Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Ik zeg ook letterlijk in mijn post dat die ~€0,35/kWh "veruit het hoogste" is voor de duidelijkheid, het is dus niet dat ik de waarheid verberg of verdraai :tongue:

We zijn hier op het forum met een pak mensen die rond Black Friday hebben ingetekend op Engie Flow, exacte kWh prijzen is altijd een beetje flou maar zweven incl. netkosten/taxen etc ergens rond de 20-25c/kWh met dat contract als ik het goed heb.
Zonnepanelen helpen wel want de CREG tarieven liggen 20-30c hoger dan de injectievergoedingen die je anders krijgt maar zelfs zonder blijft het voordelig, al was het alleen al maar om u vaste kosten deels af te schuiven op u werkgever.

Ik weet eerlijk gezegd ook niet hoe de CREG die tarieven bepaald want de naakte energieprijzen van ons Engie Flow contract liggen nu aanzienlijk lager dan in januari/februari:
MaandAfnameInjectie
EnkelvoudigEnkelvoudig
1 augustus 2025 - 22 augustus 20250,119 €/kWh0,045 €/kWh
jul. 20250,132 €/kWh0,052 €/kWh
jun. 20250,110 €/kWh0,041 €/kWh
mei 20250,105 €/kWh0,038 €/kWh
apr. 20250,120 €/kWh0,046 €/kWh
mrt. 20250,141 €/kWh0,057 €/kWh
feb. 20250,188 €/kWh0,080 €/kWh
jan. 20250,167 €/kWh0,070 €/kWh

Ik heb ook Engie Flow, ik kom toch op 31a32 cent ongeveer uit puur op kost van elektricteit zonder injectie.
Sinds april heb ik maandelijkse afrekening.

Bijlagen

• Engie Flow.jpg
    Engie Flow.jpg
    120,9 KB · Weergaven: 16
Als ze geen zonnepanelen hebben en soms een piek moeten trekken omdat ze wel moeten laden, kan dat wel kloppen. Iedere situatie is anders.

En uw €0,35 CREG-tarief is natuurlijk de hoogste van het jaar :p
KwartaalVlaanderen
Q4/202530,70
Q3/202534,56
Q2/202531,94
Q1/202528,22

Leuk voor de mensen met zonnepanelen & bedrijfswagen, die gaan (als ze het slim aanpakken) idd er een mooi extraatje uit kunnen halen. Zeker als ze veel kunnen thuiswerken.
Mensen die dagelijks de baan op moeten (denk vertegenwoordigers enzo) met een EV en geen zonnepanelen hebben; dat is toch een compleet ander verhaal...

It moves the needle van je rendement van je PV installatie. Maar in the grand scheme of things is het natuurlijk verwaarloosbaar.

Geld printen is relatief. Hier rolt er tussen de 50 en 100 euro binnen via CREG tarief. De paal doet aan solar charging en de batterij stabiliseert nog extra, maar er is altijd wat inefficientie waar je toch van het net slurpt. Pakt dat er 75 euro per maand 'geprint' wordt. Misschien 6 maand per jaar, de andere een pak minder. Pak 500-600 euro per jaar.

We zijn hier op het forum met een pak mensen die rond Black Friday hebben ingetekend op Engie Flow, exacte kWh prijzen is altijd een beetje flou maar zweven incl. netkosten/taxen etc ergens rond de 20-25c/kWh met dat contract als ik het goed heb.
Zonnepanelen helpen wel want de CREG tarieven liggen 20-30c hoger dan de injectievergoedingen die je anders krijgt maar zelfs zonder blijft het voordelig, al was het alleen al maar om u vaste kosten deels af te schuiven op u werkgever.

Als we kijken naar de cijfers van @Monkytiger hierboven, komt het hierop neer in vergelijking met CREG-tarief dat ik eerder al gepost had:
YearMonthFlanders End-user Price EV (c€/kWh)Monkytiger ENGIE Flow
2025​
7​
30,79​
31,94​
2025​
6​
30,33​
30,11​
2025​
5​
30,99​
31,45​
2025​
4​
32,91​
31,11​
2025​
3​
35,42​
32,25​
2025​
2​
35,36​
32,25​
2025​
1​
34,38​
32,25​

Dusja, als je puur net afname hebt en geen eigen productie, ga je er niet echt winst op maken. En al zeker niet als je wagen laden ook voor een hogere piek (en dus hoger capaciteitstarief) zou zorgen...

