Op zich natuurlijk geen zo'n groot probleem als je de paal leegtrekt als je toch te veel produceert.
Als ik er aan denk, zet ik Marstek op 800W tijdens een laaddag, dan raakt hij moeilijk volledig leeg. Zowiezo stopt het laden om 17h en dan kan de batterij nog wat voltanken om de nacht door te raken.
Heb hier al paar keer geladen met de Marstek ertussen en niks speciaal aangepast. Af en toe floepert het wat op en neer, maar de batterij wordt niet lineair continu leeggetrokken. Lijkt alsof de paal veel sneller reageert dan de batterij wat op zich voor wel wat schommelingen zorgt, maar uiteindelijk op een punt uitkomt waarbij de batterij niet leeg gaat.
De hyperactieve batterij heeft ook voordelen. Op een laaddag, ondanks de solar charging, zal er typisch nog 1 2 3 kWh van het net gaan. Met de batterij ertussen is dat weg. Dus verlies wat centjes aan pv-batt-auto conversie inefficienties, maar win wel een halve euro door 2 kWh afname minder te hebben. Niet dat het grote getallen zijn, maar ik blijf er af zolang het per ongeluk goed werkt