Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Ik overweeg een Marstek Venus E te kopen. Enkele vragen.

Houdt de Marstek op “auto” met de p1 het verbruik rond de 0 kW? (Dus buiten de reactietijd van een 6 tal seconden?)
zetten jullie de Marstek op 800W of in de praktijk op 2500W?
Is de p1 te verkiezen boven de ct003 klemmen?
Vragen zijn al beantwoord door morgo7h zie ik.

Eerste 24 uur zitten er bij mij op. :)
-Staat op 2500W (aparte kring)
-Werk met de p1 meter van homewizard.
-staat op NOM (auto zoals jij beschrijft)

Ik heb gisteren 0,07kwh van het net gehaald.

IMG-3609.png

Laatst bewerkt:
Bij mij is het momenteel gematigd positief, met een nachtverbruik van 400W continu, is bij de minste afwijking (wasmachine, langer opblijven (tv/pc/scherm) rond 4u 's ochtends de batterij leeg.

- 2 NAS'sen
- 3 switchen
- 1 firewall
- NUC voor domotica
- nachtlampen op de trap
- 2 frigo's, 2 diepvriezers

Dat telt natuurlijk aardig op.

Simulatie op mijn-thuisbatterij zou een upgrade naar een 10kW slechts 100€/jr meer opleveren, dus ik ga het eerst eens een jaar geven voor een eventuele uitbreiding er komt.

Waarom ben je gematigd positief? Met een standbyverbruik van 400W kan je moeilijk stellen dat een netto vermogen van 4,5kWh je een hele nacht kan doorkomen. Hier heb ik 120W standbyverbruik en de batterij is dus nog nooit leeg geweest hier.

Gisteren was een redelijk perfecte dag met 310Wh import en 380Wh export over 24h. Met een huisverbruik van 25,1kWh over 24h kan je daar niet ontevreden van zijn. De batterij heeft 3,99kWh opgeladen en 2,77kWh afgegeven, de iX3 heeft 18,61kWh op zich genomen.

54585206477_41dbd517be_z.jpg

Voor heel Juni ben ik voor 92% zelfvoorzienend en 63% van de geproduceerde energie is verbruikt. Ik krijg nog steeds niet alles op, ondanks een EV voor de deur.

Laatst bewerkt:
Hier zei Fluvius 1,5 jaar geleden bij spanningspieken > 254V reeds binnen 2 jaar... Deze winter was dat na spanningsdips naar 202V nog steeds binnen 2 jaar. Krijg ook die 50 euro compensatie (10,X euro/kW omvormer oid).

Funny story. Hier zijn ze al 2x geweest. 2y geleden hebben ze niks gedaan of in elk geval niks meer van gehoord maar was het probleem wel plots "opgelost" in juli. Vorig jaar geen problemen (of toch niks van gemerkt). Dit jaar was het al in maart of april problematisch en heb ik ze opnieuw gecontacteerd. Dan was het wel gefixt na 31 (!) d. 2x compensatie gekregen :laugh:

Ik weet eigenlijk niet op ze het nu fundamenteel opgelost hebben of gewoon wat gerommeld hebben en chanceke hadden of dat het aan de KMO zone in de buurt ligt die voor whatever reden enkel in mei veel injecteert/afneemt en de problemen veroorzaakt. Waar het vroeger van 3x230 naar 249 250 210 (!) gaat tijdens een solar charging sessie (we laden op 1 fase), is het nu 247 248 220. Nog altijd een serieuze gap tussen de 3 fasen, maar niks meer die uitvaalt. Ik kijk al benieuwd uit naar mei volgend jaar.

Die 50 euro is wel 'thanks for the free money'. Als het uitvalt, is het altijd rond 11h terwijl ik 5-6-7kW produceer. Best case valt die 1-2x uit voor 15 min (en ook meestal maar 1 van de 2 omvormers en eerst schaalt die wat naar beneden en pas nadien vliegt die er volledig uit). Worst case hangt die een uur of 2-3 aan het rekkertje. Verlies is misschien 2-3-4 kWh per dag. Aangezien de andere blijft produceren, is de impact enkel wat minder injectie. Dit jaar zijn er een 10-tal dagen geweest dat hij eruit vloog, dus misschien 50kWh productie verlies en 1 euro verlies.

Waarom ben je gematigd positief? Met een standbyverbruik van 400W kan je moeilijk stellen dat een netto vermogen van 4,5kWh je een hele nacht kan doorkomen. Hier heb ik 120W standbyverbruik en de batterij is dus nog nooit leeg geweest hier.

Gisteren was een redelijk perfecte dag met 310Wh import en 380Wh export over 24h. Met een huisverbruik van 25,1kWh over 24h kan je daar niet ontevreden van zijn. De batterij heeft 3,99kWh opgeladen en 2,77kWh afgegeven, de iX3 heeft 18,61kWh op zich genomen.

54585206477_41dbd517be_z.jpg

Ik ga morgen ook nog eens voor een perfect scorebordje. Auto moet geladen worden en voor de rest zal er hier niet veel anders gebeuren.

Vorige keer was het 0.2kwh in net, 0.2kwh out net, 45kwh PV --> auto. Zonder iets van optimalisatie dus of HA of sturing (behalve de Alfen Solar charge sturing).

Je kunt moeilijk perfectie verwachten en overal 0 zien. Op tweakers zit het ook vol met van die bleiters die klagen dat de NOM geen exacte 0 op de meter is. Jaja, hier een zakdoek voor het bleiten.

Bij mij is het momenteel gematigd positief, met een nachtverbruik van 400W continu, is bij de minste afwijking (wasmachine, langer opblijven (tv/pc/scherm) rond 4u 's ochtends de batterij leeg.

- 2 NAS'sen
- 3 switchen
- 1 firewall
- NUC voor domotica
- nachtlampen op de trap

Simulatie op mijn-thuisbatterij zou een upgrade naar een 10kW slechts 100€/jr meer opleveren, dus ik ga het eerst eens een jaar geven voor een eventuele uitbreiding er komt.
Ik heb iets van een 230W gemiddeld. Hier staat hij op 45-55% als we 's avonds niks doen. Een vaatwas draaien lukt, maar meer moet het niet zijn. De rest blijven de overdag doen op zonne energie.

Deze ochtend stond de batterij op 30%. Bij zonsondergang nog een vaatwas gestart en 's avonds TV gekeken. De meerwaarde van een 2e is inderdaad beperkt, dus ik hou het voorlopig bij 1.

Ik ga morgen ook nog eens voor een perfect scorebordje. Auto moet geladen worden en voor de rest zal er hier niet veel anders gebeuren.

Vorige keer was het 0.2kwh in net, 0.2kwh out net, 45kwh PV --> auto. Zonder iets van optimalisatie dus of HA of sturing (behalve de Alfen Solar charge sturing).

Je kunt moeilijk perfectie verwachten en overal 0 zien. Op tweakers zit het ook vol met van die bleiters die klagen dat de NOM geen exacte 0 op de meter is. Jaja, hier een zakdoek voor het bleiten.

Ik kan natuurlijk meerdere dagen laden eer de auto vol is. Maar ben blij met de scores die ik zie.
Momenteel stuur ik enkel de laadpaal als er genoeg opbrengst is en dan zet ik de batterij op 200W manueel laden. De laadpaal neemt dan NOM voor zijn rekening. Ik laat zelfs energie van het net toe.

Voor de rest geen sturing langst deze kant. Momenteel is mijn elektriciteitsrekening nog onder 0 door de teruglevering.

- 2 NAS'sen
- 3 switchen
- 1 firewall
- NUC voor domotica
- nachtlampen op de trap

Snap toch ook niet gematigd positief, beter altijd leeg dan nog half vol want dan gebruik je niet het hele potentieel. Jij gebruikt alles, dus ja je kan niet alles coveren met de batterij, maar zonder batterij had je helemaal niets.

Snap toch ook niet gematigd positief, beter altijd leeg dan nog half vol want dan gebruik je niet het hele potentieel. Jij gebruikt alles, dus ja je kan niet alles coveren met de batterij, maar zonder batterij had je helemaal niets.

En vooral. Als je weet dat je 400W verbruikt. En de batterij heeft een netto 'volume' van ergens eind de 4kWh. Ja, dan raak je net de nacht wel/niet door. Dat lijkt me nogal voorspelbaar. Ik wou dat ik 400W baseline verbruik had, zou goed zijn voor de business case van de batterij.

Hier is het maar 100-120-150W. Best dat de oven af en toe aanstaat om 7h en we wat met de batterij moeten bijduwen. Of een wasmachine of vaatwas s nachts.

En vooral. Als je weet dat je 400W verbruikt. En de batterij heeft een netto 'volume' van ergens eind de 4kWh. Ja, dan raak je net de nacht wel/niet door. Dat lijkt me nogal voorspelbaar. Ik wou dat ik 400W baseline verbruik had, zou goed zijn voor de business case van de batterij.

Hier is het maar 100-120-150W. Best dat de oven af en toe aanstaat om 7h en we wat met de batterij moeten bijduwen. Of een wasmachine of vaatwas s nachts.
Daar wil ik je wel bij helpen. Voor 700k mag je mijn huis met 400W baseline overkopen om het optimale rendement op je batterij te behalen

dat is de reden waarom ik ook afwacht, mijn verbruik is te laag.

Ik wil het ergens ook, maar de prognose is een besparing van €150 per jaar, dat is een ROI van bijna 10 jaar...

bedankt alvast voor de goede info! Nog een vraag dan..

Diegene die recent zo’n Marstek Venus gekocht hebben. Overwegen jullie nu een dynamisch tarief te nemen? Zo nee, waarom niet? Zoja, wat heeft je over de streep getrokken?

bedankt alvast voor de goede info! Nog een vraag dan..

Diegene die recent zo’n Marstek Venus gekocht hebben. Overwegen jullie nu een dynamisch tarief te nemen? Zo nee, waarom niet? Zoja, wat heeft je over de streep getrokken?
Een batterij veranderd daar niks aan. Met een RTE van 70% moet je daar niet op inzetten.

Imo is dynamisch enkel interessant als je een EV of warmtepomp kunt sturen op de lage tarieven.

In mijn eigen simulaties is dynamisch even duur als variabel, dus dan neem ik variabel. Als dynamisch veel zou schelen met variabel zou ik het wel nemen.

Bestaat er iets om enkel op 1 kring te leveren en niet over gans het huis?
Zoiets als een soort diode?
Heb er nog geen maar zou deze enkel op de kring waar de zeeaquarium op staat willen laten "leveren"

Bestaat er iets om enkel op 1 kring te leveren en niet over gans het huis?
Zoiets als een soort diode?
Heb er nog geen maar zou deze enkel op de kring waar de zeeaquarium op staat willen laten "leveren"
Waarom zou je dat willen? Een kWh is een kWh, maakt niet uit aan wat of wanneer die geleverd werd. Het niet hoeven aankopen is het enige wat telt.

Zoals hierboven, er is eigenlijk niet echt een goede reden om dat te doen.
Je zet enkel jezelf in de zak door niet de volledige capaciteit te benutten.
Het is technisch wel perfect mogelijk.
Je installeert een standaard batterij op je hybride inverter en sluit de stroomklemmen aan net voor de verbruikers van de kring die je exclusief wil voeden.
voila
Uw batterijsysteem zal nu enkel vermogen uit de batterij halen wanneer je aquarium stroom trekt.
Als de rest wordt nog altijd uit het net getrokken en daar mag je voor betalen.

Denk dat hij wat vooral wil doen als backup om de aquarium draaiend te houden bij stroomuitval :) bij mij is het zo opgezet met de backup box van Huawei. Er blijft minstens 30% van mijn 15kwh batterij voorbehouden voor die 1 kring. Zo heb ik het voordeel van zowel een backup, als een thuisbatterij van 10 kWh. Wel een serieuze kost die je niet economisch moet bekijken, maar dat is een aquarium ook niet hè.

Zoals hierboven, er is eigenlijk niet echt een goede reden om dat te doen.
Je zet enkel jezelf in de zak door niet de volledige capaciteit te benutten.
Het is technisch wel perfect mogelijk.
Je installeert een standaard batterij op je hybride inverter en sluit de stroomklemmen aan net voor de verbruikers van de kring die je exclusief wil voeden.
voila
Uw batterijsysteem zal nu enkel vermogen uit de batterij halen wanneer je aquarium stroom trekt.
Als de rest wordt nog altijd uit het net getrokken en daar mag je voor betalen.
Maar hoe gaat die batterij dan laden als de stroom klemmen op de verbruikers kring zitten? De meter zal dan geen injectie zien en dan moet je dus laden met schema’s (veelal netstroom) ipv overtollige energie.

Terug
Bovenaan