Je kan misschien wat van je vaste kosten afsnoepen, maar dat zal ook niet zoveel uitmaken.

Ik heb ook Engie Flow, ik kom toch op 31a32 cent ongeveer uit puur op kost van elektricteit zonder injectie.

Alle vasten kosten in de berekening geduwd ? Zoals CREG tarief doet. Natuurlijk niet echt een faire vergelijking. Als je aan 3-4kw laadt en je piek niet verhoogt, is het redelijk zinloos om capaciteitstarief en vaste kosten mee te nemen in de vergelijking.

1kwh extra in je auto pompen kost enkel de kosten die /kwh berekend worden. Al de rest niet. Ik heb volgende Engie Flow tarieven voorbije maanden. Voor de berekeningen pak ik (dag+nacht) /2 voor de simpelheid. Je zult zien dat dat een pak onder de CREG tarieven zit.

YMoConcatInjection (/kwh)Offtake (/kwh)
2024​
12​
2024-12
0.074​
0.238​
2025​
1​
2025-1
0.078​
0.263​
2025​
2​
2025-2
0.090​
0.283​
2025​
3​
2025-3
0.064​
0.239​
2025​
4​
2025-4
0.051​
0.218​
2025​
5​
2025-5
0.043​
0.204​
2025​
6​
2025-6
0.045​
0.208​
2025​
7​
2025-7
0.058​
0.230​

Volgens de data die ik momenteel voor handen heb in de app kom ik op 25,8c/kWh uit. Maar ook dat is weer flou want het is mij niet echt duidelijk hoe Engie tot dat "Al verbruikt" getal komt. Waarschijnlijk zitten daar vaste kosten mee in.
Ik heb het vermoeden dat er je de kolom "Afname €" ook minstens een stukje vaste kosten mee verrekend zitten? Dat is niet de bedoeling...
Vaste kosten horen niet in die kWh kost, die betaal je toch... of je werkgever je oplaadkosten nu vergoed OF je je (PH)EV enkel elders oplaad.

Maar goed: als je geen PV installatie hebt zou het min of meer een break-even situatie moeten creëren wat uiteindelijk de bedoeling is van het hele systeem: de WG betaald de kosten terug die de WN maakt om de wagen te laden, niet meer niet minder.

Alle vasten kosten in de berekening geduwd ? Zoals CREG tarief doet. Natuurlijk niet echt een faire vergelijking. Als je aan 3-4kw laadt en je piek niet verhoogt, is het redelijk zinloos om capaciteitstarief en vaste kosten mee te nemen in de vergelijking.
Dat is een manier van bekijken natuurlijk. Ofwel pak je de all-in cost en dan offload je een deel van de vaste kosten naar je werkgever (zoals @Reverz bedoelde), ofwel reken je zonder vaste kosten en is de delta tussen je tarief en CREG tarief de winst.

Maar inderdaad enkel als je je piek niet omhoog trekt, want dan moet je ook de delta van je capaciteitstarief verrekenen.

En dat is met dit specifiek contract, dat zeker niet iedereen heeft.
Punt blijft dat de boomers waar men het over had gelijk kunnen hebben in bepaalde situaties. Als je inderdaad zonnepanelen hebt en/of traag kunt laden en/of een competetief contract, zal het in je voordeel zijn. Maar niet iedereen zit in die situatie...

Voor de nerds heir, ik doe voor de finale rendements berekeningen nog een 'peak correctie'. Sinds de batterij er staat, is de peak correctie eigenlijk ipv een extra cost een extra opbrengst geworden. Zoals je zult zien, deze maanden 20-30 extra winst bovenop CREG tarief (laatste kolom).

