Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Ah nee wacht, vraagje voor de professionals.

Bestaan er 3 fasige hybride inverters die je kan aansluiten op een 3x230 net?
Dat spanningsnet is zo'n rariteit dat compatibele inverters niet echt blijken te bestaan?

Je zou er een Dyn transformator 230/400 tussen kunnen steken maar die zijn echt zeer duur.
Een spaartransformator is dan ook weer geen optie door de assymetrische belasting die je mogelijk hebt door je loads, je wil niet dat je nulpunt schuift...

Niemand heeft precies een degelijke "betaalbare" oplossing.
Ik dacht die van Huawei dat kon. Of 3x Marstek is ook een oplossing :oi22:

Dat spanningsnet is zo'n rariteit dat compatibele inverters niet echt blijken te bestaan?

Je zou er een Dyn transformator 230/400 tussen kunnen steken maar die zijn echt zeer duur.
Een spaartransformator is dan ook weer geen optie door de assymetrische belasting die je mogelijk hebt door je loads, je wil niet dat je nulpunt schuift...

Solis komt met de s6 reeks normaalnmet een delta grid hybride uit.
Is de enige op de markt dan.

Alle s6 modellen zitten al sinds oktober nij synergrid op goedkeuring te wachten. Dus tot nu toe koffiedik kijken.

In de wandelgangen gehoord dat het nog 6 maand kan duren.

Is het dan niet beter om te kijken naar een omschakeling naar 3x400V?

Ik zou persoonlijk eerder op monofase blijven.

@Multiboxer
Wat wil je precies bereiken? Beschrijf de situatie even? (mag gerust in PM)
Wil gerust ook eens mijn visie geven of zeggen wat ik als ontwerp zou nemen om de situatie aan te pakken.

Als ons Melissa niet liegt, gaat dat "binnenkort" ook gewoon kunnen met een P1 meter natuurlijk.

De discussie in de kamer of whatever kan je gewoon lezen en die aanvraag is gedaan om dat te veranderen.
Wat voor zever is dat ok om data die voor handen is EN aangeleverd door een opgedrongen meter niet te mogen gebruiken om je eigen thuissituatie te balanceren.

Wat betreft de homologatie kan Fluvius eigenlijk mijn rug op, dat ze eerst maar eens zorgen dat ik in de zomer ten alle tijden een voltage onder 254V heb en in de winter boven de 210V. Dat sleept nu al bijna 2 jaar aan.
Daarna zal ik mijn elektriciteitskast terug omzetten zoals ze gekeurd is, heb door constant uitvallende omvormer al het 1 en ander moeten aanpassen. Dan zal ik kijken of ik mij volledig in regel kan stellen, tegen dan zijn de regels misschien ook eenduidig.

Zolang alles voor de brandverzekering in orde is, is het mij goed.

Ik trek met de passiefkoeling die ondertussen ook 's nachts actief blijft staan die 4,5 a 5 kWh leeg dus die thuisbatterij zou momenteel wel interessant zijn. Toch nog even wachten tot het effectief op die synergrid lijst staat want die verhalen van "volgende week goedgekeurd" komende van derde partijen hebben we al meerdere malen gehoord.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nog een andere website die ook meld dat de Marstek in gehomologeerd zou zijn. Die spreekt wel van 1-2 weken voordat ze op de lijst komt. Het zou mij zelfs niet verbazen als het een maand duurt voor ze op de lijst komt in zo'n logge organisaties.

Toen ze hier PV zijn komen leggen, hebben ze die ook gewoon aangezet. Ik vroeg hun om het afleggen tot de keuring kwam. Hun antwoord: hoe ga je dan weten dat je het goed werkt? Wij starten overal direct op en nog nooit miserie gehad.
De keurder is geweest terwijl het boeltje aan het draaien was en heeft daar niks over gezegd.

Toen ze hier PV zijn komen leggen, hebben ze die ook gewoon aangezet. Ik vroeg hun om het afleggen tot de keuring kwam. Hun antwoord: hoe ga je dan weten dat je het goed werkt? Wij starten overal direct op en nog nooit miserie gehad.
De keurder is geweest terwijl het boeltje aan het draaien was en heeft daar niks over gezegd.
Mijn keurder was verbaasd dat de omvormer uitstond. 😀

ik zou niet weten hoe ze je panelen zouden kunnen kennen.
Fluvius gebruikt beelden genomen uit de lucht uit de databank van geopunt.
Daar laten ze een AI tool over gaan die alle mogelijke installaties markeert, checkt of er een installatie aangegeven is op die locatie.

Daarna wordt dat nog eens handmatig gecontroleerd en heb je het aan uw been.

Ik zou persoonlijk eerder op monofase blijven.

@Multiboxer
Wat wil je precies bereiken? Beschrijf de situatie even? (mag gerust in PM)
Wil gerust ook eens mijn visie geven of zeggen wat ik als ontwerp zou nemen om de situatie aan te pakken.
Het gaat over een installatie met 3 enkelfasige inverters op 230V aangesloten verspreid over 3 fasen op een 3x230V digitale meter.
3000VA, 3000VA en 4000VA inverter vermogen met 20500Wp totaal.
Er is significant dag en nachtverbruik door een werkplaats en burelen en maar het vermogen is voldoende om nog altijd vele MW te injecteren.
20MWh dagverbruik & 19MW nachtverbruik per jaar.

Het doel is om niet aan die installatie te komen maar om een bijkomde (batterij)inverter te installeren die alle 3 fasen covert.
Het doel van de 3x230V inverter+batterijen zou zijn om injectie op te slaan om al het nachtelijke verbruik op te vangen.

Het lijkt me een zeer dure oplossing om 3 enkelfasige hybride inverters met elk hun batterijbank te installeren en had graag een oplossing gevonden met 1 krachtige inverter + grote batterijbank die alle nachtverbruik+ misschien een dag bewolkt weer kan opvangen.

Was het 3x400+N net dan was dit easy peasy. Veel oplossingen op de markt maar 3x230V? pfff

Uw kijk hierop zou ik ten zeerste appreciëren!

Heel vreemd dat dit topic uitgegroeid is van een informatief topic over thuisbatterijen naar zoveel mogelijk illegale praktijken als oplossing geven.

Zoals foefelen met aanmelding zonnepanelen, aanbevelen van niet gehomologeerde batterijen, niet toegelaten koppelingen maken zoals met de P1 voor deze hardware, hogere laad en ontlaadpieken activeren zonder aanmelding,...

Ik ben ook niet heiliger dan de paus, maar elke vorm van legaliteit is hier zoek en niemand grijpt in.

Heel vreemd dat dit topic uitgegroeid is van een informatief topic over thuisbatterijen naar zoveel mogelijk illegale praktijken als oplossing geven.

Zoals foefelen met aanmelding zonnepanelen, aanbevelen van niet gehomologeerde batterijen, niet toegelaten koppelingen maken zoals met de P1 voor deze hardware, hogere laad en ontlaadpieken activeren zonder aanmelding,...

Ik ben ook niet heiliger dan de paus, maar elke vorm van legaliteit is hier zoek en niemand grijpt in.
Het hele systeem is gebouwd op rapporteren. Je kan niet verwachten dat een handvol vrijwilligers elke post in elk forum gaan lezen. Als iedereen die ergens een illegale aanbeveling ziet, de rapporteer-functionaliteit gebruikt, lost dat probleem zichzelf op.

Het gaat over een installatie met 3 enkelfasige inverters op 230V aangesloten verspreid over 3 fasen op een 3x230V digitale meter.
3000VA, 3000VA en 4000VA inverter vermogen met 20500Wp totaal.
Er is significant dag en nachtverbruik door een werkplaats en burelen en maar het vermogen is voldoende om nog altijd vele MW te injecteren.
20MWh dagverbruik & 19MW nachtverbruik per jaar.

Het doel is om niet aan die installatie te komen maar om een bijkomde (batterij)inverter te installeren die alle 3 fasen covert.
Het doel van de 3x230V inverter+batterijen zou zijn om injectie op te slaan om al het nachtelijke verbruik op te vangen.

Het lijkt me een zeer dure oplossing om 3 enkelfasige hybride inverters met elk hun batterijbank te installeren en had graag een oplossing gevonden met 1 krachtige inverter + grote batterijbank die alle nachtverbruik+ misschien een dag bewolkt weer kan opvangen.

Was het 3x400+N net dan was dit easy peasy. Veel oplossingen op de markt maar 3x230V? pfff

Uw kijk hierop zou ik ten zeerste appreciëren!

Ok snap ik, belangrijk om weten, hangen die omvormers allen samen in éénzelfde lokaal (preferabel aan de hoofdkast) of allemaal op subborden?

Ok snap ik, belangrijk om weten, hangen die omvormers allen samen in éénzelfde lokaal (preferabel aan de hoofdkast) of allemaal op subborden?
Alle omvormers staan in weer en wind samen bovenop het platte dak van de hangars dichtbij de zonnepanelen.
Ze zijn verbonden met kabels van misschien wel 50 meter tot het hoofdbord met de automaten en remautomaat.
De afstand van het hoofdbord tot de elektriciteitsmeter is 1 meter.

Ok, niet evident zonder dat allemaal zelf te zien, maar mijn eerste idee (schiet me niet dood!):

Omvormers vervangen naar Huawei. Die hun batterij is high voltage dus kun je perfect elders zetten of de S1 reeks mag zelfs ook gewoon op het dak. Ga je enkel datakabel vanaf je energiemeter moeten voorzien naar de omvormers (RS485). Omvormers worden onderling met RS485 in cascade gezet. In principe kun je dan ook direct naar 15kW omvormervermogen als je op 3 omvormers wil blijven, en dat is dan direct ook je batterij vermogen voor ontlading.

Bij Huawei met de S0 kun je vlot 60+ kWh gaan plaatsen. Aan sturing via bvb. Eniris is ook een mogelijkheid en daarmee kun je dan ook nog aan curtailment gaan doen, gezien het hele systeem dan een hybride systeem is.

Systeem werkt bij Huawei ook prima als je maar op één van die 3 omvormers de batterij plaatst. Maar dan ben je wel beperkt tot 5kW ontlaadvermogen natuurlijk.

Terug
Bovenaan