Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Als er niets aan de fiscaliteit van bedrijfswagens en/of vergoeding voor eigen stroom wijzigt; wat ik oprecht hoop voor iedereen die hiervoor geïnvesteerd heeft en een (of grotere) PV installatie.

Vergeet enkel niet dat de hele discussie hiermee begonnen is:

Als we natuurlijk enkel naar de lucky few hier in deze thread kijken die de laatste pagina's gepost hebben, klopt het idd niet wat die boomers zeggen. Maar dat is enkel maar zo voor een minderheidsgroep van een minderheidsgroep. Het gemiddeld belgisch gezin heeft geen bedrijfswagen-EV en heeft zelfs geen zonnepanelen. En de kans bestaat dat die boomers dan ook in een boomer-huis wonen zonder PV-installatie of huren.

De berekening zou er zelfs al heel anders uitzien als je gewoon je zonnestroom in je particulier aangekochte EV duwt. Mogelijks zou je er nog voordeel uithalen, maar dan enkel als je privé ook een wagen in die prijsklasse koopt.
Mijn wagen is privé aangekocht, maar omdat ik ook naar klanten rij, heb ik een vergoeding.

Zelfs zonder PV steek ik niet toe aan thuisladen.
Dat staat hier ook nog te wachten voor het komende jaar (of jaren) onze dieselstoof vervangen...
Wij hebben geen bedrijfswagens. Mijn vrouw staat in het onderwijs, ik werk in de chemie. Beide wagens nog met verbrandingsmotor. De dieselstoof tikt de 300K km aan, de benzine 200K km.

Elektrisch als particulier schrikt enorm af. Mijn dieselstoof deed 1200km op een volle tank toen ik die nieuwe aankocht 10j geleden. Die doet nu nog altijd 1200km op een volle tank.
Maar goed. Dat is een andere discussie.

We kunnen ongetwijfeld ons zelfverbruik nog boosten met een thuisbatterij en meer energiebewustheid van mijn gezin.

Ik ben in ieder geval al blij dat ons energieconsumptie maar 1/4de bedraagt van wat we verstookten in ons vorig huis.
Nog steeds voor verbetering vatbaar, maar stap voor stap voorwaarts.
Das zo fout van in 1200km op 1 tank te rekenen. Elke ochtend wordt je wakker met 400km in uw tank en je moet wellicht geen 400km naar uw werk bollen.

1-2x int jaar ga je 1-2h langer onderweg zijn als je met vakantie gaat. That’s it.

Ik rij al 2 jaar privé met een EV en dat bevalt zeer goed. Maar idd voor een ander topic.

En dat gaat dan ook wel een serieuze PV installatie zijn die ook een serieus kostenplaatje had. Waarom vergeet iedereen daarnaar te kijken en kijkt men enkel naar maandelijks/jaarlijks verbruik? Hoe groot is jouw installatie? Ik zou gokken op iets van een 12kWp op een 10kVA omvormer als het zuidgericht is. In de periode jan-jun 2025 heb ik maar 2,361MWh opgewekt, met een beperkte installatie natuurlijk (3,6kWp panelen op een 3,3kVA omvormer):

Ik geloof dat hij 16kWp heeft liggen.

14 kWp zuidgerichte zonnepanelen op een 10 kVA omvormer.
De 16 (kWh) komt van de thuisbatterij :)

De installatiekost is niet te onderschatten en moet ook renderen. Zonder EV's hadden we, net zoals MorGo7h ook al zei, nooit zo een grote hoeveelheid zonnepanelen gelegd. De onkostenvergoeding van de werkgever ondersteunt de afbetaling van die hogere kost.

1 op 4 mensen uit de actieve arbeidsbevolking heeft een bedrijfswagen, in België. In Vlaanderen ligt dat aandeel dus nog aanzienlijk hoger (Wallonie is veel minder goed bedeeld). Daarnaast zijn er dan ook nog mensen die misschien zelf geen bedrijfswagen hebben maar de partner wel (zoals hier thuis)...
Dus sure, het zal nog steeds niet de meerderheid zijn maar de minderheid is toch een gigantische groep. We spreken niet over een niche van een niche.
Een kwart is een minderheid. Ik sprak niet van een niche, ik sprak van een minderheid.

En uw kwart klopt trouwens niet eens want je kijkt naar bedrijfswagens in het algemeen, ik had had het over EV bedrijfswagens. De actieve beroepsbevolking is 5.110.000 volgens statbel en er rijden volgens statbel 208.542 elektrische bedrijfswagens rond. Dat is maar 4%. Dank u voor het mij te laten opzoeken, ik zal het in het vervolg inderdaad wel over een niche of extreme minderheidsgroep hebben i.p.v. gewoon minderheidsgroep :sarcastic:

Mijn wagen is privé aangekocht, maar omdat ik ook naar klanten rij, heb ik een vergoeding.

Zelfs zonder PV steek ik niet toe aan thuisladen.

Das zo fout van in 1200km op 1 tank te rekenen. Elke ochtend wordt je wakker met 400km in uw tank en je moet wellicht geen 400km naar uw werk bollen.

1-2x int jaar ga je 1-2h langer onderweg zijn als je met vakantie gaat. That’s it.

Ik rij al 2 jaar privé met een EV en dat bevalt zeer goed. Maar idd voor een ander topic.
Je begrijpt me verkeerd denk ik. Ik moet idd geen 1200km kunnen rijden aan een stuk. Ik wil gewoon nog 400-500km kunnen rijden na 10j of langer. Het is de levensduur van de batterij die mij wat afschrikt.
Een Marstek thuisbatterij van +/-1500€ die zichzelf terug betaalt na 5-6j en een levensduur van 10j zou hebben is een no brainer. Maar een auto van 40-50K die mogelijks na 7-8j maar 70% van de initiële 400-500km doet is een ander paar mouwen.

Wij zijn niet het type mensen die om de x-aantal jaar van auto veranderen. Wij kopen een auto en rijden die zo goed als mogelijk op. Hoe langer, hoe liever. Mijn vrouw haar stadswagen is 12j oud, mijn dieselmpv 10j. Beiden nog altijd jaarlijks blanco gekeurd. Maar het gaat niet blijven duren. Binnen 2-3j aan vervanging? Misschien volgend jaar al...

Ik moet absoluut niet overtuigd worden dat elektrisch rijden en daarbij zo zelfvoorzienend mogelijk uw zonnestroom verbruiken de beste en goedkoopste manier kan zijn. Zelfs al trek je alles voor uw EV uit het net. Ik denk dat het nog altijd goedkoper is dan brandstof tanken.
Enkel bij de levensduur stel ik mij vragen.

Edit: mocht mijn werkgever een leaseplan voorleggen om iedere 4-5j een nieuwe EV te voorzien. Ik zou niet twijfelen om er op te springen.

/End off-topic.

Laatst bewerkt:
Ik vind dat zelfs extreem laag...
Wij zitten op 120€/maand, all electric ook. Geen EV. Piekvermogen van 4-5kW.
Heb gezien dat @Bimmer nog lagere bedragen heeft bij zijn all electric huis.

Wij hebben 4320 Wp aan panelen met 4kW omvormer. Zelf zou ik 5kW voorzien hebben. Er is nog plaats voor 6 panelen op het dak. Maar kosten/baten om daar nu nog panelen bij te proppen en omvormerswap of omvormer bij te plaatsen...

Eens die Marstek batterijen met P1 mogen aangestuurd worden hoop ik daarmee toch al wat de maandelijkse factuur te drukken.

Veel hangt uiteraard ook af van de vrouw des huizes bewust te maken om zoveel mogelijk te verbruiken tijdens de zonuren en de groot verbruikers te spreiden. Maar ik vrees dat dit een meerjarenplan in wording is 🙄

Ik heb wel geen zwembad en EV. Ik denk dat het verbruik van een zwembad wel stevig is.

Bij ons thuis hebben we tijdens de bouw gekozen voor 9480wp installatie met een 8kW omvormer. Kostprijs €9180
Krijgen dan 5 jaar 100% korting op KI.
Een deel van die panelen hebben daar ook wel verdienste bij. Maar niet heel de installatie.

Ik wilde graag onze zelfverbruik opkrikken, alsook verwachte ik wel dat de prijs per kWh eerder zal stijgen loop der jaren.
Met de tijd zal er dan wel een EV komen, waardoor het elektrisch verbruik ook zal stijgen.
Batterij zou met de tijd ook wel komen, dacht ik.
Uiteindelijk is de batterij er sneller gekomen als oorspronkelijk gedacht.
Een zonnepanelen installatie toch een vooruitzicht van +25 jaar, dus je houd daar wel rekening mee.

Door de installatie nemen we 2180Kwh minder af van het net (zonder batterij). en de rest is uiteraard injectie (6600kWh). Cijfers 2024.
Onze piek blijft dan ook eerder beperkt, Facturatie piek is nu 2,9kW, anders zal dat ook wel hoger liggen.

Moesten we de panelen niet hebben gehad, dan betaalde we een 800 euro meer per jaar (met de huidige contracten).

Nu met de batterij (5kWh) verwacht ik dat onze afname nog verder zakt met 1000Kwh.

Laatst bewerkt:
Je begrijpt me verkeerd denk ik. Ik moet idd geen 1200km kunnen rijden aan een stuk. Ik wil gewoon nog 400-500km kunnen rijden na 10j of langer. Het is de levensduur van de batterij die mij wat afschrikt.
Een Marstek thuisbatterij van +/-1500€ die zichzelf terug betaalt na 5-6j en een levensduur van 10j zou hebben is een no brainer. Maar een auto van 40-50K die mogelijks na 7-8j maar 70% van de initiële 400-500km doet is een ander paar mouwen.

Wij zijn niet het type mensen die om de x-aantal jaar van auto veranderen. Wij kopen een auto en rijden die zo goed als mogelijk op. Hoe langer, hoe liever. Mijn vrouw haar stadswagen is 12j oud, mijn dieselmpv 10j. Beiden nog altijd jaarlijks blanco gekeurd. Maar het gaat niet blijven duren. Binnen 2-3j aan vervanging? Misschien volgend jaar al...

Ik moet absoluut niet overtuigd worden dat elektrisch rijden en daarbij zo zelfvoorzienend mogelijk uw zonnestroom verbruiken de beste en goedkoopste manier kan zijn. Zelfs al trek je alles voor uw EV uit het net. Ik denk dat het nog altijd goedkoper is dan brandstof tanken.
Enkel bij de levensduur stel ik mij vragen.

Edit: mocht mijn werkgever een leaseplan voorleggen om iedere 4-5j een nieuwe EV te voorzien. Ik zou niet twijfelen om er op te springen.

/End off-topic.
Bij mijn tesla heb ik 8 jaar of 192000km garantie (wat eerst bereikt is) op de batterij en motor. Als de batterij defect gaat of de range is 70% van het initiële, wordt ze gratis vervangen.

En met de auto’s met een LFP batterij is de degradatie minimaal. Ik las overlaatst dat een model 3 400000km gebold heeft op de originele LFP batterij. Degradatie was 82%.

Als het om op te rijden is, is een LFP accu een goeie keuze. En toevallig ook de goedkopere wagens :)

Eerder deze week zijn er bij mijn ouders thuisbatterijen en een dynamisch energiecontract (Flexio) geïnstalleerd.
Zelf heb ik sinds vorige maand zonnepanelen laten plaatsen en vermoed dat er binnenkort ook een digitale meter bij mij zal komen.

Momenteel wek ik ongeveer 3 à 4 keer meer stroom op dan ik verbruik. Daarom ben ik nu aan het bekijken of het interessant zou zijn om ook thuisbatterijen te installeren (bv. 10 kWh), en of een dynamisch energiecontract zoals dat van Flexio de moeite waard is.

Enkele details over mijn situatie:

• Ik werk meestal buitenshuis, maar thuiswerk is mogelijk.
  • Eén elektrische wagen.
  • Elektrisch koken.
  • Vier airco’s aanwezig (waarvan we de airco in de slaapkamer ’s nachts graag laten draaien).
  • Verwarming gebeurt via aardgas.