MonthConcatUsed Mobi+ (kWh)CREG price Mobi+
(EUR/kWh)
Total Mobi+ (EUR)Real price
(EUR/kWh)
Price profit
(EUR/kWh)
Total profit
(EUR)
Peak (kW)Surplus peak
(kW)
Surplus peak cost
(EUR)
Net profit
(EUR)
12​
2024-12
112.146​
0.3571​
40.05​
0.238​
0.120​
13.41​
5.02​
1.61​
5.64​
7.77​
1​
2025-1
132.598​
0.2822​
37.42​
0.263​
0.019​
2.49​
4.92​
1.51​
7.46​
-4.97​
2​
2025-2
118.857​
0.2822​
33.54​
0.283​
-0.001​
-0.14​
4.97​
1.56​
7.71​
-7.85​
3​
2025-3
257.578​
0.2822​
72.69​
0.239​
0.043​
11.02​
4.58​
1.17​
5.78​
5.24​
4​
2025-4
285.375​
0.3194​
91.15​
0.218​
0.101​
28.82​
2.78​
-0.63​
-3.09​
31.91​
5​
2025-5
147.950​
0.3194​
47.26​
0.204​
0.115​
17.01​
4.52​
1.11​
5.49​
11.52​
6​
2025-6
209.322​
0.3194​
66.86​
0.208​
0.111​
23.34​
2.36​
-0.91​
-4.47​
27.80​
7​
2025-7
0.3456​
0.00​
0.230​
0.116​
0.00​
-0.91​
-4.47​
8​
2025-8
0.3456​
0.00​
0.204​
0.141​
0.00​
-0.91​
-4.47​
9​
2025-9
0.3456​
0.00​
0.204​
0.141​
0.00​
-0.91​
-4.47​
10​
2025-10
0.307​
0.00​
0.204​
0.103​
0.00​
-0.91​
-4.47​
11​
2025-11
0.307​
0.00​
0.204​
0.103​
0.00​
-0.91​
-4.47​
12​
2025-12
0.307​
0.00​
0.204​
0.103​
0.00​
-0.91​
-4.47​

Dat is een manier van bekijken natuurlijk.

Dat is geen manier van bekijken. Dat is wiskunde van 5e leerjaar. Als vb de vaste kost 65 euro PER JAAR is, heeft dat een eenheid 'per jaar'. Als je dan incrementeel 5kWh verbruikt door je paal, is je extra kost enkel wat een eenheid 'per kWh' heeft, niet 'per jaar'.

Idem kun je je capaciteitstarief zo zien. Dat is een kost PER kW. Als je dan een extra piek van vb 1 of 2 kW trekt, is de correcte berekening om de prijs per kW * de extra kW te doen. Prijs/kW * kW = Prijs, 5e leerjaar.

Ofwel pak je de all-in cost en dan offload je een deel van de vaste kosten naar je werkgever (zoals @Reverz bedoelde), ofwel reken je zonder vaste kosten en is de delta tussen je tarief en CREG tarief de winst.

Maar inderdaad enkel als je je piek niet omhoog trekt, want dan moet je ook de delta van je capaciteitstarief verrekenen.

Punt blijft dat de boomers waar men het over had gelijk kunnen hebben in bepaalde situaties. Als je inderdaad zonnepanelen hebt en/of traag kunt laden, zal het in je voordeel zijn. Maar niet iedereen zit in die situatie...

Ja, als je een piek van 20kW trekt, dan zul je geen winst draaien. Maar dan moet je maar a) minder straf laden thuis (zet een paal, configureer je auto, gebruik een granny charge kabel), b) op werk laden, c) stoppen met neuten, je moest geen bedrijfsauto aanvaarden.

Steek de auto elke nacht in, laadt aan 4kW en zonder panelen ga je break-even draaien. Nog altijd een pak beter vs een auto op gesmolten dino waar je een pak meer VAA zult betalen.

Dat is geen manier van bekijken. Dat is wiskunde van 5e leerjaar. Als vb de vaste kost 65 euro PER JAAR is, heeft dat een eenheid 'per jaar'. Als je dan incrementeel 5kWh verbruikt door je paal, is je extra kost enkel wat een eenheid 'per kWh' heeft, niet 'per jaar'.

