Mijn wagen is privé aangekocht, maar omdat ik ook naar klanten rij, heb ik een vergoeding.Als er niets aan de fiscaliteit van bedrijfswagens en/of vergoeding voor eigen stroom wijzigt; wat ik oprecht hoop voor iedereen die hiervoor geïnvesteerd heeft en een (of grotere) PV installatie.
Vergeet enkel niet dat de hele discussie hiermee begonnen is:
Als we natuurlijk enkel naar de lucky few hier in deze thread kijken die de laatste pagina's gepost hebben, klopt het idd niet wat die boomers zeggen. Maar dat is enkel maar zo voor een minderheidsgroep van een minderheidsgroep. Het gemiddeld belgisch gezin heeft geen bedrijfswagen-EV en heeft zelfs geen zonnepanelen. En de kans bestaat dat die boomers dan ook in een boomer-huis wonen zonder PV-installatie of huren.
De berekening zou er zelfs al heel anders uitzien als je gewoon je zonnestroom in je particulier aangekochte EV duwt. Mogelijks zou je er nog voordeel uithalen, maar dan enkel als je privé ook een wagen in die prijsklasse koopt.
Zelfs zonder PV steek ik niet toe aan thuisladen.
Das zo fout van in 1200km op 1 tank te rekenen. Elke ochtend wordt je wakker met 400km in uw tank en je moet wellicht geen 400km naar uw werk bollen.Dat staat hier ook nog te wachten voor het komende jaar (of jaren) onze dieselstoof vervangen...
Wij hebben geen bedrijfswagens. Mijn vrouw staat in het onderwijs, ik werk in de chemie. Beide wagens nog met verbrandingsmotor. De dieselstoof tikt de 300K km aan, de benzine 200K km.
Elektrisch als particulier schrikt enorm af. Mijn dieselstoof deed 1200km op een volle tank toen ik die nieuwe aankocht 10j geleden. Die doet nu nog altijd 1200km op een volle tank.
Maar goed. Dat is een andere discussie.
We kunnen ongetwijfeld ons zelfverbruik nog boosten met een thuisbatterij en meer energiebewustheid van mijn gezin.
Ik ben in ieder geval al blij dat ons energieconsumptie maar 1/4de bedraagt van wat we verstookten in ons vorig huis.
Nog steeds voor verbetering vatbaar, maar stap voor stap voorwaarts.
1-2x int jaar ga je 1-2h langer onderweg zijn als je met vakantie gaat. That’s it.
Ik rij al 2 jaar privé met een EV en dat bevalt zeer goed. Maar idd voor een ander topic.