Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Ondertussen is ze toch al gehomologeerd?
Volgens toch minstens 3 Nederlandse verkopers/winkels (die er uitgebreid mee adverteren) alsook een paar Tweakers forumleden zou deze inderdaad goedgekeurd zijn.
Indien dit effectief waar is, is het gewoon wachten tot, zoals zo oratorisch verwoord op Tweakers.net, "Zal wel in orde komen als madam excel uit verlof is binnenkort".

Gelijktijdig loopt ook het trage bureaucratische wiel om de achterhaalde beperking op gebruik van de P1 meter in deze situatie te verhelpen.

Je leest ook op de site van Fluvius/Synergrid dat regionale regeringen werk zouden maken van een beperking van het vermogen tot 600-800W, wat, hoewel prudent, m.i. ook onnodig blokkerend is voor wat deze dingen kunnen.

Je leest ook op de site van Fluvius/Synergrid dat regionale regeringen werk zouden maken van een beperking van het vermogen tot 600-800W, wat, hoewel prudent, m.i. ook onnodig blokkerend is voor wat deze dingen kunnen.
Dit is het ontwerp op Vlaams niveau: https://www.vlaanderen.be/zonnepanelen/stekkerzonnepanelen-en-stekkerbatterijen-in-vlaanderen

Maar dat staat al sinds april op "De Vlaamse regering heeft dit dossier nog niet definitief goedgekeurd. Dit betekent dat er nog wijzigingen mogelijk zijn." en denk niet dat er sindsdien al wijzigingen gebeurd zijn. Maar dat zou het dus niet beperken tot 800W. Misschien federaal wel, maar daar is nog niks van geweten buiten dat Vlaams Minister van Energie Depraetere daarvoor "kijkt naar de federale regering": https://www.hln.be/binnenland/dan-t...r-stekkerzonnepanelen-en-batterijen~a010013c/

Sinds 16 juni zou ze gehomologeerd zijn volgens de importeur. Hopelijk verschijnt ze dan ook binnenkort officieel op de lijst.
Volgens toch minstens 3 Nederlandse verkopers/winkels (die er uitgebreid mee adverteren) alsook een paar Tweakers forumleden zou deze inderdaad goedgekeurd zijn.
Indien dit effectief waar is, is het gewoon wachten tot, zoals zo oratorisch verwoord op Tweakers.net, "Zal wel in orde komen als madam excel uit verlof is binnenkort".
De lijst is vandaag al geüpdated. Staan plug & play toestellen in die op 23/06 & 26/06 gehomologeerd zijn maar nog geen Marstek. De Excel-dame is dus al terug van congé!

Snap ook niet goed hoe dat ik elkaar zit. De Zendure is begin juni gehomologeerd en staat er pas sinds vorige week op. Dus geen idee waarom het soms 2-3 weken duurt en waarom er ook homologaties van vorige week op staan...

De Marstek in je stopcontact steken is illegaal, dus wat kan je er dan nog over zeggen? Alle nut die eruit volgt is een gevolg van een illegae handeling.
Je kan toch ook gewoon die Marstek in je stopcontact steken om op te laden en wanneer die vol is ermee naar buiten gaan en gebruiken als off grid batterijpack.
Hell, ik denk er gewoon aan om zo'n Marstek te kopen om te monteren in de depannage bestelwagen ipv een stroomgroep, die 2500w voldoet in 95 procent van de gevallen.

Je kan toch ook gewoon die Marstek in je stopcontact steken om op te laden en wanneer die vol is ermee naar buiten gaan en gebruiken als off grid batterijpack.
Hell, ik denk er gewoon aan om zo'n Marstek te kopen om te monteren in de depannage bestelwagen ipv een stroomgroep, die 2500w voldoet in 95 procent van de gevallen.
Volgens mij mag je het niet aansluiten op het net, ook al is het om op te laden.

Maar je kunt dat wel off-grid gebruiken. Heb toch ook al opstellingen gezien waar ze via het stopcontact van de batterij oplaad, met zonnepanelen.

Laatst bewerkt:
Iemand een gedacht hoe veel die Marstek 5kW kost in de groothandel?

De essentie
  • De Belgische federatie van netbeheerders werkt aan een versoepeling van de regels voor thuisbatterijen.
  • Vandaag is de (professionele) installatie van een sensor in de elektriciteitskast verplicht, wat de eenvoud van een stekkerbatterij onderuit haalt.
  • Door de wijziging zou een eenvoudige USB-stick ('dongle') in de digitale meter volstaan.
Belanghebbenden hebben nu een maand de tijd om te reageren op de voorgestelde wijziging. Daarna moet de aanpassing goedgekeurd worden door de drie gewestelijke energieregulatoren. Synergrid verwacht de definitieve goedkeuring tegen oktober.

Laatst bewerkt:
Heeft er iemand hier soms de Batteryview software liggen om de status/logs van pylontech batterijen uit te lezen?

Ik wil eens zien hoe vaak ik al in overvoltage ben gegaan op mijn batterijen.
Pylontech maakt daar een heel groot probleem van in hun garantie in die mate dat ik zelfs overweeg om een veiligheidsmarge te nemen in de instellingen van de inverters die ik in de toekomst zou installeren. (max 51,8V bvb)

Na een maand de plugin thuisbatterij van een niet nader genoemd merk de stroomkost tov vorig jaar met 50% gezakt, volledig in lijn met de simulatie op mijn-thuisbatterij.nl.

Nu valt pas op hoeveel heffingen, taksen en toeslagen er worden gerekend op de effectieve stroomkost. :oops:

Na een maand de plugin thuisbatterij van een niet nader genoemd merk de stroomkost tov vorig jaar met 50% gezakt, volledig in lijn met de simulatie op mijn-thuisbatterij.nl.

Nu valt pas op hoeveel heffingen, taksen en toeslagen er worden gerekend op de effectieve stroomkost. :oops:

De energiefactuur is al eeuwen een verborgen belastingsaanslag.

Zijn jullie dan allemaal niet beter dat jullie overstappen naar ecopower?
Daar werken ze met een all in prijs
Maakt toch geen enkel verschil. Je betaald toch wel elke individuele component, of zij dat nu als 1 prijs communiceren of niet. Sterker nog, als alle andere aanbieders het NIET doen heb je totaal geen referentiepunt om mee te vergelijken tenzij je zelf alles bij de andere leveranciers manueel optelt (wat 90% van de mensen niet doet).

Het is ook extreem moeilijk om dat allemaal te goei te berekenen door een hele combinatie aan kosten per verbruikte kWh en kosten die forfaitair op jaarbasis te betalen zijn. Je kWh prijs stijgt dus in principe bij laag verbruik en daalt bij hoger verbruik.

Ecopower werkt toch helemaal niet met een "all-in" prijs? Ze leggen hun maandelijks variabel tarief in het breed en diep uit, maar uiteindelijk is het gewoon in een simpele formule te gieten zoals eender ander maandelijks variabel tarief:

Basically is hun formule "0,5*0,17 + 0,5 * BELPEX DAM", wat, op de factor 0,5 na, dezelfde structuur heeft ieder ander variabel tarief van andere leveranciers.
Engie Flow uit oktober heeft bijvoorbeeld deze formule (in eurocenten, om het gemakkelijk te maken...):
2,8865 + (0,1138 x EPEXDAM)

Met korting van toen is dat dan eerder
-0,6535 + (0,1138 x EPEXDAM)

Laatst bewerkt:
Ecopower werkt toch helemaal niet met een "all-in" prijs? Ze leggen hun maandelijks variabel tarief in het breed en diep uit, maar uiteindelijk is het gewoon in een simpele formule te gieten zoals eender ander maandelijks variabel tarief:

Basically is hun formule "0,5*0,17 + 0,5 * BELPEX DAM", wat, op de factor 0,5 na, dezelfde structuur heeft ieder ander variabel tarief van andere leveranciers.
Dat was vroeger zo. Sinds 1/11/2022 of 1/1/2023 zijn ze daarmee gestopt

Terug
Bovenaan