Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Zoals hierboven, er is eigenlijk niet echt een goede reden om dat te doen.
Je zet enkel jezelf in de zak door niet de volledige capaciteit te benutten.
Het is technisch wel perfect mogelijk.
Je installeert een standaard batterij op je hybride inverter en sluit de stroomklemmen aan net voor de verbruikers van de kring die je exclusief wil voeden.
voila
Uw batterijsysteem zal nu enkel vermogen uit de batterij halen wanneer je aquarium stroom trekt.
Als de rest wordt nog altijd uit het net getrokken en daar mag je voor betalen.

De meeste batterijen hebben toch geen teruglevercapaciteiten zonder ondersteunend net? Die moeten namelijk uitvallen.
De Marstek heeft een backup uitgang, maar deze gaat blijkbaar uit als de batterij leeg is. Al zou je een automation kunnen maken die de batterij dan begint te laden (vooraleer deze 11% bereikt).

Maar dat is helemaal niet de bedoeling daarvan. Enige wat hij moet hebben is een stevige UPS als je doel dat is.

Hier is de batterij ook alvast geïnstalleerd. Op 10 minuten was de klus geklaard. Hij staat reeds op 100%. Ik ben benieuwd naar het resultaat de volgende dagen.

Ik lees hier en daar dat de hitte wel oploopt bij Marsteks. Iemand hier die zelf extra fans heeft installed?

Ik lees hier en daar dat de hitte wel oploopt bij Marsteks. Iemand hier die zelf extra fans heeft installed?

Dat lijkt me overbodig. Je kan altijd je hand erop houden, dus zo heet wordt het niet.
Maar je moet met 10-15% verlies wel 250-300W afvoeren, dat klopt

‘s morgens staat de mine meestal te blazen. Dan is die aan het laden met 2500W. Verder hoor ik die niet en is die niet echt warm.

Na bijna een week nog nooit iets van hitte gemerkt aan die batterij. En ook geen geluid eigenlijk.
Laadt 's ochtends ook rustig op, aangezien panelen op Z-ZW liggen en ik 'maar' 3,3 kWp capaciteit heb. Dus gaat heel geleidelijk aan

Na bijna een week nog nooit iets van hitte gemerkt aan die batterij. En ook geen geluid eigenlijk.
Laadt 's ochtends ook rustig op, aangezien panelen op Z-ZW liggen en ik 'maar' 3,3 kWp capaciteit heb. Dus gaat heel geleidelijk aan

De ventilator gaat ook maar enkel aan als je stevig aan het laden/ontladen bent en dan maakt die wel wat geluid. Anders is die inderdaad wel stil.

Een andere vraag omtrent de Marstek:
Momenteel steekt die in op een circuit van stopcontacten waar eigenlijk zo goed als niks insteekt, maar de locatie is niet naar zin van m'n vrouw :scream:
Dus ik zoek alternatieven.
Alternatief 1: één verdieping hoger, op hetzelfde circuit, maar op een plek waar wat minder (ventilatie)ruimte is.
Alternatief 2: één verdiep lager, in de kelder, maar op een circuit waar een kleine diepvries en de verwarmingsketel op aangesloten is.

Ik ontlaad aan 800w.

Zou alternatief 2 kunnen of is dat niet goed voor de zekering?

De Marstek is hier daarnet geleverd, ik wil dat ding hier beginnen instellingen. Steek die P1 monitor in, er gebeurt precies weinig... ineens schiet mij iets te binnen dat ik ooit eens ergens (misschien hier) gelezen heb dat je die P1 poort nog manueel moet activeren. Uiteraard (nog) niet gedaan, aanvraag nu dan maar gedaan... kan 72u duren. *sigh* Waarom moet alles altijd zo moeilijk gemaakt worden? Waarom kan die P1 niet gewoon standaard open gezet worden :confused:

Misschien voor de zekerheid... kan ik die P1 monitor toch enkel in de P1 poort steken? Of heeft dat ding ook nog een externe voeding nodig via de IN? :unsure:

De Marstek is hier daarnet geleverd, ik wil dat ding hier beginnen instellingen. Steek die P1 monitor in, er gebeurt precies weinig... ineens schiet mij iets te binnen dat ik ooit eens ergens (misschien hier) gelezen heb dat je die P1 poort nog manueel moet activeren. Uiteraard (nog) niet gedaan, aanvraag nu dan maar gedaan... kan 72u duren. *sigh* Waarom moet alles altijd zo moeilijk gemaakt worden? Waarom kan die P1 niet gewoon standaard open gezet worden :confused:

Misschien voor de zekerheid... kan ik die P1 monitor toch enkel in de P1 poort steken? Of heeft dat ding ook nog een externe voeding nodig via de IN? :unsure:
USB-C voeding nodig in de IN.

Een andere vraag omtrent de Marstek:
Momenteel steekt die in op een circuit van stopcontacten waar eigenlijk zo goed als niks insteekt, maar de locatie is niet naar zin van m'n vrouw :scream:
Dus ik zoek alternatieven.
Alternatief 1: één verdieping hoger, op hetzelfde circuit, maar op een plek waar wat minder (ventilatie)ruimte is.
Alternatief 2: één verdiep lager, in de kelder, maar op een circuit waar een kleine diepvries en de verwarmingsketel op aangesloten is.

Ik ontlaad aan 800w.

Zou alternatief 2 kunnen of is dat niet goed voor de zekering?

Zou mij geen zorgen maken bij ontladen aan 800W. Ook bij het opladen aan 2500W (dat doet die nog steeds) zou je in principe met een verwarmingsketel en diepvries nog ruim moeten toekomen als dat op een 20A circuit zit. Gewoon doen.

Heeft destijds bij mij bijna een week geduurd maar mijn digitale meter heeft dan ook vaker geen dan wel verbinding. Strak plan van Fluvius om dat enkel langs NB-IoT te laten communiceren wetende dat er een pak meters in kelders steken met amper ontvangst. :laugh:
Overigens vermoed ik dat ze die P1 poort standaard overal toe laten staan voor privacy redenen in het geval de meter in een gemeenschappelijke ruimte zou terecht komen (=appartementen).

Djeses, is dat voor andere P1 meters (zoals de Homewizard) ook nodig?
:unsure:

P1 poort voorziet een klein beetje stroom en volstaat voor sommige P1 dongles. Voor andere dongles niet...

Na nen helen hoop gekloot heb ik alles in de app gekregen uiteindelijk.

Het laatste wat mij nu niet duidelijk is, is de batterij modus: ik zie dat er bij sommige mensen dat ze dat op "auto" kunnen zetten. De enige opties die ik heb is "Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel" (geforceerde ontlading dus) "AI-optimalisatie" (is denk ik voor active trading?) of "manual" waar ik zelf de tijdslots instel voor op- & ontladen. Die auto modus waar hij de P1 (of CT's gebruikt) om automatisch te sturen ontbreekt precies bij mij. :unsure:

Nee, die krijgt wel voeding.

Die USB-C-voeding zat er bij mij wel bij de Marstek CT003.
Straks direct eens bestellen, want die CT003 met zijn externe voeding en dan nog eens die antenne dat gaat duren tot da eens op mijn vrouw haar systeem werkt... en dat gaat niet al te lang zijn

Na nen helen hoop gekloot heb ik alles in de app gekregen uiteindelijk.

Het laatste wat mij nu niet duidelijk is, is de batterij modus: ik zie dat er bij sommige mensen dat ze dat op "auto" kunnen zetten. De enige opties die ik heb is "Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel" (geforceerde ontlading dus) "AI-optimalisatie" (is denk ik voor active trading?) of "manual" waar ik zelf de tijdslots instel voor op- & ontladen. Die auto modus waar hij de P1 (of CT's gebruikt) om automatisch te sturen ontbreekt precies bij mij. :unsure:
Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel = auto

Die modus probeert nul op de meter te doen door te laden met overproductie ente ontladen bij verbruik > productie.

Zelf geïnitieerd zelfconsumptiemodel = auto

Die modus probeert nul op de meter te doen door te laden met overproductie ente ontladen bij verbruik > productie.
Ok, weer te snel willen zijn :tongue:

Ik had dat daarstraks aangevinkt en dan begon hij meteen te injecteren in het net ondanks het feit dat de zon nog vol op de panelen stond... blijkbaar duurt het een second of 10 alvorens de P1 overpakt en zegt "nope, je moet opladen ipv te ontladen" :unsure:

Ok, weer te snel willen zijn :tongue:

Ik had dat daarstraks aangevinkt en dan begon hij meteen te injecteren in het net ondanks het feit dat de zon nog vol op de panelen stond... blijkbaar duurt het een second of 10 alvorens de P1 overpakt en zegt "nope, je moet opladen ipv te ontladen" :unsure:
Klopt, lijkt veel maar is qua dagverbruik echt minimaal.

Terug
Bovenaan