien.

Ik ga ook mijn benzine bedrijfswagen overkopen. De inschrijvingstaxen en wegentaxen voor een propere benzine auto zijn nog altijd relatief laag. Voor 20k heb je een grote monovolume van 4-5y oud. Voor dat geld heb je nooit iets elektrisch waar je met een gezin deftig in kan. Om iets vergelijkbaar te hebben, moet ik al 40 of 50k neertellen. Zelfs met gratis elektriciteit haal ik dat er nooit ofte nimmer uit.
Offtopic maar ik heb voor 22k een id4 van 3 jaar oud kunnen kopen met 40k op de teller dus het kan wel.

Ik bol quasi gratis rond want inderdaad gratis inschrijving / wegentaks en elektriciteit door gigantische overproductie van de panelen.

Offtopic maar ik heb voor 22k een id4 van 3 jaar oud kunnen kopen met 40k op de teller dus het kan wel.

Ik bol quasi gratis rond want inderdaad gratis inschrijving / wegentaks en elektriciteit door gigantische overproductie van de panelen.
Maar in een id4 heb je geen 3 isofixen op de achterbank voor de 3 kinderstoelen van cege. ;)

Nu de Marstek er 3 maanden staat wat gegevens, deze komen van de homewizard plug, niet MID certified maar wel redelijk nauwkeurig:
Laad/ontlaadsnelheid = 2500W
Import: 356,42 kWh
Export: 256.05 kWh
RTE: 71,84%

Volgens de app:
Import: 339.57 kWh
Export: 255.45 kWh
RTE: 75,23%

Mijn standbyverbruik is met 120W wss te laag voor de 2500W omvormer waardoor die vaak inefficient werkt. Ik laad soms ook aan 200-400W als de auto aan het laden is, kan daar mss ook beter mee stoppen en later/eerder omschakelen en hoger laden.

De besparing op die tijd is een kleine 70 euro, excl besparing op capaciteitstarief, want de piek ligt nu al 2 maanden onder de 2,5kW en wss ga ik dat wel 5-6 maanden op een jaar kunnen doen nu. Het zal allersinds moeilijk zijn om break-even te draaien aan de huidige elektriciteitsprijzen. Maar hoop hem nog lang te hebben en de prijzen zullen allicht stijgen.

Laatst bewerkt:
Pieken onder de 2.5kW vind ik wel bewonderingswaardig. Wij zitten altijd rond 4kW. En dat zonder EV. Vorige winter zelfs eens een piek rond 7-8kW getrokken (slecht afgestelde wp en een vrouw die geen rekening houdt met groot verbruikers te spreiden).

Mag die Marstek trouwens ontladen aan 2500w via stopcontact? Dacht dat die rechtstreeks in de kast op een aparte zekering moest hangen.

Pieken onder de 2.5kW vind ik wel bewonderingswaardig. Wij zitten altijd rond 4kW. En dat zonder EV. Vorige winter zelfs eens een piek rond 7-8kW getrokken (slecht afgestelde wp en een vrouw die geen rekening houdt met groot verbruikers te spreiden).

Mag die Marstek trouwens ontladen aan 2500w via stopcontact? Dacht dat die rechtstreeks in de kast op een aparte zekering moest hangen.
Alle zware toestellen overdag draaien he. Dan zijn de pieken gedekt overdag.
Ik haal gemiddeld 3.8kW over het hele jaar in een full electric huis met 1 EV. In de winter gaat dat naar 4-5kW. In de zomer 2.5-3kW. En dat was zonder batterij.

Sinds 3 maand heb ik een Marstek en mijn pieken zijn nu onder de 2.5kW.

Als je de stekker verwijdert is het geen plug-in batterij meer. Hier steekt die op een normaal stopcontact welke alleen op een kring zit.
Dat was die van de ventilatie-unit, die staat nu op de kring van slaapkamer 4 en 5 (+ technische berging aan de deur voor stofzuiger ofzo).

Ik zie technisch ook geen verschil tussen laden met 2500W of ontladen met 2500W. Buiten dat je moet oppassen met verbruik in eigen kring, maar dat is op een aparte kring onmogelijk.
Dat is 11A, een stopcontact kan volgens mij 16A langdurig aan.
Dat ontladen zijn ook maar bursts, aangezien ik de batterij in standby zet als ik de auto laad. Veelal is het ontladen sub 500W.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan