Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

En die energiemeter moet op kop van je installatie ingeinstalleerd (net na 300mA diff) zijn en niet bij dat stopcontact.

Hoezo? Ik heb een energiemeter bij de zonnepanelen. Als die op de kop van mijn installatie zou staan meet die hetzelfde als de P1 meter.

De uitleg klinkt wel logisch, maar in principe zou het het wel veiliger maken (zwak stopcontact eruit). De bovenstaande foto van verbrand stopcontact (waar de fout vermoedelijk inzit) spreekt dat ook niet tegen.

De Zappi V2.1 laadpaal samen met de Marstek lijkt goed te werken.

De batterij zit vol en het vermogen naar de wagen wordt mooi aangepast.

D0NYSOr.png

Vandaag ligt de stroom eruit in onze straat door werken van Fluvius. De batterij kwam direct van pas. De vriendin vond het opeens ook een goeie aankoop :oi22:

Euh normale thuisbatterijen mogen niet werken als de spanning in t straat eraf is.
Voor eilandwerking heb je nog een duurdere set-up nodig.

Euh normale thuisbatterijen mogen niet werken als de spanning in t straat eraf is.
Voor eilandwerking heb je nog een duurdere set-up nodig.
Ik vermoed dat hij het over een plug-in batterij zoals de Marstek heeft. Die heeft een UPS-functie en backup output stopcontact wat bij mijn weten perfect mag volgens de regelgeving. Als dit enkel aan dit stopcontact stroom geeft en niet je volledige installatie.

De niet gehomologeerde Marstek Venus die in België officieel niet gebruikt mag worden (zet het er maar bij...) heeft een backup uitgang van 2500W.
Je moet het ook niet in het belachelijke trekken hé. Post van de crew was duidelijk, er mag over gesproken worden enkel niet andere mensen aanmoedigen/aanzetten om illegale dingen te doen.

Je moet het ook niet in het belachelijke trekken hé. Post van de crew was duidelijk, er mag over gesproken worden enkel niet andere mensen aanmoedigen/aanzetten om illegale dingen te doen.
De Marstek in je stopcontact steken is illegaal, dus wat kan je er dan nog over zeggen? Alle nut die eruit volgt is een gevolg van een illegae handeling.

De Marstek in je stopcontact steken is illegaal, dus wat kan je er dan nog over zeggen? Alle nut die eruit volgt is een gevolg van een illegae handeling.
En je mag dit zelf voor jezelf doen. En erover spreken. Enkel niet promoten en anderen aanmoedigen dit ook te doen. Net zoals er over snelheidsovertredingen mag gepraat worden maar je niet anderen moet aanzetten om te snel te rijden.
Begrijpend lezen is blijkbaar moeilijk.

Anyway, mijn niet-gekeurde en niet-gehomologeerde batterij is zijn 1e volledige maand bijna door. Heb alles eens door mijn excel geduwd (RTE, actuele prijzen, output deze maand geextrapoleerd naar een jaar). Rendement komt op 3.15% uit.

Mijn niet-gehomologeerde batterij zit op een aparte lus en ontlaadt aan 2500W, dus dat helpt wel voor peak shaving. Piek deze maand was 0.8kW vs 4kW vorig jaar. Ik ga ervan uit dat ik dat 6 maanden kan doen en dus 6*2.5 (minimum) + 6*4 (de donkere maanden zal ik het wel vlaggen hebben) / 12 = 3.25. Dat zou 1kW minder zijn dan voor de batterij. Als ik die 60 euro winst er bij tel, kom ik aan 5.41% uit.

For what it's worth.

Edit crew: alvast een stukje verwijderd over een vorige warn

Laatst bewerkt door een moderator:
En je mag dit zelf voor jezelf doen. En erover spreken. Enkel niet promoten en anderen aanmoedigen dit ook te doen. Net zoals er over snelheidsovertredingen mag gepraat worden maar je niet anderen moet aanzetten om te snel te rijden.
Begrijpend lezen is blijkbaar moeilijk.
Ik vind "illegale zaken al dan niet direct promoten" voor interpretatie vatbaar. Dus neen, ik weet niet zo goed wanneer die lijn overschreden wordt, en met mij nog anderen zoals HUSKE blijkbaar, want dan zou men er niet wat lacherig over doen.

