Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Mensen met 2 marstek batterijen?
Werkt dat bls systeem dan apart per batterij of controleert 1 bms systeem beide batterijen (master en slave principe)?

Ik hou deze thread nu al even in de gaten. Sinds een paar dagen ook de tweakers thread over de Marstek batterijen.
En hoewel het enorm interessant lijkt, ben ik toch twijfelachtig.

Voor +/- 1500€ zijn die heel interessant geprijsd. Ik heb zelf nog niet uitgerekend wat de terugverdientijd in ons geval zou zijn. We hoeven er ook geen winst uit te slaan. Zolang het onze ecologische voetafdruk verkleint, we meer zelfvoorzienend zijn en het zichzelf terugbetaalt (al was het break-even) ben ik tevreden.

Vooral op gebied van veiligheid wil ik zekerheid. Gezien de batterij bij ons in de berging zou staan (die geheel centraal in onze woning ligt) of in de wasplaats op zolder (waar 2 van de kinderen hun slaapkamers zijn).

Op tweakers lees ik zaken zoals spanningsverschillen tussen verschillende cellen wat de levensduur van de batterij niet ten goede komt of connectie problemen met wifi en firmwareproblemen etc. Op Reddit zelfs een geval zien passeren dat de fasedraad los in de stekker zat. 😰
De brandverzekering zal lachen indien uw huis afbrandt en je aan het rommelen was in de marge.

Ik vrees dat ik nog even de kat uit de boom kijk alhoewel het heel verleidelijk is er ook 1 in huis te halen. Hier zou ik die het liefst via de P1 van HW aansturen. Ik had begrepen dat dit mogelijk was, maar nog niet toegelaten in België?

Het moet in ieder geval brandveilig, wettelijk correct en kwalitatief in orde zijn.

Laatst bewerkt:
De Marstek is een kwalitatief goed product, intussen gehomologeerd met hun CT002, en dus wettelijk in orde zo. Je kan ze trouwens kopen bij Duravolt voor 1300 euro, zij verkopen de CT002 als accessoire (kortingscode twe@kers5kwh)
Samen 1375 euro. Het is mij onduidelijk of de CT002 een keuring vereist. Lijkt me niet omdat je clipjes over de draden klikt, en niets verandert aan je installatie. Maar daar zullen andere mensen wel een andere mening over hebben. In ieder geval kan de batterij ook op P1 meter aangestuurd worden, hoewel dat wettelijk gezien (nog) niet mag in België. De wijziging van de regelgeving op dit wel toe te laten is aan de gang: https://www.synergrid.be/nl/documen...f-p1-port-as-alternative-to-an-enfluri-sensor

Voor je ecologische voetafdruk moet je het niet doen. De productie hiervan ecologisch terugverdienen is volgens mij een pipe dream.
Economische terugverdientijd voor mijn aankoop van 1475 euro was iets van tien jaar en na 1/3 van de rated cycli van de batterij. Of die na tien jaar nog iets nuttigs gaat doen zullen we dan zien.
Brandgevaar is een factor, maar LiFePo cellen zijn op dat vlak al een heel ander beestje dan Li-ion. Het blijft iets dat 2500 We kan opnemen/afgeven, en als je stopcontact slecht is aangesloten kan dat mogelijks een probleem geven. Maar evengoed kan je oven, fornuis, ketel, etc een probleem geven. Als je dit insteekt, verzeker jezelf dan ervan dat je installatie overal goed aangesloten is en volg de regels en common sense.

Ik heb nog niet geïnformeerd bij de brandverzekering, maar de berichten die ik van anderen lees duiden op een "fine, don't care" attitude, zolang het een CE gekeurd toestel betreft. enige wat ik zeker kan zeggen is dat mijn brandverzekering ook niets deed met de zonnepanelen op ons dak. Dat was zonder meer deel van de polis.

Als het iets is waar je graag met speelt dan is het voor de huidige prijzen al heel interessant aan het worden. Levensduur is inderdaad een groot vraagteken, in tegenstelling tot zonnepanelen lijkt zo'n plug & play thuisbatterij mij een stuk gevoeliger aan allerlei problemen. Het is hier al eerder geschreven, vandaar dus die focus op terugverdientijd die best zo kort mogelijk is. Garantie ook een heikel punt. Eerste twee jaar in principe geen probleem, daarna vooral te rekenen op goede wil van Marstek. Heb al gehoord dat je bv zelf voor de verzending zou moeten instaan als hem na jaar 2 kapot is.

Tegen een prijs van 1299EUR zou de terugverdientijd hier al vlot onder de 5 jaar zakken maar een batterij zorgt ook voor gedragsverandering dus dat valt allemaal moeilijk te berekenen. Sinds de batterij gaat airco bv soms al van om 7u 's morgens aan en kunnen apparaten zoals vaatwasser en wasmachine terug 's avonds werken zonder dat er daarvoor stroom van het net moet gehaald worden.

Over brandveiligheid heb ik niets zinnig te zeggen, uit voorzorg staat het apparaat hier wel in een vrijstaande garage. De WiFi problemen heb ik hier ook. Ik heb er nog steeds niet al te veel tijd ingestoken maar aangezien hem een garage staat die 15m (en een paar muren) van de Telenet modem verwijderd is, is de ontvangst daar niet goed. Ik heb dat in eerste instantie opgelost door een oude WiFi repeater te gebruiken die ik hier nog had liggen. Dat leek dat te werken maar dan viel na x dagen de verbinding plots uit en was het een hele miserie om dat terug in orde te krijgen omdat de batterij vaak de neiging had om verbinding te maken met het WiFi netwerk van de Telenet modem ipv de betere ontvangst van de repeater. Daarna als snelle fix die WiFi repeater een andere SSID gegeven en daar de Marstek opgestoken. Dat werkt al een stuk beter maar na zoveel tijd (pakweg een week of anderhalve week) krijgt de Marstek plots geen verbinding meer met de CT en herstelt dat niet uit zichzelf. Na een reboot van de WiFi repeater en/of de Telenet model werkt het steeds weer...

Laatst bewerkt:
Ik heb nog niet geïnformeerd bij de brandverzekering, maar de berichten die ik van anderen lees duiden op een "fine, don't care" attitude, zolang het een CE gekeurd toestel betreft. enige wat ik zeker kan zeggen is dat mijn brandverzekering ook niets deed met de zonnepanelen op ons dak. Dat was zonder meer deel van de polis.
Ik heb wel navraag gedaan voor onze verzekering en dit was bij ons het antwoord:

Dit gaat geen invloed hebben op de premie maar is wel meeverzekerd.
Dit is omdat jullie polis is opgemaakt volgens de aantal plaatsen en bij Baloise zit.
Sommige maken ook een verschil in sterkte, bij Baloise is dit ook niet van toepassing.
Het hangt waarschijnlijk dus wel van de verzekeraar en van de polis af... dus voor de zekerheid zou ik het toch altijd wel even navragen.

Normaal zit een thuisbatterij in de polis als deze gebaseerd is op aantal kamers. Ik vraag dat altijd na (bij laadpaal, dure glazen deur, thuisbatterij,…) en telkens is het antwoord hetzelfde.

Ik stuur dat enkel om mezelf in te dekken zodat er bewijs is dat een dergelijk toestel in huis staat.

Het is mij onduidelijk of de CT002 een keuring vereist. Lijkt me niet omdat je clipjes over de draden klikt, en niets verandert aan je installatie. Maar daar zullen andere mensen wel een andere mening over hebben. In ieder geval kan de batterij ook op P1 meter aangestuurd worden, hoewel dat wettelijk gezien (nog) niet mag in België.
Er is ook een spanningsaansluiting op die CT002 module zodat het systeem zowel V als A weet waarmee het het vermogen kan uitrekenen dat je trekt/injecteert.
Dat sluit je best aan op een automaat van 2A bvb.
Het vereist een herkeuring want je dient dit kenbaar te maken op je eendraadschema en je verandert ook iets aan je elektrisch bord.

Het blijft iets dat 2500 We kan opnemen/afgeven, en als je stopcontact slecht is aangesloten kan dat mogelijks een probleem geven.
Ik maak me eerder zorgen over de hoge C rating. 0,5C in dit geval.
Als ik LiFePo installeer bij klanten dan ga ik maximum tot 0,33C ander slijt de batterij te snel en kan de batterij defect gaan voordat de 10 Jaar garantie voorbij is.

Ik maak me eerder zorgen over de hoge C rating. 0,5C in dit geval.
Als ik LiFePo installeer bij klanten dan ga ik maximum tot 0,33C ander slijt de batterij te snel en kan de batterij defect gaan voordat de 10 Jaar garantie voorbij is.

Ia dat dan eigen aan LiFePo?
Want toen ik RC reed met LiPo was dat laden met 5C en die batterijen konden 50-60C ontladen.
Tesla gebruikt die batterij toch ook, de ontlaadstromen zijn daar toch ook van een andere grootorde dan 0,5C, ook opladen.

De Marstek laad bij 95+% nog maar aan 1200Wh overigens, dat is dan maar 0,25C.
Dacht dat 1C altijd veilig was.

Laatst bewerkt:
Normaal komen ze in September digitale meter zetten en met de (ridicule) premie die we in de plaats krijgen kunnen we wss ongeveer stekkerbatterij kopen.

Heb in garage stopcontact dat ik daar voor kan gebruiken. Achter die zekering (220A, C20, monofasz) steken 5 stopcontacten:
  • Garagepoort
  • Switch
  • Stekkerdoos met modem en hue bridge
  • 1 waar ik kan kiezen uit droogkast (WP), wasmachine of diepvries (tafelmodel)
  • Batterij
Ben ik mis als ik op daarop eigenlijk zonder risico meer kan ontladen dan 800w?
Switch en stekkerdoos verbruiken normaal niet veel, garagepoort en droogkast (welke er nu aanhangt) is maar heel af en toe dat die stroom nodig hebben (en garagepoort is ook 160w max volgens boekje)..

Laatst bewerkt:
Droogkast is een groot verbruiker hè. Een wp droogkast beduidend minder wel. Maar moeten die normaal niet apart afgezekerd worden? Ook achter een 30mA diff.

Droogkast is een groot verbruiker hè. Een wp droogkast beduidend minder wel. Maar moeten die normaal niet apart afgezekerd worden? Ook achter een 30mA diff.
Het is warmtepompdroogkast idd en we gebruiken die enkel voor handdoeken en lakens dus max 1 keer per week

Was trouwens fout, wasmachine hangt er aan maar bon die kan ik dus gewoon versteken

Maar gaan ze herbekijken dat je meer dan 800w mag afnemen zonder op aparte kring te zetten (en aanmelden) of ben ik verkeerd?

Laatst bewerkt:
Kan iemand me bevestigen wat nu wettelijk momenteel juist is toegelaten.
Wat ik lees (maar dus niet op een officiële overheidswebsite) maximaal 800w aan plug n play toestellen. Er wordt niets gezegd over per fase ofzo, gewoon in totaal.
Ik had gehoopt een Anker/Marstek/... batterij te kopen. (Kan ik gerust ook op een eigen groep zetten)
Daarnaast wilde ik nog 2 zonnepanelen met een 800w omvormer op m'n tuinhuis leggen in een iets andere oriëntatie dan m'n gewone panelen.
Echter dat zou dus toch niet mogen?

Het is warmtepompdroogkast idd en we gebruiken die enkel voor handdoeken en lakens dus max 1 keer per week

Was trouwens fout, wasmachine hangt er aan maar bon die kan ik dus gewoon versteken

Maar gaan ze herbekijken dat je meer dan 800w mag afnemen zonder op aparte kring te zetten (en aanmelden) of ben ik verkeerd?
De reden waarom je pas mag ontladen op 2.500 watt als het op een aparte kring staat met geen andere verbruikers op is om brandgevaar te vermijden.

Stel dat een bepaald toestel kortsluiting maakt en de zekering is 20 ampere (max 4.600 watt) kan daar plots via de batterij nog 2.500 watt bijkomen die de zekering niet kan meten (want de batterij zit er achter) wat in totaal dus 7.100 watt kan zijn en voor brandgevaar kan zorgen. Die 800 watt begrenzing zou wel binnen die veiligheidsmarges liggen.

Het liefst zou ik die batterij(en) buiten mijn huis stockeren. (In een tuinhuis of garage). Voorlopig hebben we dit nog niet.
Ook is er door de vorige eigenaars maar 3G2.5 voorzien voor tuinhuis/garage. Zelf zou ik 3G4 voorzien hebben en dan in het tuinhuis/garage een nieuwe kast en van daaruit aparte kringen voor verlichting, stopcontacten, batterij, wp zwembad, filterpomp zwembad.
Maar goed, we moeten het doen met de middelen die we hebben en geen zin om een 3g4 door de buis van de 3g2.5 te trekken en dan halverwege vast te zitten of los te trekken met alle gevolgen vandien.

Ik heb gisteren ook eens snel gerekend en we steken gemiddeld +/- 7kWh per dag terug op het net. Een 5kWh batterij zou dus voldoende zijn.

Laatst bewerkt:
Zorg ervoor dat een thuisbatterij in een omgeving staat met een stabiele gematigde temperatuur. Te lage en vooral te hoge temperaturen zijn heel slecht voor de levensduur van een batterij en omvormer.

Ik zou deze als ze goedgekeurd ook graag in tuinhuis zetten of garage.

Alleen heb ik naar de garage na de dif en 20A die er origineel lag in het huis na plaatsen v een verzwaard legrand ev stopcontact een appart kastje gehangen met een 16A voor de lichten en combo stopcontacten en motor garagepoort.
En een 20 A die enkel naar dat stopcontact loopt voor de granny.
Een 20 A bijsteken in dat kastje voor de batterij is in principe dan geen echtte apparte kring vermoed ik?

Ik denk van wel eerlijk gezegd. Zolang uw bekabeling zwaar genoeg is in uw kast.
Twijfel gewoon omdat alles naar de stal en garage v h hoofdkast van het huis over 1 3g2,5 naar dat apparte zekeringskastje loopt. 2,500w twijfel ik dus als de EV aan het opladen is,800W ontlading zou geen probleem zijn.

Als de EV insteekt dan steek ik wel geen andere zwaar werktoestellen in de andere stopcontacten van stal en garage

In principe, als die afgezekerd is op 20A, kunt ge die niet overbelasten. Enkel uw bekabeling in uw kast kan 2500W trekken van uw batterij en 4600W van uw andere kast.
Ik denk in ieder geval dat het "brandveilig" is. Natuurlijk wel vervelend dat de zekering eruit vliegt als uw ev laadt en zware toestellen gebruikt op de andere stopcontacten...
Das net dezelfde reden waarom ik een 3G4 wil ipv 3G2.5.
Ik ben wel geen electricien, vandaar "ik denk".

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan