Thuisbatterijen (niet-plugin/geen-stekkerbatterijen)

Zowel bij een stekkerbatterij als batterij op een hybride omvormer ga je een BMS moeten hebben in bepaalde gevallen. Of je moet toestaan dat bvb een EV de batterij ook leegtrekt.
Ik ben een EV aan het overwegen en heb mij een beetje ingelezen. Met een Zappi zou je in principe moeten kunnen laden zonder de batterij leeg te trekken. De ECO+ modus maakt volledig gebruik van zelf opgewekte energie, en pauzeert het laden als de groene energieproductie te laag is. De batterij zou dan in principe niets merken. Klopt dat?

Ik ben een EV aan het overwegen en heb mij een beetje ingelezen. Met een Zappi zou je in principe moeten kunnen laden zonder de batterij leeg te trekken. De ECO+ modus maakt volledig gebruik van zelf opgewekte energie, en pauzeert het laden als de groene energieproductie te laag is. De batterij zou dan in principe niets merken. Klopt dat?
Jouw Zappi weet het verschil niet tussen zonnestroom en batterijstroom vrees. Maar gewoon proberen he.

Als ik mijn afrekening van vorig jaar bekijk zit ik toch knal op die 20cent. incl. kosten.
In juli ontvang ik een nieuwe afrekening. We zullen zien.
Hangt er natuurlijk vanaf wat je wel en niet meerekent natuurlijk.

Ik zat op 28cent/kwh als ik heel mijn factuur deel door mijn afname (en injectie buiten hmbeschouwing gelaten). Dus ook capaciteitstarief zat daar in. Vaste kost niet, want die was gratis.

Jouw Zappi weet het verschil niet tussen zonnestroom en batterijstroom vrees. Maar gewoon proberen he.
De Zappi begint op eco+ pas te laden bij ±1400 W netto overschot m.b.v. CT-klemmen. De Marstek-batterij levert niet bij overschot, dus wat Zappi ziet als injectie komt puur van de zonnepanelen.

Wat en hoe in de donkere maanden weet ik nog niet goed. Eventueel zal ik dan iets moeten regelen met de modbus en home-assistant.

Zal jullie binnenkort laten weten of het werkt.

Als ik m'n Marstek wil toevoegen aan de Homewizard app, kan ie geen verbinding maken. Ik ga via "apparaat toevoegen, plugin batterij," ja, ander merk",... En dan bij zoeken naar batterij op dezelfde WiFi verbinding, blijft ie eeuwig zoeken... Help 😁

Batterij zelf heeft succesvol connectie gemaakt met de P1 van Homewizard.

De Zappi begint op eco+ pas te laden bij ±1400 W netto overschot m.b.v. CT-klemmen. De Marstek-batterij levert niet bij overschot, dus wat Zappi ziet als injectie komt puur van de zonnepanelen.

Wat en hoe in de donkere maanden weet ik nog niet goed. Eventueel zal ik dan iets moeten regelen met de modbus en home-assistant.

Ja, zo werkt mijn Smappee ook. Maar Zappi zal niet altijd perfect de meter op 0 houden. Dus dan springt batterij bij om te corrigeren naar 0. En een tijdje later heeft de laadpaal nog eens overshoot en springt de batterij weer bij. Zolang de laadpaal sneller reageert dan de batterij, ist geen probleem, maar dat zal niet altijd het geval zijn.
Als ik m'n Marstek wil toevoegen aan de Homewizard app, kan ie geen verbinding maken. Ik ga via "apparaat toevoegen, plugin batterij," ja, ander merk",... En dan bij zoeken naar batterij op dezelfde WiFi verbinding, blijft ie eeuwig zoeken... Help 😁

Volgens mij is de Marstek niet ondersteunt.

HW socket tussen steken en de socket toevoegen.

Zoals Morho7h zegt zal de laadpaal de batterij kunnen leegtrekken. Heb dat een paar keer getest en het hangt er wat vanaf, maar eens de batterij inspringt kan dat snel gaan. Op een gegeven moment was die gewoon aan 2500W aan het ontladen. Als ik hier 1400W overschot heb zet ik de batterij in standby en begin ik de auto te laden. Als de auto 1800W hit, dan laat ik de batterij aan 200W verder laden totdat die vol is.

Hier is de Marstek ook geïnstalleerd. Draait prima, installatie ging vlot.

Enkel het probleem gehad met het vinden van de Homewizard P1 maar na een herstart was dit opgelost.

Zoals Morho7h zegt zal de laadpaal de batterij kunnen leegtrekken. Heb dat een paar keer getest en het hangt er wat vanaf, maar eens de batterij inspringt kan dat snel gaan. Op een gegeven moment was die gewoon aan 2500W aan het ontladen. Als ik hier 1400W overschot heb zet ik de batterij in standby en begin ik de auto te laden. Als de auto 1800W hit, dan laat ik de batterij aan 200W verder laden totdat die vol is.

Op zich natuurlijk geen zo'n groot probleem als je de paal leegtrekt als je toch te veel produceert.

Als ik er aan denk, zet ik Marstek op 800W tijdens een laaddag, dan raakt hij moeilijk volledig leeg. Zowiezo stopt het laden om 17h en dan kan de batterij nog wat voltanken om de nacht door te raken.

Heb hier al paar keer geladen met de Marstek ertussen en niks speciaal aangepast. Af en toe floepert het wat op en neer, maar de batterij wordt niet lineair continu leeggetrokken. Lijkt alsof de paal veel sneller reageert dan de batterij wat op zich voor wel wat schommelingen zorgt, maar uiteindelijk op een punt uitkomt waarbij de batterij niet leeg gaat.

De hyperactieve batterij heeft ook voordelen. Op een laaddag, ondanks de solar charging, zal er typisch nog 1 2 3 kWh van het net gaan. Met de batterij ertussen is dat weg. Dus verlies wat centjes aan pv-batt-auto conversie inefficienties, maar win wel een halve euro door 2 kWh afname minder te hebben. Niet dat het grote getallen zijn, maar ik blijf er af zolang het per ongeluk goed werkt :laugh:

Hier had die toch vrij snel al 15% uit de batterij gehaald en je hebt daar 0 controle op. Ik vind een beetje energie uit het net voorlopig niet erg, zelfs op energie uit het net zit namelijk winst omdat mijn werkgever veel meer terugbetaald dan dat energie kost. De auto krijgt zelfs voorrang op de batterij in de zomer, de laadverliezen daarop zijn immers ook voor rekening van de werkgever.

Maar idd, uiteindelijk is dat allemaal gerommel in de marge en moet je gewoon kijken wat de batterij in jouw situatie doet.

Op zich natuurlijk geen zo'n groot probleem als je de paal leegtrekt als je toch te veel produceert.

Als ik er aan denk, zet ik Marstek op 800W tijdens een laaddag, dan raakt hij moeilijk volledig leeg. Zowiezo stopt het laden om 17h en dan kan de batterij nog wat voltanken om de nacht door te raken.

Heb hier al paar keer geladen met de Marstek ertussen en niks speciaal aangepast. Af en toe floepert het wat op en neer, maar de batterij wordt niet lineair continu leeggetrokken. Lijkt alsof de paal veel sneller reageert dan de batterij wat op zich voor wel wat schommelingen zorgt, maar uiteindelijk op een punt uitkomt waarbij de batterij niet leeg gaat.

De hyperactieve batterij heeft ook voordelen. Op een laaddag, ondanks de solar charging, zal er typisch nog 1 2 3 kWh van het net gaan. Met de batterij ertussen is dat weg. Dus verlies wat centjes aan pv-batt-auto conversie inefficienties, maar win wel een halve euro door 2 kWh afname minder te hebben. Niet dat het grote getallen zijn, maar ik blijf er af zolang het per ongeluk goed werkt :laugh:
Mja, jij werkt een laadschema. Ik wil echt alle overtollige zonne energie op een dag opsoeperen. Mijn auto staat maar 2-3 dagen in de week thuis, dus ik wil alles pakken wat er pakken valt of ik krijg hem soms een hele week niet vol.
Ik begin met solarladen vanaf er genoeg opbrengst is en dat gaat door tot de zon onder gaat. En dan wil ik natuurlijk wel een volle thuisbatterij om de nacht te starten.

Nuja, als het werkt is het prima. Ik zou altijd adviseren om eerst niks te doen en toekijken wat er gebeurd. En wil je dan toch de controle nemen, dan kan het prima via Home Assistant.

Hebben jullie allemaal de Marstek aangemeld bij Fluvius?
Nee, want niet nodig onder de 800W (met digitale teller), had ik ergens op een bepaald moment gelezen op de website van de Vlaamse overheid ofzo.

Nadien las ik verwarrende zaken over totaal omvormervermogen (met of zonder vaste zonnepanelen of enkel plugin toestellen?).
Ik heb sowieso nog een tijdje, voorlopige regels zeggen binnen de 30 dagen.

Maar wie weet wat de regels morgen zullen zijn...

Ik doe zoals Fluvius "We gaan je net fixen binnen de 30 dagen". 2y later.... "Hier is je 50 euro compensatie".

Het is dus niet gefixt.

:laugh:

Ik overweeg een Marstek Venus E te kopen. Enkele vragen.

Houdt de Marstek op “auto” met de p1 het verbruik rond de 0 kW? (Dus buiten de reactietijd van een 6 tal seconden?)
zetten jullie de Marstek op 800W of in de praktijk op 2500W?
Is de p1 te verkiezen boven de ct003 klemmen?

Ik overweeg een Marstek Venus E te kopen. Enkele vragen.

Houdt de Marstek op “auto” met de p1 het verbruik rond de 0 kW? (Dus buiten de reactietijd van een 6 tal seconden?)
zetten jullie de Marstek op 800W of in de praktijk op 2500W?
Is de p1 te verkiezen boven de ct003 klemmen?
Hij houdt het verbruik op 0 in de auto stand. Dus laden bij PV overschot en ontladen als er te kort is. Ik heb dagelijks nog 0.15-0.3kWh afname afhankelijk van het wolkendek.

2.5kW mag enkel op een aparte kring.

CT003 is ook een P1 meter.

Ik doe zoals Fluvius "We gaan je net fixen binnen de 30 dagen". 2y later.... "Hier is je 50 euro compensatie".

Het is dus niet gefixt.

:laugh:
Hier zei Fluvius 1,5 jaar geleden bij spanningspieken > 254V reeds binnen 2 jaar... Deze winter was dat na spanningsdips naar 202V nog steeds binnen 2 jaar. Krijg ook die 50 euro compensatie (10,X euro/kW omvormer oid).

Terug
Bovenaan