Ik had hier (als ik het mij goed herinner, ik kan de verwijderde post niet meer zien) iets gepend over het gevaar van het gebruik van niet-gehomologeerde thuisbatterijen, waarmee ik de geldende regelgeving in vraag stelde, maar dat werd verwijderd. Wat het voor mij onduidelijk maakt: de regelgeving in vraag stellen, promoot dat iets illegaal? Je mag toch ook discussiëren over of de snelheidslimiet van 120 niet verhoogd zou moeten worden naar 130? Quite obviously is het op dit moment niet legaal om 130 te rijden, en is het niet omdat ik zou vinden dat dat veilig is, dat ik daarmee iemand wil aanmoedigen om 130 te rijden. Al kan iemand die zegt "ik vind dat veilig", onrechtstreeks wel het overtreden van de snelheidslimiet promoten...maar dat vind ik dan toch veel van censuur hebben.

Dus, mag de geldende regelgeving in vraag gesteld worden?

Ik vind "illegale zaken al dan niet direct promoten" voor interpretatie vatbaar. Dus neen, ik weet niet zo goed wanneer die lijn overschreden wordt, en met mij nog anderen zoals HUSKE blijkbaar, want dan zou men er niet wat lacherig over doen.

Ik had hier (als ik het mij goed herinner, ik kan de verwijderde post niet meer zien) iets gepend over het gevaar van het gebruik van niet-gehomologeerde thuisbatterijen, waarmee ik de geldende regelgeving in vraag stelde, maar dat werd verwijderd. Wat het voor mij onduidelijk maakt: de regelgeving in vraag stellen, promoot dat iets illegaal? Je mag toch ook discussiëren over of de snelheidslimiet van 120 niet verhoogd zou moeten worden naar 130? Quite obviously is het op dit moment niet legaal om 130 te rijden, en is het niet omdat ik zou vinden dat dat veilig is, dat ik daarmee iemand wil aanmoedigen om 130 te rijden. Al kan iemand die zegt "ik vind dat veilig", onrechtstreeks wel het overtreden van de snelheidslimiet promoten...maar dat vind ik dan toch veel van censuur hebben.

Dus, mag de geldende regelgeving in vraag gesteld worden?
Ik weet niet wat er in de verwijderde posts stond. Afgaand op wat @cege hierboven zegt, blijkbaar bij hem wel effectief iets illegaals promoten.

Ik weet wel wat er in de crewpost staat + welke posts er blijven staan zijn + wat er in de forumregels staat (Aanzetten tot illegale praktijken = warn). Daaruit trek ik mijn conclusies. Als dat voor jou niet duidelijk is, vraag het dan aan een mod. Of als je denkt dat je er totaal niet over mag praten, report dan mijn vorige post en zie wat het resultaat is (ik ben zo goed als zeker dat die nergens tegen de regels ingaat).
Maar wat je in deze post neerpent is wel iets compleet anders dan jouw post waarop ik antwoordde...

Ik weet niet wat er in de verwijderde posts stond. Afgaand op wat @cege hierboven zegt, blijkbaar bij hem wel effectief iets illegaals promoten.

Ik weet wel wat er in de crewpost staat + welke posts er blijven staan zijn + wat er in de forumregels staat (Aanzetten tot illegale praktijken = warn). Daaruit trek ik mijn conclusies. Als dat voor jou niet duidelijk is, vraag het dan aan een mod. Of als je denkt dat je er totaal niet over mag praten, report dan mijn vorige post en zie wat het resultaat is (ik ben zo goed als zeker dat die nergens tegen de regels ingaat).
Maar wat je in deze post neerpent is wel iets compleet anders dan jouw post waarop ik antwoordde...
Als ik zie dat een Marstek als UPS kan fungeren, vind ik dat ook wel een pluspunt en een reden om dat toestel te verkiezen boven een gehomologeerd exemplaar zonder die functie. Dat is toch allemaal grijze zone of dat dan illegaliteit promoten is of niet imo.

Als ik zie dat een Marstek als UPS kan fungeren, vind ik dat ook wel een pluspunt en een reden om dat toestel te verkiezen boven een gehomologeerd exemplaar. Dat is toch allemaal grijze zone of dat dan illegaliteit promoten is of niet imo.
Je bent het ook weer in het belachelijke aan't trekken. Dat is niet aanzetten om dat te gebruiken, dat is gewoon de functionaliteit oplijsten.

En bepaalde hybride omvormers (die wel gehomologeerd zijn) hebben die functionaliteit ook, zoals deze: https://nl.growatt.com/products/sph-3000-6000tl-bl-up
Dat is iets anders dan eilandsmodus.

Terug
Bovenaan