Heeft iemand hier ervaring met een gelijkaardige situatie of tips waar ik best op let?

Alvast bedankt!

Momenteel wek ik ongeveer 3 à 4 keer meer stroom op dan ik verbruik. Daarom ben ik nu aan het bekijken of het interessant zou zijn om ook thuisbatterijen te installeren (bv. 10 kWh), en of een dynamisch energiecontract zoals dat van Flexio de moeite waard is.
Wel één ding: Flexio biedt geen dynamisch energiecontract aan. Dat energiecontract sluit je zelf af. Het aanbod van Flexio is bovenop je energiecontract.

Ik heb er zelf naar gekeken, niet de sprong gewaagd. Ten eerste schiet ik mezelf wat in de voet met een dynamisch energiecontract vergeleken met de kwartaalprijzen van mijn variabel contract.
Tweede zijn de opbrengsten van Flexio zo onzeker (ik heb informatie in de trant van tarieven en formules gevraagd, ik heb eigenlijk geen concrete info gekregen) dat ik er op voorhand geen scenario voor kan uitrekenen. Dan pak ik ook geen gokje van pakweg 400€ (ik denk dat dat de prijs van een self-install-kit was).
Gezien ik het merendeel van mijn stroom (zowel pv als accu) gewoon zelf kan verbruiken hoefde het voor mij bijgevolg niet.
Hun geclaimde gemiddelde opbrengsten moet je ook afzetten tegen de extra kosten (hun abonnementskost en installatiekost is één, maar als je capaciteitstarief er door van pakweg 4 naar 11kW per jaar zou pieken is dat ook een grote offset).

Misschien hebben anderen hier wel concrete opbrengstdata van een reallife flexio-installatie.

Laatst bewerkt:
Een kwart is een minderheid. Ik sprak niet van een niche, ik sprak van een minderheid.

En uw kwart klopt trouwens niet eens want je kijkt naar bedrijfswagens in het algemeen, ik had had het over EV bedrijfswagens. De actieve beroepsbevolking is 5.110.000 volgens statbel en er rijden volgens statbel 208.542 elektrische bedrijfswagens rond. Dat is maar 4%. Dank u voor het mij te laten opzoeken, ik zal het in het vervolg inderdaad wel over een niche of extreme minderheidsgroep hebben i.p.v. gewoon minderheidsgroep :sarcastic:
Waar haal jij dat cijfer? Is een pak minder hoor: 15% van de werkende

Maar het is thuisbatterij-topic hier.
Al zou een EV wel de beste thuisbatterij zijn wss :D
Ik dacht dat ik dat gisteren ergens in een artikel van de tijd zag staan maar dat zal dan wel niet kloppen. Ik kom nu ook op die 15% van de FOD uit, maar het percentage ligt nog steeds wel hoger in Vlaanderen. Het is genoeg van gewoon eens te kijken wat er allemaal rondrijd op de baan... al die: Tesla's, BMW iX1/2/i4's, Volvo XC30/40, Audi Q4, die paar lelijke Mercedessen dat zijn 98% leasebakken want wie koopt dat?

@the_fox ik kan mij vergissen maar de 208k die jij aanhaalt zijn ook enkel zuivere EV's en laten PHEV's buiten beschouwing? We zitten ook nog steeds volop in een overgangsfase waar het overgrote deel van de resterende ~400k bedrijfswagens op relatief korte termijn in EV's zullen veranderen. In 2024 werden 110k bedrijfs-EV geregistreerd (+100k hybrides maar het aandeel PHEV's is daarin onduidelijk), de groep met potentiële toegang tot het systeem groeit dus wel snel aan. We gaan binnen dit en een jaar of 3-4 normaal dus vrij vlot richting het half miljoen bedrijfs-EV. Je hebt gelijk, het blijft een minderheid op de totale bevolking en het is een inherent scheef systeem waar opnieuw een relatief klein deel van de bevolking zijn voordeel mee doet en het grootste deel geen toegang toe heeft. Het alternatief: de éffectieve kost vergoeden is alleen zo complex dat het meer geld zou kosten aan administratie dan gewoon het huidige systeem in stand te houden.