Idem kun je je capaciteitstarief zo zien. Dat is een kost PER kW. Als je dan een extra piek van vb 1 of 2 kW trekt, is de correcte berekening om de prijs per kW * de extra kW te doen. Prijs/kW * kW = Prijs, 5e leerjaar.
Om te beginnen heeft @Monkytiger dat gepost als antwoord op @Reverz zijn post die dit zei:
al was het alleen al maar om u vaste kosten deels af te schuiven op u werkgever.
Dus ja, logisch dat hij het dan ook all-in rekende.

Ten tweede zeg je toch exact wat ik zei over het capaciteitstarief? Als je piek omhoog gaat, gaat je capaciteitstarief omhoog. Ja, dat wordt per kW berekend, en? Ik had het over de delta van je capaciteitstarief als je piek omhoog zou gaan door te laden. Dus de delta tussen piek zonder laden en piek met laden. Wat een extra kost is, die je dus weldegelijk mee moet nemen als je het wilt berekenen.

Was ook maar louter informatief, ik begrijp de twee standpunten van hoe je het kan bekijken.
Maar die vaste kost betaal je inderdaad sowieso of je nu laad of niet.
Zijn geen uitgebreide factureren eigenlijk, dit staat er op.

Bijlagen

• Engie Flow2.jpg
    Engie Flow2.jpg
    22,8 KB · Weergaven: 14
Hoe meer kwh je afneemt vh net met een lage piek hoe meer voordeel je doet.

Ik heb nu een warmtepomp voor de woning, warmtepomp voor zwembad, EV met 20000km per jaar voornamelijk thuisladen, normaal gezinsverbruik er bovenop voor 80 euro per maand. Ik vind dat schappelijk. Met een batterij ga ik er wss nog es 40 euro kunnen afhalen.
Ik vind dat zelfs extreem laag...
Wij zitten op 120€/maand, all electric ook. Geen EV. Piekvermogen van 4-5kW.
Heb gezien dat @Bimmer nog lagere bedragen heeft bij zijn all electric huis.

Wij hebben 4320 Wp aan panelen met 4kW omvormer. Zelf zou ik 5kW voorzien hebben. Er is nog plaats voor 6 panelen op het dak. Maar kosten/baten om daar nu nog panelen bij te proppen en omvormerswap of omvormer bij te plaatsen...

Eens die Marstek batterijen met P1 mogen aangestuurd worden hoop ik daarmee toch al wat de maandelijkse factuur te drukken.

Veel hangt uiteraard ook af van de vrouw des huizes bewust te maken om zoveel mogelijk te verbruiken tijdens de zonuren en de groot verbruikers te spreiden. Maar ik vrees dat dit een meerjarenplan in wording is 🙄

Wij hebben 4320 Wp aan panelen met 4kW omvormer. Zelf zou ik 5kW voorzien hebben. Er is nog plaats voor 6 panelen op het dak. Maar kosten/baten om daar nu nog panelen bij te proppen en omvormerswap of omvormer bij te plaatsen...
Afgaand op zijn vorige posts heeft hij nu 15 kWp aan panelen liggen.
Vorig jaar had hij 4800Wp liggen (dus zelfs dan nog meer dan jou) en had hij nog 10k kWh afname zonder EV; dit bovenop zijn zelf geproduceerde stroom volgens deze & deze post.

Ik vermoed dat die €80/maand dan ook is met bijna 4x zoveel panelen als jou is (wat ook een investering van €8k was bovenopen zijn reeds bestaande 4800Wp installatie); want 10k kWh afname, zelfs met een goedkoop contract, zou een pak duurder zijn.
Om die extra €8k investering eruit te halen aan een verschil van €40/maand, ben je bijna 17j bezig... Er komt idd een moment dat je kosten-baten moet bekijken en dan nog is het een gok want niemand weet hoe de stroomprijzen gaan evolueren.

Eens die Marstek batterijen met P1 mogen aangestuurd worden hoop ik daarmee toch al wat de maandelijkse factuur te drukken.

Veel hangt uiteraard ook af van de vrouw des huizes bewust te maken om zoveel mogelijk te verbruiken tijdens de zonuren en de groot verbruikers te spreiden. Maar ik vrees dat dit een meerjarenplan in wording is 🙄
Das dan weer best hoog. Ik zat afgelopen 2 jaar op 75/85euro per maand. Full electric huis met EV. Wel geen zwembad en 11.4kWp aan panelen. Ons totaal verbruik is zo'n 10000kWh per jaar waarvan de helft uit de panelen komt. Dus 5000kWh afname en dan injecteren we nog 5000-6000kWh afhankelijk van als het een goed of slecht zonnejaar was.

Nu staat er een Marstek batterij sinds eind mei en die zou mijn afname met een dikke 1000kWh moeten laten dalen.

Ons huis is zelfs kostennegatief. Full electric huis, 2 EV's.

Voor de eerste 6 maanden van 2025, januari-juni:
Betaalden we € 621,63. Maar voor thuisladen kregen we €680,35. Het huis voorzien van energie kostte -€58,72 of ongeveer -€10/maand.
Voor die periode genereerden de zonnepanelen 8,04 MWh en hadden we een verbruik van 6,89 MWh.
De thuisbatterij gaf 1,22 MWh energie en had daar 1,28 MWh voor nodig.

Ons huis is zelfs kostennegatief. Full electric huis, 2 EV's.

Voor de eerste 6 maanden van 2025, januari-juni:
Betaalden we € 621,63. Maar voor thuisladen kregen we €680,35. Het huis voorzien van energie kostte -€58,72 of ongeveer -€10/maand.
Voor die periode genereerden de zonnepanelen 8,04 MWh en hadden we een verbruik van 6,89 MWh.
De thuisbatterij gaf 1,22 MWh energie en had daar 1,28 MWh voor nodig.
Toont vooral aan hoe scheef het systeem is van je stroom te verkopen aan je werkgever om er dan zelf mee rond te rijden. Versta mij niet verkeerd, ik gun het iedereen die er gebruik van kan maken; maar het is gewoon niet voor iedereen de realiteit.

En dat gaat dan ook wel een serieuze PV installatie zijn die ook een serieus kostenplaatje had. Waarom vergeet iedereen daarnaar te kijken en kijkt men enkel naar maandelijks/jaarlijks verbruik? Hoe groot is jouw installatie? Ik zou gokken op iets van een 12kWp op een 10kVA omvormer als het zuidgericht is. In de periode jan-jun 2025 heb ik maar 2,361MWh opgewekt, met een beperkte installatie natuurlijk (3,6kWp panelen op een 3,3kVA omvormer):
NZMhNCs.png

Toont vooral aan hoe scheef het systeem is van je stroom te verkopen aan je werkgever om er dan zelf mee rond te rijden. Versta mij niet verkeerd, ik gun het iedereen die er gebruik van kan maken; maar het is gewoon niet voor iedereen de realiteit.

En dat gaat dan ook wel een serieuze PV installatie zijn die ook een serieus kostenplaatje had. Waarom vergeet iedereen daarnaar te kijken en kijkt men enkel naar maandelijks/jaarlijks verbruik? Hoe groot is jouw installatie? Ik zou gokken op iets van een 12kWp op een 10kVA omvormer als het zuidgericht is. In de periode jan-jun 2025 heb ik maar 2,361MWh opgewekt, met een beperkte installatie natuurlijk (3,6kWp panelen op een 3,3kVA omvormer):
NZMhNCs.png
Ik geloof dat hij 16kWp heeft liggen.

Het klopt inderdaad dat die installatie ook extra geld kost, dus die stroom is zeker niet gratis. Ik heb bewust mijn PV installatie oversized omdat er een EV zat aan te komen. Dat heeft mij serieus wat meer geld gekost, maar nu rijdt de auto op eigen groene stroom en zal het op lange termijn zich wel terug verdienen.

Het klopt inderdaad dat die installatie ook extra geld kost, dus die stroom is zeker niet gratis. Ik heb bewust mijn PV installatie oversized omdat er een EV zat aan te komen. Dat heeft mij serieus wat meer geld gekost, maar nu rijdt de auto op eigen groene stroom en zal het op lange termijn zich wel terug verdienen.
Als er niets aan de fiscaliteit van bedrijfswagens en/of vergoeding voor eigen stroom wijzigt; wat ik oprecht hoop voor iedereen die hiervoor geïnvesteerd heeft en een (of grotere) PV installatie.

