Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Iemand nog een een probleem gehad met de recente firmware update v215 voor de Marstek? Had deze geïnstalleerd maar op de app was er geen connectie meer met de batterij, waarna het rode lampje bij Warn begon te branden.

Batterij herstarte zichzelf en zit terug op v151 maar zat onder (0.3 kWh) de failsafe (0.52 kWh) door dat te doen. Nu is die van het net aan het trekken om waarschijnlijk terug naar die 0.52 kwh te komen. 🤔

Kan ook niet meer updaten naar v215.

Iemand nog een een probleem gehad met de recente firmware update v215 voor de Marstek? Had deze geïnstalleerd maar op de app was er geen connectie meer met de batterij, waarna het rode lampje bij Warn begon te branden.

Batterij herstarte zichzelf en zit terug op v151 maar zat onder (0.3 kWh) de failsafe (0.52 kWh) door dat te doen. Nu is die van het net aan het trekken om waarschijnlijk terug naar die 0.52 kwh te komen. 🤔

Ah de Marstek BRICK versie gekocht?

Bijlagen

• brick.png
    brick.png
    2,4 MB · Weergaven: 16

Hier lijkt hetzelfde gebeurd te zijn. Een update, herstart, rood wlan lampje is echt maar 1 seconde aan, en klaar.
Alles werkt nog he, dusja.

Let wel dat v215 de versie van het BMS firmware is, en de hoofd firmware versie semi-onafhankelijk daarvan is en de laatste versie gemeld op tweakers nog steeds v151 is. Je kan die denk ik enkel uitlezen via de modbus API (ik kan de BMS firmware versie toch nergens ontdekken in de Marstek app).
Zie hier voor de laatste firmware versies:
De discussie over de BMS versie staat ergens in die thread, kan hem niet snel pinpointen...

Sinds deze versie merk ik wel dat de batterij een uur op 12% blijft staan, ondanks afgifte van 300-400W, hierdoor is mijn nachtverbruik nu nét wel gedekt ipv nét niet. Dezelfde opmerkingen over die 12% zie ik ook elders terugkomen in dat topic op Tweakers.

Een goede verbetering in mijn geval, gisteren met PV 30kWh opgewekt, 89% zelfverbruik (EV laden overdag) en maar 0.7 kWh van het net gehaald op de hele dag.

Sinds deze versie merk ik wel dat de batterij een uur op 12% blijft staan, ondanks afgifte van 300-400W, hierdoor is mijn nachtverbruik nu nét wel gedekt ipv nét niet. Dezelfde opmerkingen over die 12% zie ik ook elders terugkomen in dat topic op Tweakers.

Een goede verbetering in mijn geval, gisteren met PV 30kWh opgewekt, 89% zelfverbruik (EV laden overdag) en maar 0.7 kWh van het net gehaald op de hele dag.

Laat je je batterij aanstaan als je de EV laadt? Hier wordt die geregeld leeg getrokken en zet de batterij (enfin, HA) in stand-by als ik aan het laden ben. Met de nieuwe firmware zou de batterij een beetje dieper ontladen heb ik begrepen (nog niet geïnstalleerd hier).

Laat je je batterij aanstaan als je de EV laadt? Hier wordt die geregeld leeg getrokken en zet de batterij (enfin, HA) in stand-by als ik aan het laden ben. Met de nieuwe firmware zou de batterij een beetje dieper ontladen heb ik begrepen (nog niet geïnstalleerd hier).
Via Home Assistant is het nodige geautomatiseerd dat de EV enkel oplaadt (tegen 6A, max 14A) als;
1. de batterij opgeladen is
2. er overschot is (power2grid > 1300W)

Het afslaan heb ik wel uit de automatisatie gehaald, dat flipte teveel op en neer op een niet 100% zonnige dag, dus het is inderdaad al een aantal keren gebeurd dat de auto nog aan het laden was de nacht door.

Spijtig, niet efficiënt, maar is uitzonderlijk en is kwestie van nog verder te automatiseren.

Case uiteraard enkel nuttig/geldig in zomermaanden. In de winter laad ik extern.

Via Home Assistant is het nodige geautomatiseerd dat de EV enkel oplaadt (tegen 6A, max 14A) als;
1. de batterij opgeladen is
2. er overschot is (power2grid > 1300W)

Het afslaan heb ik wel uit de automatisatie gehaald, dat flipte teveel op en neer op een niet 100% zonnige dag, dus het is inderdaad al een aantal keren gebeurd dat de auto nog aan het laden was de nacht door.

Spijtig, niet efficiënt, maar is uitzonderlijk en is kwestie van nog verder te automatiseren.

Case uiteraard enkel nuttig/geldig in zomermaanden. In de winter laad ik extern.

Ik geef voorrang aan de auto en niet aan de batterij.

- Batterij laadt 's ochtends
- Bij 1000W P1 injectie gaat auto laden indien aangesloten
- Bij 800W van het net voor 30 minuten gaat de auto uit en laadt de batterij verder (dan flipt die niet bij bewolking, machine dat een piek trekt).

In de winter laadt je niet thuis? Je kan beter de auto thuisladen aan een lage laadsnelheid, dat maakt je overall energie voor het huis goedkoper door spreiding van capaciteitstarief. Zelfs als het lijkt dat je verlies maakt, in realiteit is dat niet zo.

In de winter laadt je niet thuis? Je kan beter de auto thuisladen aan een lage laadsnelheid, dat maakt je overall energie voor het huis goedkoper door spreiding van capaciteitstarief. Zelfs als het lijkt dat je verlies maakt, in realiteit is dat niet zo.
Het is leasing, dus thuisladen is vooral interessant op PV, dat is puur een nettovoordeel geworden.

Het is leasing, dus thuisladen is vooral interessant op PV, dat is puur een nettovoordeel geworden.

Ja, daar ging ik van uit. Hier is het ook leasing.
Thuisladen is ook zonder PV interessant, op voorwaarde dat je je capaciteitspiek niet laat stijgen. En in de winter zit je snel aan 4-4,5kW piek door koken alleen. Gewoon blijven laden ('s nachts), de winst is lager maar is er nog steeds. Stoppen met laden maakt uw eigen inleg in capaciteitstarief gewoon hoger, terwijl je anders een groot deel doorrekend aan de werkgever.

Je verliest nooit geld aan thuisladen als je de piek onder controle houdt, integendeel, je verliest geld als je niet thuis laad.
Het is financieel zelfs interessanter dan uw thuisbatterij op te laden en te ontladen, uw winst daar is door verliezen en afschrijving kleiner dan de CREG vergoeding.

Hier zitten toch experts die alles goed uitpluizen en van alles goed op de hoogte zijn. Hoe doet de modale Belg dat vraag ik mij af? Het is niet zo dat je een gedetailleerde handleiding krijgt bij de aankoop van een thuisbatterij. Hoogstens een mini opleiding van 40’

Niet vermoed ik. Het zijn hier allemaal mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp en zelf wat moeite doen om informatie te vergaren.

Maar zonder deze 82 pagina’s informatie steekt de modale Belg toch gewoon de stekker van zijn thuisbatterij in, om er dan niet meer naar om te zien? Oh ja, en de afwas overdag inplannen en de wagen opladen als de zon schijnt 😛

Het is pas als je alle details kent, dat je het maximale uit je thuisbatterij kan halen. Anders is het misschien een waste of money.

Maar zonder deze 82 pagina’s informatie steekt de modale Belg toch gewoon de stekker van zijn thuisbatterij in, om er dan niet meer naar om te zien? Oh ja, en de afwas overdag inplannen en de wagen opladen als de zon schijnt 😛

Het is pas als je alle details kent, dat je het maximale uit je thuisbatterij kan halen. Anders is het misschien een waste of money.
Plug in & forget werkt in veel gevallen nochtans perfect hoor. Die speciale voorwaarden zijn voor veel mensen niet cruciaal om u batterij rendabel te krijgen oid.

Ik probeer ook mijn wagen overdag te laden als de zon schijnt en anders 's nachts maar dat is allemaal manueel via de granny charger, daar zit niks automatisatie achter.

De modale belg heeft geen thuisbatterij. Hell, de modale belg heeft zelfs geen zonnepanelen & de modale belg heeft ook geen EV...

En het is toch voor alles zo dat als je er het maximale wilt uithalen, dat je wat moet opzoeken en instellen. Maar niet iedereen wilt er het maximale uithalen.

Tjah zo zei mijn schoonmoeder ooit dat elektriciteitsleveranciers vergelijken haar tijdverspilling was want dat ze "toch elk jaar geld terugkregen" van Engie.

Modale Belgen met zonnepanelen kijken nooit op de app van de omvormer, om na een jaar op HLN te gaan klagen dat ze een hoge energieafrekening kregen.
Hadden ze geweten dat de zekering van de omvormer uit stond...

Terug
Bovenaan