Maar we zitten ondertussen inderdaad nogal ver off-topic inderdaad :unsure:

En dat gaat dan ook wel een serieuze PV installatie zijn die ook een serieus kostenplaatje had. Waarom vergeet iedereen daarnaar te kijken en kijkt men enkel naar maandelijks/jaarlijks verbruik?
Ik gok omdat er heel wat mensen zijn waar die installatie intussen terugbetaald is. :unsure: Op het hoogtepunt van de gascrisis een paar jaar terug kregen wij hier in het midden van de zomer ~30-35c/kWh injectie. Een groot deel van de installaties die ouder zijn dan 5 jaar zijn terugverdiend ondertussen vermoed ik.

Ik dacht dat ik dat gisteren ergens in een artikel van de tijd zag staan maar dat zal dan wel niet kloppen. Ik kom nu ook op die 15% van de FOD uit, maar het percentage ligt nog steeds wel hoger in Vlaanderen. Het is genoeg van gewoon eens te kijken wat er allemaal rondrijd op de baan... al die: Tesla's, BMW iX1/2/i4's, Volvo XC30/40, Audi Q4, die paar lelijke Mercedessen dat zijn 98% leasebakken want wie koopt dat?

@the_fox ik kan mij vergissen maar de 208k die jij aanhaalt zijn ook enkel zuivere EV's en laten PHEV's buiten beschouwing? We zitten ook nog steeds volop in een overgangsfase waar het overgrote deel van de resterende ~400k bedrijfswagens op relatief korte termijn in EV's zullen veranderen. In 2024 werden 110k bedrijfs-EV geregistreerd (+100k hybrides maar het aandeel PHEV's is daarin onduidelijk), de groep met potentiële toegang tot het systeem groeit dus wel snel aan. We gaan binnen dit en een jaar of 3-4 normaal dus vrij vlot richting het half miljoen bedrijfs-EV. Je hebt gelijk, het blijft een minderheid op de totale bevolking en het is een inherent scheef systeem waar opnieuw een relatief klein deel van de bevolking zijn voordeel mee doet en het grootste deel geen toegang toe heeft. Het alternatief: de éffectieve kost vergoeden is alleen zo complex dat het meer geld zou kosten aan administratie dan gewoon het huidige systeem in stand te houden.

Maar we zitten ondertussen inderdaad nogal ver off-topic inderdaad :unsure:

Ik gok omdat er heel wat mensen zijn waar die installatie intussen terugbetaald is. :unsure: Op het hoogtepunt van de gascrisis een paar jaar terug kregen wij hier in het midden van de zomer ~30-35c/kWh injectie. Een groot deel van de installaties die ouder zijn dan 5 jaar zijn terugverdiend ondertussen vermoed ik.
Had je doorgeklikt naar de bron (die ik er wel bijgezet had), zag je idd dat dat enkel EV's zijn. Waar ik het hiervoor ook over had.
Wat er de komende jaren gaat gebeuren doet er ook niet toe, ik spreek over het hier en nu.

Mijn punt was en is nog altijd dat mensen graag hun eigen situatie projecteren, ook als ze niet beseffen dat het totaal niet representatief is. Dat het systeem scheef is en men er gebruik van maakt, is goed voor die mensen. Maar ze moeten dan wel beseffen dat dit niet de standaard is, verre van zelfs. En hier op BG kan "de norm" wel eens vervagen want we zitten hier (zeker met de deelnemers in dit soort threads) met een deel van de bevolking dat ik best kan beschrijven als een bovengemiddelde sub-populatie ;)

En uiteindelijk is dit niet zo ver off-topic, want uiteindelijk zijn het wel allemaal zaken die meespelen in de thuis-installatie; zowel qua PV als thuisbatterij. Er zijn hier ondertussen al een aantal mensen gepasseerd die door de EV (of komst ervan) de PV installatie anders gedimensioneerd hebben. En in zo'n gevallen kan een thuisbatterij, of de grootte ervan, ook mee in de discussie zitten.
Ik wacht vol ongeduld tot er iemand met een V2G of V2H setup met een bidirectionele laadpaal hier komt posten, dan vervagen de lijnen van wat on & off topic is nog meer :D

Had je doorgeklikt naar de bron (die ik er wel bijgezet had), zag je idd dat dat enkel EV's zijn. Waar ik het hiervoor ook over had.
Wat er de komende jaren gaat gebeuren doet er ook niet toe, ik spreek over het hier en nu.

Mijn punt was en is nog altijd dat mensen graag hun eigen situatie projecteren, ook als ze niet beseffen dat het totaal niet representatief is. Dat het systeem scheef is en men er gebruik van maakt, is goed voor die mensen. Maar ze moeten dan wel beseffen dat dit niet de standaard is, verre van zelfs. En hier op BG kan "de norm" wel eens vervagen want we zitten hier (zeker met de deelnemers in dit soort threads) met een deel van de bevolking dat ik best kan beschrijven als een bovengemiddelde sub-populatie ;)

En uiteindelijk is dit niet zo ver off-topic, want uiteindelijk zijn het wel allemaal zaken die meespelen in de thuis-installatie; zowel qua PV als thuisbatterij. Er zijn hier ondertussen al een aantal mensen gepasseerd die door de EV (of komst ervan) de PV installatie anders gedimensioneerd hebben. En in zo'n gevallen kan een thuisbatterij, of de grootte ervan, ook mee in de discussie zitten.
Ik wacht vol ongeduld tot er iemand met een V2G of V2H setup met een bidirectionele laadpaal hier komt posten, dan vervagen de lijnen van wat on & off topic is nog meer :D
In before auto volladen op het werk overdag en 's avonds koken en verwarmen op de batterij van den auto :unsure:

Gisteren 6kWh uit de Marstek kunnen halen, hoogste tot nu toe. Nu al enkele uren volledig leeg. Op drie maanden tijd is dit de vierde keer dat ik niet toe kom met 5.12kWh dus valt voorlopig goed mee.

In de winter zal het omgekeerd zijn ;)
In de winter heb ik nauwelijks productie en gaat dat de beperkende factor zijn. Plat dak met panelen onder lage hellingsgraad. Heb al zitten denken of ik ergens twee plug-in panelen verticaal op het zuiden kan zetten maar dat gaat geen zicht zijn.

Gisteren 6kWh uit de Marstek kunnen halen, hoogste tot nu toe. Nu al enkele uren volledig leeg. Op drie maanden tijd is dit de vierde keer dat ik niet toe kom met 5.12kWh dus valt voorlopig goed mee.
De werkelijke capaciteit is maar 4.5kWh btw.
Ook heeft de Marstek een iets slechtere efficientie dan andere inverters van 75% RTE.

Hoe haal je eigenlijk 6kWh uit een Marstek op dezelfde dag?
Volgens mij haal je gewoon 4.5kWh uit die batterij en haal je de rest uit je zonnepanelen voor die dag.
Heb je soms de charge/discharge curve?

Door op momenten meer te verbruiken dan je zonnepanelen leveren...
Hier was gisteren ook vrij bewolkt en wisselvallig, dit is de grafiek van de opbrengst van de zonnepanelen:
hmSKM83.png

Dus als je telkens in het dal stroom uit de batterij trekt, kan ze erna bijladen. Of bv op de middag koken waar er dus stroom van panelen + batterij komt (die in de ochtend van de panelen de batterij in gegaan is) om erna de batterij verder op te laden.

De werkelijke capaciteit is maar 4.5kWh btw.
Ook heeft de Marstek een iets slechtere efficientie dan andere inverters van 75% RTE.

Volgens mij haal je gewoon 4.5kWh uit die batterij en haal je de rest uit je zonnepanelen voor die dag.
Heb je soms de charge/discharge curve?
Als de batterij bijspringt tijdens bewolking en daarna terug oplaadt.

Terug
Bovenaan