Vergeet enkel niet dat de hele discussie hiermee begonnen is:
En ondertussen zitten de (diesel rijdende) boomer collega's hier te roepen dat ge niet thuis moogt laden want dat ge eraan toe legt!!! :laugh:
Als we natuurlijk enkel naar de lucky few hier in deze thread kijken die de laatste pagina's gepost hebben, klopt het idd niet wat die boomers zeggen. Maar dat is enkel maar zo voor een minderheidsgroep van een minderheidsgroep. Het gemiddeld belgisch gezin heeft geen bedrijfswagen-EV en heeft zelfs geen zonnepanelen. En de kans bestaat dat die boomers dan ook in een boomer-huis wonen zonder PV-installatie of huren.

De berekening zou er zelfs al heel anders uitzien als je gewoon je zonnestroom in je particulier aangekochte EV duwt. Mogelijks zou je er nog voordeel uithalen, maar dan enkel als je privé ook een wagen in die prijsklasse koopt.

Dat staat hier ook nog te wachten voor het komende jaar (of jaren) onze dieselstoof vervangen...
Wij hebben geen bedrijfswagens. Mijn vrouw staat in het onderwijs, ik werk in de chemie. Beide wagens nog met verbrandingsmotor. De dieselstoof tikt de 300K km aan, de benzine 200K km.

Elektrisch als particulier schrikt enorm af. Mijn dieselstoof deed 1200km op een volle tank toen ik die nieuwe aankocht 10j geleden. Die doet nu nog altijd 1200km op een volle tank.
Maar goed. Dat is een andere discussie.

We kunnen ongetwijfeld ons zelfverbruik nog boosten met een thuisbatterij en meer energiebewustheid van mijn gezin.

Ik ben in ieder geval al blij dat ons energieconsumptie maar 1/4de bedraagt van wat we verstookten in ons vorig huis.
Nog steeds voor verbetering vatbaar, maar stap voor stap voorwaarts.

Als er niets aan de fiscaliteit van bedrijfswagens en/of vergoeding voor eigen stroom wijzigt; wat ik oprecht hoop voor iedereen die hiervoor geïnvesteerd heeft en een (of grotere) PV installatie.

Vergeet enkel niet dat de hele discussie hiermee begonnen is:

Als we natuurlijk enkel naar de lucky few hier in deze thread kijken die de laatste pagina's gepost hebben, klopt het idd niet wat die boomers zeggen. Maar dat is enkel maar zo voor een minderheidsgroep van een minderheidsgroep. Het gemiddeld belgisch gezin heeft geen bedrijfswagen-EV en heeft zelfs geen zonnepanelen. En de kans bestaat dat die boomers dan ook in een boomer-huis wonen zonder PV-installatie of huren.

De berekening zou er zelfs al heel anders uitzien als je gewoon je zonnestroom in je particulier aangekochte EV duwt. Mogelijks zou je er nog voordeel uithalen, maar dan enkel als je privé ook een wagen in die prijsklasse koopt.
1 op 4 mensen uit de actieve arbeidsbevolking heeft een bedrijfswagen, in België. In Vlaanderen ligt dat aandeel dus nog aanzienlijk hoger (Wallonie is veel minder goed bedeeld). Daarnaast zijn er dan ook nog mensen die misschien zelf geen bedrijfswagen hebben maar de partner wel (zoals hier thuis)...
Dus sure, het zal nog steeds niet de meerderheid zijn maar de minderheid is toch een gigantische groep. We spreken niet over een niche van een niche.

Specifiek bij ons: die 50+'ers op den bureau zijn van die stinkers met PV installaties die alleen al door €450/€350 certificaten 2x terugverdiend worden zonder een kWh opgewekte stroom mee te tellen...

En dan schrik dat ze (worst case) peanuts mee betalen aan hun oplaadsessies thuis maar ondertussen wel €1.800 in de fik steken op jaarbasis om met hun VAA-stoof te kunnen verder tsjoeken...

EDIT: zaken geschrapt die door de fact checks op de volgende pagina tegengesproken worden :tongue:

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan